Hoe zouden jullie dat doen (Percussie mic-en)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Beta 98 kan ook erg goed werken op conga, dat kan ik uit eigen ervaring beamen !
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by marczeebregts
      Voor een cajon gebruik ik zelf vaak een grensvlakje (b91 oid). Maar moet zeggen dat dat vaak ook gemakzucht is, niet erg veel geƫxperimenteerd. Maar het werkt...
      Schijnt een prima microfoon te zijn voor een cajon.
      Hoe en waar plaats je die?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Originally posted by cobi
        Sinds wanneer is een sm57 een slechte mic? Misschien dat in een studio een conga met een condensator beter tot zijn recht komt, maar live (met overspraak en misschien ook wel monitors) kom je echt goed weg met sm57. Het wordt iets anders al er echt subtiel dingen gedaan gaan worden maar bij de gemiddelde pop of salsa band zal ik gewoon lekker voor een 57 oid gaan.
        Ik zeg niet dat de SM57 slecht is. (daar gaan andere threads over ) Maar dat een dynamische zoals sm57 hier zonde is.
        Een flink stuk van de interessante kleuring zit in tussenroffeltjes tussen de stevige impulsen van de basisgroove. De kleurrijke smaak van handen op fiberskins waarbij echt elke klap werkelijk een andere harmonische bijklank meekrijgt. De SM57 is een degelijk stuk gereedschap maar als ik wil dat een congapatroon zo gaat klinken geef ik wel een octapad aan de drummer. (doen we vaak zat)

Ik praat nu even met de pet als orkestleider. om de vraag uit het zuiver technische stuk te halen.

Een extra vent op het toneel moet een smaak toevogen. Niet "je hoort nu ook een congapatroon" Juist bij dat soort karakteristieke smaken in je bezetting wil je dat uitbuiten. Net als een saxofoon als het effe kan kleppengeluid, zuchten en ademen tussen de harde noten door moet hebben. Anders drukt een toetsenist wel even op een noot als je "toet" wil horen zonder technische problemen.

Als percussionist kun je altijd nog wel een SM57 bij je conga's krijgen. De vraag is dan ook niet "hoe kun je hem technisch fijn uitversterken" Maar ook "wat raad je aan". (hoe zouden jullie het doen) En als muzikant die echt kan spelen wil je mijns inziens niet een boventoonloze trage SM57,604 oid omdat het zo fijn uitversterkt met herrie. Dan krijg ik jeuk. De medebandleden laten jou als extra man in de ritmesectie daar niet voor komen. Het verschil voor percussie heb ik mogen ervaren toen onze percussionist eind jaren tachtig van SM57 naar AKG C1000 overging. Dat was toen een openbaring. Terwijl het nu niet eens mijn eerste keuze zou zijn.

Je moet als werkend muzikant meerwaarde boven loops, samples en octapads hebben. Een onderdeel daarvan is het laten horen van nuances en transparante sound met transienten die de drum/bas kerstboom telkens weer verrassend laten glimmen.

uiteraard nog steeds uitgaande dat je niet recht voor carlos santana's mesa boogie staat. Er zijn uitersten.
        lekker belangrijk!

Comment

• marczeebregts
          • Dec 2009
          • 71

Ik leg 'm op de bodem van de cajon. Maar ik heb ook ooit gezien dat iemand 'm tegen de achterwand had getaped. Naar beneden gericht. Weet eigenlijk waarom die dat deed. Naar mijn mening heeft dat niet echt meerwaarde bij een grensvlak.

@Cobi: inderdaad! Ik durf bijna te beweren dat als je een hele band met alleen sm57's uit zou versterken, je nog een erg bruikbare sound zou hebben ook. Blijft toch een prachtmicrofoon.
          Marc Zeebregts Geluidstechniek
          Freelance geluidstechnicus

Comment

• marczeebregts
            • Dec 2009
            • 71

Oh, haha. Was mijn reply aan het schrijven toen jij de jouwe had gepost, showband. Goed verhaal. Aangezien je het had over een "aanfluiting", voegt je nadere uitleg zeker het 1 en ander toe ;-)

Comment

• marczeebregts
              • Dec 2009
              • 71

Originally posted by berolios
              Beta 98 kan ook erg goed werken op conga, dat kan ik uit eigen ervaring beamen !
              Is zeker mijn "go too" mic geworden voor percussie!

