Versterken van een cajon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • w00Dy
    • May 2006
    • 257

    #16
    Wel ik speel toevallig cajon en nu heb ik ook een redelijk lengte. Dus ik ga mijn cajon tilten als ik wil dempen met mijn voeten. Dus vergeet een microfoon IN het gat want dat werkt gewoon niet.

    De snare snaren zitten in de cajon dus eigenlijk moet je imo zelfs geen front mic op de plaat hebben. Teveel front mic laat mijn geheel nogal eens te scherp klinken maar dat hangt natuurlijk af van de beschikbare cajon. Sommige hebben het gat zelfs aan de zijkant.

    Kijkende naar de beschikbare mics zou ik gewoon een SM58 aan de achterkant plaatsen, 10cm van het gat. Een goeie boundary wil ook wel eens goed werken.

    In ieder geval succes
    Alles begint bij Neutrik

    Gitaren verdienen beter dan een SM 57

    Comment

    • SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

      #17
      Een fijne lavier in het gat plakken werkt prima bij bewegelijke cajon-spelers

      Of een beta57 met een klem door/op het gat de cajon in laten kijken werkt ook prima
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

      Comment

      • vasco
        • Oct 2003
        • 2567

        #18
        Originally posted by w00Dy
        Wel ik speel toevallig cajon en nu heb ik ook een redelijk lengte. Dus ik ga mijn cajon tilten als ik wil dempen met mijn voeten. Dus vergeet een microfoon IN het gat want dat werkt gewoon niet.
        Klopt inderdaad, ik zet de mic ook iets van het gat af en nooit erin.
        Een lavier werkt natuurlijk ook zoals SoundOfSilence zegt maar die staan niet op zijn lijstje.

        EQ is afhankelijk van factoren maar een goede start is achterzijde als kick, voorzijde als snare.
        Last edited by vasco; 28-01-10, 12:07.

        Comment

        • gvvulpen
          • Jan 2005
          • 27

          #19
          Ik heb hele goede en hele slechte ervaringen met een 421 in het gat. Bij een goede cajon, een niet beweeglijke en erg goede muzikant klonk het als een klok. Diepe toon en mooie 'rinkel' van de snaren.

          Maar op het moment dat het een goedkoper instrument was en ik twijfelde over de kwaliteiten van de percussionist moest ik teruggrijpen op een 57 aan de voorkant.

          Proberen dus, en niet vasthouden aan 1 oplossing. Luister goed op een afstandje, en kijk of het versterkt daar enigzins op lijkt. Zo niet, dan zal eq-en alleen je niet gaan redden

          Comment

          • cobi
            • Aug 2002
            • 1083

            #20
            Bij een akoestisch muziekstuk kan je volstaan met een SM57 of een 57b aan de achterkant bij het gat. Wordt het wat steviger (ik zag het toevallig live bij Belle Perez) dan kun je met een piezo een stuk harder.
            Spelingvouten onder voorbehout...

            Comment

            • Party's With a Message
              • Dec 2009
              • 37

              #21
              Hallo allemaal!

              Vandaag de klus gehad.

              AKG onder hoek van ongeveer 45 graden op de handen en erachter een SM58 in het gat. Hij bewoog helemaal niet, dit had ik van te voren met hem overlegt.

              De reden dat hij niet 10cm van het gat af zat, was puur omdat ze blijkbaar toch niet helemaal akoestisch speelde. Erg klein podium, en ik ving teveel andere dingen dan cajon op.

              Hij klonk redelijk. Volgende keer puzzel met de eq's.
              Geluidstechniek begon als een hobby, daarna werk. Maar bovenal, Het is een passie!

              Comment

              • dexter
                • Jul 2005
                • 433

                #22
                Toevallig gister een Cayon gedaan en verschillende mics geprobeerd.
                Beta 52 --> kut veel laag verder niets
                D112 --> Veel laag mar met laagaf op 250HZ nog enigzinds wat van te maken.
                SM57 --> laagaf op 200Hz en Klonk netjes netjes en gedetaileerd.

                Kortom dit was een Cayon met veel laag, mijn voorkeur was dus de 57 met flinke laagaf filter erop en verder had deze weinig eq nodig.

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #23
                  Originally posted by dexter
                  Toevallig gister een Cayon gedaan en verschillende mics geprobeerd.
                  Beta 52 --> kut veel laag verder niets
                  D112 --> Veel laag mar met laagaf op 250HZ nog enigzinds wat van te maken.
                  SM57 --> laagaf op 200Hz en Klonk netjes netjes en gedetaileerd.

