licht + geluid = storing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vinnie
    • Nov 2001
    • 15

licht + geluid = storing

Hallo,

Licht + geluid maakt storing....niet altijd dan maar eh..ik wil nooit storing hebben!!! hoe moet ik te werk gaan?

even mijn situatie..

We gaan touren met een band door discotheken, we hadden onze krachtstroom verdeling nog niet voor elkaar dus zijn we begonnen met deze te bouwen. (drummer is elektricien dus dat is wel lekker handig.)
    maar nu lopen we tegen het volgende probleem aan:

we gaan uit van een stroomvoorziening van 3 x 63 A

De dimmer packs voor licht dienen voorzien te worden van 3 x 16 A hiervan hebben we er vier... voor het geluid heb ik genoeg aan 3 x 16 A. Maar nu dus het grote probleem..hoe kan ik ervoor zorgen dat ik bijv fase 1 en 2 gebruik voor het licht en fase 3 voor het geluid? zodat die storing uit blijft? Na veel breinbrekende brainstormsessies zijn we er nog niet uit...Het is eigenlijk simpel maar dan kom je met halfopen gesneden krachtstroomkabels te zitten waar we fase 3 vanaf tappen enz..da's nou ook niet de bedoeling...Heeft iemand een oplossing voor mij? Of andere suggesties?

alvast bedankt...

groeten vinnie

• -Aart-
    • Jul 2001
    • 801

Je kunt natuurlijk al de dimmers op 2 fasen 'patchen' maar dan krijg je of raar aangesloten 16A CEE'tjes of rare dikke 2 fase 32 A stekers.
    Buiten dat belast je de 63A groep dan wel erg asymetrisch. Dat is alemaal niet zo handig, de dimmer is ervoor gemaakt om op 3 fasen te draaien, en niet-standaard aansluitingen wil je ook niet op je krachtkast. Het effect van de gehele operatie zou ook nog eens tegen kunnen vallen, omdat je L en G groepen nog steeds dezelfde N gebruiken en daar staat evenveel rommel op als de fasen voor 't licht.

Als ik jullie was zou ik een standaard 63A 5p naar 4 X 16A 5p afgezekerde en geaardlekte zwerfdoos voor het licht nemen, en voor het geluid gewoon een paar andere 230 groepen in de zaal opzoeken. Bijvoorbeeld diegene die voor de `vaste' geluidsinstallatie gebruikt worden, deze zal naar ik aanneem toch uitstaan tijdens het optreden ...

Veel belangrijker dan een verschrikkelijk schone groep is m.i. het gebruik van symmetrische verbindingen naar de amp's, het vermijden van alle mogelijke aardlussen en het goed leggen van je kabels.

Als je toch graag op 1 63 A groep wilt draaien kun je je verdeelkast het best zo dicht mogelijk bij de WCD zetten, met een korte voedingskabel, en van daar uit naar behoefte verlengen. De onderlinge beiinvloeding is dan zo klein mogelijk.
    Last edited by -Aart-; 07-05-06, 12:10.

Comment

• Sander Scheepstra
      • Oct 2000
      • 112

Hoi Vinnie,

Als je een goed dimmerpack gebruikt, alleen symetrische audio verbingingen en alle power van een punt aftakt zul je weinig problemen krijgen.
      Belangrijk is dus wel dat je alles vanuit dezelfde aansluiting van voeding voorziet, dus ook de FOH tafel in de zaal.

Gegroet: Sander

Comment

• Daan Hoffmans
        • Aug 2000
        • 1225

Stervormige stroomdistributie, om precies hetzelfde nog maar eens met een mooi woord te herhalen.

M'n baas heeft EAW olé olé!
        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Kan iemand mij uitleggen wat er met "symmetrische audioverbindeingen" bedoeld wordt?

Moderator J&H Licht en Geluid Fora
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Joost van Ens
            • Jan 2001
            • 628

Ik zal het proberen.

