Vergelijk Digico SD9 / Digidesign SC48

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Vergelijk Digico SD9 / Digidesign SC48

Beste allemaal,

Voor een aantal producties de komende tijd ben ik aan het zoeken naar een geschikte mixer. Ik weet nog niet of ik over zal gaan tot aanschaf, maar ook voor inhuur is de vergelijking interessant.

Momenteel werk ik voornamelijk met Yamaha LS9/M7´s, maar zou graag de overstap naar een wat betere geluidskwaliteit maken.

Hiervoor denk ik dus aan de SD9 en de SC48.

Iemand hier al ervaring met beide tafels ?
    Iemand hier zo al inzicht in kosten van beide systemen ?
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Wat betreft de SD9: even afspraak bij TMaudio maken voor een demo.
    TM heeft overigens op 8 & 9 november weer seminars, misschien ook voor de SD9.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• M'Elodie
      • Oct 2006
      • 148

Ik zeg: Digidesign.

Zowel SD8 als SD9 are NO GO!

Zet ze maar naast elkaar met een complete show. Onlangs nog gehoord: Waylon en Moke. Waylon op SD8, Moke op Profile. Profile is absoluut de winnaar. Laatst ook SD9 gehoord. Weet niet wat er gebeurt, maar er zit iets compleet fout in de DA (en AD?) conversie. Laag kwam later dan hoog, ofwel serieuze fase fout.

Dat iedere serieuze technicus ervoor kiest dat snap ik wel, maar gebruik je oren en oordeel eens echt over de kwaliteit. Ook zijn er al diverse hoogstaande internationaal tourende bedrijven die deze Digico's niet willen en massaal weer terug gaan naar bijv XL3/4.

Anyway ik zou Soundcraft VI1 eens testen of SC48 of Profile of zelfs Allen&heath iLive.

Comment

• Cake Music NL
        • Sep 2008
        • 60

toch wel leuke reactie van melodie.
        Moke draait op een Midas Pro6 niet Avid.
        Daarnaast vergelijk je technicus en band A,
        met technicus en band B, nogal subjectief.
        En maak daarnaast ook een afweging in bedieningsgemak,
        compatibiliteit, bijhuren, acceptatie, en wat voelt
        voor jou lekker.

Maak je vergelijk niet op dit soort beweringen,
        of " van horen zeggen over grote verhuurfirma's "

neem een multi van je bandje mee, en prik het in
        bij b.v. Mattijsen of Audio Pro om een sc48 en
        een digico en een yamaha met elkaar te vergelijken.
        Of ga naar TM audio om een iLive T serie en een SD9
        met elkaar te vergelijken.

En luister niet naar de verkoperspraat maar mix je
        bandje en luister wat er overblijft, juist in de optelling
        en transparantie bij veel kanalen tegelijk vallen
        een aantal van deze mixers volledig door de mand.
        Ik doe geen subjectieve uitspraken hierover.

By the way, Melodie, Het laag komt achter de rest aan,
        en de SD9 heeft dus een faseprobleem ?
        Verklaar je nader, ik ben gek op dit soort analyses,
        en de directe ervaringen van jou tijdens dit duoconcert
        van 2 verschillende bands, verschillende engineers,
        en verschillende matrix insturingen.......
        Last edited by Cake Music NL; 30-09-10, 17:38.

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Ik moet zeggen van alle digi speel dozen waar ik tot nu toe mee heb gewerkt (niet veel 01v/(96) m7cl sd8 en ls9) was de sd8 de beste .
          Het nadeel van alle tafels vond ik dat je focus steeds naar het beeldscherm getrokken wordt en dus je aandacht niet meer bij het podium ligt waar alles gebeurt .

Ik hoor steeds meer negatieve geluiden betreffende de pro6/XL8 (vooral een showstop is niet echt beste reclame (voedings probleem redundant was 't niet kennelijk)) en betreffende het avid verhaal steeds meer positieve berichten . Het onderstreepte verhaal is van horen zeggen . Ik heb het niet aan den lijve ondervonden dus wat er klopt of niet klopt weet ik niet .
          @ melody mischien is het wel een systeem probleem geweest wie weet . Als je niet op beide tafels hebt gewerkt of met beide bands kun je niet zomaar een tafel de schuld geven . Er staan mensen achter en die maken fouten .
          Daarbij zet 10 techneuten op een rij en je hebt 10 verschillende meningen en nog geen feiten . Meet beide tafels door en je weet het . Wie weet kom ik nog eens een keer te werken op een of beide tafels en kan ik er sim aan hangen . Ben eigenlijk wel benieuwd zeker qua fase .
          Last edited by Timo Beckman; 30-09-10, 19:31.

Comment

• M'Elodie
            • Oct 2006
            • 148

Originally posted by Cake Music NL
            toch wel leuke reactie van melodie.
            Moke draait op een Midas Pro6 niet Avid.
            Daarnaast vergelijk je technicus en band A,
            met technicus en band B, nogal subjectief.
            En maak daarnaast ook een afweging in bedieningsgemak,
            compatibiliteit, bijhuren, acceptatie, en wat voelt
            voor jou lekker.
            In dit geval draaide Moke niet op een Pro6.
            Inderdaad is het ook een vergelijk van technicus A en B en verschillende bands en wellicht ook verschillende mikes. Maar toch was het een wereld van verschil.

