Drummer met clicktrack on-stage: tips/tricks gevraagd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanV
    • Jul 2007
    • 60

Drummer met clicktrack on-stage: tips/tricks gevraagd

De drummer van onze band speelt sinds kort met een clicktrack en dit willen we nu ook live gaan doen.

Nu heb ik wel een idee over hoe dit on-stage aan te sluiten, maar zou graag jullie ideeën/ervaringen willen lezen.

De rest van de band hoeft de click niet te horen, dus mijn idee was om de clicktrack aan te sluiten op een klein mixertje met hoofdtelefoon-aansluiting. Daarnaast moet de drummer natuurlijk ook nog z'n normale monitormix kunnen horen, dus moet "zijn" monitorgroep daar ook op komen. Zodoende heeft hij de click en z'n monitors. Indien de gelegenheid waar we spelen actieve monitors heeft, kan ik het monitorsignaal van de monitor pakken en in het mixertje prikken.
    Maar hoe doe ik dat als er passieve monitors zijn? Wij spelen vaak in jongerencentra en daar zijn het aantal monitorgroepen beperkt, dus de geluidsman is nooit zo blij met extra eisen van de band...

Keerzijde van dit hele verhaal is dat de drummer dan wel met een hoofdtelefoon op het podium zit... maar dat kan er natuurlijk ook wel weer stoer/cool uit zien.

Een andere (eenvoudigere) optie zou zijn om de clicktrack gewoon naar één kanaal op de mengtafel te laten lopen en de click uit de monitor bij de drummer te laten komen. Maar dit lijkt me ongewenst, aangezien de click dan via de drummics (en omdat de afstand tussen podium en publiek vrij klein is) weer hoorbaar wordt voor het publiek.

Hoe gaan andere bands hiermee om?

Dan nog een tweede vraag.
    Op dit moment heeft hij een kleine Korg metronoom (de Korg MA-30 Korg MA 30 | Feedback Muziek), maar dit lijkt me voor op het poidum natuurlijk geen geschikt apparaatje (ik kan me zo voorstellen dat het nogal slecht zichtbaar is in het flauwe podiumlicht). Hier willen we dus graag een andere -meer professionele- voor aanschaffen.

De Tama RW 105 (Tama RW 105 Rhythm Watch | Feedback Muziek) lijkt me wel wat. Het tempo is eenvoudig in te stellen met een draaischijf, hij is aan een bekkenstand te bevestigen en heeft verlichting. Deze zou ook een optie kunnen zijn, de Korg KDM 2 (Korg KDM 2 Metronoom | Feedback Muziek), maar weet niet of deze verlichting heeft.

Zou dus ook graag willen weten wat andere bands gebruiken.

Alvast bedankt voor de hulp!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Bij passieve monitors is er op het podium ook al ergens een line niveau signaal aanwezig dat naar de versterker voor de betreffende monitor gaat.
    Kwestie van zorgen dat je XLR kabeltje met een 'aftak' bij je hebt en je hebt altijd een signaal voor het mengpaneeltje bij de drummer beschikbaar.
    Wel zorgen dat het altijd op een gebalanceerde input ZONDER fantoomvoeding aan wordt gesloten.
    En in plaats van een koptelefoon zijn in ear monitors een wat fraaiere optie.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• JanV
      • Jul 2007
      • 60

Originally posted by MusicXtra
      Bij passieve monitors is er op het podium ook al ergens een line niveau signaal aanwezig dat naar de versterker voor de betreffende monitor gaat.
      Kwestie van zorgen dat je XLR kabeltje met een 'aftak' bij je hebt en je hebt altijd een signaal voor het mengpaneeltje bij de drummer beschikbaar.
      Dit is in het geval van een actief monitorsysteem vrij eenvoudig, en kan ik evt. zelfs the thru aansluiting (indien aanwezig) van de monitor gebruiken om het monitorsignaal op het kleine mixertje te krijgen.
      Wel zorgen dat het altijd op een gebalanceerde input ZONDER fantoomvoeding aan wordt gesloten.
      Uiteraard werken we in een podiumsituatie bij voorkeur met gebalanceerde aansluitingen. En idd, ik begrijp dat de phantom uit moet.
      En in plaats van een koptelefoon zijn in ear monitors een wat fraaiere optie.
      Dat ziet er inderdaad fraaier uit, maar daar zullen we dan eerst een (extra) investering voor moeten doen. Dat staat natuurlijk op het verlanglijstje, maar in eerste instantie voldoet een gesloten hoofdtelefoon.

