Geluidset voldoende voor grote ruimte?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • edwinterlouw
    • May 2009
    • 3

Geluidset voldoende voor grote ruimte?

Hallo,

Ik moet binnekort een aantal feesten gaan voorzien met geluid, waarbij de locatie behoorlijk groot is, ik praat dan over feesttent en hal.

De afmeting van de feesttent bedraagt diepte (vanaf podium) +- 45 meter en breedte van +- 25 meter, met harde muren (hard kunstof)

Hiervoor ben ik dus vanplan een geschikt geluidset te kopen, alleen twijfel ik erg over de reikweidte van de druk en geluid van de set. want je wilt wel dat achter in de tent de druk van de subs voelbaar is en het geluid nog goed klinkt. (uiteraard snap ik dat het daar zachter is, maar de kwaliteit bedoel ik met name)

Mijn oog is gevallen op dit systeem waarvan ik er 2 zou willen aanschaffen. De richtprijs van 1 systeem is 7000 euro.

dBTechnologies - Produkte

Het beteft het flexsys concertsystem, met bandpass subwoofers.
    Hiervan wil ik dus graag 2 sets aanschaffen, graag zou ik het volgende willen weten

-Is deze set geschikt (in 1 of 2 voud)
    -Ander alternatief met een richtprijs van 7000 per set of 14000 totaal.

Harstikke bedankt alvast!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Voor zover ik zie zijn de toppen front-loaded, die komen in een drukke tent niet veel verder dan een meter of 10 tot 15, daarna zal de verstaanbaarheid van stemmen sterk afnemen.
    Voor een tent van 45 meter diep zul je toch echt naar een hoorngeladen systeem moeten (EAW KF850) of, mits je voldoende hoogte hebt, een line array, andere mogelijkheid is werken met delay-stacks. Ervan uitgaande dat het dak van de tent wel uit zeil bestaat verlies je ook een hoop laag, met 2 subjes per kant zul je het dan ook niet redden.
    Zelf leg ik bij dit soort tenten meestal 4 dubbel 18" subs voor het podium, dat geeft een mooi laag zonder knopen of buiken.
    Je budget van 14.000 Euro zal dus in alle gevallen zwaar tekort zijn.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Freaky
      • Sep 2008
      • 12

ik

sluit me helemaal aan bij bovenstaande reactie:

eigenschappen van een tent zijn;
      Van een frontloaded systeem is de hoog energie na 15 meter gewoon weg.
      Je moet dus naar een line array of gewoon (beste optie) een gestacked hoorngeladen systeem (EAW KF850 / EV X-Array) dergelijke systemen zijn geschikt voor in diepe tenten: lees: een mannetje of 2500 en meer.

Daarnaast waarschuw ik je voor tenten met een kunsstof buiten wand !!

In deze tenten is het sub gewoon heel slecht goed te krijgen. Je hebt veel reflecties en weinig druk. Dit soort tenten blijft een probleem wat laag betreft. Je zult met Sub Array Delay moeten werken en flink processen om het uberhaupt een beetje strak te krijgen.... onafhankelijk welk systeem/merk.

Een systeem als van DenB wat jij laat zien is geen slecht systeem,,, maar wel veeeeeel te weinig voor zon grote tent.

Je moet snel denken aan 4x 218 subjes per kantje, met 3 of 4 hoorngeladen toppen, anders begin er maar niet aan, want met frontloaders ben je in elke tent met hossende jongeren al na 15 meter je geluid kwijt. (zelfs met een KF750serie met 6 toppen per kant is het na 40 meter bekeken zaak.... Een systeem met EV XF toppen zou wellicht wel diep genoeg gaan (70meter) , Ook zou je een line array kunnen proberen, al blijft dit in een tent niet de eerste keus omdat de tent wel hoog genoeg moet zijn om een beetje een arraytje neer te kunnen hangen.

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

@ Freaky: dBTech = niet DenB. D&B Audio technik is een compleet ander merk!

@ iedereen: Line Arrays in feesttenten......zucht! Wanneer kappen mensen daar nou eens mee. Behalve als je een tent van formaatje Lowlands Alpha hebt (vanwege de hoogte en de breedte) Gewoon conventioneel stacken van hoorngeladen kasten)
        En anders een groundstack met array kasten, maar vanwege de spreidingshoek loop je vanzelf tegen problemen aan

@ Topicstarter: Je bent gek als je voor "een aantal" tentfeesten een systeem gaat aanschaffen! Bij elke willekeurige verhuurfirma kunnen ze je beter helpen. Gewoon een goede prijs afspreken voor die paar keren.

Ik zeg: D&B: Dubbel C4 (35 graden dus gaat erg diep) per kant. Oftewel 4 topppen en 4 subs per kant en 4 B2's ervoor in het midden.
        Last edited by MusicSupport; 01-05-09, 17:54.
        d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by MusicSupport
          @ Freaky: dBTech = niet DenB. D&B Audio technik is een compleet ander merk!

