Geluidsversterking op hoog niveau in TENT

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

Originally posted by jadjong
    Zeker die tent in Made van afgelopen weekend?
    Yep, dat klopt... jij was er ook bij dan?

Originally posted by MusicXtra
    Tenten reflecteren hogere frequenties alsof er een betonnen muur staat en het sub wordt doorgelaten alsof het openlucht is.
    Dat klopt inderdaad. Ware het niet dat ons probleem juist en vooral ontstond in het middengebied.. Wellicht dat dit dan het grensgebied is dat zich ergens tussen betonnen muur/open lucht in zit en daar dan niet meer reageerd zoals je normaal gewend bent in een binnen/buiten locatie..

Originally posted by speakertech
    De aanwezigheid van publiek is zeker van grote invloed, maar TS zegt erbij dat naarmate de show vordert, het geluid per half uur minder wordt.
    Inderdaad, iedereen is bekend met het fenomeen dat je set anders gaat klinken in een locatie wanneer deze ineens gevuld wordt met publiek. Het klonk ook niet alsof dat het probleem was. Juist omdat de klank constant bleef varieren in een redelijke statische situatie zoek ik de oorzaak in de atmosfeer. Deze was namelijk de grootste variabele tijdens deze productie.

Originally posted by qvt
    Tenten blijven lastig, oa door :

- Reflecties van het tentzeil + vloer
    - Luchttemperatuur en vochtigheid
    - Gebruikte geluidsset (afstraling en manier van plaatsen)

Die eerste 2 punten veranderen continu dankzij het publiek.. Dus daar doe je nou eenmaal vrij weinig aan. Wat je kunt doen is een systeem als smaart laten draaien tijdens de avond en dan live aanpassingen doen aan je systeemEQ en evt delaytijden..
    Ik kan deze 3 punten beamen. Reflecties van het tentzeil en vloer is verder niet veel aan te doen. Als het publiek in de tent staat heb je van de vloer geen last meer. Het tentzeil wel, maar daar zoek ik vooral problemen mee in de hoge frequenties. Luchttemperatuur en vochtigheid zijn een variabele waar ik het oorzaak van ons probleem denk te vinden. De geluidset leek in onze visie goed voor deze lokatie, toch moet ik naderhand zeggen dat ik wat begin te twijfelen aan de opzet om vanuit een main PA de hele tent (70 mtr) te overbruggen problemen kan geven met reflecties tegen de zijkant op een lange afstand. Dit dan in combinatie met de afstraling van de kasten. Enige oplossing hiervoor zou zijn om met delays te werken en zo op korte afstanden weg van de tentzeilen te blijven.
    Daarnaast heeft SMAART de hele productie meegedraaid, echter weet ik dan weer niet of onze soundtech de looptijden van de afzonderlijke componenten in de gaten heeft gehouden.. Daar zou na ook ong wel eens een deel van de oorzaak kunnen liggen.

Originally posted by arie
    Denk dat de oplossing meer zit in de gebruikte tent. In een type alu tent (met zeg maar het punt dak) is het een heel ander verhaal dan in een type circus tent.
    De soort tent waar het hier om gaat is meer een combi van de twee genoemde voorbeelden. Eigenlijk is het een tent met een dak van een dubbele rij punten, of wel een circustent met een rechthoekig vloeroppervlak. Door die twee rijen palen in de tent is de schuinte van het zeil een stuk minder en kan je een betere hoogte halen aan de zijkanten. Ook staan er geen palen in het midden waardoor het zicht door de tent heen een stuk beter is.

Voordeel van een line-array is, als de array lengte groot genoeg is, dat je bijna geen geluid naar boven en naar beneden straalt, als je dus voldoende hoogte hebt en niet teveel spreiding is een line-array ook in een tent een goede optie.
    Alleen zijn er weinig tenten hoog genoeg om een beetje array kwijt te kunnen dus ben je wederom aangewezen op hoorngeladen.
    Wij dachten ook juist het dak te vermijden door een line-array te gebruiken, helaas neem je op grote afstanden de zijkanten wel gewoon mee. Gelukkig was deze tent goed in hoogte, de Doscen hingen op 6,5 mtr. hoogte.

Originally posted by qvt
    Wat was het voor een tent eigenlijk waar we het hier over hebben? Want 40x70 is in verschillende uitvoeringen te krijgen elk met hun eigen voor/nadelen.
    Zoals hierboven beschreven. 70 diep, 40 breedt. Dubbele rij tentpalen (2x3 palen), met van die punten in de tent zoals je ook we ziet bij een circustent.