Comment

• Drumvogel
        • Nov 2004
        • 175

Je hebt voor zo'n 50 euro een Cherub WRW 106 Metronoom bij de eerder genoemde muziekwinkel.

Voor 60 euro een behringer 5 input mengtafeltje.

Dan kun je deze dus samen kopen voor de prijs van een Tama Rythmwatch.

Voor inear neem je gewoon in het begin een paar Sennheiser cx300 van rond de 50 euro. Goede afsluiting en een goede sound.

Als je dan een beetje kunt sparen en verdienen kun je op een gegeven moment kiezen voor de In Ear Custom versie.

Succes!

Comment

• JanV
          • Jul 2007
          • 60

Originally posted by Drumvogel
          Je hebt voor zo'n 50 euro een Cherub WRW 106 Metronoom bij de eerder genoemde muziekwinkel.
          Ok, bedankt.
          Voor 60 euro een behringer 5 input mengtafeltje.

Dan kun je deze dus samen kopen voor de prijs van een Tama Rythmwatch.
          Mixertje heb ik al (Mackie 402-VLZ3); 4 inputs (2x XLR, 1x Lijn links/rechts, 1x tulp rood/wit) dus daar kan ik prima mee uit de voeten.
          Voor inear neem je gewoon in het begin een paar Sennheiser cx300 van rond de 50 euro. Goede afsluiting en een goede sound.
          We zijn nog helemaal niet thuis in het werken met in-ears dus ik zal me hier op gaan inlezen en deze meenemne in de overweging.
          Als je dan een beetje kunt sparen en verdienen kun je op een gegeven moment kiezen voor de In Ear Custom versie.
          Succes!

Comment

• JanV
            • Jul 2007
            • 60

In ieder geval voor de reacties tot nu toe, maar wat ik vooral wil weten, is: "hoe doen andere bands dat?"

En dan doel ik vooral op ervaringen met het praktische/technische gedeelte. Er zijn vast meerdere bands waar de drummer een metronoom gebruikt (waarvan de click ook wellicht op de monitors van de andere muzikanten te horen is).
            Vragen die hierbij komen kijken zijn bijvoorbeeld:
            - Hoe is het bij jullie aangesloten?
            - wie stuurt het aan (is het wel het handigst als de drummer dit instelt)?
            - Als alleen de drummer de click hoort: hoe doen jullie dat als een andere muzikant begint met het nummer. Gewoon domweg een paar tikken met de stokken, of meetikken op de hihat?

Comment

• Drumvogel
              • Nov 2004
              • 175

Bij de band die ik in het licht zet speelt iedereen met click.
              Behalve de zanger. Dan wordt de timing erg stokkerig.

Er zijn ook bandjes waarbij de drummer alleen beschikt over click.
              Het is net waar je voor kiest. Als iedereen met click speelt krijg je een veel strakker geheel. De drummer heeft ook wel eens rust. En constant meetikken doet de muziek geen recht.

Om met click te spelen is het wel ff wennen. Maar het resultaat is wel voor iedereen een vooruitgang.

De drummer bedient de click en via de monitortafel gaat deze naar alle muzikanten. Als daar behoefte aan is natuurlijk.

Overigens als een band met sequence speelt, zit hier meestal een derde track bij met click. Wie dan de sequence bedient heeft dan het heft in handen.

Alleen click over alle monitoren vind ik vrij bruut en is voor het publiek te horen. Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Als iedereen met oortjes speelt is dit dus makkelijker toe te passen.
              De bandjes waar ik voor werk zijn meestal voorzien van wireless inear. Maar dat is dan weer een hele investering.
              Last edited by Drumvogel; 08-02-10, 13:23. Reason: Een half antwoord is geen antwoord

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

di-rect deed het met een 2Units roland rackmount 8sporen v-recorder/player.
                2 kanaaltjes koortjes, twee kanaaltjes aanvullende partijen (wibi-piano enzo), twee kanaaltjes effecten, en een kanaal clicktrack
                naast de drummer die de recorder/player zelf bedient.

Wij gebruiken voor de discoband gewoon een metronoom met een ledje (yamaha) die we op 120BPM zetten. Die ligt naast de kickpedaal.
                Bij het aftikken en als referentie kijkt de rums even omlaag. Verder gewoon op gevoel.

