Kick zonder gat... HELP!!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Kick zonder gat... HELP!!!!

Heren (en/of Dames),

Volgende week heb ik het genoegen een bandje te mogen doen met en drummer die geen gat in z'n kick heeft.

Bandje is een coverbandje, met gevarieerd pop-werk.
    Bandje heeft naast de drummer nog 1 podiumgeluid verstorende factor: een gitarist met 3 stacks meuk (die allemaal ook iets anders laten horen).

De kick is een ludwig 16 (of 18) inch, keteltje is echt diep... centimeter of 80 gok ik.

Materiaal wat ik (o.a.) beschikbaar heb:
    Beta 52,
    Beta 91,
    Beta 57,
    SM 57,
    MD 421,
    e906,
    e504,
    wat grootmembranen, diverse condensators en laviers.

De tent waar we spelen is een kroeg-setting (100 - 200 man).
    De kick klinkt tot nu toe vaak als een natte krant (terwijl 't een mooi trapbasje is).

Wie o wie heeft de gouden tip?
    Last edited by SoundOfSilence; 18-02-10, 08:44. Reason: Onderwerp aangepast
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

• Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Meestal zit er ergens in zo'n base drum een klein gaatje of zo . De 91 heeft een mini XLR . Voorvel er af en de 91 er in . Leg er wel een deken in anders krijg je vaak teveel hoog daar reflectie in de base drum .
    Als dit niet kan gewoon accepteren dat er alleen een lage dreun van dat ding afkomt of een mes meenemen en een gat er in snijden .

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

Geen idee of het werkt maar is het een idee om een microfoon op de klopper te richten voor de klik.
      Samen met de mic aan de voorzijde voor de boem.
      Experimenteren met volumes en fasedraaier.

Idee????
      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Idee van Jans werkt prima, doe ik ook altijd als ik een kick drum zonder gat tegenkom. Meeste drummers worden nogal agressief wanneer ik met een Stanleymes in mijn hand in de buurt van het drumstel kom.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

Ik zet over het algemeen bij een 'dichte' kick de mic op dezelfde plek waar het gat ongeveer zou zitten, met een RE20 werkt dit prima en met een b52 moet dit ook werken. Niet bang zijn om te EQ-en, dan vang je op deze positie ook best nog een beetje 'tik' op.

Aan de klopper kant heb ik wel eens geprobeerd een mic neer te zetten maar die staat meestal in de weg.

Wat ik ook wel eens heb gezien is iemand ie een DPA 4061 liet zakken door een klein gaatje in de kick. Klonk ook top, bij gebrek aan DPA 4061 heb ik dit zelf echter nooit kunnen uitproberen
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• w00Dy
            • May 2006
            • 257

zonder twijfel:

MD 421 aan de voorkant kort bij het vel, ter hoogte van de kicker...

of een beyer M88 als je die hebt liggen
            Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• Jeroen
              • Aug 2000
              • 1021

Men neme een bierviltje en een scherp mes. Viltje goed vastzetten met tape en snijden maar, randen afplakken en klaar is klara.

Den drummert kan natuurlijk ook gewoon een fatsoenlijk velletje bestellen MET gat erin.

Als je een microfoon niet in de ketel plaatst heb je aanzienlijk minder druk (lees: zeer weinig) daarbij is het wel lekker als er een luchtstroom langs de microfoon is en heb je minder omgevingsherrie.

Dat van die DPA zou inderdaad prima kunnen werken als er een grootmembraam in de ketel zit ;-)

Artikel voor mensen die nog niet zoveel ervaring hebben en wat snelle tips willen:
              Korte les kick microfoon
              Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

Originally posted by Jeroen
                Men neme een bierviltje en een scherp mes. Viltje goed vastzetten met tape en snijden maar, randen afplakken en klaar is klara.

Den drummert kan natuurlijk ook gewoon een fatsoenlijk velletje bestellen MET gat erin.

Als je een microfoon niet in de ketel plaatst heb je aanzienlijk minder druk (lees: zeer weinig) daarbij is het wel lekker als er een luchtstroom langs de microfoon is en heb je minder omgevingsherrie.

Dat van die DPA zou inderdaad prima kunnen werken als er een grootmembraam in de ketel zit ;-)

Artikel voor mensen die nog niet zoveel ervaring hebben en wat snelle tips willen:
                Korte les kick microfoon
                Klein membraam zou, indien deze de druk aankan, toch net zo goed kunnen.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Melvin Vermeer
                  • Jan 2010
                  • 2

Neem de tijd om je drums van mics te voorzien, kick zonder gat hoeft echt geen probleem te zijn.
                  Zorg dat die vervelende gitaarstack netjes gericht wordt dat je zo min mogelijk op je kickmic vangt.
                  Laat de drummer normaal op zijn kick trappen (niet te hard en niet te zacht)
                  Voel met je vingers op het vel waar de uitslag het hardst is, dit is niet perse het midden.
                  Daar richt je je Beta 52 op (hou een cm of 2 afstand van het vel)

EQ, niet te veel aan doen tussen 300hz en 400hz zou je wat weg kunnen halen.

