live blazers over PA

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SH1000
    • Dec 2009
    • 220

    #1

    live blazers over PA

    Bij kleinere optredens (<150 man) ben ik als toetsenist in een rockband ook de "geluidsman". --> keys/bas/gitaar/drums/4 x zang.

    Binnenkort staan we een avond afwisselend met een andere band op een podium. Ik verwacht ca. 100 man en we regelen zelf het geluid. En ik dus voor de andere band. Ik zie er naar uit om me ook eens 100% op de PA te concentreren.

    De 2e band heeft een blazer-sectie, trompet, alt- en tenorsax en dat is geheel nieuw voor mij. Wie heeft ervaring/tips?
    Good is the enemy of Great
    [Jim Collins]
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    #2
    De juiste keuze aan micro's en plastic schermpjes om de micro's heen zodat het geluid gelijk terug ketst in hun gezicht . Blazers lopen meestal te miepen over het level van de monitors dus waarom zou het bij jou anders zijn .
    Meestal wordt er gekozen voor mic's die ik niet echt mooi vind dus vaak sm57/58/421 .
    Er zijn nu mic's van dpa specifiek voor dit geintje de 4099 . Ik ga een set van 10 komende maandag gebruiken . Niet voor blazers maar voor strijkers kan je er dan meer over vertellen . Let wel zijn niet goedkoop . Ik meen rond de 4 - 500 euro per stuk .

    Comment

    • SH1000
      • Dec 2009
      • 220

      #3
      Originally posted by Timo Beckman
      De juiste keuze aan micro's en plastic schermpjes om de micro's heen zodat het geluid gelijk terug ketst in hun gezicht . Blazers lopen meestal te miepen over het level van de monitors dus waarom zou het bij jou anders zijn .
      Meestal wordt er gekozen voor mic's die ik niet echt mooi vind dus vaak sm57/58/421 .
      Er zijn nu mic's van dpa specifiek voor dit geintje de 4099 . Ik ga een set van 10 komende maandag gebruiken . Niet voor blazers maar voor strijkers kan je er dan meer over vertellen . Let wel zijn niet goedkoop . Ik meen rond de 4 - 500 euro per stuk .
      Zij nemen hun eigen microfoons mee en dat zijn volgens mij sm57's en zonder schermpjes . Dus vragen ze waarschijnlijk om veel monitoring. Ik heb maar twee groepen maar zal in ieder geval 2 extra monitors meenemen. TNX.

      PS het is een "onder ons feestje" dus budget voor dure mic's is er niet. Allemaal eigen spulletjes, gelukkig hebben we in de loop der jaren wel 4 garages vol met rommel verzameld
      Last edited by SH1000; 20-12-09, 12:33.
      Good is the enemy of Great
      [Jim Collins]

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by SH1000
        Zij nemen hun eigen microfoons mee en dat zijn volgens mij sm57's en zonder schermpjes . Dus vragen ze waarschijnlijk om veel monitoring. Ik heb maar twee groepen maar zal in ieder geval 2 extra monitors meenemen. TNX.
        Met maar twee monitor groepen ben je wel heel erg beperkt in je mogelijkheden..... Zou dat wel even kortsluiten met de betreffende band.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4516

          #5
          voor <150 man is de trompet hard genoeg van zichzelf. En zul je van de saxen slechts een beetje duidelijkheid hoeven meegeven. De sectie zelf zal ruim hard genoeg zijn als de band een normaal volume speelt. +/- 104 dBA op een meter reken ik als minimum output. De trompet is voor de beker zeker 126dB bij uithalen!

          Onze sectie is onversterkt 95dBA gemiddeld in zalen rond 120 man. Die staat dus alleen met microfoons om een saxsolo op te halen. En om wat monitoring te krijgen voor de saxen. De trompet moet gewoon met een perspex reflector spelen.

