e945 niet geschikt voor klein podium?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Wauw! Al 5 pagina's met reacties over één microfoon vraag.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Originally posted by MusicSupport
      Wat is dit nou voor advies? De 545 en 945 zijn gewoon identiek.

Laat er nu in de x45 serie zowel een cardioide als een super cardioide uitvoering beschikbaar zijn.
      Er zit zelfs verschil tussen de bedrade en draadloos, g2 of G3.
      btw, van de EW 100 niet eens specs.........

Als ik verder de hele discussie lees, zie wat je doet en hoort hoe je zingt,
      dan denk ik dat die 945 echt wel goed is voor je.
      De tip van je miketechnieken aanpassen is al gegeven.

De verdere discussies gaan over de Rolls Royce (KMS105) en jouw Opel. Da's geen fairplay discussie natuurlijk.
      Iedere techneut hier weet ook maar al te goed dat veel bands budget gear kopen
      en we gaan toch ook een Behringer ding niet vergelijken met XTA, ARX, BSS of Klark?
      (ja ja met de paarse versie mag dat wel.... )
      Last edited by NesCio01; 28-05-10, 23:26.
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Sennie
        • Sep 2007
        • 12

Wat is dit nou voor advies? De 545 en 945 zijn gewoon identiek. Verschil zit hem in de handheld en Sennheiser marketing. Die 545 is net als de 945 die de TS al heeft een supernier.

Laat de band maar eens beginnen met het podiumvolume omlaag te brengen!

En wat heeft de TS zo speciaal aan zijn stem dat een Beta58A niet de oplossing kan zijn?

Audix OM6 denk ik nog steeds. Goed open en helder karakter met waanzinnige dynamiek en niet feedback gevoelig!
        Met de beta58 zal je best mijn stem kunnen versterken, maar het gaat om welke microfoon geschikter is dan de ander. De b58 is minder geschikt vanwege het scherpe randje.
        IK zal eens kijken naar die OM6, al begrijp ik uit de reacties dat de E945 gewoon moet kunnen.

Het podiumvolume is - ik vraag daar regelmatig naar bij geluidsmensen - niet erg hoog. Lijkt me ook wel logisch: de gitarist speelt meestal met een 5W Laney versterker of met een AC15 (dus geen grote Marshall stacks) en de toetsenist speelt in-ear en ik speel dus ook in-ear (ook de gitaar: met een POD, direct in de tafel).

Comment

• Mach Facilities
          • May 2009
          • 109

De KSM9 wil ik ook uitsluiten van de discussie want daar is echt veel makkelijker mee te werken.

Jouw 'gewone' band setup is zo gewoon niet! Dat is ook de reden dat ik het een beetje opneem voor de collegatechneuten en het niet helemaal met showband eens ben.

De meeste bandjes/acts/optredens draaien vanaf 1 tafel. Er is geen budget voor aparte monitormixer of tafel; dus dat beperkt de mogelijkheden enigszins. Ik denk dat dit bij zo'n 70% van de evenementen het geval is. Ook zijn ze niet allemaal voorzien van 4 bands parametrische EQ's en 31 bands EQs op de wedges en ook is de gebruikte apparatuur verschillend!

Daarnaast staan de meeste bandjes in kroegen en feestzaaltjes te spelen en is Gino al een wat bekendere artiest met een serieuzere rider en eisen. Ik kan zo indenken dat dhr. Eijkenaar achter een drumscherm zat?

M.a.w; in sommige omstandigheden en op sommige locaties onder bepaalde voorwaarden is een KMS105 echt niet de meest ideale microfoon. Tuurlijk wel in de ogen van de zanger(es) die hem aandraagt. Soms kan preventief acteren in deze een beetje wind uit de zeilen nemen.

Tuurlijk moet elke techneut er mee kunnen werken (dit zal ik dan ook zeker niet tegenspreken) en moet hij niet altijd voor de makkelijkste weg kiezen, en mocht hij er om wat voor reden dan ook niet aan willen dan moet er wel een fatsoenlijk alternatief worden aangedragen (dus geen SM58)
          Ik ben me er van bewust dat de 105 zeker niet de gemakkelijkste microfoon is om mee te werken, zal ik ook zeker onderschrijven, maar ik ben wel van mening, dat als je als technicus met een bepaalde microfoon geconfronteerd wordt, je ten alle tijden moet proberen er het beste van te maken.

