Problemen met lage frequenties (basgitaar, contrabas)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Probeer ook eens de fase te draaien, zou heel goed kunnen dat de plaats waar de basversterker op het podium staat zodanig is dat het geluid uit die basversterker in tegenfase is met de FOH.
    Verder is je idee met staande golven op een podium helemaal niet zo gek hoor, de golflengtes van een bas zijn al snel net zo lang als een podium breed is.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Waveform
      • Dec 2009
      • 321

Klopt helemaal, zeker als je een microfoon gebruikt die van de FOH weg gericht is. Maar maak het je niet te moeilijk en gebruik een goede DI. Gewoon rechtstreeks van de bassgitaar de DI in. Als je zaal-EQ juist is moet je daar eigenlijk helemaal niet zoveel aan doen.

Een contrabas kan wel eens wat moeilijker zijn, maar mic-techniek is key. Last van feedback? Expander of gate erop

Verder is het gewoon luisteren, luisteren en luisteren. Wees niet bang van je EQ, draai de gainknop lekker open en ga je sweep af tot je de frequentie hebt gevonden die je wil boosten of cutten.

Comment

• Noobie
        • Dec 2007
        • 223

maak je wel ruimte voor de bass? Meestal maak ik een dip in de bass rond de 60 hz, waar ik de kick dan weer iets boost, de kick krijgt iets een dip rond de 80 hz, waar ik de bass dan weer iets pep. Hierdoor wordt het geheel iets transparanter en kun je iets meer gas geven op de bass zonder dat het rommelig wordt.
        Verder kunnen ook toetsen maar vooral gitaar problemen geven op de definitie van de bass, laagaf op de keys & gitaar helpt meestal al behoorlijk. De gitaar krijgt bij mij een dipje bij pak em beet 200-250Hz, waar de bass dan weer iets gepept wordt. Ik las net bij een andere reply een boost tussen 800/1000 Hz, dit werkt vaak ook goed, alleen is dit wel erg afhankelijk van het type bass.

In mijn menig is het vaak de kunst van het weglaten, i.p.v. het blijven opschroeven.

Je kunt ook het volgende proberen: stel 2 Eq's in op een hoge Q factor, zet er 1 op 100Hz en 1 op 140Hz. Draai 1 van de twee minimaal en pep de andere b.v. 6 dB. Als je probleem weg is, prima. Als het niet weg is; wissel dan de gain instelling van de Eq's om, goede kans dat het rommelige dan ook weg is. Ik moet er wel bij zeggen dat deze methode voor mij niet altijd het gewenste resultaat heeft gegeven, maar evenzo vaak wel een grote verbetering opleverde.

Theorie: (ik ben ook altijd geïnteresseerd in waarom iets gebeurd )

Correct me if i'm wrong:
        Het rommelige laag/laagmid wordt veroorzaakt door een lichte resonantie in een lage frequentie, de harmonische van deze frequentie veroorzaken pieken in het definitie gebied van div. instrumenten. Bv. 80Hz word 160Hz, 320Hz enz.. Door de resonantie te breken, dus de grondtoon terug te regelen, vallen ook de harmonische enorm terug in vermogen, waardoor de mix transparanter wordt.

Ik ben erg benieuwd of mensen zich hierin kunnen vinden, bewijzen kan ik het niet, maar dit is mijn uitkomst als ik het geheel beredeneer. Als er iemand is dit dit effect kent, of wellicht een betere uitleg heeft, heel graag.

Succes

Comment

• mindchaoz
          • Apr 2009
          • 11

Bedankt voor de tips, allemaal!!

Ik zal eens proberen te kijken wat het effect bij fasedraaiing is. Misschien een idee om voor een basgitaar twee kanalen te gebruiken? Eentje voor de mic, eentje uit de DI... en daar een mooie mix uit halen? Contrabas doe ik sowieso altijd met DI trouwens.

Het probleem zit 'm niet alleen bij de instrumenten hoor. Ik doe soms ook het geluid bij dubstep-feestjes. Dan draait er gewoon een DJ dus heb ik op mijn tafel maar 4 kanalen die ik gebruik. Linksrechts voor PA, en linksrechts voor de monitors. Dubstep moet in het laag natuurlijk geweldig klinken. Maar ik betrap me erop dat ik veel te lang aan het klooien ben.. ik ben gewoon niet gauw tevreden. Altijd maar dat gedoe in het laag.
          De zaal-EQ stel ik dan in met een goed opgenomen dubstep-cd.

