Nieuwe Set

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nieuwe_set
    • Aug 2010
    • 6

Nieuwe Set

Hallo,

zoals m'n nickname laat vermoeden, ben ik op zoek naar een nieuwe set.
    Wat zoek ik juist :

Ik zoek iets dat universeel inzetbaar is, zowel voor een rock-folk optreden,
    een electro-live act als voor het zwaardere werk (uiteraard in andere configuraties).

Wij draaien als sinds jaar en dag op een coventioneel systeem,
    wellicht daarom ben ik ook geen echte fan van line array.
    Mede omdat we de set gaan gebruiken voor een publiek van 300 tot 3000 personen, lijkt me een line array niet de ideale oplossing.
    Indien een line array echt van toepassing is, kunnen we immers altijd inhuren. Lijkt me beter dan mee te doen aan de line array 'hype' en die verkeerd te gebruiken. Daarnaast ben ik ook niet altijd te vinden voor de klank van (midsize) line-arrays, meestal met 8" low mid drivers (tenzij je dan weer 12 kasten per kant hangt, wat niet altijd mogelijk is)

Zoals gezegd wil ik de set kunnen inzetten voor kleinere evenementen (PA's van 300-500 personen) als voor grotere events (fuiven - optredens tot 3000 personen)

concreet dacht ik aan het ARCS systeem van L'Acoustics (8 tops, 6 subs):
    Enkele vragen bij dit systeem:
    - hoe groot is het verschil tussen de SB218 en SB28 ( 3 oude voor 2 nieuwe ?)
    - gezien het bestaan van de LA8 en LA4, komer er nog updates uit voor XTA's, BSS' en lake processoren ?
    - kan je combineren ? LA48 op XTA en LA8 bv in 1 systeem
    - ARCS bestaan al iets langer dan dV-dosc, dV-dosc is nu 'vervangen' door Kara, iemand die een zicht heeft op het verder bestaan van ARCS ?

naast ARCS, heeft iemand een alternatief ?
    Ik zou het liefst een set 2dehands kopen; nieuwe meyer JM-1P valt dus zo goed als af.

weet iemand iets over Adamson SX-reeks
    (ook redelijk oud)

iemand suggesties ?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Mijn line array wordt toch echt heel universeel gebruikt, bandje op een bruiloft voor 80 man met slechts één kastje per kant op statief, dance feest voor 1500 man met 6 kastjes per kant en eind deze maand Margriet Eshuijs samen met een brass band voor 2000 man met 6 kastjes per kant gevlogen.
    Universeler kan in mijn optiek bijna niet en over de klank niets dan lof.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Nieuwe_set
      • Aug 2010
      • 6

Originally posted by MusicXtra
      Mijn line array wordt toch echt heel universeel gebruikt, bandje op een bruiloft voor 80 man met slechts één kastje per kant op statief, dance feest voor 1500 man met 6 kastjes per kant en eind deze maand Margriet Eshuijs samen met een brass band voor 2000 man met 6 kastjes per kant gevlogen.
      Universeler kan in mijn optiek bijna niet en over de klank niets dan lof.
      Ik heb de bouw op de voet gevolgd van je set, heel mooi werk !
      Versta mij niet verkeerd, uw set heeft ongetwijfeld een betere klank dan de meeste sets, maar zonder 'bekende naam' is dat soms wel een probleem.

De meeste jobs zijn 'rider gebonden'.
      Een externe sound engineer van iets nieuws overtuigen is niet altijd eenvoudig... jamergenoeg.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Nieuwe_set
        Ik heb de bouw op de voet gevolgd van je set, heel mooi werk !
        Versta mij niet verkeerd, uw set heeft ongetwijfeld een betere klank dan de meeste sets, maar zonder 'bekende naam' is dat soms wel een probleem.

De meeste jobs zijn 'rider gebonden'.
        Een externe sound engineer van iets nieuws overtuigen is niet altijd eenvoudig... jamergenoeg.
        Let op mijn woorden, over een jaar is dit 'probleem' getackeld.

