gepowerde speakers + luidsprekerprocessor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

gepowerde speakers + luidsprekerprocessor

Hey

Ik vraag me eigenlijk af of het wel de moeite is om vb. te investeren in een extra processor voor gepowerde top en basspeakers. Ik vind het gewoon steeds lastig dat de constructeur de clipledjes achteraan de speakers monteert terwijl ik er meestal gewoon voor sta (vanuit FOH)

Ik gebruik momenteel DAS audio AVANT 18A subwoofer samen met mackie SRM450 (of huur DAS audio DR 12A).

Zo een processor is wel handig voor extra delay stackjes (dat weet ik).

Mijn grootste vraag gaat hem erover of je een subwoofer output dan al dan niet moet crossen op 100-150hz en daarna limitten aangezien er in deze speakers al zelf crossover en limitter zit.

Greets
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by drummerke
    Hey

Ik vraag me eigenlijk af of het wel de moeite is om vb. te investeren in een extra processor voor gepowerde top en basspeakers. Ik vind het gewoon steeds lastig dat de constructeur de clipledjes achteraan de speakers monteert terwijl ik er meestal gewoon voor sta (vanuit FOH)

Ik gebruik momenteel DAS audio AVANT 18A subwoofer samen met mackie SRM450 (of huur DAS audio DR 12A).

Zo een processor is wel handig voor extra delay stackjes (dat weet ik).

Mijn grootste vraag gaat hem erover of je een subwoofer output dan al dan niet moet crossen op 100-150hz en daarna limitten aangezien er in deze speakers al zelf crossover en limitter zit.

Greets
    Als je een powered speaker op een processor aansluit om hem een delay te kunnen geven dan laat je normaal gesproken een full-range signaal door en ga je op de processor dus geen cross-over instellen omdat het dan dubbelop zou zijn.
    Meestal wordt alleen het mid/hoog als delay-stack ingezet en dan stuur je een signaal vanaf ca. 100Hz naar de delay, dit doe je dan wel via een processor.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• drummerke
      • Oct 2006
      • 432

iemand die een antwoord heeft op men vraag? En ja, ik weet waarvoor die delay dient.

Maar is het gezond en OK om een signaal naar een gepowerde sub te sturen dat al gecrost is of niet?

Greets

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

iemand die een antwoord heeft op men vraag? En ja, ik weet waarvoor die delay dient.

Maar is het gezond en OK om een signaal naar een gepowerde sub te sturen dat al gecrost is of niet?

Greets
        Volgens mij heb ik een antwoord gegeven op je vraag hoor....
        Lees het nog maar eens door

Comment

• drummerke
          • Oct 2006
          • 432

Denk dat jij men vraag niet goed begrijpt

Ik zou de processor gewoon gebruiken (heb dit al gedaan vroeger) tussen mengtafel en speakers. Voordeel is dat ik zie wanneer het signaal in het rood gaat dus, dan gaat het ook in het rood op de speakers (heb ik zou in gesteld). Maar men vraag is of dit wel ok is, aangezien er normaal een fullrange signaal naar de bassen gaat en vandaar uit met de ingebouwde crossover er weer weggaat. Dan ga je 2x hetzelfde gaan doen. Maar ja, als je uw fullrange signaal gaat gaan limieten ...dat is niet echt aan te raden ;-).

Simpelste zou zijn om clip leds vooraan te plaatsen (maar dat is helaas meestal niet zo simpel)

Voordeel van procosser is ook dat je vb tijdens spraak gewoon sub kan uitschakelen vanaf FOH :-)

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Denk dat jij men vraag niet goed begrijpt

Ik zou de processor gewoon gebruiken (heb dit al gedaan vroeger) tussen mengtafel en speakers. Voordeel is dat ik zie wanneer het signaal in het rood gaat dus, dan gaat het ook in het rood op de speakers (heb ik zou in gesteld). Maar men vraag is of dit wel ok is, aangezien er normaal een fullrange signaal naar de bassen gaat en vandaar uit met de ingebouwde crossover er weer weggaat. Dan ga je 2x hetzelfde gaan doen. Maar ja, als je uw fullrange signaal gaat gaan limieten ...dat is niet echt aan te raden ;-).