Ik blijf net zo lang klooien tot het klinkt, maar eigenlijk ben ik dan al vergeten wat nou de óórzaak was van het sléchte geluid. En zodoende heb ik het idee dat ik er steeds weinig van leer. Mijn doel is om straks als een ervaren technieker binnen enkele seconden te wéten, waarom iets in het laag niet lekker klinkt.

Maar goed, dat komt allemaal wel

Ik heb de SAE gedaan, maar die is zo studiogericht dat ik er in de live-omgeving weinig aan heb.. Ja, behalve dat standing wave-gebeuren dan...

Goed... weer een veel te lange reply, mijn excuus.

AV&L

Comment

• mindchaoz
            • Apr 2009
            • 11

@Noobie: Ook jij bedankt voor je reactie. Staan veel dingen in die ik a.s. donderdag kan gaan uitproberen. Ik zal hier zeker nog op terug komen.
            AV&L

Comment

• mindchaoz
              • Apr 2009
              • 11

Originally posted by Noobie
              Correct me if i'm wrong:
              Het rommelige laag/laagmid wordt veroorzaakt door een lichte resonantie in een lage frequentie, de harmonische van deze frequentie veroorzaken pieken in het definitie gebied van div. instrumenten. Bv. 80Hz word 160Hz, 320Hz enz.. Door de resonantie te breken, dus de grondtoon terug te regelen, vallen ook de harmonische enorm terug in vermogen, waardoor de mix transparanter wordt.

Ik ben erg benieuwd of mensen zich hierin kunnen vinden, bewijzen kan ik het niet, maar dit is mijn uitkomst als ik het geheel beredeneer. Als er iemand is dit dit effect kent, of wellicht een betere uitleg heeft, heel graag.

Succes
              Misschien een stomme vraag... maar wat veroorzaakt dan de resonantie. Speelt daarbij de staande golf een rol? Laten we (voor 't gemak) zeggen dat de ruimte twee parallelle muren heeft met een afstand van 6,88 meter. Mijn berekening van de staande golf is dan 344 (snelheid geluid) gedeeld door 6,88 = 50 Hz.

Betekent dat dan dat die basgitaar gaat resoneren op de 50Hz? Of speelt er nog een andere factor?

Misschien toch maar eens mijn theorie opnieuw doornemen, want ik twijfel nu aan die formule. Want je hebt ook nog room-modes, room-cutoff frequency etc... Gedoetje allemaal. Ik maak het mezelf veel te moeilijk denk ik
              AV&L

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Originally posted by mindchaoz
                Contrabas doe ik sowieso altijd met DI trouwens.
                Ik heb niet zo heel veel aan alle goeie tips toe te voegen, maar ben voorstander van een goeie mike voor de contrabas.
                Afgelopen weekenden heb ik 2 contrabassen mogen versterken.
                Beide waren voorzien van een piezo ding. De 1e was chaos, de 2e
                vele malen beter. Ook hier dus kwaliteit verschil, dat je echt wel
                terughoort.

Het liefst plaats ik een DPA 4061 in een speciale contrabaskam van DPA
                (heb beide altijd wel bij me). Ik heb daar iig betere ervaringen mee
                dan via een DI de piezo opppikken.

Compressen doe ik de bas(gitaar) bijna nooit.

grtz
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Noobie
                  • Dec 2007
                  • 223

Originally posted by mindchaoz
                  Misschien een stomme vraag... maar wat veroorzaakt dan de resonantie. Speelt daarbij de staande golf een rol? .

Staande golf = resonantie

edit; heb na mijn eerste post het linkje van Dj-wojcik ff gevolgd, daar staat 80% hetzelfde beschreven, zelfs met wat audio voorbeelden van de effecten op een mix. (hoewel deze behoorlijk vervormd zijn opgeslagen)
                  Last edited by Noobie; 14-09-10, 00:14.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

een bassist die niet te rommelig speelt, snaren behoorlijk aanzet ipv aaien, fatsoenlijke snaren gebruikt, enz

wil ook nog wel eens helpen.
                    lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

@Noobie: De kick heeft juist zijn definitie rond de 80 Hz, als je die wegdraait wordt het alleen maar rommeliger.
                      En een laag af filter op de keyboards
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Originally posted by MusicXtra
                        @Noobie: De kick heeft juist zijn definitie rond de 80 Hz, als je die wegdraait wordt het alleen maar rommeliger.
                        En een laag af filter op de keyboards
                        Zeker een laag af filter op toetsen (met piano geluiden)!
                        Al die synth sub rommel die toetsenisten soms meespelen of onbewust meesturen in hun voorgeprogrammeerde geluiden kan heel je mix om zeep helpen; zeker in het laag.
                        Vaak is er ook een verschil tussen een toetsenist die alleen pianogeluiden en strings speelt en een die ook sequence zaken erbij speelt. Zeker bij sequence gerelateerde geluiden is een vette beat wel eens lekker en dan wil je geen laag af op 75Hz.