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Alles kan, maar of een dicht gat bij een popband heel handig is... mmmm...
                    Als je het hebt, neem een transient designer mee...die komt goed van pas bij dichte voorvellen !!
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

De eerste PA man die dit verhaal voor waar aanneemt moet aan de hoogste boom.

1) als jij de bovenstaande methode gaat uitvoeren loop je een vette kans een voorvel total-loss te maken. Iets met trek- en vezelrichtingen weet je wel.
                      2) een gatloos voorvel is een artistieke keuze. Als jij daar weer een droge klap van wil maken ben je niet goed bezig.
                      3) de, in de tips vermelde, demping toevoegen is NIET een klus die jij als technicus als standaard aanpak kunt gaan doen.

shit in is shit out. Een dubbelvel diepe, klein diameter kick naast drie halfstacks betekend een grens aan je mogelijkheden qua volume.

dat spreek je vooraf met de heren / dames rockers door. Het kan betekenen dat ze dan besluiten aan de bron wat te doen. Het kan betekenen dat ze dat niet doen. je maakt er daarna het beste van. Gewoon een mike bij een gesloten kick kan prima werken en super klinken. Als de band goed genoeg is, en de sound bij het materiaal klopt.

Maar....je blijft met je tengels van instrumenten af. Ongeacht hoe erg je handen kunnen jeuken. Als de gitaar vals is kun je aanbieden hem voor ze te stemmen. De keuze is aan de aspirant x-factors zelf!
                      lekker belangrijk!

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Originally posted by showband
                        Uiteraard.... een muzikant is verantwoordelijk voor z'n instrument en ik voor het uitversterken ervan. Een mes + viltje is geen oplossing.

Net zo goed als een slecht gestemde kit... ga ik ook niet stemmen voor je... mogelijk maak ik er een opmerking over, maar verder niet.

'T is meer dat ik (met de middelen die geboden worden... waaronder het instrument in kwestie) wil proberen een zo goed mogelijk klinkende sound neer te zetten.

Denk idd. dat het een combi wordt van een B52 bij het vel en iets van een 57 of 421 bij de klopper. Al is een 421 is meteen weer vrij lomp. Mogelijk dat een B52 of 504'tje leuker is aan de klopper-kant.
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

???

Hoezo? Heb je volgens jou een grootmembraam nodig om een kick uit te versterken?

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

Originally posted by showband

1) als jij de bovenstaande methode gaat uitvoeren loop je een vette kans een voorvel total-loss te maken. Iets met trek- en vezelrichtingen weet je wel.
                            2) een gatloos voorvel is een artistieke keuze. Als jij daar weer een droge klap van wil maken ben je niet goed bezig.
                            3) de, in de tips vermelde, demping toevoegen is NIET een klus die jij als technicus als standaard aanpak kunt gaan doen.

shit in is shit out. Een dubbelvel diepe, klein diameter kick naast drie halfstacks betekend een grens aan je mogelijkheden qua volume.

dat spreek je vooraf met de heren / dames rockers door. Het kan betekenen dat ze dan besluiten aan de bron wat te doen. Het kan betekenen dat ze dat niet doen. je maakt er daarna het beste van. Gewoon een mike bij een gesloten kick kan prima werken en super klinken. Als de band goed genoeg is, en de sound bij het materiaal klopt.

Maar....je blijft met je tengels van instrumenten af. Ongeacht hoe erg je handen kunnen jeuken. Als de gitaar vals is kun je aanbieden hem voor ze te stemmen. De keuze is aan de aspirant x-factors zelf!
                            Precies, je bent er als technicus op de eerste plaats om iets te versterken. Dat betekend dus dat je de klank, die je zonder versterking hoort, wat luider probeert te maken.

Al kiest een bandje ervoor om een kartonnen doos neer te zetten met een klopper ervoor, dat is hun keus.

Als een bandje het heel bond maakt kun je natuurlijk altijd overleggen maar de kans is er altijd dat ze zeggen dat dit 'hun sound' is en dan heb je het er maar mee te doen.

Als die kick goed gestemd is kan je ook bij een dichte kick best een lekker geluidje maken.

Comment

• jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

Ooit een keer hetzelfde gehad.
                              Ik heb er toen een MKE2 ingehangen...... Ging mooi door een "lucht" gat en klonk nog niet ees zo slecht

Comment

Working...