D&R Clubmix inschakelpiek en overspraak

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DvdBonke
    • Jan 2010
    • 8

    #1

    D&R Clubmix inschakelpiek en overspraak

    Ik heb een vraag over een D&R clubmix met mono en stereo kanalen.

    De mixer werkt naar behoren, maar ik ben benieuwd of andere D&R clubmix gebruikers de volgende dingen herkennen.

    - Bij het inschakelen van de mengtafel vliegen de beide VU meters in het rood en de leds gaan langzaam weer uit. Een inschakelpiek is goed hoorbaar op de Zone1 uitgang en de hoofdtelefoon uitgang.

    - Als een stereo kanaal UIT staat (ON schakelaar OFF) en de gain staat half tot geheel open dan is er een duidelijke overspraak hoorbaar via de CUE op de hoofdtelefoonuitgang en via de Zone1 uitgang.
    Deze overspraak komt achter de toonregeling weg, want een verandering in de mid en hoog zijn hoorbaar.
    De CUE toets staat op OFF.
    Deze overspraak is voor elk stereokanaal gelijk.

    Mijn vraag is of deze zaken normaal zijn.

    DvdBonke
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

    #2
    Ja, daarom schakel je je versterkers altijd als laatste in ;-)
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Originally posted by DvdBonke
      Ik heb een vraag over een D&R clubmix met mono en stereo kanalen.

      De mixer werkt naar behoren, maar ik ben benieuwd of andere D&R clubmix gebruikers de volgende dingen herkennen.

      - Bij het inschakelen van de mengtafel vliegen de beide VU meters in het rood en de leds gaan langzaam weer uit. Een inschakelpiek is goed hoorbaar op de Zone1 uitgang en de hoofdtelefoon uitgang.

      - Als een stereo kanaal UIT staat (ON schakelaar OFF) en de gain staat half tot geheel open dan is er een duidelijke overspraak hoorbaar via de CUE op de hoofdtelefoonuitgang en via de Zone1 uitgang.
      Deze overspraak komt achter de toonregeling weg, want een verandering in de mid en hoog zijn hoorbaar.
      De CUE toets staat op OFF.
      Deze overspraak is voor elk stereokanaal gelijk.

      Mijn vraag is of deze zaken normaal zijn.

      DvdBonke
      Een inschakelpiek is normaal, vrijwel iedere mixer heeft dat, je hoort dan ook eerst de mixer in te schakelen en daarna pas de erop aangesloten apparatuur.
      Het overspraak verhaal kan ik je geen antwoord op geven.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • DvdBonke
        • Jan 2010
        • 8

        #4
        Bedankt voor de antwoorden.

        - Versterkers als laatste inschakelen is bekend, maar deze inschakelpiek is heftiger dan b.v. bij een Dateq LPM / GPM of D&R Clubmate, vandaar de vraag.
        Ik had het vermoeden dat de +18V niet symetrisch was, maar de + en - voedingsspanning zijn goed, alleen trekt de + kant de elco sneller leeg bij het uitschakelen. Geen rimpel zichtbaar op scope.

        - De overspraak is bij normaal gebruik geen probleem, alleen had ik het van deze mengtafel niet verwacht.

        DvdBonke

        Comment

        • e-sonic
          • Aug 2004
          • 329

          #5
          Inschakel piek

          Een bekend verschijnsel, kan overal optreden als geen mute relais aanwezig zijn...

          Ook een relais is weer een onderdeel, en zie je terug in de kostprijs.

          kan me uit een ver verleden ook nog een D&R feature herinneren, bij uitschakelen ging ook de positieve spanning het eerst naar 0, want daar zaten de ledbars op.

          Als je snel weer het mengpaneel inschakelde, sloeg de voeding vast, met een diode was dit opgelost, dit was de discom 1.

          groet jurjen
          Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

          Comment

          • DvdBonke
            • Jan 2010
            • 8

            #6
            Iedereen nogmaals bedankt voor het reageren.

            Jurjen, de discom 1 had nog een ander probleem. De versterking op de line ingangen was niet groot. Met een een TL084 met een versterking van 2x konden we de cassetterecorders toen ook hoorbaar krijgen. (1982/1983?)
            Deze printjes hebben we later overgezet naar de discom 2 (of 3).

            Het overspraak probleem blijft voor mij nog vreemd.

            Hoe sluit ik een topic?

            DvdBonke

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

              #7
              niet
              Je weet maar nooit of iemand anders nog vervolgvragen/adviezen heeft!
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • e-sonic
                • Aug 2004
                • 329

                #8
                discom

                Discom 1 heb ik in gebruik mogen nemen rond eind 1984, was een van de eerste exemplaren, vandaar die fout...

                Ik heb geen problemen gehad met de line gevoeligheid..

                overspraak kan in de bandkabel zitten, zeker als de interne bussen asymmetrisch zijn.. lijkt me een ingebakken iets..

                ter controle een ander exemplaar proberen...

                groet jurjen
                Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                Comment

                • tididi
                  • Aug 2001
                  • 352

                  #9
                  ter controle een ander exemplaar proberen...



                  een andere proberen hoeft niet ik heb het nl ook in mijn clubmix
                  tafel nog bij d&r in weesp laten testen en schoonmaken maar het blijft ,maar is wel te verwaarlozen.
                  ik heb er ook verder geen last van .
                  p.j

                  Comment

                  • DvdBonke
                    • Jan 2010
                    • 8

                    #10
                    Bedankt

                    Jurjen en p.j.,

                    Bedankt voor de reactie.
                    De overspraak zal wel in de flatcables zitten.
                    Wel raar, want tussen elke signaalader zit een ader die aan de ground ligt.

                    Overspraak is alleen hoorbaar bij hoge gain.

                    Verder blijft het een goede analoge mixer naast al het digitale dj geweld.

                    DvdBonke

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Iedere analoge tafel heeft overspraak, meestal zo rond de 80 dB onder het 0 dB punt. Dit is inderdaad hoorbaar bij een hoge gain maar is verwaarloosbaar wanneer je muziek draait. Is ook niet zo gek als je bedenkt dat alle bronnen daar bij elkaar komen....
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      Working...