Amp Sensitivity, gain, limit settings (voor l'acoutics ARCS)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TLAproductions
    • Jan 2006
    • 98

Originally posted by dwali

versterkers geven volten, je stopt er "a" volt in en er komt "b" volt uit.. (bij de la48a: stop er 2,4v volt in dan komt er 102v uit.. niks met RMS te maken.. vul maar eens de specs vd versterker 1300w @8ohm input sense 2,4v in dat excel-sheetje in op het eerste tabblad)
    Hoe kom je aan die 2,4 volt ?
    en hoe kom je aan die 102 volt

ik zie enkel op de spec sheet van een LA48 2,30 Vrms staan ... (input sensitivity)

die excel, bedoel je die amplifier gain calculator ?
    wat vul ik dan in voor afstand tot de luisteraar en gewenste SPL ? (ik zie niet echt wat dit hier ter zake doet ?)

De input sense is het ingangsvoltage waarmee de versterker zijn maximale vermogen geeft op de uitgang, dus wil je dus niet overschreiden.. (dus de peak limiter laat je iets eerder ingrijpen)
    kortom, je wil niet dat er meer dan 2,30 volt op de ingang van de versterk komt ?

luidsprekers hebben een RMS/Peak waarde.. (of program/aes/continues/enz..) Dit zijn waarden die de speaker continue, kortstondig of piek kunnen hebben (meestal in Volten of Watts). De term RMS komt dus pas kijken bij de speaker en de limiter-instellingen om de speaker te beschermen. Als je aparte RMS en peaklimiters hebt kun je alles "netjes" uitrekenen (bijv. Peaklimiter 1 dBU onder clip-level vd versterker en de RMS limiter op Wrms omgerekend naar dBU minus de voltage gain van de amp)
    een XTA heeft dus geen gescheiden RMS piek limiting ...
    welke processors hebben dit dan wel ? (lake ?)

zoals je aanhaalde wordt er enkel op piek gelimit ?
    RMS berekeningen zijn dus niet van toepassing,

aangezien de max power handling van de sb218 hoger ligt als het max vermogen van de versterker wordt er alleen gelimit om het clippen vd amp te voorkomen
    naar waar kijk je hiervoor ?
    een SB218 kan 68 Vrms aan (gegeven)
    en 4 x 68 piek (ze spreken van 1100 watt rms, 4400 watt piek, of mag ik niet zo redeneren ?)

concreet :

stel dat een een amp hebt die een gain heeft van 32 DB (bv LA 48 en LA 24)
    voor beide heb je dezelfde RMS limiting ?

echter heeft de LA 48 een hogere input sens dan een LA 24 (9,5 dbu tov 7,7 dbu) dus hebben beide versterkers wel een andere PIEK limiting setting

Wederom, het is in dit geval geen Vrms en Vpeak.. maar gewoon Volt (die 150 heb je zelf berekend???)
    die 150 komt uit de handleiding van een FP 10000Q

Zolang je een versterker neemt met dezelfde voltage gain (32dB) kun je gewoon dezelfde limiter settings overnemen, mits je limiter settings niet hoger zijn als je input sense (de speaker zal niet teveel volten krijgen, maar de versterker gaat clippen) Dit geldt ook voor de lows en de highs..
    hoe bedoel je ?
    input sense is bv +9,5 dBu, dan mag de limiter ook niet hoger staan den + 9,5 dBu ?

zou je 35dB gain gebruiken dan dus alle "factory" limiterwaarde -3dBU

en de output gains ook (dus 0, -3, -11)

Maar nog veel belangrijker: waarom zou je met een andere voltage gain draaien als waarvoor de presets gemaakt zijn?? jouw ampen kunnen op 32dB..

- Je kunt willekeurig een vd duizenden presets laden, zonder limiterwaarden te moeten veranderen..
    - Mocht iemand anders jouw spullen gebruiken, hoef je niks "uit te leggen"..
    - als je andere kasten extern inhuurt of bijhuurt, is het ook gewoon een kwestie van presets laden.. (dV's.. HiQ's.. sb118's.. whatever..)
    - de voltage gain setting heeft geen invloed op het maximale vermogen van de versterker, enkel op de steilheid vd curve hoe hij dat bereikt..

maw. zoals eerder gezegd: zet ze gewoon op 32dB

my two cents,

dwali
    tuurlijk, dit was ik ook van plan.

