Straling mobiele telefoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mvr1812
    • May 2009
    • 1

Straling mobiele telefoons

Hallo allemaal

ik heb een aphex 104 aural exciter type c2

als er naast gebeld wordt komt er allemaal gepiep door het geluid.
    ik heb het apparaat al voorzien van aluminium folie aan de binnekant maar dat helpt niet heeft iemand sugesties wat ik hier nog meer mee kan proberen om het probleem op te lossen.

thanks

Maarten van Rijn
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Simpel, zorg dat je gsm niet in de buurt ligt.
    Als mijn gsm naast mijn mengtafel ligt en hij belt heb ik ook last van alle soorten geluiden .
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• DJ-Jan
      • Jun 2008
      • 327

Ik heb er last van zonder gebeld te worden als de telefoon erg dicht bij de geluidstafel komt, zonder gebeld te worden. Ik heb daarom ook altijd mijn telefoon uit...
      Event-Light

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Originally posted by DJ-Jan
        Ik heb er last van zonder gebeld te worden als de telefoon erg dicht bij de geluidstafel komt, zonder gebeld te worden. Ik heb daarom ook altijd mijn telefoon uit...
        Dat komt omdat je telefoon regelmatig een soort van 'netwerk synchronisatie' heeft om aan de operator te laten weten dat jij nog actief bent op het netwerk.

GSM 900/1800Mhz straling is bij sommige audio apparaten heel duidelijk hoorbaar en eigenlijk niet weg te krijgen. Tenzij je een uitstekende kooi van Faraday er omheen bouwt.
        d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by MusicSupport
          Dat komt omdat je telefoon regelmatig een soort van 'netwerk synchronisatie' heeft om aan de operator te laten weten dat jij nog actief bent op het netwerk.

GSM 900/1800Mhz straling is bij sommige audio apparaten heel duidelijk hoorbaar en eigenlijk niet weg te krijgen. Tenzij je een uitstekende kooi van Faraday er omheen bouwt.
          Die kooi van Faraday moet dan heel fijnmazig zijn en ook de aan en afvoerkabels afschermen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

En met koperdraad.
            sis

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by sis
              En met koperdraad.
              sis
              Kopergaas, nog beter

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by mvr1812
                Hallo allemaal

ik heb een aphex 104 aural exciter type c2

als er naast gebeld wordt komt er allemaal gepiep door het geluid.
                ik heb het apparaat al voorzien van aluminium folie aan de binnekant maar dat helpt niet heeft iemand sugesties wat ik hier nog meer mee kan proberen om het probleem op te lossen.

thanks

Maarten van Rijn
                Gsm signalen, zeker op korte afstand van een telefoon, zijn lastig uit te filteren. Eerst al moet de fabrikant de nodige maatregelen hebben genomen tegen RF instraling. Dat begint bij het voedingsdeel, de aansluitstekers, de gaten in het chassis voor de displays etc.
                Daarna hangen we er lange antennes aan, in de vorm van aansluitkabels. Een goede keuze van connectoren en een correcte manier van aansluiten helpt al veel. Neutrik heeft een nieuwe serie XLR connectoren uitgebracht, met een betere aarding voor RFI. Om de huls zit een verende ring, die een beter contact met het chassisdeel moet waarborgen.
                Een van de eenvoudigste maatregelen, die je direct kunt uitvoeren, is het aanbrengen van CHOKES rond je binnenkomende kabels. Het zijn diezelfde dingen, die je ook ziet rond computerkables etc. Je kunt ze er gewoon omheen klikken. Die dingen alleen zal niet voldoende zijn, maar alle beetjes helpen.
                Al met al is het een probleem, dat een apparaat, dat absoluut RFI vrij moet zijn, aanzienlijk duurder maakt.
                Telefoon uit is dus het eenvoudigste.

Speakertech
                Last edited by speakertech; 03-05-09, 15:24.
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Originally posted by speakertech
                  Neutrik heeft een nieuwe serie XLR connectoren uitgebracht, met een betere aarding voor RFI. Om de huls zit een verende ing, die een beter contact met het chassisdeel moet waarborgen.

