Outline Omnia passief gefilterd?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

Outline Omnia passief gefilterd?

Hoi, even een semi-oudhout gerelateerde vraag

voor carnaval heb ik dit jaar de beschikking over 4 outline omnia kasten. Deze zijn volgens de handleiding passief gefilterd, maar moeten wel aangestuurd worden met een volledig bedrade 4polige speakon voor LF en HF. de drivers zijn apart beschermd met glaszekeringen. iemand enig idee of ik gewoon de LF en HF kan bruggen om de speaker dus full range aan te sturen? de handleiding is hier heerlijk italiaans vaag over en om nu geleende kasten uit elkaar te gaan schroeven..

" Wide range two-way loudspeaker system with low-loss passive crossover
    fitted with overload protection. Comprises a 12” woofer for low and mid
    frequencies with a 2.5” aluminium voice coil and compression driver with
    1.75” dural diaphragm and 1” throat for the high frequencies loaded by a
    short rotatable controlled-directivity wide dispersion horn. The enclosure
    can also be used with passive biamping for lower HF section distortion at
    high sound levels."
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

even een schopje, maar heeft niemand enig idee?

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by R. den Ridder
      Hoi, even een semi-oudhout gerelateerde vraag

voor carnaval heb ik dit jaar de beschikking over 4 outline omnia kasten. Deze zijn volgens de handleiding passief gefilterd, maar moeten wel aangestuurd worden met een volledig bedrade 4polige speakon voor LF en HF. de drivers zijn apart beschermd met glaszekeringen. iemand enig idee of ik gewoon de LF en HF kan bruggen om de speaker dus full range aan te sturen? de handleiding is hier heerlijk italiaans vaag over en om nu geleende kasten uit elkaar te gaan schroeven..

" Wide range two-way loudspeaker system with low-loss passive crossover
      fitted with overload protection. Comprises a 12” woofer for low and mid
      frequencies with a 2.5” aluminium voice coil and compression driver with
      1.75” dural diaphragm and 1” throat for the high frequencies loaded by a
      short rotatable controlled-directivity wide dispersion horn. The enclosure
      can also be used with passive biamping for lower HF section distortion at
      high sound levels."
      Lijkt niet zo moeilijk.
      De kast staat hier beschreven in het Engels.
      3 seconden zoeken op outline omnia leverde deze link op.

Kennelijk is het crossover gesplitst in een apart deel voor de hoge tonen en een deel voor het laag. Vervolgens worden de hoge en lage tonen apart gevoed via de speakon en wel 1+ en 1- voor de lage tonen en 2+ en 2- voor het hoog.
      Je kunt die dan extern gewoon parrallel aansluiten en met een versterker aansturen. De impedantie is dan 8 ohm.
      Wil je bi-ampen heb je alleen twee eindtrappen nodig. Er hoeft dan niet (actief) gefilterd te worden.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• R. den Ridder
        • Sep 2000
        • 1500

hoi,

Mijn tekst komt uit dezelfde pdf, lang leve google, veel meer is er overigens niet meer over de speaker te vinden.

maargoed, eigenlijk zijn het dus 2 filters, eentje met hoog, en eentje met laag roll-off. door deze parallel te schakelen gedraagt het geheel zich dan als 1 filter? of denk ik dan te moeilijk?

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by R. den Ridder
          hoi,

Mijn tekst komt uit dezelfde pdf, lang leve google, veel meer is er overigens niet meer over de speaker te vinden.

maargoed, eigenlijk zijn het dus 2 filters, eentje met hoog, en eentje met laag roll-off. door deze parallel te schakelen gedraagt het geheel zich dan als 1 filter? of denk ik dan te moeilijk?
          Je schakelt ze niet parallel maar knoopt de inputs aan elkaar.
          Je kunt ze dus bi-amp passief gefilterd aansturen, bi-amp aktief en single-amp passief. Bij deze laatste dus inderdaad 1+ met 2+ en 1- met 2- doorverbinden.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by MusicXtra
            Je schakelt ze niet parallel maar knoopt de inputs aan elkaar.
            Je kunt ze dus bi-amp passief gefilterd aansturen, bi-amp aktief en single-amp passief. Bij deze laatste dus inderdaad 1+ met 2+ en 1- met 2- doorverbinden.
            Ik weet niet wat je precies wil zeggen, maar de ingangen voor het hoge en lage tonensysteem worden gewoon parrallel geschakeld, m.a.w. ze krijgen allebei hetzelfde signaal toegevoerd.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by speakertech
              Ik weet niet wat je precies wil zeggen, maar de ingangen voor het hoge en lage tonensysteem worden gewoon parrallel geschakeld, m.a.w. ze krijgen allebei hetzelfde signaal toegevoerd.

