Was alles vroeger beter?
Collapse
X
-
-
Was laatst in een bruine kroeg waar 4 's-200's hangen. Bouwjaar 1991, en erg prettig aan mijn oortjes. Vorige week de troostwijkveiling met de meyer upa1-a's en usw zonder P net misgelopen qua tijd. Erg jammer. Verder vond ik geen tijd om mezelf te gaan bezighouden met meneer Andrews, alhoewel hij in die zelfde periode als de rest van bovengenoemd erg goed werk deed.
Mocht hij praten over de mode van de line-arrays in nog geen 18 meter diepe zaaltjes : eens , eens, en nog eens eens.
Maar verder heeft meneer Andrews goed gebeurd toen hij Turbo verkocht, en is zijn nieuwe paradepaardje nog niet echt winstgevend.
En laten we wel wezen: als PinkFloyd aka BritRow aka David Gilmour niet op het juiste moment de flappentap had gebruikt was van Turbo ook weinig meer overgebleven .
Terug willen naar de vorige eeuw doet me denken aan het Vangelis-topic elders.
Kan dus nooit lang meer duren voordat de Nederlandse JBL-kopieernicht ook met zo'n argument op joeptjoep komt.Comment
-
Vind het zelf ook wel leuker als elk onderdeel van je set zo "puur" mogelijk klinkt, zonder processing dus.
Als het doet wet het moet doen, blijf er van af
Hoe minder zwakke schakels....
klein voorbeeldje: laat ons even een acoustische gitaar uitversterken...
-de gitaar heeft een beetje te veel of te wollig laag, beetje laag wegschuiven,
- die mic pikt wat weinig op in het hoog...beetje bijtrekken
- mijn mengtafel heeft een beetje een nasale klank...mids een beetje minderen
- die amps hebben een grote dip rond 700Hz, beetje ophalen met de parametrische EQ...maar als ik die gebruik moet ik het hoog wat opschroeven.
- mijn boxen klinken te scherp in het hoogmidden en het laag valt nogal snel weg..., dus ff corrigeren.
geef mij maar apparatuur dat "recht" klinkt
over processing van speakers kan je geloof ik ook één en ander terugvinden op dit forum als je ff zoekt op "bose"
edit: oh ja de zaal heeft al rechte muren (hopelijk), dus daar kunnen we ff niet om heen.(figuurlijk)als je bij de brom zit...Comment
-
Als je zo gaat mixen heb je hier en daar wel wat gemist in het leerproces.
Speakers die recht klinken in iedere zaal heb ik nooit kunnen ontdekken.
Overige apparatuur die recht klinkt is niet zo'n probleem.
Instrumenten (akoestische) die precies die klank hebben die jij wilt kom je ook nooit tegen. Microfoons wordt ook al lastig, uitgezonderd mics die voor RTA metingen gemaakt zijn hebben alle microfoons hun eigen karakteristiek.
Kortom, het is een utopie te denken dat je zonder allerlei ingrepen kunt maar je moet ze wel op de juiste wijze weten toe te passen.
Een line-array heeft altijd stevige processing nodig, dat ligt niet zozeer aan de speakers als wel aan het verschil in afstanden en de effecten van de koppeling van de diverse drivers.
En dat is toch wat anders dan Bose, die proberen geforceerd frequenties uit een speaker te krijgen die er eigenlijk niet in zitten. Vergelijk het laatste maar alsof je van een altsax een tenor sax wilt equen, dat lukt ook nooit.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Maar dat oud hout heeft nog sentimentele waarde voor sommige blauw fetishisten
Laten we aan dit topic eens de factor vervorming toevoegen; een niet te onderschatten fenomeen bij oude meuk, en sommige vervorming kan best lekker klinken en als "luid" worden ervaren. Waarom geen Digico plugin oid waarmee je de oud-hout vervormingsfactor instelt (standje W-bin / philishave / glijbaan etc) ?
