Grand Piano Yamaha c7 welke microfoon?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Originally posted by NesCio01
    Ben benieuwd waarheen dit leidt.

@Cobi: ben het met je eens dat er een ruimtelijke manier
    van miken is en een minder ruimtelijke - meer poppie.
    Dit kun je ook bewerkstelligen door de klep op minder hoogte
    open te zetten, dan wel dicht te doen.

Dat zeg/bedoel ik, er is geen 'goede' of 'foute' manier van piano miken. Er zijn 100 manieren die allemaal voor en nadelen hebben.

btw 1: 4 mikes bij 1 :3? is meer vragen om faseprobs dan 2 mikes?

grtz
    Klopt, theoretisch gezien. In de praktijk kan je daar aardig omheen werken door creatief te EQ-en, je faseknoppen op je kanalen te gebruiken (gewoon proberen of het beter klinkt).

Maar zoals ik al zei, het blijft allemaal een kwestie van smaak.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Originally posted by NesCio01
      Ben benieuwd waarheen dit leidt.

@Cobi: ben het met je eens dat er een ruimtelijke manier
      van miken is en een minder ruimtelijke - meer poppie.
      Dit kun je ook bewerkstelligen door de klep op minder hoogte
      open te zetten, dan wel dicht te doen.

@frederic: ik heb GEEN ervaring met dit PM 40 systeem,
      wel ruime ervaring met GP's, maar ik lees in jouw betoog
      geen enkel op praktijkervaring berust argument waarom
      dit systeem het niet is. Nogmaals ik lees van vooraanstaande
      forumleden, met ervaring!, dat de PM 40 wel degelijk goed is.
      Als ik dan naar de prijs van € 3.595,= bruto! kijk, dan kan ik niet
      zeggen dat het troep is.

Maar nogmaals, ik heb het nog niet gehoord, ik hoop binnenkort
      een set te testen en plaats dan ook 2 x een 4061 in de GP.

btw 1: 4 mikes bij 1 :3? is meer vragen om faseprobs dan 2 mikes?
      btw 2: de prijs is excl. btw.

grtz
      Waarom zou je faseproblemen hebben? De ene geeft geen tegengesteld signaal tov de andere. Bovendien kun je de fase keren indien nodig.

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Ik denk dat we het over kamfiltering hebben......

Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Even de mod hier: @Frederic: ooit een vleugel uitversterkt met meerdere microfoons?
          Om even de referentie in de discussie te behouden....
          Alvast dank voor je reactie!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by moderator
            Even de mod hier: @Frederic: ooit een vleugel uitversterkt met meerdere microfoons?
            Om even de referentie in de discussie te behouden....
            Alvast dank voor je reactie!
            Ja hoor, bij onze bigband. Wij gebruiken er altijd 2 (C414) en soms nog een 3de achteraan in het gat. Gaat altijd perfect.
            Last edited by frederic; 20-10-10, 12:22.

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Originally posted by SPS
              Ik denk dat we het over kamfiltering hebben......

Paul
              Weet ik. Maar wel over inkomende signalen naar de microfoon toe.
              Geen uitsturende signalen naar speakers waar je staande geluidsgolven bekomt.
              Zij nemen enkel "op". Maar niet zoals met een snare top en botom. Als je een microfoon zou plaatsen onder de snaren zou je dat probleem kunnen hebben. maar dan nog. Gewoon even het knopje op de mengtafel induwen.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Originally posted by frederic
                Ja hoor, bij onze bigband. Wij gebruiken er altijd 2 (C414) en soms nog een 3de achteraan in het gat. Gaat altijd perfect.

Nie om lullig te doen, maar wellicht is dit een erg beperkte bagage om met enige zekerheid andere methodes te beoordelen?

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Weet ik. Maar wel over inkomende signalen naar de microfoon toe.
                  Geen uitsturende signalen naar speakers waar je staande geluidsgolven bekomt.
                  Zij nemen enkel "op". Maar niet zoals met een snare top en botom. Als je een microfoon zou plaatsen onder de snaren zou je dat probleem kunnen hebben. maar dan nog. Gewoon even het knopje op de mengtafel induwen.