Ook ben ik het heel erg eens met de stelling dat overspraak niet per definitie fout is, sterker nog, als een band op het podium in balans is, is een bepaalde hoeveelheid overspraak zelfs gewenst, ivm natuurlijke galm.
          LET WEL, dit kan inderdaad alleen als een band op het podium in balans is, ik weet dat dat niet heel erg veel voorkomt.

Over Gino, inderdaad zat Hans achter een scherm, maar ook een scherm houdt niet alles tegen.

Wat je stelt over een normale band setup, klopt, maar heeft in mijn bescheiden opinie niet HEEL erg veel te zeggen over volumes die je op een podium tegen HOEFT te komen, je hebt inderdaad iets meer controle over het geheel, maar, als een drummer losgaat, heeft dat NIETS te maken of er wel of niet wedges liggen, of er een dedicated monitortafelmet tech staat, of iets van die strekking, de enige reden waarom ik het aangaf, is om duidelijk te maken, dat het eigenlijk allemaal om BALANS gaat. Is je balans goed, dan heb je vele malen minder last van overspraak.

Net zoals ik voorbeelden gaf van waar je een 105 WEL kan gebruiken, heb je inderdaad gelijk dat er net zoveel voorbeelden zijn van waar je hem NIET kan gebruiken, echter, ik blijf wel mijn standpunt verdedigen, dat het voornamelijk met BALANS te maken heeft, op het podium. En dat is iets wat het bandje zelf regelt. Chris (Showband) heeft hier al vele malen in duidelijk gemaakt, dat als een band niet WIL, je hierin nooit verder zal komen, ik kan nu niet een twee drie de artikelen terugvinden, maar, als een drummer niet wil, zal hij altijd overal overheen blijven gaan, net zoals een gitarist, of wel ander instrument dan ook. De vocal is nagenoeg altijd ondergeschikt, qua geluidsvolume, in acoustische setup, en als je dan inderdaad te veel overspraak hebt, op je vocalmike, is het misschien verstandig om toch eens te kijken naar andere redenen voor die overspraak, in plaats van meteen te denken dat een andere mic het probleem op lost.
          Het probleem kan er WEL door verminderd worden, volledig mee eens, maar de oplossing ligt in mijn ogen meer in andere oplossingen.

edit: Ik zie in de voorlopende post, dat de band al redelijk stil is op het podium, komt steeds meer in de richting van een te hard spelende drummer, tegenover de rest van de band. Hebben jullie al eens aan lichtere drumsticks gedacht, cq geprobeerd, of andere cymbals, of eventueel een iets donkerdere stemming van de drums? Klopt het, dat je eigenlijk alleen maar last hebt van overspraak van DRUMGELUID op jouw vocalmike? Dan wordt het misschien tijd om eens goed met de drummer te praten over zijn volume op het podium, zie het stukje over balans op het podium.....

Enneh, JAZEKER, die 945 moet zeker gewoon kunnen, zonder enig probleem.
          Belangrijkste is, dat JIJ als vocalist tevreden bent met jouw eigen geluid, de technicus is degene die voor jouw band staat te werken, als vocalist heb je erg veel nadelen, tegenover andere artiesten op het podium, maar als voordeel heb jij, dat als je, en dat is voorop gesteld, een redelijk volume in welke microfoon dan ook stopt, je een EERLIJK geluid aanbiedt aan een technicus, waar hij of zij dan ook echt wel wat mee zou moeten kunnen.
          Nogmaals, de enige echt beperkende factor op het gebied van overspraak, is balans onderling op het podium en zeker in kleinere zalen of ruimten.

Chris
          Last edited by Mach Facilities; 27-05-10, 10:58.

Comment

• EL_Loco
            • Nov 2009
            • 87

Wat is dit nou voor advies? De 545 en 945 zijn gewoon identiek. Verschil zit hem in de handheld en Sennheiser marketing. Die 545 is net als de 945 die de TS al heeft een supernier.

Laat de band maar eens beginnen met het podiumvolume omlaag te brengen!

