Vergelijk Digico SD9 / Digidesign SC48

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Brulkikker
    • Aug 2010
    • 11

Originally posted by M'Elodie
    Ja zeker durf ik hier mijn mening te geven. Daar vroeg de topic starter om.
    Ik spreek uitsluitend uit eigen ervaring. En geloof me heb van (bijna) elke digitale tafel: van Midas XL-8 t/m iLive concreet ervaring mee. Dus dat geeft mij wel enig recht van spreken.

Genoemde probleem is duidelijk een "tafel" probleem. Zoals je zelf al zegt: geen latency correctie, waardoor dus iets niet goed gaat. Dit wijt ik aan de "goedkopere" racken. En dit kwam al direkt aan het licht door er een simpel cd'tje door te sturen.
    Mijn persoonlijke hands-on met digidesign qua interface is zeer goed, Digico is ook zeer goed. Mijn grootste kritiek gaat naar de uiteindelijke klank. En daar scoren deze Digico's naar mijn mening niet ok. Digidesign scoort daarin met standaard rack (zowel mix als losse stage/FOH rack) wel goed.
    Bij wie heb jij XL8 ervaring dan? Dat zou betekenen dat je voor Triple of voor Hof werkt....Hoe komt het dat ik je nergens van herken? Uberhaupt iedereen kan hands on experience opdoen dmv demo's...het zegt nog niets namelijk. Ik kan je ook 100% zeker zeggen dat de tech van moke op de pro6 draait n het totaal niet als plezierig ervaart om dit op een andere console te doen, niet dat hij het niet zou doen...waar was dit en wat deed je toen? No offence.

Als we over klank moeten gaan praten heeft ieder zo zn smaak, smaak van iemand is een uitgesproken mening....valt niet over te discussieren.

Als je het over latency hebt.....tja dat gebeurt ook op een analog console zodra je wat insert....lekker belangrijk.

Het is nogal makkelijk om je spullen ervan de schuld te geven, terwijl dit niet per definitie zo hoeft te zijn natuurlijk...
    Last edited by Brulkikker; 01-10-10, 16:08.

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Als ik het relaas van Brulkikker zo lees dan heeft het geen zin om je mening te geven in dit onderwerp want hij stelt er geen prijs op.
      Dat is wat mij betreft en op voorhand mijn oprechte excuses voor mijn taalgebruik, de mening van een gelul kikker!

Het leuke/prettige van een forum is dat mensen hun mening mogen en willen geven.
      Het getuigd van bijzonder weinig respect om iemands mening op voorhand van de hand te wijzen, of erger: iets te bestempelen als bullshit louter en alleen omdat je er zelf de meerwaarde niet van inziet.

mensen die van mening zijn dat een bepaalde discussie, deze in het bijzonder, bullshit is, doen er andreen en wellicht ook zichzelf een groot plezier mee om NIET te reageren, dat is namelijk altijd een optie!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Originally posted by Timo Beckman
        Ik hoor steeds meer negatieve geluiden betreffende de pro6/XL8 (vooral een showstop is niet echt beste reclame (voedings probleem redundant was 't niet kennelijk))
        De enige echte showstop in mijn herinnering was een goed gemikte pint, maar daar hebben M7CLletjes ook nog wel eens last van (arme John...).

Wat voor verhalen heb je precies vernomen? Ik ben vooral benieuwd naar de nuances die er oorspronkelijk niet waren, als je begrijpt wat ik bedoel. De kans is vrij groot dat bovenstaand verhaal op "onze" XL8 slaat (er zijn er niet zo bar veel in NL...), en in dat geval is het een broodje aap.

Overigens niet persoonlijk bedoeld Timo! Je gooit alleen het balletje leuk op
        Last edited by gertgeluid; 01-10-10, 14:42.

Comment

• Brulkikker
          • Aug 2010
          • 11

Originally posted by moderator
          Als ik het relaas van Brulkikker zo lees dan heeft het geen zin om je mening te geven in dit onderwerp want hij stelt er geen prijs op.
          Dat is wat mij betreft en op voorhand mijn oprechte excuses voor mijn taalgebruik, de mening van een gelul kikker!

