Sennheiser EK 300 IEM G2 in ear set - limiter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daniel van Mil
    • May 2009
    • 3

Sennheiser EK 300 IEM G2 in ear set - limiter

Hallo,

Heb al een tijdje de Sennheiser EK 300 IEM G2 in ear set en gebruik standaard de limiter om mijn gehoor te beschermen. Wat ik merk is dat er veel omgevingsgeluiden (met name drum bekkens enz.) versterkt worden waardoor de zang soms wat slechter te horen is. Zonder de limiter is dit effect er niet, maar bestaat uiteraard het gevaar je gehoor te beschadigen.

De vraag is eigenlijk : weet iemand hoe de limiter in de ontvanger precies werkt (het lijkt dus een compressor omdat er ook zachte geluiden versterkt worden) en wat is hier precies aan in te stellen ? Volgens mij is het enige de volume knop van de ontvanger, maar het is onduidelijk wat hier precies mee kan. Is het misschien beter een externe limiter voor de ontvanger te pluggen die wat beter configureerbaar is ?

Bij voorbaat dank,

Daniel van Mil
    Once (a Pearl Jam tribute)
    Last edited by moderator; 22-05-09, 14:21.
  • Mach Facilities
    • May 2009
    • 109

Lijkt erop dat je de limiter te strak hebt ingeregeld, hierdoor gaat zo'n ding werken als een compressor (goed gezien ja).. Daarbij komt, dat een limiter altijd te traag is om je oren te redden, MOCHT er werkelijk iets verkeerd gaan, in de mix......
    Iets minder strak inregelen, misschien zelfs met een koptelefoon op, met volumeregeling in het snoertje?
    Succes
    Chris

Comment

• dexter
      • Jul 2005
      • 433

Je kunt het beste de limiter uitzetten dit omdat je hem NIET kunt bijregelen.
      Zorg er uiteraard voor dat diegene die het geluid voor de monitoring regelt
      het kastje NIET te hard instuurt maar grofweg tot maximaal -3db.
      Je hebt dan altijd nog wat headroom op je zender, want je weet zeker dat je zender niet over de zeik gaat.
      Regel wel je ontvanger iets bij mocht het volume te hard of te zacht zijn.

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Originally posted by Daniel van Mil
        Hallo,

Heb al een tijdje de Sennheiser EK 300 IEM G2 in ear set en gebruik standaard de limiter om mijn gehoor te beschermen. Wat ik merk is dat er veel omgevingsgeluiden (met name drum bekkens enz.) versterkt worden waardoor de zang soms wat slechter te horen is. Zonder de limiter is dit effect er niet, maar bestaat uiteraard het gevaar je gehoor te beschadigen.

De vraag is eigenlijk : weet iemand hoe de limiter in de ontvanger precies werkt (het lijkt dus een compressor omdat er ook zachte geluiden versterkt worden) en wat is hier precies aan in te stellen ? Volgens mij is het enige de volume knop van de ontvanger, maar het is onduidelijk wat hier precies mee kan. Is het misschien beter een externe limiter voor de ontvanger te pluggen die wat beter configureerbaar is ?

Bij voorbaat dank,

Daniel van Mil
        Je moet hem uitzetten. Flauwekul dat het je oren zou beschermen. Je hebt zeker het boekje gelezen.

Mijn tip: Je oren bescherm je door goede gegoten doppen en de volumeknop niet vol op draaien en een fatsoenlijke monitormixer.

Je hebt de knop 'bescherm mn oren' letterlijk op je kontzak hangen!

De bekkens die je doorkrijgt zijn afhankelijk van je zangmicro. Heb je een supernier condensator mic dan zul je hier meer last van hebben dan met bijvoorbeeld een SM58 of 835.
        d&b Audiotechnik

Comment

• dexter
          • Jul 2005
          • 433

Originally posted by MusicSupport
          De bekkens die je doorkrijgt zijn afhankelijk van je zangmicro. Heb je een supernier condensator mic dan zul je hier meer last van hebben dan met bijvoorbeeld een SM58 of 835.
          Ho even! hier gaat even iets mis "soundsupport"
          Hier haalt u 2 dingen door elkaar, namelijk een condensator en een microfoon met super nier karakterestiek.