En wat heeft de TS zo speciaal aan zijn stem dat een Beta58A niet de oplossing kan zijn?

Audix OM6 denk ik nog steeds. Goed open en helder karakter met waanzinnige dynamiek en niet feedback gevoelig!
            Kijk dan even de specs door
            945 is een nier, de 545 een hypernier.

Voor sommige stemmen zijn bepaalde mics niet zo fijn. Voor Sennie is dat de 58B. Niets vreemds aan, anders zou iedereen wel dezelfde mic gebruiken niet waar?

OM6 zou je zeker kunnen proberen, prima mic.

Overigens is het best mogelijk om het mic signaal 2x binnen te laten komen, dan kan je voor monitors een andere EQ gebruiken dan voor de zaal, mocht je er in de zaal niet mee weg komen.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Originally posted by EL_Loco
              in mijn handboekje van de 945 en op:
              Sennheiser Worldwide - e 945
              staat:
              The e 945 is a super-cardioid vocal microphone
              lekker belangrijk!

Comment

• Hansound
                • Apr 2006
                • 832

Zo dan nu de geluidsman die heeft gezegd dat die 945 niet fijn is op een klein podium,
                Inderdaad is het een groot probleem als je nog geen meter van de drummer afstaat met je 945,
                Dit heb ik dus ook laten horen door je zelf bij de mengtafel te laten luisteren. met jouw mic kanaal open heb ik er een pracht van koperspel bij.

Zeker is de 945 een erg mooie microfoon, veel mooier dan de Sm58.
                Maar ik denk dat ik een stuk minder koper oppik omdat de sm58 een veel minder gevoelige mic is.

Wel leuk om deze discussie te lezen en te zien dat er nogal veel verschillende meningen zijn.
                Zaterdag maar weer eens lekker verder stoeien

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

Originally posted by Hansound
                  Zo dan nu de geluidsman die heeft gezegd dat die 945 niet fijn is op een klein podium,
                  Inderdaad is het een groot probleem als je nog geen meter van de drummer afstaat met je 945,
                  Dit heb ik dus ook laten horen door je zelf bij de mengtafel te laten luisteren. met jouw mic kanaal open heb ik er een pracht van koperspel bij.

Maar ik denk dat ik een stuk minder koper oppik omdat de sm58 een veel minder gevoelige mic is.

Wel leuk om deze discussie te lezen en te zien dat er nogal veel verschillende meningen zijn.
                  Eindelijk hebben ze eens een goede micro gemaakt ( de 945 dus ).
                  De 800 serie kan je bvb beter gebruiken als hamer ipv micro
                  sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

met een baksteen heb je nog minder overspraak. Waarom zing je daar niet door?

Gaat nooit stuk, wordt overal gebruikt, is goedkoop ook trouwens.
                    mooi constant in het geluidsbeeld avond aan avond, minimale feedback. Je kan er trusspennen mee inslaan...dus het is gewoon alles wat een SM58 mooi maakt.

Ik denk ik kop hem maar even in.
                    lekker belangrijk!

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by EL_Loco
                      Ik begon na deze post toch wel erg te twijfelen dus wat opgezocht:
                      Draadversie:
                      E945

Draadloze 500 serie:
                      SKM545
                      Sennheiser Worldwide - SKM 545 G2

(Ik ga er vanuit dat je met 545 deze bedoeld.)
                      Beide super cardiode... volgens mijnheer sennheiser, gelukkig want anders snapte ik het niet meer.

Sorry showband ik had je post nog niet gezien.

Comment

• Sennie
                        • Sep 2007
                        • 12

Originally posted by Hansound

Ha R. te B.! Ik ben van plan om een SM58 mee te nemen zaterdag, want het podium zal wel weer formaat postzegel zijn. Ik ben benieuwd!