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

ik geef toe niet alle posts helemaal gelezen te hebben,
                maar ik meen mijn manier nog niet gelezen te hebben?

Voor de Cajon en de Djembee gebruik een DPA 4061
                en beiden erin. (Cajon in t gat, Djemb onderin)
                Klinkt wellicht raar, maar dit ding kan zo'n geweldige druk
                aan dat deze voor de Djembee mijn voorkeur geniet boven
                een E902.

Heb verder weinig gewerkt nog met overige percussie,
                eitje, rainmaker en triangle? 1 x een 414 of MB 603.

grtz
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusiQmaN
                  • Sep 2006
                  • 328

Ik heb het geluk over een set goede (en goed onderhouden) microfoons te beschikken. deze gaan dan ook vaak mee naar de optredens (zowel drums als percussie)

Als ik de grote set meeneem (meestal voor pop/urban sessies waar er veel diverse geluiden nodig zijn) gebruik ik alsvolgt:

(sorry voor de wat wazige foto)

Tumba (E609)
                  Conga (BF509)
                  Quinto (E609)
                  Bongo Macho (Opus 87)
                  Bongo Hembra (Opus 87)
                  OH L klein percussie kant (Opus 65)
                  OH R timbale/cymbal kant (Opus 65)
                  Multipad L jack
                  Multipad R jack

De multipad is net als de conga's in mijn gebruik essentieel (de rest kan waar nodig ook opgepakt worden met de OH's) en vraagt altijd om een stereo lijn. Ik maak dan wel gebruik van diverse extra triggers:

Het lastige is vaak de juiste balans te krijgen tussen acoustisch en electronisch (zeker daar er plek is 19 sounds die ook allemaal hun eigen balans in de mix moeten krijgen)

Voor de ophanging gebruik ik voor de Conga en Qunto, twee ''The Claw'' klemmen van LP (en ben aanhet kijken naar de CAD DSM1 klemmen) voor de Conga gebruik ik een Sennheiser mzh504. De Bongo's maken gebruik van de 87 welke eigen ingebouwde carbon klemmetjes hebben (aanradertje!) De OH links zit bevestigd aan de percussie tafel met kleingrut en de OH rechts aan het rackgedeelte achter.

Ik ben nog voornemens een digitale mixer aan te schaffen zodat ik mijn eigen mix kan maken (en kan opslaan per evenement) en er zo alleen een stereo lijn naar de tafel moet. Dit scheelt aanzienlijk plekken vrij op de foh.

Mocht er echt geen ruimte zijn in de zaal kan ik voor diverse andere setups kiezen:

Medium

Klein

Mini

Maar het kan bijv. ook alleen een cajon of bongo's met een chimebar zijn. Hoe kleiner is inderdaad soms beter/fijner.

Dat scherm is zeker geen slecht idee voor sommige locaties (en dan met name tussen de set/vocalen en set/gitaar) inderdaad.

Ook het gebruik van de 98D (met de klem) is inderdaad erg fijn. Maar de Opus serie heeft toch mijn voorkeur (aangevuld met de sennies) ook gezien het feit dat ik deze voor de drumkit kan gebruiken en ik de sound aangenaam vind.
                  Last edited by MusiQmaN; 12-01-11, 10:57.
                  Drummer en techniek freak.

Comment

• sidefill
                    • Sep 2009
                    • 130

Geweldig wat een input !!
                    Dit wordt een fijne avond uitzoeken zoveel info.

Het is bijlange na niet altijd raak met een volledige setup, ligt ook aan de band waar ik mee speel.
                    En dit gaat van de volle bak keihard, tot een handje vol spul op fluister niveau met enkel een gitarist - bassist.

Dat laatste is nooit een probleem, alleen de XL set up zie ik vaak wat paniekerige ogen bij de techneuten.

Hoe ik het neerzet wordt vaak bepaald (wat ik lekker thuis kan laten) en wat er mogelijk is met de ruimte. En dat wisselt nogal.
                    Maar vaak en vooral als je als sessie muzikant mee doet.
                    Is het bij voor al de grotere showbands zo, dat hun ogen ook wat willen dus alle trommels mee .

'k weiger om slagwerk mee te nemen alleen voor het oog,dus dan gaat er ook op gespeeld worden!
                    En dan is het in ene wel wat veel als er in de mic kist wordt gezocht.