Het leuke/prettige van een forum is dat mensen hun mening mogen en willen geven.
          Het getuigd van bijzonder weinig respect om iemands mening op voorhand van de hand te wijzen, of erger: iets te bestempelen als bullshit louter en alleen omdat je er zelf de meerwaarde niet van inziet.

mensen die van mening zijn dat een bepaalde discussie, deze in het bijzonder, bullshit is, doen er andreen en wellicht ook zichzelf een groot plezier mee om NIET te reageren, dat is namelijk altijd een optie!
          Is ook zo, mijn excuus als ik het verkeerd verkondig. Als het in de juiste context gelezen was hetzij geschreven dan had je dit niet hoeven schrijven. Andere kant er stond ik vind voor...dat duid op een mening geen absoluutheid, dat hoef je er dus ook niet van te maken. Ik ga het verder niet verdedigen...dat zou pas gelul kikker zijn...

Ach ja ik zou zeggen genoeg hierover...back on topic.
          Last edited by Brulkikker; 01-10-10, 16:04.

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

@ gertgeluid . Die showstop was op een pro 6 geen XL8 (daar hoor ik wisselende geluiden over en die wel gemikte pint heb ik iid ook gehoord ) .
            Voorop gesteld ik ben niet een fan van digi tafels . Ik moet ze alleen gebruiken als dat het geen is wat er geleverd wordt .
            De verhalen betreffende Midas komen van verschillende bronnen maar uit buitenland betreft sommige niet werkende functies en ook een paar onderhoud gerelateerde zaken die ik eigenlijk pas na een jaar of 4/5 verwacht en niet na 1 1/2 jaar . Ook veel problemen gemeld betreffende yamaha en digico d1/5
            Sorry dat dit een beetje een kort en snel getypt bericht is maar ben op productie momentueel .

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

@Brulkikker, helder, thanks!

@all: Ik lees een heleboel algemeenheden als "ik werk liever niet op een digitafel"
              Leuk om te lezen denk ik dan, maar dat is hier niet hetgeen er bevraagd cq. besproken wordt.

Ik heb zelf nog geen bandje geschoven op de digidesign, wel inmiddels een paar keer op de SD9 en dat was prima te doen.
              De plugins mogen wat mij betreft een heel eind in kwaliteit omhoog, naar ik begreep wordt daar aan gewerkt. Ben dus hoopvol gestemd.

Geen van mijn klusjes is nog op een digidesign gestuit, zodra dat wel zo is geweest dan kan ik vergelijken en zal dan ook zeker mij ervaringen met jullie delen.

euh... een on topic weekend allemaal!
              Last edited by moderator; 01-10-10, 18:08.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• dwali
                • Jun 2002
                • 92

In mijn ogen betekend "NO GO!" hetzelfde als "niet doen, waardeloos apparaat". Qua converters en preamps klinkt een digidesign wel iets beter (persoonlijke mening), maar de sd7/8/9 is zeker geen rommel..

Latency verhaal:
                - dat de digico's geen latency-correctie hebben is jammer, maar dat wil niet zeggen dat je er niks mee kunt.. Je moet je er van bewust zijn, en rekening mee houden..
                - Latency is opgelopen vertraging door processing of converting en op zich normaal logisch verschijnsel.. simpel voorbeeld: op een digitafel inserteer je een sjieke externe buizen compressor op je lead vocaal, je lead vocaal heeft dan 2x meer converting/vertraging (DA/AD) als de rest van je inputs en zal "achter de rest aanlopen"
                - Door een "simpel CDtje" te draaien, zul je normalerwijs GEEN last hebben van latency-problemen of fase problemen. (beide inputs volgen hetzelfde signaalpad en ondergaan dezelfde processing)
                - Fasedraaiing is trouwens ook niet erg, mits het maar overal even veel gebeurd. Als je zegt dat het laag later aan komt heb ik sterk het gevoel dat iemand het SUB los aanstuurt en er filters op loslaat die niet op de de rest van het systeem zitten (een hoog-af? EQ puntjes?). Als dit gebeurd nadat het systeem "in tijd gezet is" trek je het weer uit z'n verband.. (dat kan ook met een digidesign of een midas)

my two cents,
                dwali

ps. de meeste inserts op analoge tafels zullen GEEN latency op leveren, aangezien compressors en gates doorgaans ook analoog zijn!!
                For those about to rock, we salute you...

Comment

• SM
                  • Oct 2004
                  • 129

Originally posted by dwali
                  In mijn ogen betekend "NO GO!" hetzelfde als "niet doen, waardeloos apparaat". Qua converters en preamps klinkt een digidesign wel iets beter (persoonlijke mening), maar de sd7/8/9 is zeker geen rommel..