Sorry hoor, maar wat jij hier allemaal beweert:
                  Staande golven hebben NIETS met kamfiltering te maken.
                  Kamfiltering wil zeggen, dat signalen die niet gelijktijdig aankomen (vanuit dezelfde bron) en worden opgeteld, tot dit verschijnsel leiden.
                  Als dus een microfoon op 20cm van een snaar staat, en een andere op 40cm, dan zullen er altijd faseverschillen optreden. (looptijd)
                  Als je die twee microfoonsignalen bij elkaar optelt, dan heb je problemen.

Die kun je alleen verminderen door bijv:
                  Microfoonkanalen geheel L resp R te pannen (je telt dan niets op in je mengtafel)
                  Het verschil in sterkte van het signaal zo groot mogelijk te maken.
                  (Onderlinge afstand cq richtinggevoeligheid benutten)

Paul.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by moderator
                    Nie om lullig te doen, maar wellicht is dit een erg beperkte bagage om met enige zekerheid andere methodes te beoordelen?
                    [FONT=Verdana]Ik kan U verzekeren dat wij verschillende manieren en systemen hebben geprobeerd vooraleer we een systeem hebben gekocht. Of denk je dat we voor 1500€ microfoons gaan kopen zonder onderzoek te verrichten en tests uit te voeren? Ik vind uw antwoord eigenlijk nogal grof. [/FONT]

[FONT=Verdana]Niet om lullig te doen, antwoord dan liever inhoudelijk [/FONT]
                    [FONT=Verdana]Bij voorkeur op mijn opmerking dat dat andere syteem waar ik beweer dat de hoge en lage tonen afgescheiden zijn van de microfoontjes door de stembalk een probleem kunnen geven.[/FONT]
                    Last edited by frederic; 21-10-10, 08:34.

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by SPS
                      Sorry hoor, maar wat jij hier allemaal beweert:
                      Staande golven hebben NIETS met kamfiltering te maken.
                      Kamfiltering wil zeggen, dat signalen die niet gelijktijdig aankomen (vanuit dezelfde bron) en worden opgeteld, tot dit verschijnsel leiden.
                      Als dus een microfoon op 20cm van een snaar staat, en een andere op 40cm, dan zullen er altijd faseverschillen optreden. (looptijd)
                      Als je die twee microfoonsignalen bij elkaar optelt, dan heb je problemen.

Die kun je alleen verminderen door bijv:
                      Microfoonkanalen geheel L resp R te pannen (je telt dan niets op in je mengtafel)
                      Het verschil in sterkte van het signaal zo groot mogelijk te maken.
                      (Onderlinge afstand cq richtinggevoeligheid benutten)

Paul.
                      Bij gevolg is een eerdere opmerking ivm een fase probleem zeker niet van toepassing bij het uitversterken van een vleugelpiano. Nogal wiedes dat je microfonen gelijkmatig en op een zelfde afstand plaatst van de geluidsbron (de snaren)

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

Bij gevolg is een eerdere opmerking ivm een fase probleem zeker niet van toepassing bij het uitversterken van een vleugelpiano. Nogal wiedes dat je microfonen gelijkmatig en op een zelfde afstand plaatst van de geluidsbron (de snaren)
                        Hoe plaats jij dan 2 microfoons op gelijke afstand van ALLE snaren?
                        Kan alleen als je ze achter elkaar plaatst ipv naast elkaar
                        Maar dat doet geen mens. Heeft ook weinig zin zou ik zeggen.
                        Blijft dus het feit, dat de microfoon aan de diskant geplaatst de hogere snaren eerder 'ontvangt ' dan de microfoon aan de mid/baskant.
                        Oftewel looptijden en dus kamfilters als je ze optelt.

Mooiste werkt nog opnemen met een figure8 gecombineerd met een omni.
                        Maar ja, niet echt bruikbaar op een lawaaierig podium natuurlijk....
                        Paul

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

@frederic,

Ik heb getracht om het subtiel te verwoorden, maar dan vlieg je direct boven op de kast.
                          Wat ik je wil meegeven: Leer vragen te stellen, leer de antwoorden te begrijpen en vraag desnoods verduidelijking.

