drawmer mx60

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • artiest_kobus

drawmer mx60

hey goeiendag allemaal....dit wordt me eerste bericht op het forum,bespaar me als ik het niet goed heb geplaats.ik heb de zoekfuntie al gebruikt maar ik kon er niks over terug vinden.
    ik ben zanger en doe het vak nu 2 jaar serieus...ik ben niet techneut maar ik weet wel het 1 en andere van geluid af.Ik heb sinds kort een Drawmer mx60 gekocht.om een mooier totaale mix te krijgen en om me digitale effect van me cms mooier in de mix te krijgen.En dat doet ie ook zekker

voordat ik begin met me vraagstelling zal ik eerst me setup beschrijven:

speakers:topjes:dynacord corus Pro 2x cp-153 subs:2x dynacord corus pro 18-1
    mengtafel:dynacord cms 1000
    versterker:lx 2200
    microfoon ontvanger:2xshure beta 58+2x slx ontvanger
    flascard:2xss-r1
    compressorrawmer Mx 60
    in ear:sennheiser g2 set

ik heb een vraag over de drawmer mx60.voor de mensen die het niet weten drawmer heeft hier componenten ingestopt zoalsreamp/compressor/equaliser/tube sound.je kan dit alles apart aan en uit schakelen.ik gebruik dan graag de preamp/compressor en eq van de drawmer.Dit moet vele malen beter zijn dan de cms.Vooral met de eq merk je het verschil.de tonen zijn vele malen warmer dan die van de cms.Mede door de preamp van de drawmer.Maar er is een groot probleem!!als je een compressor gebruikt werd er tegen mij vertelt dat je de eq van je mengpaneel(microfoon kanaal)alles op neutraal moet zetten want je gebruikt de eq van je compressor.Maar zoals de meeste mensen weten zit er op de cms voor mid ook een khz.op de drawmer ook.+octaven.ik heb het idee dat het heel rommelig gaat klinken als je de khz van je mengpaneel gebruik en die van de drawmer.Maar ik heb geen flauw idee wat neutraal is van de khz op me cms of hoe je hem kan uitzetten(na 4 keer de gebruiksaanwijzing te hebben gelezen.of zeggen jullie:je hoef helemaal niet alles neutraal te zetten van je eq van je cms ondanks dat je de eq gebruikt van je compressor.Want ik zou zeggen dan als je dit doet.dan verneuk je helemaal je geluid.wat ik ook merk...dat ik snel feedback heb...ik heb gehoord en gelezen dat compressors sneller rondzingen dan normaal...maar dat moet niks te maken hebben met een compressor...in mij geval zingt ie rond door de eq.het kan de oorzaak zijn van te veel hoge tonen.Maar ik denk dat het eerder komt door mij khz van me midden tonen.want als ik me hoog eruit draai vind ik me heel donker klinken.en kant het kloppen dat je snel geneigd ben om je microfoon master harder te zetten dan normaal omdat je jezelf niet goed hoort in de totale mix.Daarom zijn in ears zo makkelijk of monitors:Pof ik wil me zelf als te graag horen:Pmaar dat komt omdat ik dan te hard moet schreeuwen door de mic en dus sneller je stem overbelast.....

geluid lijkt zo simpel maar dat is het niet

Kan iemand me helpen?

muziekale groet,kobus
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Hallo Kobus,

eerst even dit: gebruik alsjeblieft de volgende keer hoofdletters in je verhaal, deze tekst is een brei waar ik nauwelijks doorheen kan worstelen.

Wat ik begrijp is dat je liever de EQ van je compressor/preamp wilt gebruiken dan de kanaal EQ van je mixer. En je vraagt je nu af wat je met de frequentieknop van je (semi)parametrische EQ (op je mixer) moet doen: simpel maakt niet uit, zolang je niets versterkt of verzwakt doet de EQ niets. De stand van de frequentiepotmeter heeft verder geen invloed, deze werkt alleen in combinatie met de MID knop.

Verder: hoe heb je de preamp aangesloten? Zoals het woord al zegt (preamp = voorversterker) zit de microfoonvoorversterker al in dat kastje gebouwd, de uitgang is dus op lijn niveau! Je moet hem dus op een lijn-ingang aansluiten en niet op een microfooningang.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• artiest_kobus

Originally posted by hugovanmeijeren
      Hallo Kobus,

eerst even dit: gebruik alsjeblieft de volgende keer hoofdletters in je verhaal, deze tekst is een brei waar ik nauwelijks doorheen kan worstelen.

