Yep, dat klopt... jij was er ook bij dan?
Dat klopt inderdaad. Ware het niet dat ons probleem juist en vooral ontstond in het middengebied.. Wellicht dat dit dan het grensgebied is dat zich ergens tussen betonnen muur/open lucht in zit en daar dan niet meer reageerd zoals je normaal gewend bent in een binnen/buiten locatie..
Inderdaad, iedereen is bekend met het fenomeen dat je set anders gaat klinken in een locatie wanneer deze ineens gevuld wordt met publiek. Het klonk ook niet alsof dat het probleem was. Juist omdat de klank constant bleef varieren in een redelijke statische situatie zoek ik de oorzaak in de atmosfeer. Deze was namelijk de grootste variabele tijdens deze productie.
Ik kan deze 3 punten beamen. Reflecties van het tentzeil en vloer is verder niet veel aan te doen. Als het publiek in de tent staat heb je van de vloer geen last meer. Het tentzeil wel, maar daar zoek ik vooral problemen mee in de hoge frequenties. Luchttemperatuur en vochtigheid zijn een variabele waar ik het oorzaak van ons probleem denk te vinden. De geluidset leek in onze visie goed voor deze lokatie, toch moet ik naderhand zeggen dat ik wat begin te twijfelen aan de opzet om vanuit een main PA de hele tent (70 mtr) te overbruggen problemen kan geven met reflecties tegen de zijkant op een lange afstand. Dit dan in combinatie met de afstraling van de kasten. Enige oplossing hiervoor zou zijn om met delays te werken en zo op korte afstanden weg van de tentzeilen te blijven.
Daarnaast heeft SMAART de hele productie meegedraaid, echter weet ik dan weer niet of onze soundtech de looptijden van de afzonderlijke componenten in de gaten heeft gehouden.. Daar zou na ook ong wel eens een deel van de oorzaak kunnen liggen.
De soort tent waar het hier om gaat is meer een combi van de twee genoemde voorbeelden. Eigenlijk is het een tent met een dak van een dubbele rij punten, of wel een circustent met een rechthoekig vloeroppervlak. Door die twee rijen palen in de tent is de schuinte van het zeil een stuk minder en kan je een betere hoogte halen aan de zijkanten. Ook staan er geen palen in het midden waardoor het zicht door de tent heen een stuk beter is.
Wij dachten ook juist het dak te vermijden door een line-array te gebruiken, helaas neem je op grote afstanden de zijkanten wel gewoon mee. Gelukkig was deze tent goed in hoogte, de Doscen hingen op 6,5 mtr. hoogte.
Zoals hierboven beschreven. 70 diep, 40 breedt. Dubbele rij tentpalen (2x3 palen), met van die punten in de tent zoals je ook we ziet bij een circustent.
Rowwen Heze misschien..? Enfin, zijn dit wel de soort reacties die ik zoek. Gebruik je in het geval van deze band dan line array of gebruiken ze nog die STS set? Je zegt bouw veel PA, maar ook zeg je mix niet te hard. Wat hier dan precies de reden van..? Is de bedoeling dat door veel PA en headroom rustiger kan draaien en hetzelfde behalen als met een te lichte set heel hard moet draaien. Uiteraard heeft onze technicus (trouwens geen onbekende van jouw weet ik) niet te veel waarde gehecht aan die soundcheck, het blijft toch constant bijstellen zo'n show.
Dan mag ik toch wel aannemen dat de beste technicus die ooit op deze aarde gelopen heeft daar aanwezig is, anders zie ik het nut daar niet van in..
In het ons geval was de systeemtechnicus ook de mixer van de show. SMAART was aanwezig, REF signaal niet (idee voor volgende keer).
Als ik even een opsomming doe denk ik dat er diverse punten zijn waarop verbetering mogelijk is;
- Main PA gebruiken met een smallere afstraling, of bijvoorbeeld een systeem als KUDO waarbij je elke afzonderlijke kast kan laten varieren in afstraling
- Gebruik van delay zodat de main PA niet tot achterin de tent hoeft te blazen.
- Referentiesignaal vergelijken met het meetsignaal (al zie ik dit niet als een oplossing, maar meer een visualisering van wat er aan het gebeuren is)
- Wel is het de moeite waard om met SMAART de looptijden van het systeem te blijven monitoren en bijstellen. Juist in het middengebied waar je wellicht in de buurt zit van cross-frequenties kunnen wellicht looptijdproblemen ontstaan bij het veranderen van het klimaat in de tent.
- Wellicht gebruik van een andere tent, al zie ik dat nog niet heel snel gebeuren.
- Niet te hard mixen, al is dat in het huidige geval ook niet het probleem geweest. Het geluidsniveau was prima, zie ik in dit punt wel raakvlakken met punt 2.
Ik waardeer al jullie input hier, ik denk dat we er allemaal wel wat aan kunnen hebben.
