Welke microfoon??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lifespan
    • Dec 2007
    • 47

Welke microfoon??

Hallo lui,

Ik wil voor de zanger van mijn band een nieuwe microfoon aanschaffen en denk daarvoor over de Shre BETA 87, echter er is hier een A-versie en een B-versie voor, voor zover ik weet is de A-versie supernier karakteristiek en de de C versie nier karakteristiek, maar kan iemand mij nu vertellen welke ik het beste aan kan schaffen voor podiumgebruik en waarom die versie daar het beste voor is?

Hoor graag van jullie.

groet,
    Lifespan
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Hoi Lifespan,

Er zijn best veel factoren die meespelen bij de keuze van een zangmicrofoon. De soort muziek, het formaat podia waarop je staat, de klankkleur van jullie zanger, zijn volume en zijn microfoontechniek om de belangrijkste zaken maar even op te noemen.

Ook de keuze voor een nier of andere karakteristiek zou ik hier vanaf laten hangen. Een zanger die netjes on-axis zingt en in het geval van veel podiumlawaai de mic netjes voor zijn lichaam houdt gedurende de show, zou goed kunnen werken met een supernier. Een zanger die wat meer voor zijn bek langsroert met de mic is meestal beter af met een nier, aangezien de helft van zijn tekst anders wegvalt en de zang continu van klankkleur verandert.

Ga iig niet zomaar voor een bepaalde mic omdat je hebt gehoord dat het zo'n goed ding is, zo simpel liggen de zaken niet.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

100% eens met sparky (maar vergeet monitors/in-ear niet als factor).

Huur/leen ze alle 2 eens en probeer het uit. 1e set de ene, 2e set de ander. 3e set gebruik je wat je nu al gebruikt.

Kun je het verschil aardig horen.
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Irma
        • Aug 2009
        • 1

Zangmicrofoon

Een interessant artikel over de aanschaf van een zangmicrofoon lees je op www.onthemike.ning.com; de nieuwe online community voor fanatieke amateurzangers en semiprofs. Lees hier inspirerende interviews, tips en adviezen van experts en deel je ervaring, filmpjes en foto's.

Irma

Comment

• MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

Originally posted by Irma
          Een interessant artikel over de aanschaf van een zangmicrofoon lees je op www.onthemike.ning.com de nieuwe online community voor fanatieke amateurzangers en semiprofs. Lees hier inspirerende interviews, tips en adviezen van experts en deel je ervaring, filmpjes en foto's.

Irma
          Leuk artikel; van je eigen website zo te zien? Je moet even de link aanpassen in je post (zit een foutje in)(heb ik hier in de quote al gedaan)

Aantal goede tips en naar mijn mening ook het nodige dat meer nuance nodig heeft.

Ik lees bijv. dit over condesator vs. dynamisch:

Bovendien heb je al wel een goed getrainde stem en een behoorlijk volume nodig om voordeel uit zo’n microfoon te halen. Voor gebruik op het podium en in oefenruimtes is een dynamische microfoon te prefereren, temeer omdat condensatormicrofoons op goedkopere installaties snel feedback oppikken. Dat betekent: piepen! Au!
          Je punt is duidelijk en er zit een kern van waarheid in. Het rondzingen/piepen op een installatie door de hogere gevoeligheid van een condensator hangt natuurlijk niet alleen af van de kwaliteit van de installatie maar vooral ook van de technicus achter de knoppen. Rommel je als band zelf aan de knoppen en weet je niet goed wat je doet dan kun je ook beter een dynamische kopen (binnen het kader van dit verhaal)

Daarnaast is het mooie van een goede condesator dat de artiest minder geforceerd hoeft te zingen, de technicus minder hoeft te draaien en het volume dus wat beperkter kan blijven (mits goede oren) om er toch jou mooie geluid uit te krijgen.