Originally posted by Mike Manders
    ik mix wekelijks feesttenten met een Limburgse band, en met een PA systeem van Ampco. een paar dingen moet je goed in de gaten houden:
    - bouw veel PA
    - richt je long-throw toppen zo dat ze geen wanden aanspreken.
    - hecht geen enkele waarde aan het geluid in een lege tent. soundcheck niet te lang want het heeft geen enkele zin.

en de laatste, en dat klinkt misschien heel raar:

- mix niet te hard.
    Rowwen Heze misschien..? Enfin, zijn dit wel de soort reacties die ik zoek. Gebruik je in het geval van deze band dan line array of gebruiken ze nog die STS set? Je zegt bouw veel PA, maar ook zeg je mix niet te hard. Wat hier dan precies de reden van..? Is de bedoeling dat door veel PA en headroom rustiger kan draaien en hetzelfde behalen als met een te lichte set heel hard moet draaien. Uiteraard heeft onze technicus (trouwens geen onbekende van jouw weet ik) niet te veel waarde gehecht aan die soundcheck, het blijft toch constant bijstellen zo'n show.

Originally posted by frederic
    Als je wil zien hoe het moet, moet je deze zomer naar Folkfestival Dranouter

Als je kunt meebepalen welke tent ze zetten, er zijn tenten waar rekening wordt gehouden met de accoustic. (polyester zijkanten met diamantkoppen)
    Dan mag ik toch wel aannemen dat de beste technicus die ooit op deze aarde gelopen heeft daar aanwezig is, anders zie ik het nut daar niet van in..

Als gast tech zou ik me ook niet echt druk maken over de systeem afregeling, wordt meestal toch niet gewaardeerd wanneer je daaraan gaat zitten en heb je meestal ook geen tijd voor.
    In het ons geval was de systeemtechnicus ook de mixer van de show. SMAART was aanwezig, REF signaal niet (idee voor volgende keer).

Als ik even een opsomming doe denk ik dat er diverse punten zijn waarop verbetering mogelijk is;
    - Main PA gebruiken met een smallere afstraling, of bijvoorbeeld een systeem als KUDO waarbij je elke afzonderlijke kast kan laten varieren in afstraling
    - Gebruik van delay zodat de main PA niet tot achterin de tent hoeft te blazen.
    - Referentiesignaal vergelijken met het meetsignaal (al zie ik dit niet als een oplossing, maar meer een visualisering van wat er aan het gebeuren is)
    - Wel is het de moeite waard om met SMAART de looptijden van het systeem te blijven monitoren en bijstellen. Juist in het middengebied waar je wellicht in de buurt zit van cross-frequenties kunnen wellicht looptijdproblemen ontstaan bij het veranderen van het klimaat in de tent.
    - Wellicht gebruik van een andere tent, al zie ik dat nog niet heel snel gebeuren.
    - Niet te hard mixen, al is dat in het huidige geval ook niet het probleem geweest. Het geluidsniveau was prima, zie ik in dit punt wel raakvlakken met punt 2.

Ik waardeer al jullie input hier, ik denk dat we er allemaal wel wat aan kunnen hebben.
    Last edited by sd_2; 14-06-10, 15:43.

Comment

• Big Bang
      • Apr 2008
      • 652

Originally posted by sd_2
      - Main PA gebruiken met een smallere afstraling, of bijvoorbeeld een systeem als KUDO waarbij je elke afzonderlijke kast kan laten varieren in afstraling
      Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog nooit met een kudo systeem gewerkt heb, maar de beste resultaten wat ik in een tent gehoord web waren over het algemeen de hoorngeladen toppen met een smalle afstraling (EAW KF-750, turbosound flashlight, dat soort systemen...). Je kunt dan ook een beetje spelen met de gaain van binnen naar buiten etc..
      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Mike Manders
        • Aug 2006
        • 341

Originally posted by sd_2
        Je zegt bouw veel PA, maar ook zeg je mix niet te hard. Wat hier dan precies de reden van..? Is de bedoeling dat door veel PA en headroom rustiger kan draaien en hetzelfde behalen als met een te lichte set heel hard moet draaien.
        hier komt het wel op neer ja.
        als je gaat mixen, moet je ook ruimte hebben om te kunnen mixen.
        ik mix het nog steeds op STS omdat dat voor deze toepassing gewoon het beste is wat er bestaat naar mijn mening. erg flexibel, mooie open klank etc.