Dat klopt inderdaad. Ware het niet dat ons probleem juist en vooral ontstond in het middengebied.. Wellicht dat dit dan het grensgebied is dat zich ergens tussen betonnen muur/open lucht in zit en daar dan niet meer reageerd zoals je normaal gewend bent in een binnen/buiten locatie..
Inderdaad, iedereen is bekend met het fenomeen dat je set anders gaat klinken in een locatie wanneer deze ineens gevuld wordt met publiek. Het klonk ook niet alsof dat het probleem was. Juist omdat de klank constant bleef varieren in een redelijke statische situatie zoek ik de oorzaak in de atmosfeer. Deze was namelijk de grootste variabele tijdens deze productie.
Ik kan deze 3 punten beamen. Reflecties van het tentzeil en vloer is verder niet veel aan te doen. Als het publiek in de tent staat heb je van de vloer geen last meer. Het tentzeil wel, maar daar zoek ik vooral problemen mee in de hoge frequenties. Luchttemperatuur en vochtigheid zijn een variabele waar ik het oorzaak van ons probleem denk te vinden. De geluidset leek in onze visie goed voor deze lokatie, toch moet ik naderhand zeggen dat ik wat begin te twijfelen aan de opzet om vanuit een main PA de hele tent (70 mtr) te overbruggen problemen kan geven met reflecties tegen de zijkant op een lange afstand. Dit dan in combinatie met de afstraling van de kasten. Enige oplossing hiervoor zou zijn om met delays te werken en zo op korte afstanden weg van de tentzeilen te blijven.
Daarnaast heeft SMAART de hele productie meegedraaid, echter weet ik dan weer niet of onze soundtech de looptijden van de afzonderlijke componenten in de gaten heeft gehouden.. Daar zou na ook ong wel eens een deel van de oorzaak kunnen liggen.
De soort tent waar het hier om gaat is meer een combi van de twee genoemde voorbeelden. Eigenlijk is het een tent met een dak van een dubbele rij punten, of wel een circustent met een rechthoekig vloeroppervlak. Door die twee rijen palen in de tent is de schuinte van het zeil een stuk minder en kan je een betere hoogte halen aan de zijkanten. Ook staan er geen palen in het midden waardoor het zicht door de tent heen een stuk beter is.
Wij dachten ook juist het dak te vermijden door een line-array te gebruiken, helaas neem je op grote afstanden de zijkanten wel gewoon mee. Gelukkig was deze tent goed in hoogte, de Doscen hingen op 6,5 mtr. hoogte.
Zoals hierboven beschreven. 70 diep, 40 breedt. Dubbele rij tentpalen (2x3 palen), met van die punten in de tent zoals je ook we ziet bij een circustent.
Rowwen Heze misschien..? Enfin, zijn dit wel de soort reacties die ik zoek. Gebruik je in het geval van deze band dan line array of gebruiken ze nog die STS set? Je zegt bouw veel PA, maar ook zeg je mix niet te hard. Wat hier dan precies de reden van..? Is de bedoeling dat door veel PA en headroom rustiger kan draaien en hetzelfde behalen als met een te lichte set heel hard moet draaien. Uiteraard heeft onze technicus (trouwens geen onbekende van jouw weet ik) niet te veel waarde gehecht aan die soundcheck, het blijft toch constant bijstellen zo'n show.
Dan mag ik toch wel aannemen dat de beste technicus die ooit op deze aarde gelopen heeft daar aanwezig is, anders zie ik het nut daar niet van in..
In het ons geval was de systeemtechnicus ook de mixer van de show. SMAART was aanwezig, REF signaal niet (idee voor volgende keer).
Als ik even een opsomming doe denk ik dat er diverse punten zijn waarop verbetering mogelijk is;
- Main PA gebruiken met een smallere afstraling, of bijvoorbeeld een systeem als KUDO waarbij je elke afzonderlijke kast kan laten varieren in afstraling
- Gebruik van delay zodat de main PA niet tot achterin de tent hoeft te blazen.
- Referentiesignaal vergelijken met het meetsignaal (al zie ik dit niet als een oplossing, maar meer een visualisering van wat er aan het gebeuren is)
- Wel is het de moeite waard om met SMAART de looptijden van het systeem te blijven monitoren en bijstellen. Juist in het middengebied waar je wellicht in de buurt zit van cross-frequenties kunnen wellicht looptijdproblemen ontstaan bij het veranderen van het klimaat in de tent.
- Wellicht gebruik van een andere tent, al zie ik dat nog niet heel snel gebeuren.
- Niet te hard mixen, al is dat in het huidige geval ook niet het probleem geweest. Het geluidsniveau was prima, zie ik in dit punt wel raakvlakken met punt 2.
Ik waardeer al jullie input hier, ik denk dat we er allemaal wel wat aan kunnen hebben.
Comment