Simpelste zou zijn om clip leds vooraan te plaatsen (maar dat is helaas meestal niet zo simpel)

Voordeel van procosser is ook dat je vb tijdens spraak gewoon sub kan uitschakelen vanaf FOH :-)
            Ik begrijp je vraag wel, zoals ik al zei is het dubbel op en om nou een processor alleen maar te kopen omdat je de clip-ledjes niet kunt zien...
            Normaal gesproken is 0 dB op je mengpaneel ook 0 dB op je speakers, dus wanneer je dat een keer checked weet je precies wanneer de clip-ledjes aan gaan. Zelf heb ik bijna nooit zicht op mijn amp-racks en processors, wordt ook lastig als er publiek voor gaat staan.
            Het voordeel van de stemmen niet naar de subs sturen heb je alleen bij een processor met meer dan twee inputs, dat is ook de manier waarop ik altijd werk.

Comment

• jop
              • Jun 2002
              • 92

Ik gebruik zelf ook nog xilica processing (xp serie) voor onze actieve geluidsets (mb audiosystems) en kan dit zeer aanraden. Een simpel draadloos routertje eraan en je kunt vanaf elke positie in de zaal met je laptopje het geluid inregelen zoals:
              -gainstructuur aanpassen
              -delay inregelen
              -eq voor ruimteaanpassingen (de xp heeft een eerrrugg goede eq aan boord die geen rare faseverschilletjes veroorzaakt)
              -op dj klussen een compressor erop

Live mix ik als musicextra met de subs via de auxen (wij hebben de xp 4080 en 8080) maar voor disco heb je een xp2040 voor nog geen 700,-
              Wel raad ik aan om als je de processor gebruikt om te limitten, je de crossover instelt, zodat als je sub in de limit schiet de toppen niet mee gaan. (soort van multiband idee)
              Het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat je de ingebouwde crossovers in de sub / top niet meer gebruikt, en deze direct op de processor aansluit.
              Last edited by jop; 22-09-09, 22:33.
              Powerd by MB-Audiosystems

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

Jij wil dus in feite 2 cross-over's in serie gaan zetten, hierdoor krijg je een optelling van beide cross-over's met alle voor en nadelen.
                Ik zou het gewoon niet doen.

Mvg

Jack
                Powered by AudioMadness....

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Ik vindt het zeker overbodig om bij self powered speakers een speaker management systeem te gebruiken.
                  In jouw geval zal ik gewoon eens gaan kijken naar een 'deftige' compressor/limiter en die bij je FX rack zetten bij je F.O.H
                  Stel deze precies in tot de drempel van clipping van je speakers en klaar ben je..

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by salsa
                    Ik vindt het zeker overbodig om bij self powered speakers een speaker management systeem te gebruiken.
                    In jouw geval zal ik gewoon eens gaan kijken naar een 'deftige' compressor/limiter en die bij je FX rack zetten bij je F.O.H
                    Stel deze precies in tot de drempel van clipping van je speakers en klaar ben je..

Dave
                    Zelfs dat is een erg dure oplossing, zeker wanneer je altijd zelf de set bedient, het gaat er eigenlijk om dat TS de clip-leds van zijn powered speakers niet kan zien.
                    Zoals ik al eerder aangaf, ff één keer uitzoeken wat de VU meters op de mixer aangeven op het punt dat de clip-leds op de speakers op gaan lichten en dat als referentie aanhouden, simpel, goedkoop en betrouwbaar.

Comment

• Beckers Entertainment
                      • Dec 2008
                      • 650

Ik maak even gebruik van je topic. (misschien kan het jou ook nog wel van pas komen)
                      Ik ben ook van plan om voor mijn actieve set iets van een EQ/processor aan te schaffen. Toevallig kwam ik de DBX 231 tegen.
                      dbx® Professional Products 231 Dual Channel 31-Band Graphic EQ
                      Ik ga mijn nieuwe toppen regelmatig als monitor inzetten, dus misschien is het wel handig om deze met een EQ af te stellen?
                      Bovendien wil ik hem tijdens normaal PA/drive-in werk gebruiken om mijn hele set af te stellen.

