Ervaringen met D&B Max actief vs passief

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Ervaringen met D&B Max actief vs passief

Beste mensen,

Ik gebruik sinds enige tijd met erg veel plezier mijn D&B Max12 monitoren.

Ik weet dat je deze monitoren (net als de 15" versie) ook actief kunt aansturen. Heeft iemand hier ervaring mee.

Is er veel verschil met passief gebruik ??

Ik gebruik ze nu met Crown XTi2000 versterkers en denk er eventueel aan om over te gaan op D&B's, is dan de D6 of D12 aan te bevelen. Is alleen voor deze monitoren, als PA gebruik ik gewoonlijk Sound Projects.
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Originally posted by MarkRombouts
    Beste mensen,

Ik weet dat je deze monitoren (net als de 15" versie) ook actief kunt aansturen. Heeft iemand hier ervaring mee.

Ik gebruik ze nu met Crown XTi2000 versterkers en denk er eventueel aan om over te gaan op D&B's, is dan de D6 of D12 aan te bevelen. Is alleen voor deze monitoren, als PA gebruik ik gewoonlijk Sound Projects.
    Klinkt een stuk beter, je kan een stuk verder gaan qua volume zonder dat het schreeuwerig wordt. Een collega van me deed een bekende nederlandse artiest met 3 minimaxen aktief op 1 ampmax. Dat ging prima.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• luc2366
      • Jul 2002
      • 1161

Beste mensen,

enkel uit interesse: gebruik je enkel max-12'en of een combi van 12" met 15"? Waarom ging je voor de 12"-versie?

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Actief aansturen kost je natuurlijk wel 2 kanalen van je D12. Als je meerdere groepen actief moet aansturen kost je dit wel een aardige bom duiten natuurlijk.

Met een D6 kun je niet twee weg actief aansturen (geen relais om de output polen te scheiden)
        Daarnaast is er wat verschil in output tussen de D6 en D12 in dB's.

Wij gebruiken ze passief aangestuurd. Wanneer in gebruik als topje voor spraak//infill/sidefill/outfill dan worden ze altijd via een D6/D12 aangestuurd. De processing van D&B komt dat wel ten goede.

De Max12/15 klinken op een Amp met geschakelde voeding wel minder dan op een ringkerntrafo Amp. Vooral qua body en soms qua presence.
        d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by MusicSupport

De Max12/15 klinken op een Amp met geschakelde voeding wel minder dan op een ringkerntrafo Amp. Vooral qua body en soms qua presence.
          Dat ligt er wel helemaal aan welke amp je gebruikt....
          Overigens vraag ik me af of het voordeel van aktief aansturen opweegt tegen de nadelen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

Originally posted by luc2366
            enkel uit interesse: gebruik je enkel max-12'en of een combi van 12" met 15"? Waarom ging je voor de 12"-versie?
            Ik heb zelf enkel 12" versie en heb daar bewust voor gekozen. Wat mij betreft klinken de 12" beheerster en mooier dan de 15" die uiteraard wel een stuk harder gaan. Voor mij is hard meestal niet zo nodig dus vandaar de keuze voor de ook nog erg compacte 12" max.

Bjj grotere evenementen/festivals moet ik meestal toch materialen inhuren en dan huur ik er meestal een stel Max15's bij.

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Ik heb zelf enkel 12" versie en heb daar bewust voor gekozen. Wat mij betreft klinken de 12" beheerster en mooier dan de 15" die uiteraard wel een stuk harder gaan. Voor mij is hard meestal niet zo nodig dus vandaar de keuze voor de ook nog erg compacte 12" max.

Bjj grotere evenementen/festivals moet ik meestal toch materialen inhuren en dan huur ik er meestal een stel Max15's bij.
              Op festivals kun je behalve naast drummers en frontzangers best Max12's wegleggen.

De Max15 lijkt harder te gaan door de 60 graden spreiding t.o.v. de Max12 die 80 graden heeft. De Max15 is daardoor wat directer en heeft natuurlijk meer ballen door de 15". Volgens specs gaat de 15" 1dB harder dan de 12". Tsjaaa wat moet je daar van zeggen.
              d&b Audiotechnik

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

Op festivals krijgen de drummers meestal een drumfilletje bestaande uit een SoundProjects SP15 en een PM of SP2. De max15's worden dan inderdaad gebruikt voor de leadzangers. De rest kan makkelijk af met de 12".

