Processor settings bepalen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Waveform
    Dit snap ik precies niet zo goed. Lijkt me toch logisch dat hij gewoon zijn amprack gebruikt om de speakers aan te sturen.
    Ja, maar misschien niet tijdens de metingen aan de processor....
    En wanneer die processor reageert op de signalen die van de versterker op de sens lijnen teruggekoppeld worden dan moet je dus met amps en speakers meten.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Voor zover ik kan zien aan het blok schema reageert de "loudness" niet op terug koppeling van de amps . De sense inputs gaan naar de "hf/mf/lf protect logic" die zijn settings krijgt van de "program module" waar treshold settings in zitten . De protect logic stuurt dan de adaptive en de thermal limiter aan . Wat ik wel leuk vind aan deze old school processor is dat er een delay i/o op zit . Een insert zeg maar om je sub te alignen .

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Even het block diagram uit de manual geknipt: (klikkerdeklik = groter)

Zo te zien zit er dus geen dynamische processing in die wordt geactiveerd door de terugkoppeling.
        Last edited by BJD; 27-04-10, 08:52.

Comment

• Needmoresound
          • Apr 2005
          • 170

Ik ben nieuwsgierig naar de meting met speakers, kunt u hiervan een plotje maken?:
          - met de originele RH X310
          - met de DP226, met de settings tot nu toe...

Het geluid verschil zou hier ook naar boven moeten komen, waarmee de oplossing gevonden kan worden...?

Ik ben ook een stel toppen aan het inregelen, ik kwam vooral in de knoei met clippen. Het hoog plaatselijk met 6 db omhoog schroeven, voor een rechte respons, zorgt dat de limiters snel ingeschakeld worden...

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

@Timo: inderdaad zit er een aparte insert op voor de delay, maar die wordt niet gebruikt om het laag te alignen, maar juist voor het hoog. Waarschijnlijk was deze insert bedoelt voor de C3 kast, die had namelijk de hoogdrivers voor de midluidspreker gemonteerd zitten. De CE3 maakt gebruikt van een waveguide en zou door de bouw van de kast uit zichzelf al in fase moeten staan...

@Needmoresound: ik beschik niet over een goede meetmicrofoon waarmee ik een betrouwbare meting zou kunnen verrichten.

Maar nu weer even terug naar de metingen, ik ben nog weer even bezig geweest en heb delay en fase metingen verricht, hieronder de resultaten:

X310
            Low: 1,22ms
            Mid: 0,36ms
            High: 0,05ms

DP226:
            Low: 2,88ms
            Mid: 2,52ms
            High: 2,18ms

Op de DP226 zijn geen delays ingesteld, dit is dus latency, maar is het 'normaal' dat ik hier 3 verschillende waarden meet? Blijkbaar is er bij de X310 op het laag sprake van een delay, mijn idee was om dit op de XTA te compenseren door te zorgen dat tussen het hoog en laag een verschil zit van 1,17ms (1,17-0,05), dus door de totale delay op het laag van de XTA naar 3,35ms te brengen.
            Klankmatig kan ik niet meteen zeggen dat het veel verschil maakt...

Dan nu de fase, zie de volgende screenshots:

X310 low

DP226 low

X310 mid

DP226 mid

X310 high

DP226 high

Zoals dus te zien is geeft de DP226 véél meer faseproblemen dan de X310. Alle filters zijn inmiddels omgezet naar Butterworth 18dB. Door de filters en/of PEQ's aan te passen verschuift de fase wel, maar de problemen worden niet groter of kleiner...

Klankmatig lijken de toppen al wel beter bij elkaar in de buurt te komen, maar het verschil is nog steeds erg duidelijk (positief voor de X310).

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• BJD
              • Oct 2007
              • 771

Kun je de X310 kaarten niet zo modificeren dat de limiter settings kloppen? Via internet kwam ik al wel een schema van de X310 tegen, waarschijnlijk staat daar ook de opbouw van zo´n kaart wel in uitgewerkt.

Comment

• hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

Hoi BJD,

het probleem is dat ik niet weet welke componenten nu wel en niet op de kaart terecht horen. Op de FTP site van RH staat wel een lijst met componenten voor de kaarten om ze geschikt te maken voor diverse systemen, maar daar staat geen CE3 64 bij.