Er bestaan symetrische en a-symetrische audio verbindingen.

laten we beginnen bij de laatste, dit is een audiosignaal dat door 2 draden loopt, de fase en de massa. deze massa, komt altijd ergens in kontakt met de aarde van het lichtnet, wat dus evt. storing op kan leveren. Nu is het zo, dat hoe sterker het signaal en hoe korter de kabel, hoe minder kans op storing. Voorbeeld hiervan is een gewoon "tulp"snoer van je c.d. speler en b.v. het snoer van je koptelefoon. (wel drie draden, maar is links, rechts en massa)

Bij een semetrisch signaal heb je drie draden, de fase, een tegenfase en de massa, dit zijn dus over het algemeen de xlr stekkers. hierbij gaat je signaal dus niet over de massa retour, en heb je geen of in elk geval minder last van storing. Deze tegenfase wordt bereikt door er aan twee kanten van de kabel een scheidingstrafo tussen te zetten. Daarom zie je symetrisch of geballanceerd ook alleen in prof. apparaten, het is nl. in verhouding nog al kostbaar.

een symetrisch aangesloten xlr ziet er als volgt uit: pin 1 massa, pin 2 fase, pin 3 tegenfase. Als je van symetrisch naar a-symetrisch wilt,(wat wel eens voorkomt) moet je pin 1 en 3 met elkaar doorverbinden, hierdoor ontstaat een in verhouding hogere spanning tussen pin 2 en 1 met dus weer minder kans op storing.

Groeten

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Helder!

symmetrisch is techneuten taal voor geballanceerd, weer wat geleerd
              thnx

Moderator J&H Licht en Geluid Fora
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Mark
                • Aug 2000
                • 432

Als je nu eens van je 3x63A

- 3x16A CEE Form maakt voor je licht en geluid
                - 3 X Shuko

Maar jij bent erg bang om storing te krijgen omdat je alles uiteindelijk door 1 kabel trekt... Het lijkt me NIET verstandig om fases tegaan uitwisselen met verschillende stekkers. Dit is ook VERBODEN!!! dit is tegen de standaard en alle normen in. Zo zal je kast ook nooit door de keuring heenkomen. Probeer eerst eens te kijken OF je wel storingen krijgt als je alle kabels goed neerlegt (dus geen lichtkabels naast geluidskabels!).

Nu lees ik alleen nog dat je 4 pimmerpacks hebt van 16A... hiermee zit je al aan je volledige belasting van je 63A aansluiting! Dus je zult nog een x-tra 3 X 16A nodig hebben voor je geluid...

En je weet trouwens nooit wat er voor de rest op die fases zit in dat gebouw...

Mark
                Mark

Comment

• CyberNBD
                  • Aug 2000
                  • 1318

Die dimmers moeten toch ook niet per se vol? Ik gebruik ook bijna nooit de volle lading van m'n dimmers (parren van 1kw en kanalen zijn 3.6 kw) op een 63A aansluiting is er dus altijd nog wat over, kan dan makkelijk nog ander spul op.

Greetzzz,
                  Tom
                  CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• Sander Scheepstra
                    • Oct 2000
                    • 112

Hoi Vinnie,

Als je symmetrische audio verbindingen gebruikt en de FOH mixer voed vanaf hetzelfde punt als de apparatuur op het podium zul je bij moderne dimmerpacks geen problemen hebben.

Gegroet: Sander

Comment

• Daan Hoffmans
                      • Aug 2000
                      • 1225

Gewoon je zootje vantevoren goed uitdenken. Alles netjes gebalanceerd en geaard. Het enige wat je je dan moet bedenken op klus is dat je idd je spanning van één punt haalt. Over dimmers en dat soort dingen hoef je je gewoon geen zorgen te maken.

M'n baas heeft EAW olé olé!
                      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

utfs. staat iets over kant en klare 63A paddestoeltjes.

Van die dingen...Ofneetthan

Comment

• Vinnie
                          • Nov 2001
                          • 15

zou je me kunnen vertellen op welk onderwerp? ik heb wel gezocht, maar kon niets relevants vinden...

alvast bedankt.

Comment

• Jeroen
                            • Aug 2000
                            • 1021

Was Nico Swinkels hier nog maar,... die wist wel wat ie moest maken.

Groeten,
                            Jeroen

&lt;-= Klik voor de sites -=&gt;
                            Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

nee inderdaad, ik weet zeker dat enzovoort,

maar ga maar naar de Technische Unie, en bestel daar een paddestoeltje. Gaat 63 A in , en komt alle soorten en maten weer uit. Alles geaardlekt, afgezekerd en netjen klaargemaakt. Waterproof, kortom een dijk van een verstandige investering. Zelf beunen alleen met goeie[u]</u>monteurs in de buurt

Van die dingen...Ofneetthan

Comment

Working...