Alleen versta ik nog altijd niet goed waarom het nu niets uitmaakt of je er met die settings een LA 48/ LA 24 / FP 10000q (op 32db) achter de ARCS zet (op high en LOW)

die limiting setting van L'Acoustics, zijn die dan op basis van LA 48 en LA 24 ? er is dus geen verschil ?
    wat zorgt er dan voor dat een hoog driver bv niet teveel vermogen krijgt
    (piek limiting zorg er immers enkel voor dat de versterker niet clipt, juist ?)

XTA heeft enkel piek, zoals vermeld,
    hoe komen ze dan aan die +9, +8 , +2b

=> +9 db
    input sens LA 48 : +9,5 dbu

==> +8 db
    input sens LA 24 ???? = + 7,7 dbu ?

==> +2 db ?
    hoe komen ze hier aan ?

bovendien heb ik hier nog een oude stack staan die ik ook graag zou aansturen met die LAB 10000q en XTA's (kwestie van alles uniform te maken)

qua gain stuctuur,

dit zorg dus enkel voor een 'even-klankbeeld'
    dit zorg er niet voor dat er minder vermogen naar de versterker wordt gestuurd zodat de speaker te veel vermogen zou krijgen ?
    (vind ik nogal vreemd ?)

dus, zet je de gain van het Hoog van ARCS op + 8 db (hypothetisch)
    maar de limiting blijft staan, zou je geen schade mogen hebben ?

de waarden
    +6 , 0 , - 8 gegeven door l'acoustics zijn dus enkel om een vlak klankbeeld te hebben ?

sorry voor de vele vragen
    maar ik weet gewoon liever met wat ik bezig ben dan alles stilletjes te aanvaarden en binnen 3 maand met brokken te zitten ...

ik heb het gevoel dat ik er nog niet helemaal aan uit ben,
    zijn er concrete cursussen over dit onderwerp
    (ik ben niet zo voor e-learing ... als iemand het verkeerd op internet gezet heeft neem je het verkeerd over ... wat niet de bedoeling is)

Comment

• dwali
      • Jun 2002
      • 92

Originally posted by TLAproductions
      Hoe kom je aan die 2,4 volt ?
      en hoe kom je aan die 102 volt

ik zie enkel op de spec sheet van een LA48 2,30 Vrms staan ... (input sensitivity)

die excel, bedoel je die amplifier gain calculator ?
      wat vul ik dan in voor afstand tot de luisteraar en gewenste SPL ? (ik zie niet echt wat dit hier ter zake doet ?)
      http://www.l-acousticsservice.nl/Man...8a_UM_ML_1.pdf pagina 13

kortom, je wil niet dat er meer dan 2,30 volt op de ingang van de versterk komt ?
      juist (2,4v dan)

een XTA heeft dus geen gescheiden RMS piek limiting ...
      welke processors hebben dit dan wel ? (lake ?)

zoals je aanhaalde wordt er enkel op piek gelimit ?
      RMS berekeningen zijn dus niet van toepassing,
      Lake heeft dit inderdaad.. Je kunt de waarden die L'acoustics aangegeven heeft overnemen, zij hebben die uitvoerig getest..

naar waar kijk je hiervoor ?
      een SB218 kan 68 Vrms aan (gegeven)
      en 4 x 68 piek (ze spreken van 1100 watt rms, 4400 watt piek, of mag ik niet zo redeneren ?)
      wortel(1100w*4ohm)= +/-66v.. wortel(4400w*4ohm)= +/-132v

concreet :

stel dat een een amp hebt die een gain heeft van 32 DB (bv LA 48 en LA 24)
      voor beide heb je dezelfde RMS limiting ?
      ja.

echter heeft de LA 48 een hogere input sens dan een LA 24 (9,5 dbu tov 7,7 dbu) dus hebben beide versterkers wel een andere PIEK limiting setting
      wederom ja, alleen zijn de xta settings die jij hebt gebaseerd op 1 limiter, en door de fabriek bepaald..

Mooi voorbeeld, een sb218 op een LA24 zou NIET goed gaan, aangezien de limiterwaarde +9 boven de input sense van +7,7 ligt.. de versterker gaat dus clippen voor de limiter ingrijpt.. (je zou dan kunnen overwegen om de limiter op +7 te zetten, maar dan haal je niet het max rendement uit de sb218)

die 150 komt uit de handleiding van een FP 10000Q
      even de handleiding nagekeken, raar verhaal.. zal wel iets met een bridge-mode ofzo te maken hebben.. specs 1300w@8ohm = 102v

hoe bedoel je ?
      input sense is bv +9,5 dBu, dan mag de limiter ook niet hoger staan den + 9,5 dBu ?
      ja (zie la24 verhaal boven..)

tuurlijk, dit was ik ook van plan.

