welke sub is beter?
Collapse
X
-
Op dit moment heb ik twee Lan L300 suppen aangestuurd door een MA3600VZ op 8ohm en ik heb twee JBL 4745A dubbel 15" subs aangestuurd door een MA2400 op 4ohm. Die JBL's geven wel druk maar dragen niet echt, na een paar meter is de druk weg
Volgens mij zitten in de Jbl kasten 2226h speakers, waarbij de + en - omgedraaid zitten (rood op - en zwart op +), misschien is dit de oorzaak...
En als dit niet het geval is, hoe kan het zijn dat de ene bassreflex sub verder draagt als de ander?Comment
-
Tja 2 verschillende speakers in hetzelfde frequentie gebied gebruiken is vragen om moeilijkheden.
Wat ik wel zou doen is de LAN kasten affilteren op 50 Hz en deze door laten lopen tot een Hz of 100 a 110.
De Punch zit vooral in het gebied rond de 70 tot 90Hz en NIET zoals zoveel mesnen denken een stuk lager alla 40 Hz.
Ook hou je door een fatsoenlijke laagaf filtering op een fatsoenlijke frequentie je set heel en iets meer rendement.Comment
-
Bij de JBL's 4745, is de druk dan na een paar meter weg, als deze gecombineerd wordt met een Lan L300? Of is het ook als je alleen de Jbl's gebruikt.
Volgens mij zitten in de Jbl kasten 2226h speakers, waarbij de + en - omgedraaid zitten (rood op - en zwart op +), misschien is dit de oorzaak...
En als dit niet het geval is, hoe kan het zijn dat de ene bassreflex sub verder draagt als de ander?
- Met de druk te maken?? Kan zijn misschien omdat het een replica betreft en de kast lekt. Het kunnen originelen zijn, maar twijfel wel. Ik heb aardig wat replica's gezien die begonnen te scheuren door de druk. Scheuren men name van binnenuit naar buiten toe.
Ik zal toch kijken om dit probleem op te lossen en wat sommige ook aangeven hoe is nu de rest van het systeem(toppen) is het nog wel in balans? Denk dat Music X gelijk heeft. Je geeft zelf aan een leek te zijn en niet zoveel verstand van hebt, is niet erg, iedereen leert elke dag bij, maar om het optimaal te krijgen, en dat wil je denk ik, als ik het zo lees, zou ik toch iemand erbij halen die er echt verstand van heeft. Zijn die jongens van LAN al geweest om een afspraak te maken, als ze dit kosteloos willen doen, dan had ik graag die kennis willen gebruiken als leek zijnde.
Hopen dat je er uit komt...
succes en fijn weekendComment
-
Even een aantal zaken op een rijtje, want er wordt verkeerd geciteerd. Ik had eerst een setje LAN L300 subs met daarop een ma3600 dus 2x955w op 8ohm. daarnaast gebruikte ik een ma2400 voor een setje jbl's 4745.
voor de toppen gebruikten we een ma1200 met een setje sa gb152 toppen.
de lan's waren 97db gevoeligheid, de jbl's 100 en de sa's 103db. ik heb het ingevoerd in een db meter programma, en daaruit kwam dat de set aardig in balans was.
ik was echter ontevreden over de jbl subs omdat ze niet echt ver droegen, en ze waren erg lomp om te tillen. dus kocht ik een setje lan subs erbij. toen was de keuze of ze alle vier op de ma3600 te zetten. in dat geval heb je 4x650watt. of twee op de ma3600 2x955watt en twee op de ma2400 2x520watt. dit is niet ideaal, en ik heb al een keer met twee 18"kasten per kant gedraaid en dat beviel niet omdat ik te weinig vermogen had. nu heb ik echter een redelijk goedkope ma3600 erbij gekocht, en dus ga ik nu dus naar 4x955watt voor de subs. volgens mij is het geheel nu juist weer in balans met de toppen, want de sa kasten hebben heel erg veel rendement. en drukken echt goed door, ik ben daar zeer tevreden over (afgezien van het gewicht). ik denk dat ik de zaken nu heel grondig heb aangepakt en dat het nu goed is. blijft dat we gewoon wel ff een tijdje zullen moeten stoeien om de instellingen goed te krijgen. daar is ook niks mis mee. elke keer leer ik weer bij, en dat maakt het mijns inziens ook juist zo leuk.
de vocalen haal ik goed uit de mix overigens, dat is geen enkel probleem. aanstaande zaterdag gaan we de hele zaak opbouwen en testen en instellen. ik laat zondag wel even weten in hoeverre dit gelukt is.
we hebben drie originele kasten en 1 replica. de replica is gebouwd door ivo (iven) en klinkt eerlijk gezegd eigenlijk nog weer beter als het origineel. ik ben geen kenner, en ik weet niet hoe anderen zijn bouwsels ervaren, maar ik vind zijn producten erg goed.Steelwing - Full Speed Ahead!!!Comment
Comment