Groeten !Meer is minder, minder is meerComment
-
Als jij mij een processor kan leveren die mijn modernere pa kan laten klinken als de ouwe set bestaande uit een dubbele glijbaan, 12" philishave, 2" hoorn met slantplates en bullets bovenop ben ik serieus je man!Comment
-
In je herinnering lijkt het huis waar je als peuter hebt gewoond altijd heel groot, net als dat de PA van vroeger heel goed klonk.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Als het allemaal zo goed was, waarom sleur je dan die kisten niet meer mee op uw bult?
Ik moet daar allemaal mee lachen.
Als het vroeger allemaal beter was, dan mocht 3/4 hier zijn hobby stop zetten wegens onbetaalbaar.Comment
-
Ik hoefde er niet mee te sjouwen.
En het geluid van een fijne W-bin op basgitaar en kickdrum (Met D112) is misschien objectief gezien minder dan een moderne set....
Objectief gezien is een golf GTI ook sneller en beter dan een gullwing uit de sixties. Voor minder geld.
Die sound echter als je voor een oude W-bin set staat met liefst een vette reggaeband erover. Hmmmmmmm!lekker belangrijk!Comment
-
[FONT=Verdana]'t zijn allemaal gedachten. [/FONT]Ik hoefde er niet mee te sjouwen.
En het geluid van een fijne W-bin op basgitaar en kickdrum (Met D112) is misschien objectief gezien minder dan een moderne set....
Objectief gezien is een golf GTI ook sneller en beter dan een gullwing uit de sixties. Voor minder geld.
Die sound echter als je voor een oude W-bin set staat met liefst een vette reggaeband erover. Hmmmmmmm!
[FONT=Verdana]Typisch aan ouder worden: slechte herinneringen mengen met goede, en zeggen dat het allemaal goed was.[/FONT]Comment
-
Daarom hoop ik ook dat jij me zo'n plugin kan leveren.. het gewicht en alle ellende weegt niet op tegen het plezier wat ik er van heb.
Qua klank voor de toepassing van clubs heb ik nog niets beters gehoord dan een sloot hoorns. op een of andere niet uit te leggen manier krijgen die de energie in de muziek in mijn ogen beter op de dansvloer.
zou ik dat in mijn huiskamer wegzetten? alleen als ik de ruimte had om en zo'n set op te stellen, en een set kharma Grand equisites van OLS voor de hifikant.
Elk ding heeft zo zijn toepassing, en voor een kastje wat oud hout simuleert weet ik er zo een stel te bedenken. Om te beginnen in mijn systeem thuis, wat ik voor het overige juist zo neutraal mogelijk probeer te laten klinken, als ik zin heb om mandate my ass, acid rock of een willekeurige R&S records plaat te draaien, en de tweede is om alle Ampco linerarrays op lowlands laten klinken als de STS-systemen in de x-ray
Comment
-
Maar dat oud hout heeft nog sentimentele waarde voor sommige blauw fetishisten
Laten we aan dit topic eens de factor vervorming toevoegen; een niet te onderschatten fenomeen bij oude meuk, en sommige vervorming kan best lekker klinken en als "luid" worden ervaren. Waarom geen Digico plugin oid waarmee je de oud-hout vervormingsfactor instelt (standje W-bin / philishave / glijbaan etc) ?
Groeten !
Hahahahahahahahaha!! Zoals de meeste porto gitaar effectjes, die hebben allerlei 'ouwe gitaar amp' presetjes, Hahahahaha[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
mijn schoonmoeder is gratis af te halen.
tsja het is hetzelfde dat ik een stratocaster configuratie in de gitaar heb + een ultrasonic qua elementen.
Die strat-set pikt soms zo-veel brom ruis geknetter en feedback uit de lucht (feedback met gitaar op DI en in-ears jawel het kan) Dat ik soms verplicht de schakelaar naar ultrasonic te doen. Anders hoor je alleen bijgeluiden
Maar als het kan is de oude stratklank wel superlekker. Die onvoorspelbare B*tcH die het van de gitaar maakt vergeef je snel. Als is ie nog zo verouderd qua rendement, cleanheid, stringpull, degelijkheid, enz enzlekker belangrijk!Comment

.....
Comment