Geluidset voor lagere school
Collapse
X
-
Dus voor de HK speakerset (sub 300W RMS 8 ohm via lowpass doorgelust naar top 300W RMS 8 ohm ) is geen 300W RMS bij 8 ohm totaal maar 600W RMS bij 4 Ohm?
Ik moet dan naar een versterker kijken die minimaal 900W RMS kan leveren bij 4 ohm per kanaal?
Dan zou de crown XTI2000 zelfs net te kort schieten...
en wat ik had (2*400W RMS bij 4 ohm al helemaal)Comment
-
Het is zeker niet zo dat een te lichte versterker de kans vergroot dat je speakers stuk gaan, je kunt alleen niet het volledige potentieel van je speakers benutten.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Heb je een 8 Ohm sub en een 8 Ohm top met in de sub een passief filter dan zorgt dat filter ervoor dat de versterker in de lage frequenties uitsluitend door de sub wordt belast, dus met 8 Ohm. In de hogere frequenties wordt de versterker uitsluitend door de top belast, dus wederom met 8 Ohm. Over het hele frequentiebereik is de belasting dan dus 8 Ohm ondanks dat je beiden parallel hebt geschakeld.
Het vermogen mag je dan wel bij elkaar optellen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Dat klopt inderdaad maar niks moet, met 600 Watt @ 8 Ohm komt er ook echt geluid uit hoor.
Het volume ten opzichte van het vermogen is een logaritme, dat houdt dus in dat voor een hoorbaar verschil in volume (3dB) een verdubbeling van het vermogen nodig is. Je zult tussen 600 en 900 Watt dus nauwelijks verschil horen.
En het verhaal dat je met een te lichte versterkers je speakers eerder stuk draait is niet helemaal waar.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Wil namelijk ook niet dat zo'n etter joggie ff voor de lol het volume omhoog gooit en de speakers opblaast.
een hoorbaar verschil als je 2 gelijke sets naast elkaar zet?
450w versterker ipv 900w versterker zal ik zonder vergelijk verschil horen?Comment
-
Iedere versterker is in staat om je speakers stuk te draaien tenzij deze is voorzien van goeie RMS limiters waarmee hij dus echt niet gaat clippen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Met 300 watt ga je naar 1/3 van het optimale vermogen en dat is dus wel merkbaar. Zou toch wel tussen de 600 en 1000 watt per kanaal kiezen.
En die aparte groep valt erg mee, die 1000 watt per kanaal houdt in dat de versterker, als je hem tegen het clippen laat werken ongeveer 1000 Watt (= ongeveer 5 A) uit het net op zal nemen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ik moet dus minimaal 600W RMS kunnen sturen per kant.
Maar... is dan de balans tussen sub en top niet weg, 300W naar de top klinkt veel harder dan de 300W naar de Sub toch?
Eigenlijk zou de top in verhouding minder moeten zijn dan op zie ik ook dit weer fout?Comment
-
Ga toch voor de DAP versterker (tenzij jullie een betere hebben voor zelfde budget).
Natuurlijk is de Crown beter maar gezien ze al zeer te spreken waren over Citronic en de DAP hier zelfs iets boven zit zie ik geen problemen. Komt onderin een rack te hangen dus gewicht maakt niet uit.
Kabels heb ik wel betere kwaliteit genomen omdat hier niet altijd zachtzinnig mee wordt omgesprongen.
Ik kom uit op de volgende set, op en aanmerkingen hierop graag maar bedenk wel het moet budget blijven...:
Bestaande Speakers: 2* HK 15 inch sub 300W rms, 2 * HK 12 inch top 300W rms
Nieuw Filter TOP: 80 euro
Nieuwe boxflents Sub voor paal: 7 euro
4 * speakon (in/out) aansluit paneel voor in speakers: 45 euro
2 * (Procab 2 x 2.5 mm² speakon 2p - speakon 2p kabel. Uitgevoerd met Neutrik pluggen 3Meter) sub naar top: 44 euro
2 * (Procab 2 x 2.5 mm² speakon 2p - speakon 2p kabel. Uitgevoerd met Neutrik pluggen 15Meter) Versterker naar Sub: 86 euro
Soundcraft EPM-8 (8 mono 2 stereo): 235 euro
Gemini CDMP-2600 dubbele CD/USB speler: 419 euro of McCrypt CMP-920USB DJ-CD-/MP3 SpelerL 199 euro
Behringer MDX 2600 compressor/limiter: 85 euro
Procab CAB710 2x XLR female - 2x XLR male 1.50 meter (mengpaneel naar limiter): 9,50 euro
Procab CAB710 2x XLR female - 2x XLR male 1.00 meter (limiter naar versterker): 8 euro
DAP P-2000 versterker: 359 euro
DAP Quick panel mount adaptor 4P Speaker Chassis to Speaker Connector (voor doorvoer naar buitenkant kast (hoeft men niet rechtstreeks op de versterker te knoeien): 10 euro
Procab CAB710 2x XLR female - 2x XLR male 1.00 meter (versterker doorvoer buitenkant): 8 euro
Totaal:
1165,50 (met mycript CD-Speler)
1385,50 (met Gemini CD-speler)Comment
-
Laat die Behringer er tussenuit, daar zal je geluid aanzienlijk van opknappen en je speakers gaan ok wat langer mee.
Verder zou ik iets meer uitgeven aan de lange Speakon kabels en de 4 polige versie nemen, kun je later altijd makkelijker een extra versterker bijplaatsen en neem voor de XLR kabels wat deftiger exemplaren met Neutric connectors.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
ga Alsjeblieft voor de Gemini, zeker als het hele gebeuren moet worden aangestuurd door A technische leraren.
anders heb je binnen 2 maanden een paar knoppen in je hand.BACK ON TRACK DJComment
Comment