Condensator pikt over het algemeen meer bekkens op zeker als je voor de drum staat te zingen. (Shure Beta 87a Sennheiser E865)

Microfoon met super nier karakterestiek pikt minder op dan welke mic dan ook omdat deze meer richtinggevoeliger is dan een mic met nier karakterestiek (zoals SM58 Sennheiser E835 enz)

Kijk maar naar richtingsgevoeligheids grafieken welke bij ELKE microfoon staan in de handleiding.

Dus een oude SM58 (dynamische, nier) is niet per definitie beter dan een
          sennheiser E845 (Dynamische, supernier).

Comment

• Daniel van Mil
            • May 2009
            • 3

Bedankt voor alle snelle reacties !

Bedankt voor alle snelle reacties,

Wat ik wat vreemd vind en me dus nog steeds af vraag :

- Sennheiser zal niet voor niets een limiter implementeren binnen de zender. Volgens de handleiding zorgt deze er inderdaad voor dat het geluid niet boven de wettelijk voorgeschreven norm komt. De vraag is idd of dit zo is of dat je gewoon op je gevoel af moet gaan en de volumeknop moet gebruiken zonder limiter. Ik ben persoonlijk altijd bang pas na een optreden erachter te komen dat de headset idd te hard stond en je weer met piepende oren thuis komt, omdat je oren toch vrij snel wennen aan hard geluid (Pearl Jam heeft nog steeds af en toe Rock nummers ;-)

- Verder zing ik altijd met een SM58, geen condensator dus, waarbij ik toch merk dat deze toch vrij snel hoge frequenties op vangt op kleine podia (bekkens enz.) en deze dus door de compressor/limiter versterkt worden. Ook maak ik zelf een mix waardoor ik vrijwel onafhankelijk van de monitor mixer mijn eigen mix kan samenstellen.

Ik vraag me dus af of het niet gewoon verstandig is iets er tussen te hangen wat er gewoon altijd voor zorgt dat het signaal op de oortjes niet boven een bepaald niveau uit kan komen (een goede limiter dus) of gewaarschuwd wordt wanneer het geluid boven een bepaald niveau uit komt, zodat je de zaak gewoon zachter kunt zetten.

Sennheiser zegt hier niet veel over en ik kan ook niet zo snel een support link hierover vinden, dus alle suggesties en meningen zijn welkom !

Groeten,

Daniel van Mil

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Originally posted by dexter
              Ho even! hier gaat even iets mis "soundsupport"
              Hier haalt u 2 dingen door elkaar, namelijk een condensator en een microfoon met super nier karakterestiek.

Condensator pikt over het algemeen meer bekkens op zeker als je voor de drum staat te zingen. (Shure Beta 87a Sennheiser E865)

Microfoon met super nier karakterestiek pikt minder op dan welke mic dan ook omdat deze meer richtinggevoeliger is dan een mic met nier karakterestiek (zoals SM58 Sennheiser E835 enz)

Kijk maar naar richtingsgevoeligheids grafieken welke bij ELKE microfoon staan in de handleiding.

Dus een oude SM58 (dynamische, nier) is niet per definitie beter dan een
              sennheiser E845 (Dynamische, supernier).
              Snap je punt! Ik heb het een beetje onhandig opgeschreven. Mee eens dat een SM58 of 835 rondom wat gevoeliger zijn voor input en makkelijk meer oppakken. En ik snap ook het nier/supernier karakter van een mic,....

Maar mijn ervaring is dat een B87a of equivalent meer bekkens oppakt dan een SM58. Maar dit gaat wel alleen op als de zanger (zoals in de meeste gevallen) voor de drums staat.

Ennuh niet schelden he dexter; het is musicsupport
              d&b Audiotechnik

Comment

Working...