Alleen versta ik nog altijd niet goed waarom het nu niets uitmaakt of je er met die settings een LA 48/ LA 24 / FP 10000q (op 32db) achter de ARCS zet (op high en LOW)

die limiting setting van L'Acoustics, zijn die dan op basis van LA 48 en LA 24 ? er is dus geen verschil ?
      wat zorgt er dan voor dat een hoog driver bv niet teveel vermogen krijgt
      (piek limiting zorg er immers enkel voor dat de versterker niet clipt, juist ?)

XTA heeft enkel piek, zoals vermeld,
      hoe komen ze dan aan die +9, +8 , +2b

=> +9 db
      input sens LA 48 : +9,5 dbu

==> +8 db
      input sens LA 24 ???? = + 7,7 dbu ?

==> +2 db ?
      hoe komen ze hier aan ?
      de RMS waarde van een speaker is meestal 1/4 van de peak waarde.. een RMS limiter is niet een keiharde limiter.. in de fabriek hebben ze allerlei tests gedaan om tot die +2 te komen (iets hoger als de RMS waarde, maar ruim onder de peak-waarde)

bovendien heb ik hier nog een oude stack staan die ik ook graag zou aansturen met die LAB 10000q en XTA's (kwestie van alles uniform te maken)
      ook op 32dB zetten.. probeer alles op dezelfde voltage gain te houden.. (stuk overzichtelijker)

qua gain stuctuur,

dit zorg dus enkel voor een 'even-klankbeeld'
      dit zorg er niet voor dat er minder vermogen naar de versterker wordt gestuurd zodat de speaker te veel vermogen zou krijgen ?
      (vind ik nogal vreemd ?)

dus, zet je de gain van het Hoog van ARCS op + 8 db (hypothetisch)
      maar de limiting blijft staan, zou je geen schade mogen hebben ?

de waarden
      +6 , 0 , - 8 gegeven door l'acoustics zijn dus enkel om een vlak klankbeeld te hebben ?
      de output-gains/levels hebben inderdaad niks met de limiters te maken.. stel ik stuur -20dBU vanuit de mengtafel de XTA in.. dan gaat er -14, -20, -28 naar de versterkers.. stel ik stuur +4 de XTA in: +9(limit), +4, -4

gr.dwali

p.s.: nu ik de manual gezien heb, weet ik welke versterker het is.. ik vraag me af of deze het gaat trekken met 4x sb218.. misschien is het slim daar een paar fp6400's voor op de kop te tikken? (eigenlijk dezelfde als de la48a)
      For those about to rock, we salute you...

Comment

• TLAproductions
        • Jan 2006
        • 98

nu ik de manual gezien heb, weet ik welke versterker het is.. ik vraag me af of deze het gaat trekken met 4x sb218.. misschien is het slim daar een paar fp6400's voor op de kop te tikken? (eigenlijk dezelfde als de la48a)

theoretisch zou dit moeten lukken
        je mag immers ook 4 sb2(1)8 op 1 LA 8 steken
        (niet dat een LA 8 gelijk is aan een FP 10000q, maar ze sturen wel beide 4 subs aan)

Nog 1 kleine onduidelijkheid voor mij,
        je limit-settings zijn dus afhankelijk van de versterkers
        niet van de speakers (als we spreken over peak limiting zoals in een XTA)

hoe zorg ik er dan voor dat ik mijn speakers niet opblaas door te veel vermogen ( ook in geval dan van m'n andere set)
        => beide LA 24 en LA 48 hebben dezelfde piek limit setting in een XTA omdat ze beide 32 DB gain hebben
        echter stuur je met een LA 48 toch meer vermogen naar de speaker dan met een LA 24 ?

met die SB218 kom je idd juist uit :
        66 v (amp) < 68 v (sb218)
        bij die ARCS (low)
        66 v (amp) > 57 v (arcs low)
        => dit zit wellicht verwerkt in die +8 dbu setting ?

volgens XTA is het zelf nog eenvoudiger (pagina 42 : http://www.audiocore.co.uk/pdfs/dp226_manual_V3.pdf )

- First, check the RMS power rating of the speaker system, and its impedance.
        �� Look up this value in the table above, using the closest value below the rated
        power of the speaker system. Note the corresponding ‘dB’ value.
        �� Check the gain of your amplifier, which needs to be in ‘dB’.
        �� Subtract this gain figure from the dB value obtained from the table to find the
        required absolute setting for the limiter thresholds.

zo kom je bv voor die sb218's op een LA 48 én LA 24 39 - 32 = 7 uit
        ik veronderstel dat L'acoustics wel iets complexere berekeningen doet
        maar volgens XTA moet je dus geen rekening houden met de input sens want :
        (qoute pagina 42)

The limiters built into the DP226 are intended to be used for for loudspeaker driver protection, as opposed to amplifier protection. All modern professional power amplifiers designed for live sound use have their own limiters which are tailored to protecting the amplifier from clipping.

alvast bedankt voor de info
        Last edited by TLAproductions; 17-10-10, 22:30.

