Plaatsing subs??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

Plaatsing subs??

Goedendag collega's

ik ben even aan het brain stormen over het plaatsen van subs in een vaste installatie..

het zijn 4x dubbele 18" dynacord kasten, maar het gaat me meer om de plaatsing.

dit is een klein gedeelte van de zaal, de zaal heeft een capaciteit van 800 personen, hieronder in opstelling voor bruiloften e.d echter gaat op zaterdag alles eruit.. dat het 1 open ruimte is en gewoon een zaal is voor disco avonden:

foto is gemaakt in gedeelte 1 op de onderstaande tekening , met rechts de ronde bar.. en een klein stukje wand. het plafond is 3,5 meter hoog. en de wand (die er indien nodig uit kan) heeft een doorgang van 2,5 meter.

Boven op de bar is een soort van Toren, waar eventueel een dj op kan staan.

de Ronde lijn is een 'wand' die eruit geschroefd kan worden als de hele zaal in gebruik genomen word.
    de Groene bolletjes zijn Toppen, de rode bolletjes zijn Subs.

Tekening 1 is zoals het nu aangelegd is:

dit resulteert in weinig 'druk' in het publiek, de subs staan in hoeken richting de bar.. wat resulteert in alleen een hoge druk bovenop de bar/dj toren..

toen probeerde ik het volgende:

ik plaatste hierboven de dj op een podium van 6 meter breed, met daarop 2 subs recht vooruit het publiek in.. dit was al verassend veel beter (weet alleen niet of het een goed idee was om de subs links boven te laten staan??) en nu was er eindelijk voelbaar verbetering van het sub laag in het publiek.. omdat 2 subs langere afstand konden afleggen (beter met 18" volgens mij) zonder door materiaal 'gebroken' te worden

nu wil ik aankomende zaterdag het volgende proberen:

ik hoop dat iemand geluids technisch er meer verstand van heeft dan ik..
    ik weet dat ze in de 1e tekening elkaar 'opheffen' en er daarom weinig sub weergaven in het publiek is.. maar mocht iemand een ander idee hebben,of toelichting/commentaar/vragen hebben dan hoor ik dat graag

want ik probeer een zo best mogelijk sub weergaven te krijgen in deze zaal.. het vermogen is er.. alleen klink zo leeg en lelijk als het niet goed geplaatst is, en daarom is het zonde...vandaar de vraag hier.

het gaat voornamelijk om gedeelte '1', gedeelte '2' is wat kleiner en daar zoeken mensen vaak een beetje 'rust' en staat het geluid ook zachter dan in deel '1'

dus wat is een eventuele/beste optie om deze te plaatsen?
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Subs hebben er baat bij om zo dicht mogelijk bij elkaar te staan. Persoonlijk raad ik mensen meestal aan om tot 4 subs deze in één cluster te plaatsen of in 2 clusters die zo dicht mogelijk bij elkaar staan. Hoe lager je de subs crosst hoe verder de cluster van elkaar verwijdert kunnen worden. Over het algemeen geldt dat subs elkaar meer beginnen tegen te werken naarmate ze verder van elkaar komen te staan, 6 mtr is wat dat betreft een goede grens.

Als je de invloed van de muren zou verwaarlozen (die is wel degelijk aanwezig) zouden 4 subs verdeeld over de ruimte t.o.v 4 subs in één cluster 6 dB minder geluidsdruk produceren. Dat betekent dat de cluster van 4, in feite 2 keer zo intensief wordt ervaren als de subs verspreid over de ruimte (6 dB is ook een factor 4 in vermogen). Dit komt door het zogenaamde koppelen van de subs.

Subs kunnen in feite ook koppelen met (solide) muren, een muur geeft meer richting aan de afgestraalde luchtdruk. Plaatsing tegen één muur heeft veel voordeel t.o.v een sub die een aantal meter van de muur afstaat.

2 Clusters van 2 op 6 mtr afstand van elkaar geven 3 dB minder druk dan één cluster van 4, oftewel gelijk aan een halvering van vermogen (qua ervaren druk).

Het nadeel van één cluster is dat ze allemaal dezelfde ruimtelijke (kamer)resonantie aanslaan en hierdoor op bepaalde frequentiegebieden overmatig aanwezig of juist afwezig kunnen zijn (eruit EQ'en). Ook is de SPL recht voor/achter/naast de subs behoorlijk gortig. De DJ's staan hier midden in wat problemen met draaitafels kan veroorzaken (feedback) een goede high pass en ontkoppelen van de draaitafels is hierbij essentieel.

Het nadeel van 2 clusters van 2 op 6 mtr afstand van elkaar is dat de afstraling niet mooi cirkelvormig is maar dat er 'gaten' in de afstraling ontstaan.

