Ervaringen met Digico SD8

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Ervaringen met Digico SD8

Zijn er hier al mensen die ervaring hebben opgedaan met de nieuwe Digico SD8 mixer ?

Ik heb de komende tijd wat grotere projecten in de planning staan en moet daarvoor een mengtafel gaan inhuren. De Digico SD8 is hiervoor zeker een kandidaat. Anders eventueel een Yamaha M7CL oid.

Ik hoor dus graag of er al ervaringen zijn met de SD8 en dan liefst in vergelijking met bijvoorbeeld de M7CL of andere mixers in deze klasse.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
  • peterwagner
    • Oct 2008
    • 317

Ik heb nog geen hands-on ervaring met de tafels, maar ik heb ze wel gehoord. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de converters vreselijk slecht vind, van zowel de digico als de yamaha. Als je ze bijvoorbeeld vergelijkt met de Soundcrat VI 4/6 is er echt een wereld van verschil (Ook qua prijs natuurlijk)

Als je een digico of yamaha neemt zou ik er sowieso een losse (fatsoenlijke) DA-converter aanhangen, dat scheelt enorm qua klank. Ik heb de yamaha gehoord met een benchmark DA converter en dan klinkt ie vele malen beter.

Comment

• xvisionbelgium
      • Sep 2008
      • 50

hmmm...

geen ervaring met het materiaal maar wel een opinie die boekdelen spreekt

Yamaha, laten we maar zeggen, de numero uno qua aantallen verkochte en gebruikte digitale tafels, en Digico zowat de beste bouwers...
      Als ze zo slecht zijn waarom werken de meeste internationale BE's er mee ?

PS : had ik maar genoeg geld en jobs voor een SD7......

Originally posted by peterwagner
      Ik heb nog geen hands-on ervaring met de tafels, maar ik heb ze wel gehoord. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de converters vreselijk slecht vind, van zowel de digico als de yamaha. Als je ze bijvoorbeeld vergelijkt met de Soundcrat VI 4/6 is er echt een wereld van verschil (Ook qua prijs natuurlijk)

Als je een digico of yamaha neemt zou ik er sowieso een losse (fatsoenlijke) DA-converter aanhangen, dat scheelt enorm qua klank. Ik heb de yamaha gehoord met een benchmark DA converter en dan klinkt ie vele malen beter.

Comment

• xvisionbelgium
        • Sep 2008
        • 50

en dan nu wat on-topic...

't hangt wat af wat je moet gaan doen en of te te maken hebt met BE's...

een M7CL is rider-vriendelijk te noemen en algemeen geaccepteerd.

Als je meer kanalen, mixes nodig hebt dan wat de Yamaha kan bieden... dan is een SD8 zeker goed, plus het voordeel van een digitale multi.
        (Dat kan je ook met een M7CL met de extra ES stageboxen)

Met een yamaha kan je direct overweg, als je ooit met 1 yamaha tafel gewerkt hebt, kan je bijna met alle andere werken, een SD8 is een beetje zoeken in het begin, 't is een kwestie van wennen aan de interface.

Een ander alternatief : Digidesign Profile.... misschien wel wat duurder in de verhuur/aankoop.

't hangt een beetje af van welke jobs je moet doen...

Just use the right equipment for the right job... and budget

Originally posted by MarkRombouts
        Zijn er hier al mensen die ervaring hebben opgedaan met de nieuwe Digico SD8 mixer ?

Ik heb de komende tijd wat grotere projecten in de planning staan en moet daarvoor een mengtafel gaan inhuren. De Digico SD8 is hiervoor zeker een kandidaat. Anders eventueel een Yamaha M7CL oid.

Ik hoor dus graag of er al ervaringen zijn met de SD8 en dan liefst in vergelijking met bijvoorbeeld de M7CL of andere mixers in deze klasse.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Comment

• peterwagner
          • Oct 2008
          • 317

Originally posted by xvisionbelgium
          hmmm...

geen ervaring met het materiaal maar wel een opinie die boekdelen spreekt

Yamaha, laten we maar zeggen, de numero uno qua aantallen verkochte en gebruikte digitale tafels, en Digico zowat de beste bouwers...
          Als ze zo slecht zijn waarom werken de meeste internationale BE's er mee ?

PS : had ik maar genoeg geld en jobs voor een SD7......
          Sinds wanneer moet je hands-on ervaring hebben om een mening over de klank van een apparaat te hebben? Ik heb ze allebei goed gehoord en daarbij hoorde ik dat de converters niet bijster goed zijn. En ik heb genoeg verschillende converters gehoord om daar een oordeel over te vellen.