Wat jij doet is het bekritiseren van mogelijkheden op basis van argumenten die irrelevant zijn.

Inhoudelijk wil ik best reageren:
                          Mijn beste resultaten met uitversterken van concertvleugels zijn met DPA 4099 setjes verkregen.
                          Maar zelden zonder de plaatsing van de mic's een paar keer te veranderen voordat een acceptabel resultaat werd bereikt.

Comment

• cru
                            • Sep 2003
                            • 106

Ik doe geregeld concertservice voor een pianoverhuurder, dus even mijn ervaring als piano- en geluidstechnicus.
                            Dat je microfoons op gelijke afstand van je snaren staan maakt nauwelijks uit: faseproblemen zul je enkel (hoorbaar) krijgen bij de langste golflengtes, de lage tonen dus. Tweede reden: het gereflecteerde geluid en de resonantie binnen de piano zijn zo groot dat je sowieso met faseproblemen te maken krijgt. Behalve in laag en low-mid zijn die enkel hoorbaar aan kleine verschillen in de klankkleur.

Verder heb ik heel goeie ervaringen met DPA4099 en ATM350 bij gesloten vleugel, eventueel aangevuld met een B57 op laag statief onder de piano. Klinkt misschien raar, maar meestal wordt over het hoofd gezien dat het klankbord (onderkant piano) een essentieel onderdeel is van de "klankkleur" van een vleugel.
                            Met een SM58 in een klankgat heb ik geen goeie ervaringen, sorry.

We werken verder ook met helpinstill pickups: Helpinstill Piano Pickups
                            Dit enkel als aanvulling van de microfoons. Dit systeem bestaat uit 3 pick ups (1 per snarenbank) maar zijn erg moeilijk te monteren en af te regelen. Het systeem werkt verder erg fijn en precies, zeker als je de output van de preamps ervan wil gebruiken om andere zaken (sequencer, synth) aan te sturen.
                            Nog iemand met ervaringen hiermee? Shoot

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

Originally posted by cru
                              Dit enkel als aanvulling van de microfoons. Dit systeem bestaat uit 3 pick ups (1 per snarenbank) maar zijn erg moeilijk te monteren en af te regelen. Het systeem werkt verder erg fijn en precies, zeker als je de output van de preamps ervan wil gebruiken om andere zaken (sequencer, synth) aan te sturen.
                              geen ervaringen met de losse modules monteren. Maar wel ooit met de electrische upright van helpinstill. Geniaal ding. En ik zou er dolgraag een hebben. *zucht*

(naast een CP70/80 natuurlijk )
                              lekker belangrijk!

Comment

• daviddewaard
                                • Mar 2008
                                • 627

hmm ben erg benieuwd naar die helpinstill pickups,
                                vraag me alleen af of het echt natuurlijk klinkt.

mijn favorite mic setup op een grand is en U87 voor het laag en twee 184's of twee 414's voor het hoog.
                                maar het blijft altijd echt lastig om een grand goed te miken

Originally posted by cru
                                Ik doe geregeld concertservice voor een pianoverhuurder, dus even mijn ervaring als piano- en geluidstechnicus.
                                Dat je microfoons op gelijke afstand van je snaren staan maakt nauwelijks uit: faseproblemen zul je enkel (hoorbaar) krijgen bij de langste golflengtes, de lage tonen dus. Tweede reden: het gereflecteerde geluid en de resonantie binnen de piano zijn zo groot dat je sowieso met faseproblemen te maken krijgt. Behalve in laag en low-mid zijn die enkel hoorbaar aan kleine verschillen in de klankkleur.

Verder heb ik heel goeie ervaringen met DPA4099 en ATM350 bij gesloten vleugel, eventueel aangevuld met een B57 op laag statief onder de piano. Klinkt misschien raar, maar meestal wordt over het hoofd gezien dat het klankbord (onderkant piano) een essentieel onderdeel is van de "klankkleur" van een vleugel.
                                Met een SM58 in een klankgat heb ik geen goeie ervaringen, sorry.

A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

Working...