En over definitie in het laag voor de kick valt te twisten. Dit valt ook met akoustiek van de ruimte samen als je gaat versterken met een mic. Teveel 80Hz kan juist voor een rommelige kick zorgen.
                        d&b Audiotechnik

Comment

• Timo Beckman
                          • Jul 2006
                          • 1298

Ik heb een beetje de spec's van 013 zitten lezen . Ik heb daar een jaar of 10 geleden voor het laatst gemixed dus weet het niet meer zo precies....
                          Hebben ze daar nog steeds dat blok van 4 x 21" subs nog in het midden liggen ?

Kan zijn dat de levels per x-over band voor het laag iets te hoog staan . Vaak is dit geen probleem maar met een contra bass kan het wel problemen geven . Als dit het geval is is idd een laag af filter het snelst qua mixen . Verder kan het helpen om je complete set te delayen naar de backline dus als de backline 3 meter naar achter staat tov de main pa om en nabij de 9 tot 12 ms delayen . Waarschijnlijk meer daar voor zo ver ik me kan herinneren het podium erg breed en de plaatsing van foh erg dicht op het podium zat .

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Originally posted by NesCio01
                            Ik heb niet zo heel veel aan alle goeie tips toe te voegen, maar ben voorstander van een goeie mike voor de contrabas....

...Het liefst plaats ik een DPA 4061 in een speciale contrabaskam van DPA
                            Ben ik helemaal met je eens, mooie mic voor o.a. strijkinstrumenten. Daarbij kom ik ook vaak contrabassen tegen zonder element en dan heb je niets aan de optie DI.

Comment

• Noobie
                              • Dec 2007
                              • 223

Originally posted by MusicSupport
                              Zeker een laag af filter op toetsen (met piano geluiden)!
                              Al die synth sub rommel die toetsenisten soms meespelen of onbewust meesturen in hun voorgeprogrammeerde geluiden kan heel je mix om zeep helpen; zeker in het laag.
                              Vaak is er ook een verschil tussen een toetsenist die alleen pianogeluiden en strings speelt en een die ook sequence zaken erbij speelt. Zeker bij sequence gerelateerde geluiden is een vette beat wel eens lekker en dan wil je geen laag af op 75Hz.

En over definitie in het laag voor de kick valt te twisten. Dit valt ook met akoustiek van de ruimte samen als je gaat versterken met een mic. Teveel 80Hz kan juist voor een rommelige kick zorgen.
                              mee eens, soms leg ik de dip in de bass ook bij 63 Hz, het ligt aan de klank van de bass & de ruimte etc. kwestie van ff proberen. Wanneer de keys een seqence o.i.d. gebruikt, of geen piano speelt maar echt synth, dan zet ik meestal de eq van dat kanaal uit voor dat ene nummer. Bij dat soort nummers is het toch de bedoeling dat alles veel laag & diep moet klinken. Wel pep ik meestal de kick iets rond de 5kz, zodat de tik er lekker uitkomt.

Comment

• mindchaoz
                                • Apr 2009
                                • 11

Originally posted by Timo Beckman
                                Ik heb een beetje de spec's van 013 zitten lezen . Ik heb daar een jaar of 10 geleden voor het laatst gemixed dus weet het niet meer zo precies....
                                Hebben ze daar nog steeds dat blok van 4 x 21" subs nog in het midden liggen ?

Kan zijn dat de levels per x-over band voor het laag iets te hoog staan . Vaak is dit geen probleem maar met een contra bass kan het wel problemen geven . Als dit het geval is is idd een laag af filter het snelst qua mixen . Verder kan het helpen om je complete set te delayen naar de backline dus als de backline 3 meter naar achter staat tov de main pa om en nabij de 9 tot 12 ms delayen . Waarschijnlijk meer daar voor zo ver ik me kan herinneren het podium erg breed en de plaatsing van foh erg dicht op het podium zat .
                                Heb je hebt niet over de grote zaal (Dommelsch Zaal)? Ik doe doe alleen Batcave en Kleine Zaal.
                                AV&L

Comment

Working...