En ik zeg ook helemaal niet dat het slechte consoles zijn, alleen dat ik de converters slecht vind. Ik heb helemaal niets gezegd over het gebruik en over de functies, want daar heb ik geen ervaring mee. Ik hoor juist van anderen dat vooral de Yamaha heel gebruiksvriendelijk is.

Comment

• Cake Music NL
            • Sep 2008
            • 60

we weten jouw smaak Peter , dank je wel.
            klank SD8 zeker voor elkaar, converters ook. Enorm verschil met Yamaha en Roland. Diverse malen met SD8 gewerkt, werkt snel en overzichtelijk, even de handigheidjes weten en je gaat zo los. Niet mijn mixer, maar beste Peter je converter verhaal gaat bij mij echt niet op, Je zilveren zuurstok preamps vindt ik redelijk gelijkwaardig aan de golden bling pre amps, net als de summing bij 40bit floating.( wat ook een enorm verschil maakt t.a.v. Yamaha en Roland ) Als ik zou MOETEN kiezen tussen Vi en SD8, kies ik voor de SD8. gelijkwaardig maar kost de helft en werkt sneller.
            Maar ja, dat is weer mijn mening.
            Oh ja Mark, lees als je een gedegen mening wil weten over een SD8 even de discussies op het PSW forum, waar ook heel serieus onderbouwd wordt :-)
            Last edited by Cake Music NL; 10-07-09, 18:56.

Comment

• peterwagner
              • Oct 2008
              • 317

Originally posted by Cake Music NL
              we weten jouw smaak Peter , dank je wel.
              klank SD8 zeker voor elkaar, converters ook. Enorm verschil met Yamaha en Roland. Diverse malen met SD8 gewerkt, werkt snel en overzichtelijk, even de handigheidjes weten en je gaat zo los. Niet mijn mixer, maar beste Peter je converter verhaal gaat bij mij echt niet op, Je zilveren zuurstok preamps vindt ik redelijk gelijkwaardig aan de golden bling pre amps, net als de summing bij 40bit floating.( wat ook een enorm verschil maakt t.a.v. Yamaha en Roland ) Als ik zou MOETEN kiezen tussen Vi en SD8, kies ik voor de SD8. gelijkwaardig maar kost de helft en werkt sneller.
              Maar ja, dat is weer mijn mening.
              Mag ik me niet eens verdedigen op een post die rechtstreeks tot mij gericht is?
              En ik had het niet over preamps maar over converters.........

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Cake Music NL
                ( wat ook een enorm verschil maakt t.a.v. Yamaha en Roland ) :-)
                Volgens mij valt de Roland in een totaal andere klasse, overigens dan wel een compliment voor Roland dat hij hier in de vergelijking mee wordt genomen...
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Mark; je moet even met de mannen van Idak bellen. Die hebben zowel de SD8 als de M7CL in gebruik en vaak op productie! De SD8 beviel prima maar er waren ook wat haken en ogen...
                  d&b Audiotechnik

Comment

• @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

Hands on ervaring is een groot woord. Heb twee weken geleden een seminar over de SD8 bij TM bijgewoond. Met voornamelijk Yamaha en een heel klein beetje Digidesign ervaring kan ik zeggen dat ik hem erg goed vind. De 'workspace' van de Digidesign is iets intuitiever, maar de setup van de SD8 is makkelijker en sneller. Er is erg goed nagedacht over het ding. Ziet er hooguit wat vreemd uit, maar dat is Digico...

Als ik het geld zou hebben...

@lex
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Sine01
                      • Aug 2009
                      • 14

Kwa handeling/gebruiksvriendelijkheid is de digico SD8 de rest van zijn marktsegment ver vooruit.
                      kwa klank is er een hele simpele oplossing.

veel producenten van digitale tafels concentreren zich op gebruiksgemak, fx interfaces etc. de algoritmes van een wordclock komt daar vaak op een laatste plaats met als resultaat dat ze een casio horloge in zo'n tafel willen planten. wanneer je deze vervangt door een zwitsers zakhorloge die wel een constante interval heeft zal dat de klank aanzienlijk verbeteren. slechte converters of niet. een clock verricht wonderen. als je een tafel van 20 duizend euri koopt. investeer dan ook die 2000 e extra in een clock denkt ik dan.