Wat ik begrijp is dat je liever de EQ van je compressor/preamp wilt gebruiken dan de kanaal EQ van je mixer. En je vraagt je nu af wat je met de frequentieknop van je (semi)parametrische EQ (op je mixer) moet doen: simpel maakt niet uit, zolang je niets versterkt of verzwakt doet de EQ niets. De stand van de frequentiepotmeter heeft verder geen invloed, deze werkt alleen in combinatie met de MID knop.

Verder: hoe heb je de preamp aangesloten? Zoals het woord al zegt (preamp = voorversterker) zit de microfoonvoorversterker al in dat kastje gebouwd, de uitgang is dus op lijn niveau! Je moet hem dus op een lijn-ingang aansluiten en niet op een microfooningang.

Groeten Hugo
      Hey Hugo,

Je heb helemaal gelijk met de hoofdletters:PIk probeer de volgende keer aan te denken.Je zegt dus dat ik me compressor moet aansluiten op de line ingang?ik heb hem zojuist in de insert zitten.Ik heb zojuist net weer de gebruiksaanwijzing gelezen van de cms 1000.Die geeft aan dat de insert speciaal is gemaakt voor compressors?De compressor is puur voor mij microfoon?Dus als ik jiouw goed begrijp.Ik heb 6 microfoon ingangen met alle een line en inserts ingang.Wat je zegt is dat ik geen microfooningang moet gebruiken.dan moet ik dus naar me line ingangen gaan(me stereo ingangen)?Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?De Preamp zit ingebouwd in de Drawmer Mx 60

groetjes,kobus
      Last edited by Guest; 05-01-10, 18:39.

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

mag ik er dan ook nog even bijzetten dat het geheel een stuk leesbaarder wordt wanneer men Alinea's gebruikt....
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• bones2001
          • Aug 2003
          • 741

Als ik dit apparaat zo effe snel bekijk,
          dan moet je hem als volgt aansluiten,

je microfoon in de Mic input van de Drawner,
          dan met een jack/jack line kabel van de - 10db unbalanced output van de
          Drawner, naar de line in van je CMS 1000.
          En dan de eq sectie van de CMS1000 helemaal neutraal houden.
          Succes ermee.
          Mixen is net als schilderen.
          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Euhhh, doe dan ook gelijk hier en daar een spatie.
            Ik heb het opgegeven om het te lezen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• bones2001
              • Aug 2003
              • 741

Je kan natuurlijk ook de +4db balanced xlr gebruiken, je loopt dan alleen
              de kans dat je veel te hard instuurd.
              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Originally posted by artiest_kobus
                En als jij me Advies wil geven bones?Wat had jij dan gezegt?
                Hij zingt ook vaak rond.Dit kan waarschijnlijk komen doordat ie te hard instuurt lijkt mij?Zal ik dan een probleem oplossen als ik unbalanced gebruik in plaats van balanced?
                Volgens mij heb je dan wel kwaliteit verlies?Of ik heb het helemaal verkeerd?
                Ik zeg altijd maar Balanced is altijd veel beter dan Unbalanced

groetjes bedankt

Het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd zit hem in de afscherming, die ontbreekt bij een ongebalanceerde kabel.
                Daardoor kunnen ongebalanceerde kabels met lengtes vanaf +-6 meter storing oppikken, maar ik neem aan dat je Fx rackje niet zo ver weg staat van je mengtafel

Kwaliteitsverlies heb je volgens mij geen last van.

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Whitefarmer
                  • Oct 2003
                  • 1244

Beste Kobus,
                  hierboven staat duidelijk beschreven hoe e.e.a. aan te sluiten.

Ik zou zeggen DOEN!

ps. als je zingt zoals je schrijft ......
                  Groeten John
                  ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                  Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Originally posted by djspeakertje
                    Het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd zit hem in de afscherming, die ontbreekt bij een ongebalanceerde kabel.
                    Nee hoor... Ongebalanceerde kabels hebben ook een afscherming. Het grapje zit hem in de positieve en negatieve signaaldraden in een gebalanceerde kabel (180 graden faseverschil). Flip je aan het eind van de lijn de fase van één van de draden weer met 180 graden om en voeg je de boel bij elkaar, dan dooft alle storing die je onderweg hebt opgepikt netjes tegen zichzelf uit.

Wat betreft het aansluiten van die Drawmer: gewoon de gebalanceerde XLR uitgang nemen op +4dB (standaard lijn-niveau) en met een verloopje naar gebalanceerde 6,3mm jack naar een willekeurige lijningang van je mixer gaan (kan een mono of stereo kanaal zijn). Ik neem aan dat ook de lijningangen van die Dynacord tafel gebalanceerd zijn.