Ik heb vorig jaar al eens met een engineer van Renkus Heinz gemaild over dit verhaal, ook hij zei dat de enige mogelijkheid was om de X310 uit te lezen via een programma als Smaart, maar dat zelfs de duurste DSP de X310 waarschijnlijk niet kon evenaren... Dat geeft te denken.
                Ik kan hem nog eens vragen of ze een schema hebben van de kaart die ik nodig heb, maar destijds was het antwoord: als het niet on-line staat dan hebben we het niet (meer).

Groeten Hugo

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Die fase-kakafonie bij de XTA komt door de latency / delay die je niet hebt gecompenseerd; effe SMaart 'n auto delaymeting laten uitvoeren en invoegen.

Voor 't testen / meten van de dynamische control van je processor hoef je enkel de senselijnen aan te sluiten op de amps, niet de weergevers (dat is beter voor je buren ;-)

Succes !
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Hoi Koen,

Timo had mij al op mijn fout gewezen, heb nieuwe screenshots die ik vanavond nog even zal uploaden, ziet er dan inderdaad al een stuk gunstiger uit.

Jullie horen nog van me.

Groeten Hugo

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by Koen van der K
                      Die fase-kakafonie bij de XTA komt door de latency / delay die je niet hebt gecompenseerd; effe SMaart 'n auto delaymeting laten uitvoeren en invoegen.

Voor 't testen / meten van de dynamische control van je processor hoef je enkel de senselijnen aan te sluiten op de amps, niet de weergevers (dat is beter voor je buren ;-)

Succes !
                      Zonder speakers op de amps neem je niet het impedantie verloop van de speakers mee.

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Originally posted by MusicXtra
                        Zonder speakers op de amps neem je niet het impedantie verloop van de speakers mee.
                        Da's ook helemaal niet relevant, 't-is voltage sensing, geen current sensing.
                        Meer is minder, minder is meer

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by Koen van der K
                          Da's ook helemaal niet relevant, 't-is voltage sensing, geen current sensing.
                          Daar heb je een punt.

Comment

• flurk
                            • May 2003
                            • 409

Ik heb ongeveer hetzelfde voorgehad met mijn SR2A set. Er zijn geen setting te verkrijgen bij RH zelf. Ik he enkel een "benadering" gekregen. Ook hier spraken ze van actieve equalising via de terugkoppeling.
                            Jim heeft mij voor een deel kunnen helpen. Misschien jou ook.

jim@renkus-heinz.com

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Hoi Flurk,

ik ken Jim, hij is mijn 'vaste contactpersoon' bij RH. Heb vanavond nog met hem gemaild. Hij vertelde dat alles wat op de FTP site staat het enige is wat ze bij RH nog hebben van het oude tijdperk, de rest is verloren gegaan bij de verhuizing 10 jaar geleden.

Hij vertelde ook, dat de luidsprekers in mijn kast NIET origineel zijn, terwijl Ampco beweerde dat deze wel origineel waren, dus hier kan ook nog een deel van het probleem liggen. Zijn idee was om een externe limiter vóór de X310 te plaatsen, maar dat lijkt mij eerlijk gezegd niet ideaal.

Ik wil nog steeds proberen of ik met de XTA dichter in de buurt kan komen, hierbij de beloofde gecorrigeerde screenshots (ik leer ook bij ):

DP226 low

DP226 mid

DP226 high

Dit lijkt in ieder geval al beter...

Groeten Hugo

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Je hebt nu binnen het weergavegebied van de drivers geen fase draaiingen meer, wel zit er op de X-over frequenties wat fase verschuiving die voor uitdovingen kan zorgen. Kun je op die DP226 de fase in ° verschuiven?
                                Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd bij een LR of Bessel filter, beide hebben andere fase eigenschappen of andere filterhellingen.
                                Bijvoorbeeld je laag op 12 dB/oktaaf filteren, dat scheelt 90° fase draaiing.
                                Last edited by MusicXtra; 08-05-10, 17:52.

Comment

Working...