          Die reflector kost niets. Je kan al het "dummy CDtje" uit een spindel onbeschreven CD's gebruiken. Dat is een plaatje wat je (met een uitgeboord gat) al als reflector kunt gebruiken.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • Hansound
            • Apr 2006
            • 832

            #6
            Originally posted by Timo Beckman
            De juiste keuze aan micro's en plastic schermpjes om de micro's heen zodat het geluid gelijk terug ketst in hun gezicht . Blazers lopen meestal te miepen over het level van de monitors dus waarom zou het bij jou anders zijn .
            Meestal wordt er gekozen voor mic's die ik niet echt mooi vind dus vaak sm57/58/421 .
            Er zijn nu mic's van dpa specifiek voor dit geintje de 4099 . Ik ga een set van 10 komende maandag gebruiken . Niet voor blazers maar voor strijkers kan je er dan meer over vertellen . Let wel zijn niet goedkoop . Ik meen rond de 4 - 500 euro per stuk .

            Nou heb jij altijd van die goede opmerkingen, maar als je hier de MD421 bedoelt ben ik het HELEMAAL niet met je eens, helaas kunnen we geen schermpjes om een 421 maar ik (en vele anderen) vind dit de mooiste mic voor blazers,

            Comment

            • Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

              #7
              De 421 is qua klank id. goed voor blazers maar ik vind ze vaak lastig met monitors . Morgen weet ik meer betreffende de 4099 ook wat monitors betreft . Ik zit alleen achter een digico dan . Is voor mij de vuur doop op een digitale tafel (eerder op m7/ls9/dm2000 en wat andere digitale speel dozen gezeten maar ben daarna altijd lekker door gegaan op midas)

              Comment

              • Beldog
                • May 2004
                • 140

                #8
                Ook de 421 kan je met de plexi-schermpjes gebruiken. Je hebt dan enkel korte zwanehalsjes nodig om tss het statief en je 421-klem+schermpje te plaatsen.

                Comment

                • SH1000
                  • Dec 2009
                  • 220

                  #9
                  en moeten er beslist limiters op de blazers? of maakt het eigenlijk niet uit tov zang bas etc.
                  Good is the enemy of Great
                  [Jim Collins]

                  Comment

                  • Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

                    #10
                    Ik denk dat je compressors bedoelt limmiters lijkt me wat te heftig . Ik zou ze het lekker zelf laten bepalen ik bedoel laat ze hun eigen balans maar eens maken zonder poes pas en als je ze hebt dan kun je indien nodig een subgroepje maken voor de blazers en dat met een compressor behandelen .
                    Ik denk dat je je monitors ook van uit de zaaltafel stuurt en dan is het gebruik van compressors per blazer niet echt fijn daar je ze instelt voor je zaal geluid maar ze komen dan ook gelijk op je monitors . Plus dat blazers daar ook over miepen (niet dezelfde klank als normaal en geen dynamiek op de monitors)

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4516

                      #11
                      bij kleinere optredens heb je meestal niet voldoende spullen om ingewikkeld te gaan doen met limiters/compressors.

                      Zoals ik al eerder meldde zal het eigen geluid van de toeters al 90% van het zaalgeluid vormen. Een limiter inserten op 10% van het geluid is niet echt effectief te noemen.

                      Bij grotere optredens is het gebruikelijk om de blazers (als het er meer dan twee zijn) naar een subgroep te routen en daarop een compressor / limiter te zetten. Dit om al te grote pieken iets te begrenzen en alles net iets meer naar elkaar toe te trekken voor een "studiotight" sound.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Gewoon zonder compressor/limiter gaat bij kleinere optredens prima, zelf ook jaren gedaan op een simpel 16 kanalen mixertje waarbij ik alleen voor de bas en vocals compressors gebruikte.
                        je zult zien dat je ze nauwelijks in de mix hoeft te schuiven doordat ze van zichzelf al meer dan genoeg geluid produceren. Wel lekker is een reverb erop voor wat meer ruimtelijk geluid maar dit kan dezelfde zijn die je ook voor de vocals gebruikt.
                        Meestal is mixen in een kleine ruimte de kunst van het weglaten, hoe meer je toevoegt des te meer fouten je kunt maken.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Timo Beckman
                          • Jul 2006
                          • 1298

                          #13
                          Ik heb gisteren dus voor het eerst achter een digi tafel(ook voor het eerst een sd8) met de 4099 van dpa gewerkt .
                          De micro's werden op violen cello contrabas en digididoo gebruikt . Geen enkel probleem what so ever onder vonden . Klank erg goed beter dan alles wat ik tot nu toe heb gehoord voor dit soort instrumenten .