Groeten Hugo

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

Als je via de lijningang van een mono kanaal je mengtafel ingaat, gebruik je hoogstwaarschijnlijk toch gewoon de mic pre-amp die verzwakt is.

Het mooiste is dus om via de insert return van het kanaal je mengtafel in te gaan, om die manier heb je geen twee mic pre amps in je signaalpad zitten.

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

Originally posted by hugovanmeijeren
                        Nee hoor... Ongebalanceerde kabels hebben ook een afscherming. Het grapje zit hem in de positieve en negatieve signaaldraden in een gebalanceerde kabel (180 graden faseverschil). Flip je aan het eind van de lijn de fase van één van de draden weer met 180 graden om en voeg je de boel bij elkaar, dan dooft alle storing die je onderweg hebt opgepikt netjes tegen zichzelf uit.

.....................

Groeten Hugo

Sorry, weer iets geleerd vandaag!

Maar bij een ongebalanceerde mono-jack kabel heb je de negatieve draad die tegelijkertijd de afscherming is, dat is toch de reden dat de kabel (bij genoeg lengte) storing op gaat pikken? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Sorry voor de vervuiling, maar dit is toch wel belangrijk om goed te weten

Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Maar bij een ongebalanceerde mono-jack kabel heb je de negatieve draad die tegelijkertijd de afscherming is, dat is toch de reden dat de kabel (bij genoeg lengte) storing op gaat pikken? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Sorry voor de vervuiling, maar dit is toch wel belangrijk om goed te weten

Daan
                          Is inderdaad heel belangrijk om te weten, denk dat de zoekfunctie je een heel eind verder brengt.
                          hey mark,
                          Wat ik van de meeste mensen hoor op dit forum is dat ik de lijningang moet gebruiken!
                          En jij zegt dat ik weer de inserts moet gebruiken?Alhoewel het wel een mono kanaal is.Daar heb je wel gelijk in
                          Maar ik snap het allemaal niet meer?Dus jij zegt als ik de lijningang gebruikt dat ik dan 2 preamps gebruik en met inserts niet?

groetjes, kobus
                          Wat hij bedoelt is dat je de mic. pre-amp van je Drawner gebruikt en vervolgens de output hiervan op de mic. pre-amp van je mixer aansluit.
                          De line-input van een kanaal is gelijk aan de mic. input met een weerstand netwerkje om het signaal te verzwakken.
                          Je versterkt dan dus een microfoon signaal tot line niveau om het vervolgens weer te verzwakken tot mic. niveau en daarna nog een keer te versterken tot line-niveau.
                          De insert zit pas na de mic. pre-amp, sluit je de Drawner hierop aan dan blijf je op line-niveau en heb je dus minder onnodig kwaliteitsverlies.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

hey mark,
                            Wat ik van de meeste mensen hoor op dit forum is dat ik de lijningang moet gebruiken!
                            En jij zegt dat ik weer de inserts moet gebruiken?Alhoewel het wel een mono kanaal is.Daar heb je wel gelijk in
                            Maar ik snap het allemaal niet meer?Dus jij zegt als ik de lijningang gebruikt dat ik dan 2 preamps gebruik en met inserts niet?

groetjes, kobus
                            Hallo Kobus,

in jouw situatie is de juiste weg inderdaad via de inserts. Op mijn eigen mixer loopt de lijningang NIET via de preamp (gain regeling is dan dus ook omzeilt) en daar zat ik even teveel met mijn gedachten bij.

Bij veel mixers loopt de lijningang ook gewoon via de preamp (zoals MusicXtra al vertelde) en die wil je het liefst omzeilen omdat je de preamp van je Drawmer al gebruikt.

Als je de insert gebruikt dan weet je in ieder geval zeker dat je niet meer door de preamp van je mixer heen gaat en dat is wat je wilt.

Succes en veel plezier met je Drawmer!

Groeten Hugo

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Bij een ongebalanceerde verbinding is er geen '-' of 'negatieve draad'. Er is naast één signaalleider alleen een afscherming en die hangt aan de massa (aarde). Die afscherming dient ervoor om storing van buitenaf af te vangen, dat gaat goed op korte stukken, maar als de kabellengte toeneemt dan merk je dat de afscherming alleen niet meer voldoende 'bescherming' biedt.

Groeten Hugo

Comment

Working...