Rappers en microfoons...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GKO
    • Jan 2009
    • 11

Originally posted by Stevengos
    Uhm, ik hebt daar wel zo m'n twijfels bij, aangezien je het ten eerste niet een omni maakt (eerder een soort van halve nier), want dat zou die ook geluid moeten oppikken van achter de mic. wat die dus niet doet, omdat de rapper dat achterste deel met zijn hand afsluit. (of zie ik dit nou verkeerd)
    Als het membraan geen onderscheid kan maken waar de druk verandering vandaan komt, dan krijg je een omni. Om dit voor elkaar te krijgen moet het membraan dus maar aan 1 kant in kontakt staan met de omgeving.

Comment

• Stevengos
      • May 2010
      • 106

Originally posted by GKO
      Als het membraan geen onderscheid kan maken waar de druk verandering vandaan komt, dan krijg je een omni. Om dit voor elkaar te krijgen moet het membraan dus maar aan 1 kant in kontakt staan met de omgeving.
      Ok, dan is het verhaal voor mij nu wel helder
      De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• BvE
        • Oct 2004
        • 385

Geitenogen, en die over een microfoon schuiven? En gehaald in een erotiekzaak?

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by shure-fan
          heb ik nog een leuke voor je: rappers die op het podium staan met een bepakking aan alsof ze op de noordpool staan, en uiteraard het klagen dat ze het warm hebben
          vol licht erop.. niet te zuinig zijn met kWtjes..

enne , PL20 in de handjes, kunnen ze nooit omheen komen..

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Geitenoog
            lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
              vol licht erop.. niet te zuinig zijn met kWtjes..

enne , PL20 in de handjes, kunnen ze nooit omheen komen..
              En als het een negeroïde persoon is vooral veel groen licht erop.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• stainz
                • Sep 2009
                • 609

een beetje goed bewegend blauw licht wil soms ook wel eens wat verhelpen, alleen dan zijn ze vaak meteen verdwenen

Comment

• dj-wojcik
                  • Jul 2008
                  • 911

haha en een SM58 minder rijk

Originally posted by MusicXtra
                  En als het een negeroïde persoon is vooral veel groen licht erop.
                  verklaar u nader....
                  [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                  [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by dj-wojcik
                    haha en een SM58 minder rijk

verklaar u nader....
                    Bruin zit dicht bij rood en rood is de tegengestelde kleur van groen, meng je die twee dan krijg je een vieze grauwe kleur.
                    Op negeroide mensen die je wel mag moet je dus nooit groen licht gebruiken.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stevengos
                      • May 2010
                      • 106

'k heb nog ff rondgekeken op 't internet en heb weer m'n twijfels gekregen over of het nasale geluid te maken zou hebben met dat je er een omni van maakt. Zou het nasale geluid niet eerder iets te maken hebben met het zogenaamde 'proximi' effect? klik hier!
                      Zo zou volgens de wiki een omni er weinig mee te maken hebben.

Comment

• peterwagner
                        • Oct 2008
                        • 317

'k heb nog ff rondgekeken op 't internet en heb weer m'n twijfels gekregen over of het nasale geluid te maken zou hebben met dat je er een omni van maakt. Zou het nasale geluid niet eerder iets te maken hebben met het zogenaamde 'proximi' effect?http://www.sengpielaudio.com/WhyDoesProximityEffectOccur.pdf
                        Zo zou volgens de http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_effect_(audio) er weinig mee te maken hebben.
                        Het nasale geluid heeft niets met de omnigevoeligheid te maken. Als je hetzelfde doet met je handen zonder microfoon hoor je ook een nasaal geluid. Het is gewoon de filterwerking van je handen. Dus als rappers de microfoon "cuppen" dan heb je met beide effecten te maken.

Comment

• Stevengos
                          • May 2010
                          • 106

Originally posted by peterwagner
                          Het nasale geluid heeft niets met de omnigevoeligheid te maken. Als je hetzelfde doet met je handen zonder microfoon hoor je ook een nasaal geluid. Het is gewoon de filterwerking van je handen. Dus als rappers de microfoon "cuppen" dan heb je met beide effecten te maken.
                          Goed punt! Maar het is ook zo dat een rapper zo ong. de mic opvreet en dus de geluidsbron heel dicht bij de mic zit krijg je ook dat de lage geluidsgolven zichzelf (van 2 kanten van het membraam) er gaat versterken (ondanks het ingebouwde filter in de mics om alles 'flat' te krijgen) en de hoge freqenties niet. (zie links in de voorgaande post van mij)
                          Last edited by Stevengos; 23-05-10, 17:24.

