Straling mobiele telefoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by sis
    Ik vraag mij af wat kabels en pluggen nu te maken hebben met GSM stralingen die binnendringen in het desbetreffende toestel ?
    Niks !
    Gewoon je GSM niet in de buurt van audioapparatuur leggen, klaar
    sis
    Heb je wel eens gehoord van antennes?
    Je bekabeling is een prima antennepark voor allerlei vreemde signalen.
    Wat is een GSM ver uit de buurt van je audioapparatuur?
    20 meter van het podium, waar vele kabels liggen?
    20 meter van de multi die door de hele zaal loopt?
    20 meter van de FOH mixingdesk, midden in de zaal.
    Jij hebt hetzelfde probleem als de Nederlandse Spoorwegen. Het zou best allemaal goed en op tijd kunnen werken, als al die mensen maar niet in de weg liepen. In vergelijk daarmee, zou je alle mensen buiten de zaal kunnen houden, maar of dat gaat werken......
    Dus toch maar zorgen voor een behoorlijke bescherming tegen RFI.
    Een GSM heeft een max zendvermogen van twee watt, een porto van een beveiliger kan makkelijk 5 watt zijn. Dat zijn dus notoire storingsbronnen.
    Zelfs pure profs, zoals Tv makers hebben er soms wel eens last van. Zo zijn bijv headsetjes en reversmicro's, maar hoogst zelden symmetrisch aangesloten op de bijhorende beltpack.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

Originally posted by MusicXtra
      Ik begrijp de bedrijven dus echt niet die kabels en connectors als sluitpost hebben. Moet je maar eens bedenken wat de schade is wanneer je één keer een probleem hebt door een slechte verbinding....
      Er is een verschil tussen een Neutrik nc3fxx van 3 euro en een nc3fxx-emc van 10 euro, namelijk 7 euro. Ander verschil is dat de -emc-variant storing die je op de lijn oppikt filtert, wat fijn kan zijn.
      De mechanische eigenschappen van beide connectoren is identiek, dus we hebben het niet over een slechtere connector.

Originally posted by speakertech
      Heb je wel eens gehoord van antennes?
      Je bekabeling is een prima antennepark voor allerlei vreemde signalen.
      Wat is een GSM ver uit de buurt van je audioapparatuur?
      20 meter van het podium, waar vele kabels liggen?
      20 meter van de multi die door de hele zaal loopt?
      20 meter van de FOH mixingdesk, midden in de zaal.
      In het theater heb je altijd een hele zaal vol met mensen die met zo'n reuteldoos in de kontzak 50cm boven je multi zitten en in een kringetje om je mixer zitten.

Persoonlijk houd ik altijd een 70cm tot een meter aan, maar da's meer omdat mijn toolcase daar vaak staat en het een gewoonte is om daar mijn telefoon in te leggen. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik er meestal niet zo'n last van, tenzij je je GSM echt op het apparaat legt.

Overigens is bijna elka apparaat (ook een harrie) intern ongeballanceerd en gevoelig voor straling. Alu-folie is geen oplossing, daar dit geen straling tegenhoud. Wil je iets dergelijks doen, dan meot je mu-metaal hebben, maar da's niet te verwerken... een paar lagen blik wil ook helpen (wel aarden).

Is je Aphex sowieso wel goed geaard?
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

Met mijn Yamaha LS9 mixertje heb ik totaal geen last van storing door GSM. mijn GSM ligt dan ook vaak op de tafel, dan kan ik regelmatig op mijn klokje kijken.

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 804

Je GSM uit de weg leggen is 1 ding, de bezoeker die naast je FX rek staat te bellen een ander... Dus uiteindelijk moet je gewoon zorgen dat je apparatuur er tegen kan.

Trouwens, ikzelf heb de laatste 5 jaar nooit storing van mijn GSM gehad: meestal had ik ofwel een Rodec MX180 als 'gsm-houder', ofwel een Soundcraft GB8. Heel vroeger, toen ik nog op cheap-ass mixers draaide was dat wél een probleem. En blijkbaar voor mijn KRK studio monitors ook. Maar tegenwoordig draai ik gewoon met de GSM op de mengtafel.

Dus volgens mij moet je dan toch in je bekabeling duiken. Het kan niet dat professionele apparatuur (Een Aphex....) daar last van heeft. Zijn je inserts misschien van het assymetrische type? (Ok, niet kunnen is relatief, maar het zou op zijn minst gek zijn)

Wat ik trouwens wél al merkte is dat draadloze ontvangers even gek gaan doen (squelch toestanden) als je ernaast staat en je walkie gebruikt.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by MarkRombouts
            Met mijn Yamaha LS9 mixertje heb ik totaal geen last van storing door GSM. mijn GSM ligt dan ook vaak op de tafel, dan kan ik regelmatig op mijn klokje kijken.
            Zoals ik al eerder vertelde, kan een goed ontworpen apparaat een heel groot deel van de ongewenste storingen buiten houden. Dat zijn meestal niet de el cheapo's. Een serieuze fabrikant doet ook EMC proeven op zijn toestellen. Er is een norm waaraan toestellen minimaal moeten voldoen, voor wat betreft de immuniteit voor storende signalen. Het kan heel goed bestreden worden, maar dat komt dan wel tot uiting in de aanschafprijs. Dat verklaart ook waarom sommige duurdere apparaten het qua prijsstelling niet winnen van chinese meuk, die ook nog eens veel meer mogelijkheden heeft. Een artiest neemt het niet in dank af, als zijn voorstelling verstoord wordt door allerlei gereutel.
            Het is niet alleen in de audiobizz kommer en kwel, ook thuis kunnen ze er wat van. Er zit tegenwoordig zoveel HF troep in de lucht, dat de simpele coaxkabel naar de kijkdoos, thans ook een dubbelafgeschermde kabel moet zijn met dito stekers. Dan heb ik het nog niet eens over de splitters en andere zooi. Ook dat is allemaal daardoor een stuk duurder geworden.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...