                          Comment

                          • frankvv
                            • Jun 2007
                            • 56

                            #14
                            Wij zijn ook heel erg blij met onze 4099's voor de strijkers (2x viool, 1x altviool). Wat wel erg belangrijk is (als bij alle microfoons voor strijkers) is de positie. Bij ons is vlak bij de kam duidelijk mooier dan bij het f-gat. Het komt redelijk nauw kijken voor een echt goed geluid.

                            Voor blazers wil ik ze nog graag gaan proberen. Voor trompet heb je er bijvoorbeeld 1 die minder gevoelig is

                            Frank
                            Last edited by frankvv; 23-12-09, 17:49. Reason: het moet natuurlijk wel een beetje on topic blijven

                            Comment

                            • SH1000
                              • Dec 2009
                              • 220

                              #15
                              Originally posted by showband
                              voor <150 man is de trompet hard genoeg van zichzelf. En zul je van de saxen slechts een beetje duidelijkheid hoeven meegeven. De sectie zelf zal ruim hard genoeg zijn als de band een normaal volume speelt. +/- 104 dBA op een meter reken ik als minimum output. De trompet is voor de beker zeker 126dB bij uithalen!

                              Onze sectie is onversterkt 95dBA gemiddeld in zalen rond 120 man. Die staat dus alleen met microfoons om een saxsolo op te halen. En om wat monitoring te krijgen voor de saxen. De trompet moet gewoon met een perspex reflector spelen.

                              Die reflector kost niets. Je kan al het "dummy CDtje" uit een spindel onbeschreven CD's gebruiken. Dat is een plaatje wat je (met een uitgeboord gat) al als reflector kunt gebruiken.

                              Inmiddels is het optreden achter de rug. Mijn vuurdoop om alleen PA te doen, ca. 200 man publiek en volgens mij zeer goed geslaagd. De blazersectie had behoorlijk wat eigen volume dus inderdaad een beetje bijversterken en tijdens de solo's wat ophalen.

                              2 monitorgroepen ging goed en de blazersectie wilde inderdaad aardig wat monitoring. Verder geen compressor wel een beetje galm (als bij vocals, wel minder) en dat klonk goed.

                              Uiteindelijk ben ik zeer tevreden. Toch nog een vraagje...

                              Ik heb heel veel gebruik gemaakt van mijn koptelefoon (DT770). Misschien wel 60% van de tijd. Hij sluit de buitenwerled goed af en met de verschillende gitaren en blazers lukte me het niet zo goed om e.e.a. los van elkaar in de zaal te horen.

                              Dus deed ik het volgende.
                              - Mix over koptelefoon.
                              - Haal bijv. gitaar 1 met PFL naar voren om de partij te identificeren
                              - stel volume in de mix bij
                              - etc. voor andere instrumenten.

                              Ik vond het een fijne werkwijze en kreeg ook een compliment dat alle instrumenten goed te horen waren. Is dit ook de gangbare werkwijze?

                              Verder heb ik verschillende instrumenten een klein beetje gepand. Git1 --> 20%L, git2 --> 20%R. Blazers resp 20%L - C - 20%R. Was dit alleen leuk over de koptelefoon of doen jullie dit ook (voor in de zaal)

                              nog bedankt voor de eerdere info
                              Last edited by SH1000; 18-01-10, 21:05.
                              Good is the enemy of Great
                              [Jim Collins]

                              Comment

                              Working...