fasen van 2 microfoons op spreekgestoelte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stamgast
    • Feb 2010
    • 253

Bij zaalversterking zet ik er ook 2 neer, één staat er mocht de ander afbreken. Van te voren luister ik welk kapsel het beste is.
    Reporters die te laat binnenkomen:
    Je kan als ENG-geluidstechnicus er niet van uit gaan dat de kathedermic's van goede kwaliteit zijn. Net zoals bij bijvoorbeeld voetbalclubs.
    Ik werd ook regelmatig te laat besteld door verslaggevers.

Comment

• e-sonic
      • Aug 2004
      • 329

kam filtering

meerdere microfoons bij elkaar openzetten geeft de zgn kamfiltering, fase omkering lost dat niet op...

Bij musical gebrukt men daarvoor volledig gescheiden versterking, de zgn AB systemen..

Het effect is soms prima te horen bij DWDD, als Mathijs naar de band loopt, dan heb je drie microfoons dicht bij elkaar, je hoort de technicus van dienst schuiven....

groet van audiopartner e-sonic
      Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

Het hele fase verhaal gaat verder dan wat de meest zien als fase verschil . Het omdraaien van de fase op 2 mic's via een mengtafel is een polarity flip van 180 graden . Jammer dat het "fase wiel" veel meer inhoudt dan 0 of 180 graden .
        Als je 2 micro's op een catheder hebt staan kun je de mic die het minst opvangt +/- 6db zachter zetten en dan ben je er al vanaf . Het betekent wel dat je actief mee moet schuiven met de spreker om een zo egaal mogelijk level krijgt ivm het bewegen van de spreker . Jammer dat ze vaak zulke saaie onderwerpen hebben wat letterlijk slaapverwekend kan zijn .
        Ik heb wel een paar keer een zet gekregen van colega's om dat ik zat te knikke bollen en heb ze ook vaak genoeg uitgedeelt

NB. Al die wannabee sterren die een flinke stapel monitoring aanvragen op riders zouden ook een een lesje natuurkunde moeten krijgen alsmede het hele monitor verhaal op congressen indien aanwezig . Het hele monitor verhaal veroorzaakt ook kamfilters en fase ellende . Maar ja we roeien met de riemen die we hebben niet altijd fijn maar die ene leuke klus maakt veel goed . Dat ene bandje of event wat tof is maakt een hoop goed tov alle dagelijkse dingen die bij dit vak horen .
        Last edited by Timo Beckman; 07-03-10, 22:12.

Comment

• BenW
          • Jan 2009
          • 22

Interessante lectuur hierover

En deel 2: http://www.jands.com.au/support/prod...s_less_is_more

Comment

• marczeebregts
            • Dec 2009
            • 71

Originally posted by Timo Beckman
            NB. Al die wannabee sterren die een flinke stapel monitoring aanvragen op riders zouden ook een een lesje natuurkunde moeten krijgen alsmede het hele monitor verhaal op congressen indien aanwezig . Het hele monitor verhaal veroorzaakt ook kamfilters en fase ellende . Maar ja we roeien met de riemen die we hebben niet altijd fijn maar die ene leuke klus maakt veel goed . Dat ene bandje of event wat tof is maakt een hoop goed tov alle dagelijkse dingen die bij dit vak horen .
            Hear, hear...
            Marc Zeebregts Geluidstechniek
            Freelance geluidstechnicus

Comment

• marczeebregts
              • Dec 2009
              • 71

Dat met die 2 mic's op een spreekgestoelte doe ik ook, zonder problemen. Allebei open, allebei op center. Wat ik wel ooit doe als ik een tafel heb (tijdens een seminar of debat oid.) met 3 tafelmicrofoons, is de middelste in tegenfase zetten. Maar dat ligt eraan hoe dicht ze op elkaar zitten. En gewoon van te voren goed luisteren wat het doet.
              Marc Zeebregts Geluidstechniek
              Freelance geluidstechnicus

Comment

Working...