Heb dus 3 vragen:
                      -Is deze EQ kwalitatief gezien goed?
                      -Is het handig om bij normaal PA werk een EQ voor de speakers te zetten of word de klank er toch niet veel beter op?
                      -Kan ik in plaats van een EQ niet beter voor een processor gaan?

De reden waarom ik zeg dat het jou misschien ook nog van pas kan komen zijn de CLIP leds op de EQ. Weet niet of dit een eventuele oplossing voor je probleem kan zijn?

Groeten Jasper
                      Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

Hallo Beckers!!

Ik zou deze i.c.m een 'deftige' dbx compressor/limiter inzetten..
                        Zit je zeker goed kwa 'anti-clipping'.

Dave
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by Beckers Entertainment
                          Ik maak even gebruik van je topic. (misschien kan het jou ook nog wel van pas komen)
                          Ik ben ook van plan om voor mijn actieve set iets van een EQ/processor aan te schaffen. Toevallig kwam ik de DBX 231 tegen.
                          Ik ga mijn nieuwe toppen regelmatig als monitor inzetten, dus misschien is het wel handig om deze met een EQ af te stellen?
                          Bovendien wil ik hem tijdens normaal PA/drive-in werk gebruiken om mijn hele set af te stellen.

Heb dus 3 vragen:
                          -Is het handig om bij normaal PA werk een EQ voor de speakers te zetten of word de klank er toch niet veel beter op?

De reden waarom ik zeg dat het jou misschien ook nog van pas kan komen zijn de CLIP leds op de EQ. Weet niet of dit een eventuele oplossing voor je probleem kan zijn?

Groeten Jasper
                          1) Weet ik niet, heb er zelf nooit mee gewerkt.
                          2) Normaal gesproken zit er altijd een EQ op de FOH speakers van een PA, deze gebruik je om een set op de plaatselijke acoustiek af te regelen.
                          3) Een processor heeft een andere functie, de EQ die hier in zit wordt gebruikt om de aangesloten speakers een goeie basis-setting te geven, vervolgens kom je hier niet meer aan en gebruik je een aparte 31 bands EQ zoals in '2' omschreven.

Comment

• drummerke
                            • Oct 2006
                            • 432

Merci voor de reacties.

0 db staat niet echt vermeld op digitale mixer en gaat ook niet echt goed werken (zelfde met master compressie) omdat je dan het totaal geluid gaat limiteren terwijl het enkel de subsspeakers zijn die meestal in de gevaren zone komen van clip.

Jack? Heb jij ervaring met die manier van werken? Want is daar waar ik ook beetje voor vrees. Vroeger met men mackie's SWA1501 heb ik dat ook wel via processor gedaan en dat werkt wel hoor. Processor die ik gebruikt heb was van OEM merk en wel degelijk (beter dan DBX PX driverrack, minder ruis en meer functies). Ik stuur meestal stereo top en mono sub uit dan (ook al omdat ik vaak subs in het midden samen leg).

Momenteel heb ik dus de nieuwe DAS audio avant sub 18a in gebruik.

Greets Karel

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by Beckers Entertainment

Heb dus 3 vragen:

Groeten Jasper
                              1) Weet ik niet, heb er zelf nooit mee gewerkt.
                              2) Normaal gesproken zit er altijd een EQ op de FOH speakers van een PA, deze gebruik je om een set op de plaatselijke acoustiek af te regelen.
                              3) Een processor heeft een andere functie, de EQ die hier in zit wordt gebruikt om de aangesloten speakers een goeie basis-setting te geven, vervolgens kom je hier niet meer aan en gebruik je een aparte 31 bands EQ zoals in '2' omschreven.

Om nou een complete EQ aan te schaffen vanwege de clip-ledjes???
                              Overigens is het eigenlijk zo dat wanneer je op een klus steeds zicht wilt hebben op je clip-ledjes je eigenlijk gewoon een te kleine set bij je hebt voor die klus.

Comment

Working...