Foh mixen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

Originally posted by showband
    Ik ben trouwens benieuwd of deze mensen ook bij digitale tafels met de gain mixen.... Brand maar los!
    He das een goeie.... Nu heb ik me zelf nooit met digitale tafels beziggehouden, maar er is veel apparatuur op de markt waarbij de gain het enige analoge deel is in je toestel: zo zal je zoveel mogelijk bits van je A/D converter gebruiken. Als je met zulke toestellen je gain op -18dB zet, dan gebruik je 3 bits minder....

Maargoed, ik heb geen flauw idee hoe de meeste digitale tafels hun gain werkt

Comment

• flash-a-new-generation
      • Nov 2006
      • 228

ik haak ook in op faders op nul dB. Laatst was ik bij een mixersessie van blaaskappelenmuziek en daar leerde de beste man iedereen op te gainen tot minus 10dB en vervolgens met de faders schuiven.

ik mix vanaf het begin al gewoon op gehoor en niet met de flauwekul met gains etc. het is misschien makkelijk om te beginnen maar ik vind dat totaal niet werken.. ik druk mn kanaalfaders op 0dB en dan ga ik mijn gewenst geluidsniveau gainen. na een nummertje soundcheck staat de balans en is het prima werken. ik kan me zeker wel vinden in de bovenstaande argumenten van de schuifruimte die je dan nog hebt.

met digitale tafels doe ik precies hetzelfde. of het nu een O1V is of een M7CL.
      EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• dwali
        • Jun 2002
        • 92

Originally posted by Poelmans
        Maargoed, ik heb geen flauw idee hoe de meeste digitale tafels hun gain werkt
        digi mixers hebben na de gain vaak nog een digitale trim of attenuator..
        For those about to rock, we salute you...

Comment

• zjeten
          • Mar 2003
          • 331

Goeieavond,
          Is het niet zo dat de mensen die mixen met de gain eerst hebben leren mixen op een monitortafel en daarna doorgeschoven zijn naar het foh.
          Op monitors ga ik als volgt te werk.Zet mijn gain dat het ingangssignaal op 0 dB komt ,(aux op post) en schuivers op 0 dB. Dan maak je u monitormix met de aux'es maar heb je nog een soort snelle ingrijpmogelijkheid met u schuiver bij feedback.De schuiven staan altijd op 0 dB.
          Bij foh zet ik eerst mijn gain structuur dat alles 0 dB afgeregend is en binnekomt.
          Daarna eq en alles bijschuiven met de fader. Als je daarna nog aan je gain komt veranderd je zoals al eerder vermeld je monitor level(als dit via foh gaat),je compressors,gate's, effecten. En als je een kanaal luid moet uitsturen door 1 of andere reden heb je kans dat je het ingangssignaal in het rood draait met een kleine dynamic tot gevolg en een krakend kanaal.
          Iedereen mixt zoals hij wilt maar heeft mij maar de schuivers als volume regeling .
          Staat trouwens ook laatst in de ketting op een blokschema.
          Dit zal niets voor niets zijn denk ik.
          Wat ik wel in dachtig zal blijven is inderdaad eerst eens stem inmixen.
          Daarna de rest. Een goede tip,zeker voor kleine podia.
          Groeten,
          Jeffrey

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Waarom met je faders op 0 dB beginnen?? met stip op 1: HEADROOM, direct gevolgd door: werkt fijner (o.a. logaritmisch verloop faders)!

Als je begint zet je je schuifjes op 0 dB en draai je aan je gain totdat je je gewenste volume hebt... Mixen doe je daarna op je faders... mixers die hun faders echt in geen enkel geval aanraken en alles op de gain doen snappen het niet helemaal denk ik. Als dan tijdens de show bepaalde faders wel erg ver van de 0 dB gaan lopen, pas je je gain-knoppie (en dynamics) aan.

Als je monitors doet vanuit je FOH, vereist dit uiteraard een andere aanpak en zul je veel meer op je faders blijven mixen, zonder aan de gain te komen.

Verder draagt Dwali ook al een aantal additionele redenen aan...
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• GKO
              • Jan 2009
              • 11

Originally posted by Poelmans
              zo zal je zoveel mogelijk bits van je A/D converter gebruiken. Als je met zulke toestellen je gain op -18dB zet, dan gebruik je 3 bits minder....
              Als je een 24 bits AD converter hebt maak je nog steeds gebruik van 21 bits. Dus ben je al stukken beter bezig dan een CD speler. Lijkt mij geen noemenswaardige problemen te geven.
              En mocht het wel een probleem zijn, dan zou ik eerder een tafel met meer bits willen dan m'n headroom op te offeren.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Aan de reacties te lezen houdt een ieder zo zijn eigen systeem van mixen erop na, ik denk ook dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt.
                Belangrijk is dat het eindresultaat goed klinkt en of je dat nou bereikt door alles met de gain op 0dB te zetten en vervolgens met de faders in de mix te schuiven of door alles zo te gainen dat alle faders op 0 dB staan maakt niet echt veel uit. Verschil tussen digitaal en analoog is er wat dat betreft ook niet veel al moet je bij een digitale mixer zorgen dat je nooit te ver overstuurt. En niet teveel gainen om bits te sparen is natuurlijk flauwekul, neem aan dat iedere digitale tafel het beste presteert binnen de gebruikelijke niveaus.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

Originally posted by berolios
                  Waarom met je faders op 0 dB beginnen?? met stip op 1: HEADROOM, direct gevolgd door: werkt fijner (o.a. logaritmisch verloop faders)!
                  met je faders op +20dB heb je nog meer headroom.
                  Alle input pads aan.
                  En dan alles met de gain mixen. Heb je ultieme headroom.

kon het niet laten. resultaat is wat telt nietwaar.
                  lekker belangrijk!

Comment

Working...