Een van de eenvoudigste maatregelen, die je direct kunt uitvoeren, is het aanbrengen van CHOKES rond je binnenkomende kabels. Het zijn diezelfde dingen, die je ook ziet rond computerkables etc. Je kunt ze er gewoon omheen klikken. Die dingen alleen zal niet voldoende zijn, maar alle beetjes helpen.
                  Nog eentje die helpt: Neutrik heeft nieuwe connectoren, met ingebouwde filtering. Geloof dat ze nc3mxx-emc als type hebben. Moet zeggen dat het als lapmiddel best goed werkt tegen dit soort rommel. Maar om nou elke kabel te gaan voorzien van een connector van een tientje....

Best optie is toch gewoon telefoon uit of verder weg.
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

[quote=SoundOfSilence;505419] Maar om nou elke kabel te gaan voorzien van een connector van een tientje....

[quote]

Maar dat doe je met neutrik's speakonconnectors ook....
                    Gelukkig zijn dat minder connectors.(meestal dan)

(Neutrik NL-8FC, Speakon Plug, 8 polig - J&H Licht en Geluid En ja, ik weet het, dit zijn dan wel 8-polige speakons, maar ze zijn allemaal duur.)

Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

[quote=djspeakertje;505441][quote=SoundOfSilence;505419] Maar om nou elke kabel te gaan voorzien van een connector van een tientje....

Maar dat doe je met neutrik's speakonconnectors ook....
                      Gelukkig zijn dat minder connectors.(meestal dan)

(Neutrik NL-8FC, Speakon Plug, 8 polig - J&H Licht en Geluid En ja, ik weet het, dit zijn dan wel 8-polige speakons, maar ze zijn allemaal duur.)

Daan
                      Het is net als met gereedschap.
                      Je hebt doppendozen, 200 delig voor een tientje en je hebt bij de goed gereedschapshandel één dop voor een tientje.
                      Liever één dop van een tientje
                      Speakertech
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

[quote=speakertech;505452][quote=djspeakertje;505441]
                        Originally posted by SoundOfSilence
                        Maar om nou elke kabel te gaan voorzien van een connector van een tientje....

Het is net als met gereedschap.
                        Je hebt doppendozen, 200 delig voor een tientje en je hebt bij de goed gereedschapshandel één dop voor een tientje.
                        Liever één dop van een tientje
                        Speakertech

Da's waar, uiteindelijk kan je toch maar beter neutrik of iets vergelijkbaars hebben, en dan niet alsnog aan dapkabeltjes vastsolderen.

Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Originally posted by djspeakertje
                          Da's waar, uiteindelijk kan je toch maar beter neutrik of iets vergelijkbaars hebben
                          Duh... maar er is een verschil tussen een kist vol kabels met neutrik-connectoren van 3 euro of diezelfde kist met connectoren van een tientje. (14 euro x het aantal kabels om precies te zijn).

Als ik mijn kabelkist ga voorzien van die EMC-pluggen betekent dat een extra investering van ruim 900 euro. (en dan heb ik nog een bescheiden kabelkistje).
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

Ik vraag mij af wat kabels en pluggen nu te maken hebben met GSM stralingen die binnendringen in het desbetreffende toestel ?
                            Niks !
                            Gewoon je GSM niet in de buurt van audioapparatuur leggen, klaar
                            sis

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by SoundOfSilence
                              Duh... maar er is een verschil tussen een kist vol kabels met neutrik-connectoren van 3 euro of diezelfde kist met connectoren van een tientje. (14 euro x het aantal kabels om precies te zijn).

Als ik mijn kabelkist ga voorzien van die EMC-pluggen betekent dat een extra investering van ruim 900 euro. (en dan heb ik nog een bescheiden kabelkistje).
                              Ja en? Je sluit er vervolgens voor een veelvoud van dat bedrag aan apparatuur mee aan en verwacht dat keer op keer alles feilloos werkt.
                              Ik begrijp de bedrijven dus echt niet die kabels en connectors als sluitpost hebben. Moet je maar eens bedenken wat de schade is wanneer je één keer een probleem hebt door een slechte verbinding....

Comment

Working...