Ik ken een amusementband die op een MD speler het linker kanaal op de PA zetten met backingtracks en het rechter naar de drummonitor sturen met een kliktrack+backingtracks. Cheap & nasty

Daartussen is een hoop mogelijk. Ik ben wel een voorstander van setups waarbij de clicktrack door de drummer zelf bedient wordt.
                1) als het mis gaat heeft hij het zelf gedaan.
                2) die weet het best wat ie wil
                3) geluidsmensen zijn lang niet allemaal in staat om dit soort zaken er goed bij te doen.
                4) de taakverdeling tusssen geluidstechniek en uitvoeren kun je m.i. beter erg strak leggen! Ritme is een drummerszaak. clicktracks en tijdcode genereren dus ook. Tot je U2 heet.
                lekker belangrijk!

Comment

• sidefill
                  • Sep 2009
                  • 130

Ik drum zelf met een Tama watch, kan je vooraf 30 nummers voorprogrammeren.
                  Voet pedaaltje bij het basspedaal of hihat en gaan met die hap.
                  Ik zet de beatclick op nul, zodat ik alleen de tellen hoor.

Hierdoor kan je met een kleine verschuifing in een maat of na bv een break/gitaar solo die niet 100 % uitkomt, gewoon door tellen zonder dat de 1 op de verkeerde plek komt te staan.
                  Hierdoor kan je makkelijk een keer een tel corrigeren.

Click op monitoren of drumfill werkt het niet omdat de overheads het rustig gaan uitversterken naar de zaal.
                  In ear of koptelefoon en een prive mixertje (desnoods een behringer nootpadje) werkt prima.

suc6

Comment

• daviddewaard
                    • Mar 2008
                    • 627

bij een badje waar ik vast geluid voor doe doen het op de volgende manier:
                    CDJ800 cd speler bij de drummer op kanaal links staat backingtrack die naar de pa gaat en op kanaal rechts de klicktrack die via een mixertje naar de hoofdtelefoon van de drummer gaat
                    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• Rockdwerg
                      • Feb 2010
                      • 5

wat ik deed bij bandje uit nijmegen, audacity project. links Backingtrack, rechts click. en drummer had de hele setlist in zn laptop gezet...werkte goed, alleen jammer van de mono backingtrack....zou gewoon een band op TC moeten laten lopen, is veel fijner + kan je nog leuke dingen mee laten lopen qua licht e.d..

Comment

• Party's With a Message
                        • Dec 2009
                        • 37

De band waar ik het geluid bij doet werkt met een 6-tal monitoren waarvan 4 actief. De drummer is bij ons de enige die de clicktrack wilt horen. Hij heeft een simpele clicktrack van 20 euro en gebruikt deze via 2 OPEN oortelefoontjes.

Een simpel mixertje tussen monitor en clicktrack en een goede in-ear zou voor hem denk ik beter zijn, ga ik het nog een keer met hem over hebben. Hij gebruikt nu dus gewoon z'n normale monitor en de clicktrack in z'n oren via open oortjes.
                        Geluidstechniek begon als een hobby, daarna werk. Maar bovenal, Het is een passie!

Comment

• rdreiers
                          • Nov 2009
                          • 407

Ik heb zelf het geluk een twee tal hearsafe systemen te hebben.

Dit bestand uit een pre-amp met 5 input's

Op kanaal 1 zit de kick, twee de snare, drie de drum vocal en vier de aux.

Op het vijfde kanaal komt de clicktrack.

De drummer kan zo zijn eigen balans bepalen en krijgt ook nog een shaker op de kruk.

Werk super, is helaas alleen niet meer leverbaar.

Fischer amps heeft een verglijkbaar systeem alleen minder luxe.

De ene drummer heeft in-ear de ander een HD25

Voor ieder wat wils, maar ik snap dat met bepaalde budgetten deze oplossingen niet mogelijk zijn.

Richard

Comment

• animaldrums
                            • Nov 2008
                            • 88

Misschien een idee wat voor andere bands ook kan werken en wat ik ooit heb gezien bij een live optreden van Level 42 is een (soort van) looplamp die voor de voeten van Mark King was geplaatst en het tempo aangaf.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

in de violen-met-bandwereld zie deze nog wel eens:
                              TimeStream Visual Conductor
                              oa nog wel eens bij jools holland soms in beeld te zien.

Maar er zijn allerlei versies van. Maar helaas niet van grote merken.

Overigens met een midi-dimpack en vier lampen hang je zoiets zo aan je sequencer realiseer ik me. Wel even de stroomvoorziening goed los houden....
                              Maar dat even terzijde. Gewoon een metronoom met een lampje of een spoortje bij je sequencer/recorder is het makkelijkste
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...