Meestal hangen er wel een paar fills in het dak tussen de lampen die op het podium gemikt zijn, ik denk inderdaad als backup, dat als de artiest het oortje kwijt is of ze het niet doen, dan alsnog kan horen als ze buiten het (goede) bereik van de fills in het dak komen.
Talent ellende op TV
Collapse
X
-
Als je zangkwaliteiten te wensen over laten moet je toch iets de schuld geven? Die 'artiesten smoesjes' hebben ze iig wel snel geleerd!Ik zag gisteren nog bij de Pfaff's, moest zo'n gast optreden en daar viel het licht ineens uit, hij zingt gewoon door en de tech's maar naar de uitgesprongen automaat zoeken:P en net toen het nummer af was, ging het licht weer aan
Vonden de dimmers zijn muziek niet mooi ofzo

Wat betreft bij popstars, als je hoort van die kandidaten hoevaak hun oortje al is uitgevallen tijdens een optreden dat ze het daardoor moeilijk kregen (uhum), dan heb ik het idee, dat ze niet bepaald weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Want normaliter vallen ze niet 123 uit.
Bij tv dingen zit er gewoon een zendertech bij, in ears vallen inderdaad dus echt niet zomaar uit.Last edited by cobi; 02-02-10, 13:29.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
hebben jullie wel genoeg tijd om daar naar te kijken dan?? Ik ben al blij dat ik af en toe een avondje vrij ben.. en dan ga ik echt wat anders doen op de bank...Comment
-
Natuurlijk moet er wel wat geluid hangen, om alle microfoonconversaties overal hoorbaar te krijgen. Zangmonitoring lijkt me overigens sterk. Ik kom dan niet vaak op de sets van de talentenshows, maar ik sta wel vaak in het theater.... en daar heeft niemand monitoring. Hoogstens wat infills met de muziek als na de première het halve orkest is wegbezuinigd (en dus gewoon een eerdere opname staat af te spelen of de massa's keyboards worden doorversterkt).Comment
-
Infills of ,zoals ze meestal worden genoemd als ze op het podium staan gericht, sidefills zijn ook monitors. Ook tussen de poten en op het zijtoneel hangen vaak nog kleine kastjes als monitor in de gevallen dat er gekoord wordt vanaf het zijtoneel.Natuurlijk moet er wel wat geluid hangen, om alle microfoonconversaties overal hoorbaar te krijgen. Zangmonitoring lijkt me overigens sterk. Ik kom dan niet vaak op de sets van de talentenshows, maar ik sta wel vaak in het theater.... en daar heeft niemand monitoring. Hoogstens wat infills met de muziek als na de première het halve orkest is wegbezuinigd (en dus gewoon een eerdere opname staat af te spelen of de massa's keyboards worden doorversterkt).
Het is inderdaad wel een andere benadering dan 2 of meer 15" kasten per muzikanten zoals in de rock&roll wereld.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Als jullie eens wisten wat er aan speakers hangt tussen de lampen in de studio, dat zijn er echt heel veel. Televisie is anders dan rock en roll, het geluid moet zoveel mogelijk aankomen daar waar het bedoeld is, anders wordt het geluid voor thuis een grote badkuip.
Ik weet nog wel dat ik eens 14 speakertjes heb opgehangen bij "toen was geluk nog heel gewoon", een zogenaamde soap productie. Er zat nog geen 100 man publiek. Echter, om alle giegeltjes en gelach te horen hingen er 10 microfoons boven hun hoofd en moest elke speaker dus zo zacht mogelijk staan, vandaar de vele speakers.Comment
-
En toch zijn dat weer hele andere TV/Opname producties dan die talentenshows.
Ten eerste is het geluidsniveau op de set bij een soap set, vele malen lager, daar hebben ze geen eigen/individuele versterking als een microfoon voor de neus, maar die hang boven hun kop in het dak boven de set.
De monitoring die ze daar hebben is ook niet bedoeld als personal monitoring, maar voor het algeheel.
Bij zo'n talentenshow ligt het geluidsniveau een stuk hoger, daar komt bij dat ze individuele versterking hebben (microfoon voor de neus), net als monitor, is het geen in-ear dan hangen er in het dak, op het podium gericht, wel speakers.
En ik spreek BvE echt niet tegen, want er hangen gewoon behoorlijk veel (monitor) speakers in het dak richting podium, allemaal tussen het licht weggepropt/vertopt. Dat is zowel bij soap sets als bij talent shows. Alleen de toepassing is net weer wat anders.
Het is geen optimale manier, want ik heb regelmatig een feedbackje gehoord, zowel in de zaal als op de televisie. Bij die talent ellende shows.Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!Comment
-
-
Gisteren nog mensen naar het Nationaal Songfestival gekeken?
Daar waren de mixen behoorlijk verschillend.
De solo artiesten waren op zich goed te verstaan, soms te goed, dat de muziek bij niet meer te horen was, maar bij die meiden groep, de zang was bijna niet te horen, dat arabische riddeltje was irritant aanwezig, niet bepaald subtiel.
Jullie nog dingen gezien waarvan jullie zeggen, uhm ja, das nie goed?Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!Comment
-
-
Op het moment dat het een beetje "aan" gaat in de zaal, dan zijn monitoren echt nodig.Natuurlijk moet er wel wat geluid hangen, om alle microfoonconversaties overal hoorbaar te krijgen. Zangmonitoring lijkt me overigens sterk. Ik kom dan niet vaak op de sets van de talentenshows, maar ik sta wel vaak in het theater.... en daar heeft niemand monitoring. Hoogstens wat infills met de muziek als na de première het halve orkest is wegbezuinigd (en dus gewoon een eerdere opname staat af te spelen of de massa's keyboards worden doorversterkt).
In musical land hangen er een aantal monitoren in de kap/manteaux waar orkest op staat. (los van of je nu nog een compleet orkest hebt of niet.)
Orkest heb je gewoon nodig, anders kan je niet dansen en niet zingen.
Eventueel staan de hoofdrollen nog op een aparte monitor. Hoewel dit echt niet vaak gebeurdComment
-
Of als je wel kunt zingen en erg graag wilt, je niet aan de bak komt omdat je geen super management echter je hebt staan, of omdat niemand jou kent en tijd in je wilt steken.
Zelfs de radio stations willen niet 1x je plaat draaien of zelfs maar even afluisteren.Comment

Comment