Comment

• Sine01
          • Aug 2009
          • 14

Allemaal problemen in tenten.

- Tent is net een betonne bak. elke wand = hard en reflecteert
          - Tent is NAT of wel mensen dansen, hijgen en zweten. Luchtvochtigheid is heeft veel invloed op het geluid. geluid gaat ten slotte sneller door water dan door lucht.
          - Publiek is een soort van HEEEEEL Hoog polig tapijt. Soundchecken in een lege zaal is een must omdat je wel alles onder controle moet hebben en moet weten WAAR de problemen gaan komen. maar als je dat uitvoerig doet (met als mogelijkheid alles dood draait) en daarna je hoogpolige publiek vormige tapijtje uit rold zal het er redelijk anders van gaan klinken.

Wat spreekt voor STS is het feit dat de afstraling van de individuele kastjes niet al te breed is. dus je kan het van de wanden af richten. met als gevolg grotere Galmstraal(direct geluid(wat een rare benaming eigenlijk))
          ook heeft STS de mogelijkheid een Fullrange luidsprekertje neer te zetten maar ook een 6 x 6.5" en 6 x 1" MH kastje om het Mid/Hoog ver genoeg te duwen. maar laten we wel wezen. plant bij voorbeeld RH C2-en met de horens naar elkaar en rete ketet naar beter Bed. of wel de mogelijkheid is er ook met andere systemen. blijf gewoon van de wanden AF !!

Comment

• dwali
            • Jun 2002
            • 92

paar dingen:

- "tijdens soundcheck in lege tent klinkt het okee"
            reflectie's van de tentzeilen worden alleen maar MINDER naarmate er publiek in te tent komt.

Volgens mij moet je het zoeken in hoe de systech/geluidstech anticipeert op verandering in het klankbeeld.. Wat ik vaak zie is dat er al teveel "weggeEQ'd" wordt in een lege tent.. (vooral vervelende frequentie's in het mid gebied)

- "de doscen hingen op 6,5mtr"
            onderkant of bovenkant ?

- "smaart zonder REF"
            WTF ?? ("systech" al 15jr "bekend" met het systeem.. makes you think..)

my two cents,

dwali
            For those about to rock, we salute you...

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

Voor diegene die interesse hebben heb ik een linkje
              Temperatuur lucht vochtigheid en geluid @ 16kHz - Windows Live
              Geeft de verhouding weer tussen temperatuur luchtvochtigheid en geluidsabsorbtie @ 16kHz .

De gevolgen van een temperatuur stijging mbt de snelheid van het geluid vallen in verhouding tot golf lengte redelijk mee . Als je van 15 gr. C uitgaat en dan bv naar 35 gr. C springt is het verschil bv op 50 hz om en nabij de 24 cm op een golflengte van 6,8mt bij 15grC naar 7,05 mt bij 35grC . Qua fase is dit een verschil van 12 graden niet echt schokkend dus . Het zal een beetje uitmaken maar niet echt schokkend .

Als je delay's hebt hangen kan het wel het eea betekenen . Als je je delay
              s'avond in regelt bij een temperatuur van 15 gr. C en je delay staat op
              34 mt bv. De volgende dag stijgt de temperatuur naar 25 gr.C en staat dus je delay niet goed t.o.v. je main (+/- 2ms verschil) . Gevolg kam filters bovenop de waarschijnlijk al niet al te beste acoustiek (reflecties en bijkomende kamfilter effecten).

Geluk bij een ongelijk . Ze zuipen tegenwoordig dusdanig veel dat ze(het publiek) het waarschijnlijk toch niet door hebben maar goed zeuren kunnen ze als de beste .

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Originally posted by dwali
                paar dingen:

- "tijdens soundcheck in lege tent klinkt het okee"
                reflectie's van de tentzeilen worden alleen maar MINDER naarmate er publiek in te tent komt.

my two cents,

dwali

Hmm, het zou mij niets verbazen als je in een volle tent MEER last hebt van de reflectie van het tentzeil.
                Immers, het publiek absobeert hogere frequenties beter dan een lege tent, en dus zul je meer mid/hoog moeten geven.
                Maar het tentzeil reageert nog steeds hetzelfde, resultante: meer Mid/hoog via reflectie tov direct (met kamfilters uiteraard...)