Latency verhaal:
                  - dat de digico's geen latency-correctie hebben is jammer, maar dat wil niet zeggen dat je er niks mee kunt.. Je moet je er van bewust zijn, en rekening mee houden..
                  - Latency is opgelopen vertraging door processing of converting en op zich normaal logisch verschijnsel.. simpel voorbeeld: op een digitafel inserteer je een sjieke externe buizen compressor op je lead vocaal, je lead vocaal heeft dan 2x meer converting/vertraging (DA/AD) als de rest van je inputs en zal "achter de rest aanlopen"
                  - Door een "simpel CDtje" te draaien, zul je normalerwijs GEEN last hebben van latency-problemen of fase problemen. (beide inputs volgen hetzelfde signaalpad en ondergaan dezelfde processing)
                  - Fasedraaiing is trouwens ook niet erg, mits het maar overal even veel gebeurd. Als je zegt dat het laag later aan komt heb ik sterk het gevoel dat iemand het SUB los aanstuurt en er filters op loslaat die niet op de de rest van het systeem zitten (een hoog-af? EQ puntjes?). Als dit gebeurd nadat het systeem "in tijd gezet is" trek je het weer uit z'n verband.. (dat kan ook met een digidesign of een midas)

my two cents,
                  dwali

ps. de meeste inserts op analoge tafels zullen GEEN latency op leveren, aangezien compressors en gates doorgaans ook analoog zijn!!
                  Hee Dwali,

Ieder filter draait fase, behalve een bepaalde klasse van FIR filters, en daarbij gaat het altijd ten koste van delay / latency. Of fasedraaing erg is hangt af van wat je aan het doen bent, maar zolang alle vrolijke "ik-draai-alleen-op-analoog"-technici nog steeds EQ-en op hun kanalen en 31 bands zou ik me van die discussie niet zoveel aantrekken.

En zoals jij weet: iedere technicus die niet een fatsoenlijke mix kan maken op alles duurder dan een tascam Dm2000-kopie is z'n geld niet waard. Iedere tafel klinkt anders en persoonlijk sjouw ik ook wel eens dingetjes mee als output converters en zo, maar ben momenteel gewoon op stap met een DM1000 met een stapeltje presonus pre-amps en heb iedere avond een schouwburgdirecteur naast me die blij is. Gewoon op huis-PA's. Goede microfoons en een beetje netjes je PA EQ-en is nog steeds de grootste factor. Goed bandje natuurlijk ook. Vanavond nog een discussie met iemand waarom ik niet m'n grote analoge bakbeest mee heb. Die klinkt echt wel mooier. Maar neemt 4 stoelen extra en is niet over een rij stoelen heen te tillen zonder 6 paar handen.

Niet meer analoog splitten en geen 100 meter koperkabel aan je mics helpt trouwens ook.

Hou toch op met dat verhaal dat je mix niet klinkt door je digitale tafel. Iedere tafel boven de 5000 euro is goed genoeg om een fatsoenlijke balans op te maken.

GReetz!
                  S.

Comment

• M'Elodie
                    • Oct 2006
                    • 148

Originally posted by EL_Loco
                    Het zijn niet alleen de AD-DA converters die de klank bepalen, maar zeker ook de clock.
                    V
                    Dat een externe clock de klank bepaalt durf ik nog wel eens te betwisten. Dat je externe clock nodig hebt omdat je meerdere apparaten digital aan elkaar hangt, dat snap ik. In het laatste geval krijg je een timing probleem zonder master-clock. In het eerste geval ben ik niet overtuigd of het zin heeft.
                    Meet maar eens wordclock out van de tafel op een oscilloscope en de clock van een high-end masterclock. Beide zijn zuivere blokgolf patronen.
                    Maar goed ontzettend off-topic

Comment

• M'Elodie
                      • Oct 2006
                      • 148

Originally posted by Brulkikker
                      Ik kan je ook 100% zeker zeggen dat de tech van moke op de pro6 draait n het totaal niet als plezierig ervaart om dit op een andere console te doen, niet dat hij het niet zou doen...waar was dit en wat deed je toen? No offence.
                      Moke heeft tijdelijk gedraaid op een PRO-6, ter beschikking gesteld door importeur.