Comment

• M'Elodie
              • Oct 2006
              • 148

Originally posted by Timo Beckman
              @ melody mischien is het wel een systeem probleem geweest wie weet . Als je niet op beide tafels hebt gewerkt of met beide bands kun je niet zomaar een tafel de schuld geven . Er staan mensen achter en die maken fouten .
              Daarbij zet 10 techneuten op een rij en je hebt 10 verschillende meningen en nog geen feiten . Meet beide tafels door en je weet het . Wie weet kom ik nog eens een keer te werken op een of beide tafels en kan ik er sim aan hangen . Ben eigenlijk wel benieuwd zeker qua fase .
              Ik weet wel (uit eigen ervaring) dat de laatste tijd een aantal grote Nederlandse bands touren met SD8 en dat in dezelfde zaal op hetzelfde systeem met nog steeds dezelfde componenten, zelfde band, zelfde mike-gear, zelfde technicus maar andere mengtafel het duidelijk "slechter" klinkt.
              Dus dan is mijn conclusie het type (digi) tafel.
              Grote probleem met dit soort low (hoewel nog steeds flink aan de prijs) budget digi tafels zijn de DA converters en AD converters. DSP zal het probleem niet zijn.

Comment

• EL_Loco
                • Nov 2009
                • 87

Originally posted by M'Elodie
                Ik weet wel (uit eigen ervaring) dat de laatste tijd een aantal grote Nederlandse bands touren met SD8 en dat in dezelfde zaal op hetzelfde systeem met nog steeds dezelfde componenten, zelfde band, zelfde mike-gear, zelfde technicus maar andere mengtafel het duidelijk "slechter" klinkt.
                Dus dan is mijn conclusie het type (digi) tafel.
                Grote probleem met dit soort low (hoewel nog steeds flink aan de prijs) budget digi tafels zijn de DA converters en AD converters. DSP zal het probleem niet zijn.
                Wij hadden een jaar lang een SD8 mee op tour. Echter met externe grimm-clock. Dit maakte wel degelijk een wereld van verschil. Echter niet alleen voor de tafel, maar ook voor randapparatuur als DME's, etc..
                Het zijn niet alleen de AD-DA converters die de klank bepalen, maar zeker ook de clock.
                Voor mij was een SD8 een heerlijke tafel, was digico al wel gewend, D1/D5(T). En valt qua gebruiksgemak en klank zeker niet in de low-budget digi tafels. Daar vallen voor mij 01V's in..
                (hoewel voor heel veel doeleinden perfect geschikt)

Comment

• dwali
                  • Jun 2002
                  • 92

Ik zeg: Digidesign.

Zowel SD8 als SD9 are NO GO!

Zet ze maar naast elkaar met een complete show. Onlangs nog gehoord: Waylon en Moke. Waylon op SD8, Moke op Profile. Profile is absoluut de winnaar. Laatst ook SD9 gehoord. Weet niet wat er gebeurt, maar er zit iets compleet fout in de DA (en AD?) conversie. Laag kwam later dan hoog, ofwel serieuze fase fout.
                  Zo.. jij durft..

Om te beginnen. Voordat je iets voor K*T verklaard, zorg dat je eigen "hands on" ervaring hebt.. (of uit betrouwbare bronnen..)

Je vergelijkt appels met peren.

Wat betreft die faseproblemen.. Volgens mij is dat eerder een "human error", of bij de geluidsman, of bij de systech.. (dikke kans dat iemand het sub los aanstuurde en anders processde als de mains..)

mijn persoonlijke "hands on" ervaring:
                  - digico: klank okee, interface goed, grootste minpunt: geen latency correctie
                  - digidesign: klank okee, interface beduidend minder, plus: wel latency correctie

gr.dwali

p.s.: ik heb ook regelmatig beroerde mixen uit een digidesign horen komen..
                  For those about to rock, we salute you...

Comment

• M'Elodie
                    • Oct 2006
                    • 148

Originally posted by EL_Loco
                    Wij hadden een jaar lang een SD8 mee op tour. Echter met externe grimm-clock. Dit maakte wel degelijk een wereld van verschil. Echter niet alleen voor de tafel, maar ook voor randapparatuur als DME's, etc..
                    Het zijn niet alleen de AD-DA converters die de klank bepalen, maar zeker ook de clock.
                    Voor mij was een SD8 een heerlijke tafel, was digico al wel gewend, D1/D5(T). En valt qua gebruiksgemak en klank zeker niet in de low-budget digi tafels. Daar vallen voor mij 01V's in..
                    (hoewel voor heel veel doeleinden perfect geschikt)
                    Precies dat bedoel ik. Ofwel de basis moet je kennelijk "oppoetsen" met dure externe apparatuur.
                    Last edited by M'Elodie; 01-10-10, 11:10.

Comment

• Junior
                      • Jan 2010
                      • 114

Heb je het nu over het nieuwe SD rack?