Comment

• stainz
          • Sep 2009
          • 609

Als je in de pro-audio wereld nog geen naam gemaakt hebt dan kan het inderdaad lastig zijn, MusicXtra heeft natuurlijk al een fatsoenlijk aantal klussen waar hij komt en dan kom je via mond-op-mond reclame natuurlijk ook wel verder.

Werk zelf erg weinig met riders van echte top-acts dus weet niet hoe specifiek die eisen zijn, meeste riders die ik voorbij zie komen gaan echter niet verder dan van het podium(input) tot het mengpaneel (ook alleen in geval van technicus van buitenaf). Als wij zelf de show schuiven wordt er vaak alleen via de rider de voorkeur voor monitorgroepen, microfoons en effecten doorgestuurd via de rider.

Ik begrijp echter de output apparatuur ook een rol speelt bij grotere acts.
          Is het dan niet zo dat ze te overtuigen zijn met een goed berekende line-array met
          2 8" RCF drivers voor het laag en mid en een 1" Renkus Heinz hoog driver
          Als je een bestaand systeem wil hebben dat inzetbaar is tot 3000man zal je vrij snel bij een line array terecht komen wil je het gehele publiek goed geluid kunnen bieden.
          Voor wat kleinere klussen is het inderdaad niet echt nodig.

Weet niet hoeveel investeringsmogelijkheden je hebt en wat je momenteel tot je beschikking hebt, anders wellicht een optie om voor 2 sets gaan een middel-grote (tot laten we zeggen 500 man) conventioneel en een grote set voor >500 man Array.

Comment

• Nieuwe_set
            • Aug 2010
            • 6

Originally posted by stainz
            Als je in de pro-audio wereld nog geen naam gemaakt hebt dan kan het inderdaad lastig zijn, MusicXtra heeft natuurlijk al een fatsoenlijk aantal klussen waar hij komt en dan kom je via mond-op-mond reclame natuurlijk ook wel verder.

Werk zelf erg weinig met riders van echte top-acts dus weet niet hoe specifiek die eisen zijn, meeste riders die ik voorbij zie komen gaan echter niet verder dan van het podium(input) tot het mengpaneel (ook alleen in geval van technicus van buitenaf). Als wij zelf de show schuiven wordt er vaak alleen via de rider de voorkeur voor monitorgroepen, microfoons en effecten doorgestuurd via de rider.

Ik begrijp echter de output apparatuur ook een rol speelt bij grotere acts.
            Is het dan niet zo dat ze te overtuigen zijn met een goed berekende line-array met

Als je een bestaand systeem wil hebben dat inzetbaar is tot 3000man zal je vrij snel bij een line array terecht komen wil je het gehele publiek goed geluid kunnen bieden.
            Voor wat kleinere klussen is het inderdaad niet echt nodig.

Weet niet hoeveel investeringsmogelijkheden je hebt en wat je momenteel tot je beschikking hebt, anders wellicht een optie om voor 2 sets gaan een middel-grote (tot laten we zeggen 500 man) conventioneel en een grote set voor >500 man Array.
            laat ons zeggen dat het budget rond een 2de hands set ARCS draait (8 tops - 6 subs met amps )

zoals gezegd huur ik liever bij voor die enkele jobs (5 of 6) waar je echt een line array nodig heb. Daarnaast kan je met 8 tops / 6 subs per kant (ARCS ) behoorlijk wat volk bereiken. (setje bijhuren dan)

Op de rider zie ik tegenwoordig nog altijd HLA staan,
            Heeft iemand ooit al eens de mogelijkheid gehad HLA en ARCS naast elkaar te gebruiken ?
            (HLA heb ik nog niet echt overwogen, gezien de ouderdom maar vooral de 'lompheid' van deze set)

edit:

VRX heb ik ook overwogen, maar daar (lijken volgens mij) de uitbreidingsmogelijkheden beperkt
            meer dan 4 kastjes per kant kan je immers niet hangen (of heeft iemand al eens 2 arrays naast elkaar gevolgen?)
            Ook ben ik niet overtuigd van de sub van dit systeem (uiteraard op te lossen met de CSR82L sub )

heeft iemand ervaring met Eklipsa Series van Adamson ?
            Lijkt me een nieuw systeem, ligt blijkbaar in de lijn van ARCS en JM-1P
            Last edited by Nieuwe_set; 14-08-10, 22:44.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Een HLA set klinkt wel heel goed, is wel een paar jaar geleden dat ik die voor het laatst gehoord heb maar is inderdaad heel erg lomp en voor de kleinere gigs niet te gebruiken.
              VRX is wel een hele klasse minder dan L'Acoustic en voor 3000 man heeft het te weinig worp en kun je inderdaad te weinig kastjes kwijt. Vraag me ook af hoe het zit met rider acceptatie van VRX als het om acts gaat die daadwerkelijk een aantal keuzes voor de FOH op de rider vermelden.

Comment

• badboyscrew
                • Aug 2000
                • 304

Voor xta en bss zullen nog wel updates verschijnen maar voor lake zeker niet gezien het lab verhaal.

Vind het vergelijk tussen hla en arcs beetje vreemd 2 weg tegen 3 weg en heel ander formaat.

De sb-28 geeft 3 db meer dan een 218 en je hebt met een la-8 een cardoide preset voor de sb-28 die snel simpel en goed schijnt te zijn heb het zelf nog niet gehoord omdat wij geen 28s gebruiken.
                groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• Nieuwe_set
                  • Aug 2010
                  • 6

zoals gezegd had ik HLA nog niet overwogen,
                  it crossed my mind enkel maar door het lezen van de riders.
                  Het viel me op omdat het nog als 'aanvaard' wordt bestempeld.

VRX is idd zeker niet vergelijkbaar met ARCS , JM-1P en Eklipsa

van die SB28, 3db, dat wil zeggen dat de verhouden t.o.v. sb218 2 op 1 is.
                  Dat lijkt me behoorlijk sterk !
                  kan de SB28 eigenlijk aangestuurd worden door een XTA ? of zijn er enkel presets voor een SB218.

Misschien mijn vraag hieromtrent even verduidelijken.
                  Ik geloof best dat een SB28 beter is dan een SB218 (meer dan 10 jaar research tussen de 2).
                  Een nieuwe sb28 kost nieuw meer dan 2x zoveel als een 2de hands sb218 (bijna 3x zoveel)
                  Een LA8 kost meer dan 3X meer dan een 2de hands LA48 ...
                  Uiteraard werk je dan wel met 2dehans materiaal t.o.v. nieuw materiaal, maar je snapt wellicht wel wat ik bedoel. Uiteindelijk moet de boel ook renderen

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

Voor dergelijke applicaties, in deze prijsklasse, denk ik weer aan maar één merk: Funktion One.

De producten van dit merk kosten behoorlijk wat centen. Maar de alle waar naar zijn geld gaat nog steeds op (ik ken niets beters).

Contact opnemen met het merk -op wat voor manier dan ook- levert de beste resultaten op.

Mvg,

Teun
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by 4AC
                      Voor dergelijke applicaties, in deze prijsklasse, denk ik weer aan maar één merk: Funktion One.

De producten van dit merk kosten behoorlijk wat centen. Maar de alle waar naar zijn geld gaat nog steeds op (ik ken niets beters).

Contact opnemen met het merk -op wat voor manier dan ook- levert de beste resultaten op.

Mvg,

Teun
                      Wanneer je het hebt over rider acceptatie....
                      F1 wordt gezien als een dance systeem en lang niet iedereen is ervan gecharmeerd om het te gebruiken voor live muziek.

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

F1 wordt gezien als een dance systeem en lang niet iedereen is ervan gecharmeerd om het te gebruiken voor live muziek.
                        ²

Heb die ook gezien.

Geef mij dan maar L-Acoustics D&B of Meyer, je zal op veel meer plaatsen welgekomen zijn.

Comment

• arie
                          • Feb 2003
                          • 550

Hallo,

Wij hebben ooit ook voor zo'n zelfde keuze gestaan. Buiten om de voor en nadelen van L aucoustics zoals hierboven in het topic al aangegeven hebben wij toen de keuze gemaakt uit.