Wie het weet mag het zeggen. Meten met Smaart lijkt mij dit te kunnen aantonen of ontkrachten...

Paul.
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by SPS
                  Hmm, het zou mij niets verbazen als je in een volle tent MEER last hebt van de reflectie van het tentzeil.
                  Immers, het publiek absobeert hogere frequenties beter dan een lege tent, en dus zul je meer mid/hoog moeten geven.
                  Maar het tentzeil reageert nog steeds hetzelfde, resultante: meer Mid/hoog via reflectie tov direct (met kamfilters uiteraard...)

Wie het weet mag het zeggen. Meten met Smaart lijkt mij dit te kunnen aantonen of ontkrachten...

Paul.
                  Volgens mij zit het grootste probleem in de massa die 100 dB produceert. Als je nu eerst je eigen sound eens naar beneden brengt zal het publiek maar 90 dB produceren, want die hoeven niet zo hard te schreeuwen om over de PA verstaanbaar te zijn. Gevolg: minder reflecties, gevolg: beter sound.

Als je meer hoog zou moeten geven omdat het publiek dat absorbeert ben je blij toe, het publiek absorbeert over de hele zaal, en dus ben je je reflecties kwijt.

Ik ga voor de MikeManders oplossing: zoveel mogelijk van de wanden blijven, en vooral niet te hard gaan.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
                    Ik ga voor de MikeManders oplossing: zoveel mogelijk van de wanden blijven, en vooral niet te hard gaan.
                    En dat werkt niet alleen in een tent maar in bijna alle ruimtes met een beroerde akoestiek.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

En dat werkt niet alleen in een tent maar in bijna alle ruimtes met een beroerde akoestiek.
                      En dat zijn er toch veel.
                      Heerlijk die stilte

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

.........beroerde akoestiek.
                        Akoestiek,
                        is dat een relatief begrip of mede afhankelijk van wat
                        je waar wilt doen en met welke middelen?

Van koorleden hoor ik dat die ene kathedraal zo heerlijk
                        zingt, ' je krijgt zoveel terug' .
                        Maar please zet er geen drumkit of vette basgitaar neer;

M'n badkamer zingt voor geen meter, maar een mondharmonica
                        laat zich er graag opnemen;

Nog maar niet te spreken over de ongekende mogelijkheden
                        van een goede soundprocesor.

Is er overigens iets voor een tent te verzinnen waarvoor de
                        akoestiek uitermate geschikt is?

grtz
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Met beroerde akoestiek bedoel ik een akoestiek die het heel moeilijk maakt om versterkt geluid weer te geven.
                          Vaak al vrij simpel te verbeteren door tegen één wand een theaterdoek te hangen.
                          Grappige is dat een organisatie dan heel veel geld uitgeeft aan van alles en nog wat maar die paar tientjes voor dat ene doekje is geen budget voor.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by NesCio01

Is er overigens iets voor een tent te verzinnen waarvoor de
                            akoestiek uitermate geschikt is?

grtz
                            het dak eraf halen ipv het dak eraf spelen?

(mag je er ook meteen weer roken.. )

Comment

• Sine01
                              • Aug 2009
                              • 14

Originally posted by MacGyverSounds
                              Volgens mij zit het grootste probleem in de massa die 100 dB produceert. Als je nu eerst je eigen sound eens naar beneden brengt zal het publiek maar 90 dB produceren, want die hoeven niet zo hard te schreeuwen om over de PA verstaanbaar te zijn. Gevolg: minder reflecties, gevolg: beter sound.

Als je meer hoog zou moeten geven omdat het publiek dat absorbeert ben je blij toe, het publiek absorbeert over de hele zaal, en dus ben je je reflecties kwijt.

I catch your drift. maar ik in sommige gevallen moet je volume hebben om een beetje directe sound te krijgen. vooral wanneer je een schamele 20 CW152's en 2 x LOW215 en 1 xs Combi per kant side fill hebt staan.
                              Ofwel het is een beetje passen en meten. afwegen wat het belangrijkste is voor je. ik houd zelf van het directe geluid.(als of je een HEUEUEUEUEUUELE dure koptelefoon op hebt in combinatie met een stevig subje )

Comment

• renevanh
                                • Oct 2004
                                • 2371

2x low + 1x combi kom je best een eind mee als sidefill (die hoek kan nooit heel groot zijn als je je PA een beetje netjes richt). Wat die 20 CW152's daar doen snap ik niet helemaal...
                                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...