yamaha LS-9 EQ clipt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cue audio solutions
    • Jul 2009
    • 1

yamaha LS-9 EQ clipt

Hallo,

wij hebben een Yamaha ls-9 32 in de verhuur liggen en als ik alle lijnen wat binnen komen afmixen zodat het eerste oranje lampje net niet knippert en alle faders op 0 dB afmix clipt de main eq.

weet iemand hier een oplossing voor?

Groeten.
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Ik begrijp werkelijk waar geen reet van je zin of wat je probeert uit leggen(lees je zin zelf nog eens door voor de grap)....(hoop niet dat je zo ook met klanten communiceert)

Iets met het clippen van de EQ op je LS9?

Ik heb nog nooit een clippende EQ op een LS9 gehad (en we hebben er hier 7 dus ervaring zat)

Je hebt het waarschijnlijk over het digitaal vollopen van je masterbus omdat je met de faders naar 0dB mixed terwijl je masterschuif maar half open staat.

Digitaal les 1: Master op 0dB en mixen met de schuiven. Zo houd je headroom.

Clippende inputgains zijn is mogelijk; of een te ver ge'gainde' input waar nog eens digitaal een behoorlijke (channel) EQ overheen gaat kunnen ertoe leiden dat je verstoring waar neemt.
    Last edited by MusicSupport; 06-08-09, 12:44.
    d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Lijkt me ook niet zo moeilijk te voorkomen, gewoon minder gain op de kanalen en je probleem is verholpen....
      Digitaal mixen is net ff anders als analoog, met analoog ben je wellicht gewend tegen het clippen aan te mixen i.v.m. de S/R verhouding, clipt je signaal iets dan is het niet gelijk een ramp.
      Met digitaal moet je altijd zorgen dat je voldoende headroom overhoudt, clippen is uit den boze.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by MusicXtra
        Lijkt me ook niet zo moeilijk te voorkomen, gewoon minder gain op de kanalen en je probleem is verholpen....
        Digitaal mixen is net ff anders als analoog, met analoog ben je wellicht gewend tegen het clippen aan te mixen i.v.m. de S/R verhouding, clipt je signaal iets dan is het niet gelijk een ramp.
        Met digitaal moet je altijd zorgen dat je voldoende headroom overhoudt, clippen is uit den boze.
        Vandaar dat sommigen nog eens een Studer A827 durven laten lopen naast hun protools voor liveopnames.

Comment

• gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

Is de "main EQ" een los apparaat?

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by gertgeluid
            Is de "main EQ" een los apparaat?
            Nope, zit allemaal in de mixer geïntegreerd.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Originally posted by MusicXtra
              Nope, zit allemaal in de mixer geïntegreerd.
              Gert weet vast ook wel dat er graph eq's in een ls9 zitten
              Maar misschien heeft de ts een los apparaat geinsert dat op een ander nivo werkt dan de tafel.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

De opmerking van Gert is zo gek nog niet.....

Als je de VU meter op 0 db uitstuurd, stuur je dus wel +24 db naar je apparaat die aan de L/R bus zit.
                Een EQ (of versterker van mijn part) zal dat wellicht niet aankunnen, en dus kunnen clippen

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by jakkes72
                  De opmerking van Gert is zo gek nog niet.....

Als je de VU meter op 0 db uitstuurd, stuur je dus wel +24 db naar je apparaat die aan de L/R bus zit.
                  Een EQ (of versterker van mijn part) zal dat wellicht niet aankunnen, en dus kunnen clippen
                  Denk dat er bij de LS9, net als bij de M400, wel output attenuation knoppen op zitten....
                  Het is overigens wel zo dat ik hetzelfde 'probleem', zij het veel minder extreem, heb gehad op mijn M400, sindsdien gain ik minder enthousiast en komt het eigenlijk niet meer voor.

Comment

• gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

Het is een psychologisch dingetje. Werk je analoog rond de nul, dan zit je digitaal op -18. Da's een verschil van 18 dB en dat kan raar voelen.

De metering op bijvoorbeeld een XL8 is "ouderwets" dBu en dat betekent dat je in de praktijk voor je gevoel een degelijke gain structuur aan het maken bent (je ziet oranje ledjes, en je levels gaan dik over de "nul"). Feitelijk zit je in het digitale domein nog niet eens in de buurt van de "nul", maar dat is ook totaal niet relevant. De ruisvloer zit bij de betere digitale systemen meestal nog lager dan bij analoge systemen, dus die zorg is al helemaal niet aan de orde. Prik er een ouwe SPX bij, en pas dan moet je je zorgen maken over ruisvloeren en hard insturen

Waar is de TS trouwens?

Comment

Working...