- DB C3/c7
                          - Nexo Alpha
                          - EAW KF750/650
                          - JBL HLA
                          - Meyer sound msl4

Een ding waar wij tegen aan liepen is dat als je er goed over na denkt, je al zo wie zo op 2 verschillende soorten toppen nodig bent dit ivm de afstraling, je hebt bij geen van de merken een top die zowel bruikbaar is voor 200/300 man enkel per kant, als voor een buiten evenement voor 3000 man, dit ivm de afstraling/worp die je nodig hebt bij 3000 man.(dit is het punt waarop JBL HLA bij ons afviel door de grote van de kasten)

Wat bij ons verder mee speelde is inhuur/verhuur in de regio. En dat het multifunctioneel moest zijn, en persee niet actief, omdat we ook uni amp racken willen kunnen verhuren (Dat was het punt dat Meyer met ze'n actiefe systemen af viel).

Wat verder bij ons mee speelde is dat het ook in kleinere aantallen voldoende SPL moest kunnen halen om toch een groot pupliek aan te kunnen. We willen namelijk net als heel veel van jullie met zo weining mogelijk kasten / versterkers op pad om het gewenste resultaat te halen (dit was bij ons het punt waarop D&B afviel, tevens viel het af omdat je vast zit aan de D&B versterkers en we wilden persee ook losse uni eindracken kunnen verhuren)

Wat over bleef was Nexo Aplha en EAW, we hebben uiteindelijk voor EAW gekozen omdat het hier in de regio makkelijk bij te huren is, en de ux8800 proccessor destijds net uit was(en dit geeft op de systemen echt een wereld van verschil met normale proccessors). We gebruiken momenteel kf750f en kf650z. We gebruiken als subs de sb750 dubbel 18" en de sb375 enkel 18" (dit is een custom product van EAW, is net zo groot als een kf750 topkast maar dan met een enkel 18"speaker er in, dit is namelijk makkelijker met het stacken van het kf750 stysteem).

Voor bovenstaande keuzes en uitleggen zijn natuurlijk diverse andere persoonlijke dingen die mee spelen, en er zijn dus ook makkelijk argumenten te bedenken die boevenstaande onderuit halen.(zo zou je bijfoobeeld makkelijk voor D&B kunnen kiezen omdat het veel makkelijker te stacken is door het veel lagere gewicht) Ik denk dat alle systemen die hier bovenstaat rider geaccepteerd zijn, en goed kunnen klinken, de rest is meer persoonlijke keuze, en denk dat voor elke keuze iets te zeggen valt. Hoop dat je aan bovenstaande wat kunt hebben.

groeten Arjan
                          Last edited by arie; 15-08-10, 10:30.

Comment

• 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

Non-sens.
                            Het wordt inderdaad gezien als een dance/electro/house/dubstyle systeem. Omdat het merk in dit muziekgenre eenmaal veel gebruikt wordt en als 'het ultieme' wordt gezien.

Maar ik dacht dat het inmiddels wel duidelijk is dat een luidspreker niet gemaakt wordt voor één muziekgenre? Je kunt je marketing en doelgroep wel richten op één genre, maar dat is geheel wat anders.

Toen Funktion-One in 1992 is opgericht was dit ook niet de bedrijfsmissie hoor. Sterker nog; live muziek stond centraal. En nu nog steeds (voor zover ik dat van de buitenkant kan beoordelen).

Tony Andrews en zijn andere mede-oprichter (naam ff kwijt) kwamen van Turbosound toendertijds. En ze hebben één zeer belangrijk (zo niet belangrijkst) punt meegenomen: eerst een hoorn in het belangrijkste frequentiegebied -de STEM- en daaromheen voorzien we de overige frequenties. De menselijke stem wordt gezien als het belangrijkste in de muziek, de basis, het fundament, en daarna komt de rest.
                            En de hoorn; dat maakt Funktion One, Funktion one.

Mvg,

Teun

Edit: zeer interessant interview: http://funktion-one.com/dl/files/2054.pdf
                            John Newsham heet de mede-oprichter dus.
                            Last edited by 4AC; 15-08-10, 10:32.
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

Dus hoe de markt tegen een product aankijkt is nonsens.....ik ga ff opnieuw beginnen met m'n NIMA studie materiaal.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...