Speakertech
              Volgens mij is parallel schakelen van twee filters de inputs EN de outputs aan elkaar knopen....

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Volgens mij is parallel schakelen van twee filters de inputs EN de outputs aan elkaar knopen....
                Beetje rare gedachtengang. Als je dat doet schiet er van de hele filtering niets meer over.
                De kasten gaan niet open, er komen tweemaal twee aansluitingen uit, eentje voor hoog en eentje voor laag. Die worden gewoon parrallel geschakeld.
                Gewoon de zaak simpel houden....
                Speakertech

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Beetje rare gedachtengang. Als je dat doet schiet er van de hele filtering niets meer over.
                  De kasten gaan niet open, er komen tweemaal twee aansluitingen uit, eentje voor hoog en eentje voor laag. Die worden gewoon parrallel geschakeld.
                  Gewoon de zaak simpel houden....
                  Speakertech
                  Als je de rest van mijn post leest zou het toch aardig duidelijk moeten worden....

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Als je de rest van mijn post leest zou het toch aardig duidelijk moeten worden....
                    Niet voor het een of ander hoor, maar in mijn eerste bijdrage heb ik aangegeven hoe het werkt. Ik gaf aan hoe je de zaak kunt aansturen met één eindtrap en dat je ook bi-amp kunt werken, waarbij je in dit geval eventueel zonder actief filter voor je versterkers de zaak kunt laten werken.
                    Dat had je allemaal kunnen lezen.
                    Ik wilde echter niet een hele polemiek opstarten over een reactie die alleen maar gegeven wordt om te reageren. Ik ga je ook niet verwijten, dat je mijn bijdragen slecht leest. De laatste bijdragen zijn helemaal geen aanvulling meer op de vraag van TS, dus voor mijzelf is deze thread gesloten.
                    Speakertech

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Niet voor het een of ander hoor, maar in mijn eerste bijdrage heb ik aangegeven hoe het werkt. Ik gaf aan hoe je de zaak kunt aansturen met één eindtrap en dat je ook bi-amp kunt werken, waarbij je in dit geval eventueel zonder actief filter voor je versterkers de zaak kunt laten werken.
                      Dat had je allemaal kunnen lezen.
                      Ik wilde echter niet een hele polemiek opstarten over een reactie die alleen maar gegeven wordt om te reageren. Ik ga je ook niet verwijten, dat je mijn bijdragen slecht leest. De laatste bijdragen zijn helemaal geen aanvulling meer op de vraag van TS, dus voor mijzelf is deze thread gesloten.
                      Speakertech
                      Slecht geslapen?

Comment

• R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

mensenmensen,

de zon schijnt, en achter glas kun je op het terras zitten, voor het eerst dit jaar. het is bijna weekend en het leven is te kort om elkaar boos aan te kijken..ik zou zeggen, lief zijn voor elkaar!

Maar het is mij helemaal duidelijk! ga zaterdag die fossielen eens tot leven proberen te wekken. geloof niet dat ze daar heel blij mee zullen zijn na 5 jaar op zolder gestaan te hebben, zal maar voorzichtig beginnen met de drie tenoren, die kwamen ook uit italië, voordat ik overschakel naar de twee pinten en rene schuurmans.

allemaal bedankt voor het meedenken.

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Wat ook nogal 'ns gebeurde, was dat men de 1+ en 2+ in de kast op de 1+ aan elkaar knoopte en hetzelfde deed met de 1- en 2-. Dit om het bekabeln een heel stuk makkelijker te maken.

En als je ze na carnaval kwijt wil, kun je me altijd mailen...

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

Heb gewoon creatief lopen schroeven in de speakon (nooit geweten dat je daar zoveel kabel in kan proppen!)

maar heb ze geleend en als het aan mij ligt neem ik ze na carnaval zelf over, wat klinken die dingen als je ze op hun staart trapt ***sgruwelijk jaren '90 discothekig, in positieve zin dus! dubbele glijbaan er onder en ik ben zielsgelukkig Soortement van Nexo PS10 met de scherpe kantjes er nog aan.

Helaas wil de eigenaar ze zelf houden, dus we hebben allebei pech!

Comment

• Yves
                              • Jun 2007
                              • 40

Hebben hier zelf ondertussen al verschillende types van outline boxen en ben er zelf grote fan van geworden.
                              Een ding hebben ze allemaal gemeen, gaan loeihard maar blijven naar mijn (lichttech) mening zuiver.

Hebben hier denk nog wel 2 Outline tripla staan moest je geinteresseerd zijn .
                              [LEFT]Vedi Vidi Velcro (Ik kwam, ik zag en ik bleef plakken)[/LEFT]

Comment

Working...