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Waarom zou de leadzang niet met een 12" af kunnen?
                  Ik gebruik juist liever een 12" omdat stemmen daar beter uit lijken te komen.
                  Goeie amp erachter (lab1600) en over volume ook niets te klagen.

Comment

• cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

Originally posted by MusicXtra
                    Waarom zou de leadzang niet met een 12" af kunnen?
                    Ik gebruik juist liever een 12" omdat stemmen daar beter uit lijken te komen.
                    Goeie amp erachter (lab1600) en over volume ook niets te klagen.
                    Precies, een max15 gaat op papier misschien wat harder, maar een minimax 'prikt' een stuk makkelijker door het het podium geluid heen. Zet ze maar eens naast mekaar op een podium.

Het verhaal dat een ringkern beter zou klinken op een max is ook onzin. Zet er een mooie Labgruppen op en je vraagt je af waarom je ooit in de ouwe P1200 bent getrapt.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

Ik zal het eens proberen binnenkort met de 12" op lead, eventueel twee kan natuurlijk ook.

Ik moet zeggen dat ik over de combi met mijn XTi2000's ook eigenlijk best wel tevreden ben en ik twijfel dus ook of ik moet overstappen naar de D6/12.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Ik zal het eens proberen binnenkort met de 12" op lead, eventueel twee kan natuurlijk ook.

Ik moet zeggen dat ik over de combi met mijn XTi2000's ook eigenlijk best wel tevreden ben en ik twijfel dus ook of ik moet overstappen naar de D6/12.
                        Ik heb er ook een tijdje over gedacht om mijn monitoren aktief aan te sturen.
                        Maar ik vond de voordelen absoluut niet opwegen tegen de nadelen.
                        Je hebt per monitor twee versterkerkanalen nodig en een processor, met een EQ kun je klankmatig al genoeg aanpassen, enige dat overblijft is de time-alignement en dat je misschien 1 of 2 dB harder kunt.
                        Om daar nou drie extra versterkers voor mee te slepen (6 groepen) vond ik wat te ver gaan.
                        Enige dat ik aktief aan wil gaan sturen is de drumfill, nu gebruik ik daar nog een 2*15/6/1" voor maar die vind ik te lomp en dus wil ik die gaan vervangen door een 15" sub met een 12" floortje erop.

Comment

• MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

Originally posted by cobi
                          Precies, een max15 gaat op papier misschien wat harder, maar een minimax 'prikt' een stuk makkelijker door het het podium geluid heen. Zet ze maar eens naast mekaar op een podium.

Het verhaal dat een ringkern beter zou klinken op een max is ook onzin. Zet er een mooie Labgruppen op en je vraagt je af waarom je ooit in de ouwe P1200 bent getrapt.
                          Voor onze 'dovere' zangeressen die niet echt meer kunnen tonen op de hogere 'prikkende' tonen van een Max12 biedt de Max15 echt uitkomst.

De P1200 is niets mis mee; en ook niet met de Max processing. Klinkt toch net wat beter dan niet geprocessed. Daarnaast is en blijft LAB toch echt wel een A merk. Maar dat hoopte ik met een dure Dynacord LX1600 ook te hebben. Maar de oudere Dynacord P1050 (ringkern) klinkt (ook met de processor uit) beter met een Max dan de LX1600 (geschakelde voeding)
                          Ook een QSC GX3 (met ringkern) klinkt lekkerder en warmer. Ik merk gewoon het verschil. De Crown XTI4000 heb ik ook een tijdje gehad en geprobeerd op de Max en vond ik toch minder mooi.

Maar ik wil binnenkort voor de quad LAB's gaan orienteren. Kleinere monitorrackjes met minder gewicht!
                          d&b Audiotechnik

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2139

Als je echt alleen maar maxen wilt aansturen zou ik de keuze voor de d&b versterkers links laten liggen. Deze zijn natuurlijk super goed en handig, maar echter wel zeer duur voor dan alleen maar maxen aan te sturen.

Wil je in de toekomst natuurlijk nog ander spul van d&b kopen, dan zou ik zeker niet twijfelen en meteen voor de d12 gaan bv. Deze zijn natuurlijk zeer prijzig, maar je krijgt er wel wat voor terug dan.
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Bazeman
                              • Apr 2004
                              • 112

@markrombouts

Wist je dat Sound Projects sinds kort ook een actieve 15" coax monitor heeft?? Het kastje is dezelfde als een SP2floor, maar dan met een 15"/1,5" coax. Kun je je monitor rack helemaal thuislaten

Comment

Working...