Mijn idee: " minder is vaak meer " gaat vaak wel op.
                    En zonder de rest van de post'ers te kort te doen, +1 voor Showband.
                    Op conga, cajon, Udu, speel je veel ghostnotes en die bepalen een flink deel van je groove.
                    Op een conga set zullen de G-notes en gevoelige tonen, voornamelijk op de conga worden gespeeld.

Is het een idee, om daar een gevoeliger mic. op te zetten.
                    En op de quinto & tumba die toch meer de rake klappen krijgen :-) een sm57 of een Opus te plaatsen? (kostenbesparing)

Op cajon ben ik bezig ook met dank aan dit forum, bezig met Dpa's te experimenteren. Dit ook omdat ik deze er permanent in wil monteren.
                    En dat klinkt lang niet verkeerd, alleen het plaatsen in de kist komt heel nauwkeurig.

Voor de timb's, "kan je die niet buiten neerzetten, de overheads pakken te veel op" is een vaak gehoorde opmerking.

Ik ga met alle info aan de slag, en zal nog proberen om de set up uit te tekenen en te posten. (al ben ik geen held met plaatjes en foto's plaatsen)

Al vast reuze dank voor de hulp.

Super.

Comment

• sidefill
                      • Sep 2009
                      • 130

Hoi MusiQman, onze post hebben elkaar gekruist.

Ik ben dus niet de enige prettig gestoorde die het heft in eigen handen wil gaan houden.

Tafeltje bij je set is natuurlijk helemaal gaaf.
                      Is het geen optie deze dan te gebruiken als monitor tafel, en te splitten naar FOH ?

Anders schuiven ze daar met 2 schuiven (bij een solo) al je kanalen open.
                      Meer kans op overspraak etc.

Comment

• MusiQmaN
                        • Sep 2006
                        • 328

Nou ja het heft in eigen handen nemen is niet mijn bedoeling. Ik had al een mic verzameling opgebouwd (heb er nog meer die ik hier niet voor gebruik) en merkte dat veel locaties (ondanks de riders/priklijsten) niet voorbereid waren op percussie in het algemeen. Zodoende ben ik zelf een setup gaan samenstellen.

Dat van die monitor tafel is een goed idee. Al werk ik met een draadloos iem g2 setje (kan niet echt tegen een luide box en over een draad struikel ik)
                        Drummer en techniek freak.

Comment

• cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

Originally posted by sidefill
                          Hoi MusiQman, onze post hebben elkaar gekruist.

Ik ben dus niet de enige prettig gestoorde die het heft in eigen handen wil gaan houden.

Tafeltje bij je set is natuurlijk helemaal gaaf.
                          Is het geen optie deze dan te gebruiken als monitor tafel, en te splitten naar FOH ?

Anders schuiven ze daar met 2 schuiven (bij een solo) al je kanalen open.
                          Meer kans op overspraak etc.
                          Tafeltje kan handig zijn. Al denk ik dat de meesre technici daar ook niet gelukkig van worden. Je kan rondzinggevoelige freq's niet meer per mic eruit wippen. Dat moet nu in een keer voor de hele set.
                          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• sidefill
                            • Sep 2009
                            • 130

Als je in ears gebruikt heb je toch geen feedback via je monitor?

En voor het front kan de technieker alles per kanaal apart eq-en.
                            Mits het signaal pre wordt weg gestuurd naar de foh.

Of heb ik misschien toch wat over het hoofd gezien ?

Comment

• cobi
                              • Aug 2002
                              • 1083

Als je in ears gebruikt heb je toch geen feedback via je monitor?

En voor het front kan de technieker alles per kanaal apart eq-en.
                              Mits het signaal pre wordt weg gestuurd naar de foh.

Of heb ik misschien toch wat over het hoofd gezien ?
                              Ooh je gebruikt het mixertje alleen als monitor mixer? (ik begreep als submixer). Dan heb ik niet gezegt. Zeker met in-ears is dat wel lekker. Retourmixje van de monitorman erbij vragen voor de rest van de instrumenten en je bent klaar.
                              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

[...]En zonder de rest van de post'ers te kort te doen, +1 voor Showband.
                                Op conga, cajon, Udu, speel je veel ghostnotes en die bepalen een flink deel van je groove. [...] Is het een idee, om daar een gevoeliger mic. op te zetten.
                                En op de quinto & tumba die toch meer de rake klappen krijgen :-) een sm57 of een Opus te plaatsen? [...]
                                Een Beyer Opus 87/88 is een condensator (dus gevoeliger), alsmede de Shure Beta98.
                                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...