Want de SD8,7 draaien gewoon op het zelfde rack, dus ik weet niet waar je het vandaan haalt dat een SD7 rack duurder zou zijn?

Nog een vraag: heb je zelf wel eens op een Digico of Digidesign gewerkt? ik krijg namelijk de indruk van niet

Comment

• M'Elodie
                        • Oct 2006
                        • 148

Originally posted by dwali
                        Zo.. jij durft..

Om te beginnen. Voordat je iets voor K*T verklaard, zorg dat je eigen "hands on" ervaring hebt.. (of uit betrouwbare bronnen..)

Je vergelijkt appels met peren.

Wat betreft die faseproblemen.. Volgens mij is dat eerder een "human error", of bij de geluidsman, of bij de systech.. (dikke kans dat iemand het sub los aanstuurde en anders processde als de mains..)

mijn persoonlijke "hands on" ervaring:
                        - digico: klank okee, interface goed, grootste minpunt: geen latency correctie
                        - digidesign: klank okee, interface beduidend minder, plus: wel latency correctie

gr.dwali

p.s.: ik heb ook regelmatig beroerde mixen uit een digidesign horen komen..
                        Ja zeker durf ik hier mijn mening te geven. Daar vroeg de topic starter om.
                        Ik spreek uitsluitend uit eigen ervaring. En geloof me heb van (bijna) elke digitale tafel: van Midas XL-8 t/m iLive concreet ervaring mee. Dus dat geeft mij wel enig recht van spreken.

Genoemde probleem is duidelijk een "tafel" probleem. Zoals je zelf al zegt: geen latency correctie, waardoor dus iets niet goed gaat. Dit wijt ik aan de "goedkopere" racken. En dit kwam al direkt aan het licht door er een simpel cd'tje door te sturen.
                        Mijn persoonlijke hands-on met digidesign qua interface is zeer goed, Digico is ook zeer goed. Mijn grootste kritiek gaat naar de uiteindelijke klank. En daar scoren deze Digico's naar mijn mening niet ok. Digidesign scoort daarin met standaard rack (zowel mix als losse stage/FOH rack) wel goed.

Comment

• M'Elodie
                          • Oct 2006
                          • 148

Originally posted by Junior
                          Heb je het nu over het nieuwe SD rack?

Want de SD8,7 draaien gewoon op het zelfde rack, dus ik weet niet waar je het vandaan haalt dat een SD7 rack duurder zou zijn?

Nog een vraag: heb je zelf wel eens op een Digico of Digidesign gewerkt? ik krijg namelijk de indruk van niet
                          Ik heb het over de D-rack voor SD9 en Madirack voor SD8. Klopt wat betredt SD7 rack. Deze komt er nu pas aan. Had even een paar dingen door elkaar.

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

Lekker belangrijk allemaal.

Ik kies een tafel liever op praktische feiten en verschillen. Om het geluidsverschil tussen een profile en een digico te bepalen moet je bijna een AB vergelijking gaan doen. Wat volgens mij een veel groter verschil maakt in geluidskwaliteit is of een technicus 'lekker mixt' op een tafel. Smaken verschillen nou eenmaal, de ene technicus mixt lekkerder op een digico, de andere op een digidesign en de andere laat het te gek klinken op een Yamaha. Ieder z'n ding. Ik denk dat DAT veel meer verschil maakt.

Eventueel slechter klinkende tafels klinken met een externe klok al een stuk beter, ga je daarbij nog eens digitaal je processors in valt er een complete DA-AD conversie weg. Dan klinkt die M7cl opeens zo slecht nog niet.

Verder heb ik nog niemand gehoord over praktische zaken als een analoge multi die bij de SC48 nog steeds nodig is. Dat zou voor mij toch een erg zwaar wegend min punt zijn (ook al vind ik de SC48 verder een super tafel), als je toch een SC48 met een SD9/SD8 aan het vergelijken bent.
                            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• EL_Loco
                              • Nov 2009
                              • 87

Genoemde probleem is duidelijk een "tafel" probleem. Zoals je zelf al zegt: geen latency correctie, waardoor dus iets niet goed gaat. Dit wijt ik aan de "goedkopere" racken. En dit kwam al direkt aan het licht door er een simpel cd'tje door te sturen.
                              Mijn persoonlijke hands-on met digidesign qua interface is zeer goed, Digico is ook zeer goed. Mijn grootste kritiek gaat naar de uiteindelijke klank. En daar scoren deze Digico's naar mijn mening niet ok. Digidesign scoort daarin met standaard rack (zowel mix als losse stage/FOH rack) wel goed.
                              De vraag is natuurlijk of je dat uberhaubt merkt... Wat denk je wat er gebeurd als je een analoge tafel gebruikt waar je iets op insert?
                              latency hoeft niet een andere kankkleur te veroorzaken...

En over "oppoetsen".. Ik durf bijna te stellen dat elke digitale tafel die nu op de markt is, beter gaat klinken met een dure externe clock eraan..
                              Overigens kan je de gewone digico racken gebruiken aan een SD8

Comment

Working...