                  Kortom dit was een Cayon met veel laag, mijn voorkeur was dus de 57 met flinke laagaf filter erop en verder had deze weinig eq nodig.
                  Als je je bevindingen op deze manier plaatst, is het misschien wel handig even wat meer info te geven over hoe je het hebt aangepakt, want misschien zat 'm daar wel het probleem ...

                  Vraag 1: waar heb je je mic gezet en gemikt?
                  Vraag 2: wat voor situatie was het?

                  Originally posted by Party's With a Message
                  [...] Hij klonk redelijk. Volgende keer puzzel met de eq's.
                  Waarom nu niet met je EQ gespeeld? Het is toch geen rocket science?
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4516

                    #24
                    Originally posted by dexter
                    Toevallig gister een Cayon gedaan ...Kortom dit was een Cayon met veel laag, ....
                    wil iedereen aub nu toch echt stoppen een cajon aan te duiden met cayon

                    er staan nu wel voldioende posts in deze thread waarin dit aangegeven wordt.

                    je staat als technicus echt voor @#^%$# als je zegt "stop even die mike in de trompet" als het een saxofoon is zullen we maar zeggen.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #25
                      verschil tussen bongo's en conga's is er ook zo een... de eerste keer soit... maar daarna is het echt een kwestie van opletten en interesse tonen... pure luiheid als je het dan nog niet weet... maar dat terzijde
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • dexter
                        • Jul 2005
                        • 433

                        #26
                        Goed als aanvulling op mn bevindingen met het miken van een cajon:
                        Gemiked bij het gat vandaar ook het extra laag.

                        Comment

                        • MusiQmaN
                          • Sep 2006
                          • 328

                          #27
                          Ik heb zelf een 98d/s in mn Cajon (Meinl Carbon snarecajon) geklemd. Mic schuin richting snares. Voldoende laag (kick mic is tveel laag en een mic voor bij het blad beperkt spel)

                          Een aanrader.
                          Drummer en techniek freak.
                          _____________________________________________

                          Comment

                          • SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

                            #28
                            Originally posted by showband
                            wil iedereen aub nu toch echt stoppen een cajon aan te duiden met cayon
                            En spreek je het dan uit als kagon, of als cajun?
                            Heb daar wel eens discussies over, dus a.u.b. 1 keertje fonetisch
                            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                            Comment

                            • peterwagner
                              • Oct 2008
                              • 317

                              #29
                              Originally posted by SoundOfSilence
                              En spreek je het dan uit als kagon, of als cajun?
                              Heb daar wel eens discussies over, dus a.u.b. 1 keertje fonetisch
                              Het is een kagon!

                              Comment

                              • Party's With a Message
                                • Dec 2009
                                • 37

                                #30
                                Originally posted by showband
                                wil iedereen aub nu toch echt stoppen een cajon aan te duiden met cayon

                                er staan nu wel voldioende posts in deze thread waarin dit aangegeven wordt.

                                je staat als technicus echt voor @#^%$# als je zegt "stop even die mike in de trompet" als het een saxofoon is zullen we maar zeggen.
                                Whaha ik ben ermee begonnen! Excuses!
                                Net zoiets als tegen de degene die trombone speelt te zeggen dat hij een schuiftrompet heeft!

                                Waarom ik niet gelijk met de eq's gespeeld heb?
                                Deed ik wel een beetje, maar het was een heel rommelig gedoe.
                                Er bleek een kabelbreuk te zitten in de microfoonkabel, en de XLR's waren op. Zo'een zwaar irritatie puntje als je met spullen van anderen moet werken. Ik had voor de zekerheid 3 XLR's en een SM58 bij me, en deze kwamen goed van pas. Zeker toen ze kwamen dat ze in het muzieklokaal een microfoon nodig hadden! Nee, uiteraard niet m'n eigen uitgeleend maar één die er lag.

                                Ook moest de band nog even snel wat uitprinten en waren er steeds wissels. De 2e band die speelde sloeg nergens op... Op een gegeven moment maar de monitor van de drummer zeker een kwart harder gezet... We hadden een monitorcheck gehad en iedereen was tevreden... Nou, als je 3 tellen achterloopt als drummer in een 4-kwarts maat is dat wel erg hoor...

                                Al met al, een heel rommelig gedoe!
                                Was één van de mindere klusjes zeg maar...
                                Toch vreemd van die kabelbreuk, ik had dag van te voren opgebouwd en toen werkte alles. Vraag ik me toch af wat er gebeurt moet zijn... Gelukkig zien mijn kabels er niet zo uit als daar, overal hoekjes...
                                Geluidstechniek begon als een hobby, daarna werk. Maar bovenal, Het is een passie!

                                Comment

                                Working...