Aangezien je 4 dubbele subs hebt kun je ook nog experimenteren met een arc of geinverteerde arc, of een cardiod opstelling (deze laatste opstelling maakt gebruik van delay). Hiermee kun je het geluid enigzinds richten of juist "ont-richten". Bij een cardiod opstelling kun je subs daadwerkelijk richten (minder afstraling naar achter). Bij normale opstelling van 1 á 2 kasten zal het geluid als een bol om de kasten afstralen, eventueel "gestuurd" door solide muren.
    Een (horizontale) cluster van 4 zal iets meer naar voren dan naar opzij afstralen, met een arc kun je dit juist opheffen.

Goed leesvoer, een must eigenlijk, omtrent dit onderwerp is de volgende link: http://www.voidaudio.com/pdf/bass%20guide.pdf

Mvg Johan

Comment

• Tummy
      • Nov 2008
      • 324

ik zal die links eens op mijn gemak doorlezen,

uit jou verhaal begrijp ik, dat het het 'mooiste' is om ze dicht bij elkaar te plaatsen, zoals op mijn laatste tekening..

en dan te experimenteren met verschillende graden hoeken,

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Originally posted by Tummy
        ik zal die links eens op mijn gemak doorlezen,

uit jou verhaal begrijp ik, dat het het 'mooiste' is om ze dicht bij elkaar te plaatsen, zoals op mijn laatste tekening..

en dan te experimenteren met verschillende graden hoeken,

De graden hoeken op de laatste tekening (ik neem aan dat je tussen de 2 subs per kant bedoelt!) maakt (bijna!) niks uit, recht tegen elkaar, of de een naar achter en de ander naar voor. Subs en andere lagetonen weergevers zijn omnidirectioneel, dat betekent dat ze in een soort gigantische voetbalvorm/ronde bol om de luidspreker afstralen. Dat betekent dat ze alle kanten op bijna even hard gaan, dus een paar graden maakt dus niks uit. Met hoorngeladen subs kan je al iets richten, net als met cardoïde opstellingen, die zorgen voor minder afstraling naar achter.

Dit is hierboven/onder al beschreven, afhankelijk van hoe je je forum hebt ingesteld (bij mij onder).

Succes ermee!, Daan

P.s: als ik het verkeerd heb, check m'n handtekening!
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• mhsounds
          • Sep 2009
          • 933

Originally posted by djspeakertje
          recht tegen elkaar
          Uitdoving?
          Freelance Light and Video |
          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

4 dubbele subs op een bruiloftfeest?
            Dit moet nogal swingen

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Originally posted by mhsounds
              Uitdoving?
              Originally posted by djspeakertje
              P.s: als ik het verkeerd heb, check m'n handtekening!

Tientekens
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Gewoon simuleren in Mapp-Online van Meyer Sound!
                Kun je zo de beste opstelling mee bepalen zonder met je subs te slepen....!!

Paul.
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Tummy
                  • Nov 2008
                  • 324

Originally posted by frederic
                  4 dubbele subs op een bruiloftfeest?
                  Dit moet nogal swingen
                  multifunctionele ruimte

zolang ze bij elkaar liggen gaat het dus beter ,

ik ga het uitproberen zaterdag..
                  in mijn gedachten ben ik alleen bang dat er alleen aan de voorkant van de sub veel geluid zal zijn, en aan de zeikant van het podium op de laatste tekening niet..

is dit mischien dan niet een betere optie?:

afstand van Links boven tot rechts boven is alleen wel +- 20 meter
                  of liggen ze dan weer te ver van elkaar dat het weer geen effect heeft?

ik hoor graag jullie mening erover, scheelt mij wat gesjouw en verlengkabels leggen.. dat vind ik niet zo erg.. maar als het met een volle zaal beter had geklonken met een mening van hier.. ben ik ook gelukkig
                  (ben ook leergierig, dat scheelt)

ik probeer zoveel mogelijk met de huis installatie te doen, zelf heb ik ook nog 2 vergelijkbare subs die ik dan eventueel bij de dj kan leggen.. maar probeer zoveel mogelijk met de huis opstelling te doen, omdat ik niet van plan ben om elke keer mijn eigen subs mee te nemen.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Denk dat de opstelling bij de DJ beter zal werken, je hebt dan weliswaar iets meer sub op die plek maar ook een betere gelijkmatiger verdeling zonder allerlei vervelende uitdovings verschijnselen.
                    Zelf nog meer subs meenemen kan natuurlijk maar ik vraag me dan wel af wat voor bruiloft het wordt.....
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Tummy
                      • Nov 2008
                      • 324

oke..

het is geen bruiloft, dat was toevallig op de foto's zo..

de ruimte is multifunctioneel,
                      dus word ook gebruikt voor House/dance feesten en Bands

ik ga vanmiddag en morgen alles aansluiten, en ben benieuwd naar het resultaat van zaterdag,

mijn eigen subs met versterker neem ik wel mee.. dit scheelt 2 hele lange verlengsnoeren trekken vanaf de orginele aansluit punten, dan plaats ik mijn versterkers gewoon bij het podium en filter deze hetzelfde af..

ik ben benieuwd naar het resultaat straks,
                      bedankt!

Comment

Working...