Drummer met clicktrack on-stage: tips/tricks gevraagd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusiQmaN
    • Sep 2006
    • 328

Hwt simpelste en doeltreffendste is een betaalbaar (tapco/Yamaha) 4 kanaals mini mixertje met op 1 en 2 l/r (betaalbare met headphone output uitgevoerde) metronoom en op 3/4 monitor mix l/r. Betaalbare goed afsluitende inears (hoeft niet op maat) of headphones.

Zo doe ik het nog steeds alleen iets luxer sinds een jaar.

Visuele metronoom lijkt me niks, kostbaar en onhandig.
    Last edited by MusiQmaN; 12-02-10, 08:19.
    Drummer en techniek freak.

Comment

• Robert H
      • Jan 2006
      • 378

Originally posted by JanV
      In ieder geval voor de reacties tot nu toe, maar wat ik vooral wil weten, is: "hoe doen andere bands dat?"

(...)

- Hoe is het bij jullie aangesloten?
      - wie stuurt het aan (is het wel het handigst als de drummer dit instelt)?
      - Als alleen de drummer de click hoort: hoe doen jullie dat als een andere muzikant begint met het nummer. Gewoon domweg een paar tikken met de stokken, of meetikken op de hihat?
      Bij ons komt de clicktrack uit een extra uitgang van één van de keyboards. Alle signalen van de toetsen, inclusief de click, gaan via een multikabel naar het monitorrack. De clicklijn is daar weer doorgeprikt op een retourkanaal van de drums-multikabel samen met een stereo monitormix. De drummer mixt deze drie signalen samen met de output van een Tama Rythmwatch op een eenvoudig 6-kanaals mixertje. De output hiervan gaat naar zijn Fisher inear-amp.

Wat het instarten betreft, dat gebeurt bij ons door de toetsenist, uiteraard heeft 'ie hiervoor regelmatig oogcontact met de drummer.

Hoewel playbacken in onze scene anno 2010 eerder regel dan uitzondering is, spelen wij 99% live. Heel af en toe loopt er een percussie- of sample-partijtje mee. Bij de nummers waar de drummer niet begint loopt bij ons niets mee, dus hoeven we daar ook niets voor te verzinnen.

Vroegah kwam de click bij ons binnen op een kanaal van de monitortafel. We hebben dan ook een tijdje met de hele band de click op de oortjes gehad. Dat leverde hilarische taferelen op wanneer we een nummer gewoon begonnen zonder af te tikken ;-) Hier zijn we later weer vanaf gestapt omdat het soms een houterig resultaat opleverde. Nu geven wij ons (zoals gebruikelijk) gewoon over aan de drummer.

Comment

• JanV
        • Jul 2007
        • 60

OK, bedankt voor alle reacties.

We gaan het doen zoals ik het me al had voorgesteld.
        Metronoom inprikken op een klein mixertje, samen met het monitorsignaal. Dan hoort de drummer dus de click en zijn monitormix op z'n headphones/in-ears.

En we hebben ook een ander probleem getackled: we hebben een aantal nummers waar niet de drummer begint, maar een ander bandlid. De oplossing is simpel, we zetten het kleine mixertje ergens vooraan op het podium, zodat wij de beweging van de level-meter ledjes kunnen volgen. Misschien niet ideaal, maar het werkt

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Originally posted by JanV
          En we hebben ook een ander probleem getackled: we hebben een aantal nummers waar niet de drummer begint, maar een ander bandlid. De oplossing is simpel, we zetten het kleine mixertje ergens vooraan op het podium, zodat wij de beweging van de level-meter ledjes kunnen volgen. Misschien niet ideaal, maar het werkt
          Kan de drummer bij die nummers niet gewoon even aftikken zonder te gaan spelen?
          lekker belangrijk!

Comment

• MusiQmaN
            • Sep 2006
            • 328

MIDI Solutions Beat Indicator

(aftikken is niet altijd gewenst )
            Drummer en techniek freak.

Comment

• JanV
              • Jul 2007
              • 60

Inmiddels zijn er spullen aangeschaft en vrijdag krijgt alles de vuurdoop!

We gaan het zo doen:
              Metronoom (Tama Rhythm Watch RW105) gaat via line-in in een mini-mixertje (Behringer Xenyx 502). Het monitorsignaal komt via XLR in het mixertje.
              Drummer hoort de click samen met z'n monitorsignaal op z'n in-ears die hij heeft aangeschaft (Sennheiser IE 6).

Meestal ben ik geen fan van Behringer, maar ik denk dat het hiervoor best geschikt is.

En nu het mooie (vind ik dan), voor de nummers waar een ander instrument moet beginnen; de line-out van het mixertje sluit ik aan op m'n eigen mini-mixertje die ergens voor op het podium ligt waar we aan het uitslaan van de VU-ledjes het tempo af zouden moeten kunnen lezen... Risicovol, maar het is helaas niet altijd een optie om de drummer bijv. op de hihat mee te laten tikken in een intro.

Comment

• JanV
                • Jul 2007
                • 60

Originally posted by showband
                Kan de drummer bij die nummers niet gewoon even aftikken zonder te gaan spelen?
                Dat kan inderdaad ook, maar de band (en dan reken ik ook mijzelf...) is niet altijd zo strak als zou moeten :S

Comment

Working...