Comment

• dwali
          • Jun 2002
          • 92

theoretisch zou dit moeten lukken
          je mag immers ook 4 sb2(1)8 op 1 LA 8 steken
          (niet dat een LA 8 gelijk is aan een FP 10000q, maar ze sturen wel beide 4 subs aan)
          Dat versterkers specs hebben die tot 2ohm netjes lineair doorgaan wil helaas niet zeggen dat ze dat in de praktijk waar kunnen maken.. Ik zeg niet dat het niet kan, alleen mijn ervaring met deze amp (op monitors) is dat het niet echt een "zware jongen" is..

Nog 1 kleine onduidelijkheid voor mij,
          je limit-settings zijn dus afhankelijk van de versterkers
          niet van de speakers (als we spreken over peak limiting zoals in een XTA)
          Nee, de combi van de 2.. Alleen is de waarde niet de RMS waarde van de speakers, maar een door l'acoustics bepaalde waarde.. (met een LA48a op je hoogdriver en de limit op +9 gaat je drivertje het zeer zeker niet overleven..)

hoe zorg ik er dan voor dat ik mijn speakers niet opblaas door te veel vermogen ( ook in geval dan van m'n andere set)
          => beide LA 24 en LA 48 hebben dezelfde piek limit setting in een XTA omdat ze beide 32 DB gain hebben
          echter stuur je met een LA 48 toch meer vermogen naar de speaker dan met een LA 24 ?
          Daar maak je een essentiële denkfout, als je +6dBU instuurt geven beide evenveel volt op de uitgang! Het verschil zit em erin dat als je +8,5 dBU instuurt de LA24 (bij die 7,7dBU van jou) afhaakt.. Dat is nu net het leuke van rekenen met gelijke voltage gains (32dB dus), alle versterkers volgen de zelfde curve (in priciepe lineair) alleen de zwaardere jongens gaan verder door..

volgens XTA is het zelf nog eenvoudiger (pagina 42 : http://www.audiocore.co.uk/pdfs/dp226_manual_V3.pdf )

- First, check the RMS power rating of the speaker system, and its impedance.
          􏰏 Look up this value in the table above, using the closest value below the rated
          power of the speaker system. Note the corresponding ‘dB’ value.
          􏰏 Check the gain of your amplifier, which needs to be in ‘dB’.
          􏰏 Subtract this gain figure from the dB value obtained from the table to find the
          required absolute setting for the limiter thresholds.

zo kom je bv voor die sb218's op een LA 48 én LA 24 39 - 32 = 7 uit
          ik veronderstel dat L'acoustics wel iets complexere berekeningen doet
          maar volgens XTA moet je dus geen rekening houden met de input sens want :
          (qoute pagina 42)

The limiters built into the DP226 are intended to be used for for loudspeaker driver protection, as opposed to amplifier protection. All modern professional power amplifiers designed for live sound use have their own limiters which are tailored to protecting the amplifier from clipping.

alvast bedankt voor de info
          dat is wat ik in mijn eerste post zei:
          sb218 specs:
          68 Vrms = 38,9 dBU dus RMS limiter op 38,9 - 32 (volt gain) = +6,9 dBU (l'acousctics adviseerd +7)

Ik weet zo alleen niet of de versterkers tegenwoordig zo goed beveiligd zijn dat er geen schade zal optreden als je bijv. op een houseparty 10uur lang een versterker in het rood jaagt..

Comment

• dwali
            • Jun 2002
            • 92

kijk eens naar de volgende pdf: http://www.l-acoustics.com/2-bulletins.html

mocht de link niet werken, technical support -> download center -> technical publications - > Dolby Lake processor

staan alle RMS waarden in dBU in.. (pagina 2 is in het engels)

Maar als ik jouw was zou ik gewoon de XTA settings voor de LA48a die je al hebt gebruiken..

Comment

• TLAproductions
              • Jan 2006
              • 98

ok

ik begin klaar te zien !

thx!

Comment

Working...