Comment

• Mike Manders
                        • Aug 2006
                        • 341

ja, dat wordclock verhaal gaat zeker op. ik gebruik mijn benchmark ADC1 als A/D en wordclock, en een Benchmark DAC1 als D/A. dan gaat elke digitale tafel beter klinken.

Comment

• jayproductions
                          • Dec 2009
                          • 1

Ik heb veel met de M7CL,PM5D en PRO6 gewerkt en een aantal maal met een Venue en i4 gewerkt.
                          De eerste 2 zijn klank matig gewoonweg slecht, zelfs met een mooie Grimm klok er aan, al scheelt het wel een hoop.
                          De venue klinkt goed maar werkt erg traag en on overzichtelijk.
                          Soundcheck duurde lang en spontaan een effectje op de snare is een ramp.
                          De Pro6 is erg duur, maar werkt aangenaam en klinkt mooi.
                          Mijn voorkeur gaat uit naar de SD8 (met of zonder GRIMM klok)
                          Betaalbaar, klinkt erg goed, en werkt super makkelijk.
                          Zeker nu er een update is voor de fx en dynamic's.
                          Nu heb je net als bij de SD7 multiband dynamic's (helaas nog maar 8 stuks)
                          Dynamic eq, en erg bruikbare effecten.

Grtz J

Comment

• EL_Loco
                            • Nov 2009
                            • 87

Ik heb de SD8 een bijna een jaar mee op tour gehad (Joseph)
                            Fijne tafel, intuitief zoals alle digicos, verder een paar wijzigingen tov bv D5T (solo knoppen enzo)

Klinkt goed, wel gebruikt met Grimmclock, ook omdat er meer digitale dingen aan hingen. (opname computer, DME, DM1000)

Toen wij hem kregen waren we een van de eerste in Nederland, we hadden 1 van de eerste 5. Daarmee kwamen er ook een aantal bugs, echter super support, in de ochtend bellen, en om 17:00 een patch.
                            Op een gegeven moment ook de leaddesigner op bezoek nadat een update niet de benodigde gevolgen had. Echt fijn.

Het is een goede tafel voor uitgebreide bands, musicals, etc. neemt niet veel ruimte in. Alle flexibiliteit die een D5 ook heeft, zeker na de laatste updates.
                            Verder heb je alleen de beperking van 60 channels, maar met creatief gebruik van stereo channels kan je heul veul binnen halen

Mochten er vragen zijn, shoot.

Comment

• MusicSupport
                              • Feb 2006
                              • 1016

Originally posted by jayproductions
                              Ik heb veel met de M7CL,PM5D en PRO6 gewerkt en een aantal maal met een Venue en i4 gewerkt.
                              De eerste 2 zijn klank matig gewoonweg slecht, zelfs met een mooie Grimm klok er aan, al scheelt het wel een hoop.
                              De venue klinkt goed maar werkt erg traag en on overzichtelijk.
                              Soundcheck duurde lang en spontaan een effectje op de snare is een ramp.
                              De Pro6 is erg duur, maar werkt aangenaam en klinkt mooi.
                              Mijn voorkeur gaat uit naar de SD8 (met of zonder GRIMM klok)
                              Betaalbaar, klinkt erg goed, en werkt super makkelijk.
                              Zeker nu er een update is voor de fx en dynamic's.
                              Nu heb je net als bij de SD7 multiband dynamic's (helaas nog maar 8 stuks)
                              Dynamic eq, en erg bruikbare effecten.

Grtz J
                              En daarom vragen alle grote acts uit de US allemaal om een PM5D....omdat tie zo 'slecht' is. Yeah right! Hoeveel Amerikanen zie je op een Digico werken?

Ook de M7 is niet 'slecht' te noemen. Tuurlijk worden ze beter met een Grimm of Big Ben eraan. Maar dat gaat denk ik voornamelijk duidelijk hoorbaar op voor de 01V's, 02R's en LS9's.

De SD8 is prima in orde maar heeft zo z'n tekortkomingen; valt de power uit dan kun je opnieuw beginnen. Geen automatisch geheugen zoals op alle digitale Yamaha's.
                              En de Fx's zijn niet om over naar huis te schrijven. De rentall company next door heeft er niet voor niks een PCM, TC en SPX naast gezet; en ik begrijp dat meer bedrijven dit doen.

Niks dan lof over de SD8 overigens want hij kan veel en klinkt goed.

Wie is Jay? Stel je even voor in het voorstel topic voordat je hier een vlotte reactie komt geven!
                              d&b Audiotechnik

Comment

Working...