Uit eigen ervaring; een SM58 moet ik een hoop frequenties meegeven om een zangeres mooi te laten klinken met als gevolg dat de SM58 uiteindelijk net zo luid op de monitor kan (vanwege de door mij verhoogde rondzinggevoeligheid) als een Beta 87A waar ik minder aan hoef te sleutelen en zo ook de kans op rondzingen verklein...

Met andere woorden het mes snijdt aan 2 kanten.

Wat je zegt over getrainde zanger(e)s(sen) / sprekers wat betreft dynamisch of condenser klopt. Als je een beetje in een micro kan boeren maar je weet bij *** niet hoe je hem moet vast houden en hanteren is een dynamische te prefereren! Heb je meer techniek dan beleef je veel plezier aan een goede condesator.

Vervolgens speelt het type band waarin je speelt erg mee. Zit je in een heftige rockband met een behoorlijke luide backline dan moet jij en de technicus van behoorlijk goede kunde zijn om de condesator waardoor je zingt overeind te houden zonder de hele band erdoor te horen. Hier gaat de dynamische microfoon weer boven de condensator.

Asl je bandje veel balads en luisterliedjes speelt dan kan de condensator uitkomst bieden.

Door de betere techniek en gevoeligheid klinken condesators vaak stukken beter dan hun dynamische broertjes! Dit zie je ook terug in de prijs.

Draadgebonden klinkt nagenoeg altijd beter dan draadloos (compressie en compending tijdens draadloze overdracht gaat ten koste van klankkwaliteit) Draadloos of niet moet je ook weer af laten hangen van je budget en je soort band. Bij een feestende publieksband lijkt mij het wenselijk dat de zanger(es) kan rondlopen.

@TS: Ik vind de Beta 87A een stuk mooier dan de Beta 87C. Omdat de A nog wat gevoeliger is zingt deze makkelijker weg dan een C maar met een groter risico op rondzingen.
          d&b Audiotechnik

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Originally posted by Irma
            Een interessant artikel over de aanschaf van een zangmicrofoon lees je op www.onthemike.ning.com; de nieuwe online community voor fanatieke amateurzangers en semiprofs. Lees hier inspirerende interviews, tips en adviezen van experts en deel je ervaring, filmpjes en foto's.

Irma
            en je kan op Musicfrom.nl bij de tips kijken.

Het kopen van een zangmicrofoon - Bandzaken - MusicFromNL

(maar die ken je aan jouw teksten te lezen zo te zien al )
            lekker belangrijk!

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

De TS zal inmiddels wel zijn micro aangeschaft hebben, maar even het verschil tussen cardioïde en hypercardioïde (nier en supernier).
              Bij de hypercardioide micro is het richting effect nog groter, een kleinere openingshoek, als bij de gewone cardioïde mic. Helaas neemt de gevoeligheid aan de achterzijde ook wat toe. De mic zal dus eerder rondzingen als de monitor recht voor de zanger staat. In het algemeen werkt een hypercardioïde mic beter als de monitors iets meer links en of rechts van de zanger staan. Bij cardioïde kan de monitor recht voor de zanger staan.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

Originally posted by MusicSupport
                Het rondzingen/piepen op een installatie door de hogere gevoeligheid van een condensator hangt natuurlijk niet alleen af van de kwaliteit van de installatie maar vooral ook van de technicus achter de knoppen. Rommel je als band zelf aan de knoppen en weet je niet goed wat je doet dan kun je ook beter een dynamische kopen (binnen het kader van dit verhaal)
                Andersom: als je genoeg rommelt en genoeg die condensator laat 'piepen', krijgt de zanger(es) snel genoeg microfoontechniek om dit soort dingen NIET te doen voor het publiek.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by jurjen_barel
                  Andersom: als je genoeg rommelt en genoeg die condensator laat 'piepen', krijgt de zanger(es) snel genoeg microfoontechniek om dit soort dingen NIET te doen voor het publiek.
                  Wel eens opgelet naar wie er gekeken wordt als er een microfoon rond zingt?
                  Juist, naar de technicus in de zaal.
                  En daarbij vind deze methode een ietwat 'aparte' manier van leren.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...