Comment

• M'Elodie
                        • Oct 2006
                        • 148

Originally posted by dwali
                        Yep idd mijn mening ook. SD8/9 is zeker geen rommel. Maar ik probeer los te krijgen dat er in de processing iets gebeurt waardoor frequentie banden blijkbaar niet synchroon eruit komen. Hoe dat komt weet ik niet. Ben geen DSP/digitaal expert. Weet alleen wat ik heb gehoord. En dat was zuiver de tafel: CD in naar D/A out. PA is volledig sync. Maar geluid was fullrange niet op tijd: laag later dan hoog. OOk met een stem was dit duidelijk te horen. Outputs waren gerout via de matrix, na over te schakelen op de LR master werd het iets beter. Dus iets in processing.

Comment

• EL_Loco
                          • Nov 2009
                          • 87

Dat een externe clock de klank bepaalt durf ik nog wel eens te betwisten. Dat je externe clock nodig hebt omdat je meerdere apparaten digital aan elkaar hangt, dat snap ik. In het laatste geval krijg je een timing probleem zonder master-clock. In het eerste geval ben ik niet overtuigd of het zin heeft.
                          Meet maar eens wordclock out van de tafel op een oscilloscope en de clock van een high-end masterclock. Beide zijn zuivere blokgolf patronen.
                          Maar goed ontzettend off-topic
                          Dat heb ik dus een tijd geleden gedaan, bij een D5T, een 01V96 en een O2R
                          Ik schrok toen best wel hoe dat signaal eruit zag, zeker geen zuivere blokgolf, en in het geval van de yamaha tafels niet eens regelmatig..
                          D5T zag er nog het best uit.
                          Paar weken later de grimm aan de scope gehad, dat zag er wel netjes uit.

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

Originally posted by EL_Loco
                            Dat heb ik dus een tijd geleden gedaan, bij een D5T, een 01V96 en een O2R
                            Ik schrok toen best wel hoe dat signaal eruit zag, zeker geen zuivere blokgolf, en in het geval van de yamaha tafels niet eens regelmatig..
                            D5T zag er nog het best uit.
                            Paar weken later de grimm aan de scope gehad, dat zag er wel netjes uit.
                            Nog steeds offtopic maar toch:

Ik geloofde ook niet dat een wordclock verschil zou maken, waarom zou een mixer fabrikant een slechte wordclock in zijn apparaat zetten als dat zoveel geluidskwaliteit verschil maakt? Totdat ik zelf de proef op de som nam....

Het is iets wat je moet horen. Alleen een CD hoor je maar een klein beetje verschil. Ga je echt mixen (dus kanalen summen, eq-en, compressen...) dan ga je het verschil echt horen.
                            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• dwali
                              • Jun 2002
                              • 92

Yep idd mijn mening ook. SD8/9 is zeker geen rommel. Maar ik probeer los te krijgen dat er in de processing iets gebeurt waardoor frequentie banden blijkbaar niet synchroon eruit komen. Hoe dat komt weet ik niet. Ben geen DSP/digitaal expert. Weet alleen wat ik heb gehoord. En dat was zuiver de tafel: CD in naar D/A out. PA is volledig sync. Maar geluid was fullrange niet op tijd: laag later dan hoog. OOk met een stem was dit duidelijk te horen. Outputs waren gerout via de matrix, na over te schakelen op de LR master werd het iets beter. Dus iets in processing.
                              Afgelopen zaterdag weer een showtje met een sd8 gedraait.. Ik heb heb niet zo ervaren, voor mijn gevoel was het gewoon prima.

(wel kleine kanttekening: ik heb het systeem "in tijd gezet"/ingeregeld met de sd8)

gr.dwali
                              For those about to rock, we salute you...

Comment

• EL_Loco
                                • Nov 2009
                                • 87

Originally posted by cobi
                                Nog steeds offtopic maar toch:

Ik geloofde ook niet dat een wordclock verschil zou maken, waarom zou een mixer fabrikant een slechte wordclock in zijn apparaat zetten als dat zoveel geluidskwaliteit verschil maakt? Totdat ik zelf de proef op de som nam....

Het is iets wat je moet horen. Alleen een CD hoor je maar een klein beetje verschil. Ga je echt mixen (dus kanalen summen, eq-en, compressen...) dan ga je het verschil echt horen.
                                Wil je een betaalbaar product neer kunnen zetten, dan zul je compromissen moeten maken. Voor een hele hoop mensen is de Wordclock die erin zit meer dan goed genoeg. Ik zeg ook zeker niet dat het onwerkbaar/ echt slecht is qua klank. Ik zeg alleen dat het nog beter kan
                                En je gaat het inderdaad merken wanneer je echt gaat mixxen + evt extra apparaten eraan..

@dwali: ik heb het eerlijk gezegd ook nog niet niet gemerkt

Comment

Working...