Audioscope: dmv meerdere microfoons 'inzoomen op geluid' =VOORKOMEN VUVUZELA-ELLENDE!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Audioscope: dmv meerdere microfoons 'inzoomen op geluid' =VOORKOMEN VUVUZELA-ELLENDE!

Beste mede-forummers,

Nou is Nu.nl niet bepaalt mijn favoriete nieuwssite, maar dit is best een interessant artikel: Audiosysteem kan inzoomen op geluid | nu.nl/gadgets | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Het idee is dus om met meerdere (in dit geval driehonderd) microfoons de camera te volgen en heel precies het geluid van dat beeld op te vangen. Link naar de bijbehorende video: New Scientist Standalone Player Euh, beeld zegt in dit geval meer dan duizend foto's De hele vuvezela-ellende had op deze manier gewoon voorkomen kunnen worden!

Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat?
    Of kent iemand dit systeem misschien?

Mvg,

Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by 4AC
    Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat?
    Of kent iemand dit systeem misschien?

Mvg,

Teun
    Klinkt mij op eerste ingeving in de oren als een phased-array opstelling: Alle microfoons pikken een bepaald geluid op, en aan de faseverschillen tussen de verschillende microfoons kun je een bepaald geluid (of een bepaalde richting) eruit filteren.

De techniek wordt al jaren toegepast bij microgolf- en radarantennes en heeft feitelijk dezelfde functie als een stuurbare schotelantenne.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• stamgast
      • Feb 2010
      • 253

Nu.nl is nogal laat met hun berichtgeving. Ik heb twee jaar geleden op de IBC al met dit apparaat gespeeld. Werkt wel erg mooi: zitten iets van 300 microfoons in een grote plaat en met behulp van 3-hoeksmetingen kun je focussen op een bepaalde plek.
      Ook zit er een soort multitrack-systeem in waardoor je terug in de tijd hetzelfde kunt doen.
      Kwaliteit van het geluid is niet zo mooi als bijvoorbeeld met 9 MKH-416's rond een voetbalveld maar op een volle beursvloer kon ik een collega toch goed verstaan.

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

Originally posted by stamgast
        Nu.nl is nogal laat met hun berichtgeving. Ik heb twee jaar geleden op de IBC al met dit apparaat gespeeld. Werkt wel erg mooi: zitten iets van 300 microfoons in een grote plaat en met behulp van 3-hoeksmetingen kun je focussen op een bepaalde plek.
        Ook zit er een soort multitrack-systeem in waardoor je terug in de tijd hetzelfde kunt doen.
        Dus dan neem je 300 kanalen audio op? Heftig systeempje!
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

Working...