Comment

• Noobie
                          • Dec 2007
                          • 223

gewoon -30 op de handheld & gaan met die banaan, ding goed inregelen, dan werkt het gewoon, zonder problemen met de drummer. (heb dit denk ik al 100 keer gedaan, ook in kleine zalen.) Met de EW versie lukt het altijd, de 945 kabelmic wil nog wel eens (te)gevoelig zijn. Als je qua Eq niet weg komt idd een tweede kanaal nemen voor de monitormix. Kan me niet voorstellen dat drums zo'n probleem is, immers staat de zanger (jij dus) ook tussen de drums en de mic, waardoor het directe geluid wordt gedempt. (of staan jullie op een rij?)

die -30 zorgt ervoor dat je wél power uit dat ding krijgt!

edit: en Antoon, de EW145, EW 345 en EW 545 hebben allemaal dezelfde kop, sterker nog, de zender/ontvangers zijn ook gelijk, alleen de software is wat beperkter.
                          Je kunt aan de kleurring (tussen kop en zender) zien welke kop er op zit. Grijs = 945, Blauw = 845, Rood = 865 Er is ook nog een kleur voor 835, (dacht groen, maar die gebruik ik niet dus ik weet het niet zeker).
                          Heb je al eens gekeken naar de kleur? sta je niet per ongelijk met een 865 (condensator) of met een 835 (omni) op de buhne? die 2 zijn inderdaad zeer lastig om mee te werken in combinatie met monitoring. Overigens is ook de 545 standaard voorzien van een 845 i.p.v. een 945 kop, ik dacht dat er wel een optie is om specifiek een 945 te bestellen, óf (wat ik ook gedaan heb) gewoon losse 945 koppen t.b.v. EW bestellen....
                          Last edited by Noobie; 27-05-10, 21:55.

Comment

• Sennie
                            • Sep 2007
                            • 12

Originally posted by Noobie
                            gewoon -30 op de handheld & gaan met die banaan, ding goed inregelen, dan werkt het gewoon, zonder problemen met de drummer. (heb dit denk ik al 100 keer gedaan, ook in kleine zalen.) Met de EW versie lukt het altijd, de 945 kabelmic wil nog wel eens (te)gevoelig zijn. Als je qua Eq niet weg komt idd een tweede kanaal nemen voor de monitormix. Kan me niet voorstellen dat drums zo'n probleem is, immers staat de zanger (jij dus) ook tussen de drums en de mic, waardoor het directe geluid wordt gedempt. (of staan jullie op een rij?)

die -30 zorgt ervoor dat je wél power uit dat ding krijgt!

edit: en Antoon, de EW145, EW 345 en EW 545 hebben allemaal dezelfde kop, sterker nog, de zender/ontvangers zijn ook gelijk, alleen de software is wat beperkter.
                            Je kunt aan de kleurring (tussen kop en zender) zien welke kop er op zit. Grijs = 945, Blauw = 845, Rood = 865 Er is ook nog een kleur voor 835, (dacht groen, maar die gebruik ik niet dus ik weet het niet zeker).
                            Heb je al eens gekeken naar de kleur? sta je niet per ongelijk met een 865 (condensator) of met een 835 (omni) op de buhne? die 2 zijn inderdaad zeer lastig om mee te werken in combinatie met monitoring. Overigens is ook de 545 standaard voorzien van een 845 i.p.v. een 945 kop, ik dacht dat er wel een optie is om specifiek een 945 te bestellen, óf (wat ik ook gedaan heb) gewoon losse 945 koppen t.b.v. EW bestellen....
                            Ga ik ook proberen, op -30 dB zetten. Overigens heb ik echt een 945 kop: grijs(zwarte) ring. Op de kop aan de binnenkant staat ook MMD 945 met een diagram van een supernier erbij.

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by Noobie
                              Antoon, de EW145, EW 345 en EW 545 hebben allemaal dezelfde kop, sterker nog, de zender/ontvangers zijn ook gelijk, alleen de software is wat beperkter.
                              Precies dat was waar ik ook altijd vanuit ging. En de 845 is ook een super nier.
                              En dat je een 845 beter als hamer kunt gebruiken: Ik heb dit ook lange tijd over een SM58 geroepen, maar moet door de jaren heen wel toegeven dat sommige stemmen er beter door klinken als door andere duurdere microfoons.

Comment

• EL_Loco
                                • Nov 2009
                                • 87

dan zit er een fout op de site van sennheiser:
                                "A truly professional stage microphone, the cardioid SKM 945 G2 handheld transmitter easily cuts through the mix,"
                                Sennheiser Worldwide - SKM 945 G2

Comment

Working...