Comment

• peterwagner
                            • Oct 2008
                            • 317

Goed punt! Maar het is ook zo dat een rapper zo ong. de mic opvreet en dus de geluidsbron heel dicht bij de mic zit krijg je ook dat de lage geluidsgolven zichzelf (van 2 kanten van het membraam) er gaat versterken (ondanks het ingebouwde filter in de mics om alles 'flat' te krijgen) en de hoge freqenties niet. (zie links in de voorgaande post van mij)
                            Die was ik inderdaad vergeten. Je hebt dus te maken met 3 effecten.

Comment

• Stevengos
                              • May 2010
                              • 106

In deze post wou ik nog wat duidelijk uiteenzetten rondom het maken van een omni als je de microfoon 'cupt'. (aangezien het me toch nog even bezig hield)

Na wat rondzoeken op het internet ben ik er eindelijk achter waarom de mic. zo gevoelig voor feedback wordt als je je de mic. cupt. (daar zat ik nog wel een beetje mee te worstelen, ookal zei ik dat het weer helder voor me zou zijn, zat het me nog steeds dwars)

Waar ik niet uitkwam was de reden waarom het membraam dan geen onderscheid mee zou kunnen maken van waar het geluid vandaan kwam.

Wat de microfoon zo gevoelig maakt heeft te maken met het 'oor'-effect dat je hand heeft. Leg maar is je hand half achter je oorschelp. Je zult merken dat je nu ook geluid hoort dat door je hand gereflecteerd wordt. Je hebt hiermee dus je oorschelp 'groter' gemaakt, waardoor je meer geluid hoort.
                              Hetzelfde gebeurt als je de microfoon 'cupt'. Dan reflecteerd je hand het geluid dat in de capsule van de mic. binnenkomt, waardoor de microfoon 'gevoeliger' voor het geluid wordt en veel makkelijker gaat rondzingen. Hierdoor kun je ook bijvoorbeeld een hypernier geluid van achteren laten oppikken als je je hand op de top van de mic. plaatst.

Dus de anderen hadden het me wel goed uitgelegd, alleen kon ik de link nog niet echt maken. (iig bedankt voor de moeite! :P)

Voor de rest wordt het nasale geluid bij het 'cuppen' alsnog veroorzaakt door de in de voorgaande posts beschreven effecten.
                              Last edited by Stevengos; 22-06-10, 20:37.

Comment

• jans
                                • Feb 2003
                                • 869

In deze post wou ik nog wat duidelijk uiteenzetten rondom het maken van een omni als je de microfoon 'cupt'. (aangezien het me toch nog even bezig hield)

Na wat rondzoeken op het internet ben ik er eindelijk achter waarom de mic. zo gevoelig voor feedback wordt als je je de mic. cupt. (daar zat ik nog wel een beetje mee te worstelen, ookal zei ik dat het weer helder voor me zou zijn, zat het me nog steeds dwars)

Waar ik niet uitkwam was de reden waarom het membraam dan geen onderscheid mee zou kunnen maken van waar het geluid vandaan kwam.

Wat de microfoon zo gevoelig maakt heeft te maken met het 'oor'-effect dat je hand heeft. Leg maar is je hand half achter je oorschelp. Je zult merken dat je nu ook geluid hoort dat door je hand gereflecteerd wordt. Je hebt hiermee dus je oorschelp 'groter' gemaakt, waardoor je meer geluid hoort.
                                Hetzelfde gebeurt als je de microfoon 'cupt'. Dan reflecteerd je hand het geluid dat in de capsule van de mic. binnenkomt, waardoor de microfoon 'gevoeliger' voor het geluid wordt en veel makkelijker gaat rondzingen. Hierdoor kun je ook bijvoorbeeld een hypernier geluid van achteren laten oppikken als je je hand op de top van de mic. plaatst.

Dus de anderen hadden het me wel goed uitgelegd, alleen kon ik de link nog niet echt maken. (iig bedankt voor de moeite! :P)

Voor de rest wordt het nasale geluid bij het 'cuppen' alsnog veroorzaakt door de in de voorgaande posts beschreven effecten.
                                Dan heb je het nog niet goed begrepen.
                                Het heeft te maken met de de wijze waarop de geluidsdruk wordt opgepikt.

Een rondom gevoelige microfoon heeft aan één zijde contact met de omgeving. Elke verandering van de luchtdruk veroorzaakt een beweging van het membraam. We hebben te maken met een drukopnemer.

Bij een richtinggevoelige microfoon heeft het membraam aan twee zijden contact met de omgeving. Aan de achterzijde wordt deze weg zo aangepast dat een bepaalde karakteristiek wordt gecreëerd met een bepaalde frequentiekarakteristiek. We hebben te maken met een drukverschilopnemer.

Je kunt het verschil bij condensatormicrofoons goed zien aan de sleuven aan de achterzijde van het membraam.
                                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...