@ iedereen: Line Arrays in feesttenten......zucht! Wanneer kappen mensen daar nou eens mee. Behalve als je een tent van formaatje Lowlands Alpha hebt (vanwege de hoogte en de breedte) Gewoon conventioneel stacken van hoorngeladen kasten)
          En anders een groundstack met array kasten, maar vanwege de spreidingshoek loop je vanzelf tegen problemen aan

@ Topicstarter: Je bent gek als je voor "een aantal" tentfeesten een systeem gaat aanschaffen! Bij elke willekeurige verhuurfirma kunnen ze je beter helpen. Gewoon een goede prijs afspreken voor die paar keren.

Ik zeg: D&B: Dubbel C4 (35 graden dus gaat erg diep) per kant. Oftewel 4 topppen en 4 subs per kant en 4 B2's ervoor in het midden.
          De tent in kwestie is 45 meter lang en 25 meter breed, met die maten zal de hoogte al snel een meter of 8 zijn en dan kom je heel aardig weg met een line array....
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Originally posted by MusicXtra
            De tent in kwestie is 45 meter lang en 25 meter breed, met die maten zal de hoogte al snel een meter of 8 zijn en dan kom je heel aardig weg met een line array....
            Zeker als groundstack...

Ik ga verder helemaal mee met de reacties boven me. Hier in de regio zijn de grotere tentfeesten bijna altijd voorzien van gehuurde systemen: omdat alle tentfeesten in één periode kort achter elkaar zijn en dan is huren gewoon vele malen voordeliger.
            En met een dergelijk budget kom je met huren toch een héél eind op weg.

Mvg,

Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1067

en dan komen er nog vaak legio artiesten die niet over een een setje van db technologies willen spelen...

ik zou ook lekker huren..

maar als je 10000 euro te besteden heb en je ben toch toe aan een nieuw geluidssysteem kan je wel bijv kiezen om voor een D&B ( of iets dergelijks ) setje te gaan...en daar gewoon spul bijhuren wat nodig is...

succes!

Comment

• DJ_Progrezz
                • Apr 2008
                • 104

Je moet denken dat de huurprijs van licht en geluidsmateriaal gemiddeld minder dat 5% is (uitgerekend plaatsing en transport). Dus op een paar producties heb je je geld nog niet terugverdiend.

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Originally posted by MusicXtra
                  ...ALS het om aluhallen gaat, dan zit je idd op net wat minder dan 8m hoogte.....in de nok om precies te zijn. Op de plek waar je gaat stacken (heb zelf nog nooit het front geluid gevlogen in een lage alu-hal en voel ook totaal de behoefte niet ) mag je het met zo'n 5 a 6m doen afhankelijk van de exacte plek.

Ook ik doe zo'n tent een paar keer per jaar met dubbel C4, bij voorkeur met 6 B2's op een lijntje voor het podium. Is er meer druk achterin nodig, dan worden er C7 toppen gevlogen halverwege de tent.

Voor de topicstarter: Je hebt het dan over een PA van 20 tot 26 kastjes. Ook 2e hands mag je dus aan minimaal 40.000 euro denken. Je zit dus niet eens in de buurt van wat je nodig hebt.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

De hoeveelheid speakers is 1 ding maar dan ben je er nog lang niet . Je infra structuur (stroom multies bekabeling voor micro's de micro's zelf mengtafels etc.) Voor een klus van die groote kun je gerust uitgaan van een budget wat het 20 voudige is van wat 1 setje speakers kost van het merk wat je aan geeft en dat is een voorzichtige schatting . Daarbij komt nog eens een goede geacepteerde monitor set wat ook flink in de euro's loopt .
                    Voor dit soort klussen kun je beter een verhuur firma bij je in de buurt contacten daar die er op ingesteld zijn en ook als de nood aan de man is spare materiaal in huis hebben om kapot materiaal te vervangen cq ter plekke te repareren .

Comment

• Davy Gabriels
                      • Aug 2002
                      • 819

aan topicstarter: Is het uiteindelijk de bedoeling om er ook bands te laten spelen of is het puur geluid voor DJ voorzien?

Comment

• kowlier
                        • Feb 2007
                        • 45

Misschien wel belangrijk om te weten welke feesten hij gaat doen, de volumes die nodig zijn kunnen veel verschillen.
                        Ik vind ook dat er hier bij veel ook serieus overdreven word het benodigde materiaal los van de aankoopprijs.
                        Met een dubbele D&B set de kant doe je al heel veel.
                        Hou ook eens rekening met de werkelijke afstand die je nodig hebt.
                        45m-5m(podium)-5m(toog eventueel)=35m dat is al een pak minder.
                        Als het achteraan nog een aanvaardbaar volume is en duidelijk verstaanbaar is meestal meer of voldoende, daar staat toch meestal het volk dat niet te veel lawaai wil.
                        Originally posted by Freaky

Je moet snel denken aan 4x 218 subjes per kantje, met 3 of 4 hoorngeladen toppen, anders begin er maar niet aan, want met frontloaders ben je in elke tent met hossende jongeren al na 15 meter je geluid kwijt. (zelfs met een KF750serie met 6 toppen per kant is het na 40 meter bekeken zaak.... Een systeem met EV XF toppen zou wellicht wel diep genoeg gaan (70meter) , Ook zou je een line array kunnen proberen, al blijft dit in een tent niet de eerste keus omdat de tent wel hoog genoeg moet zijn om een beetje een arraytje neer te kunnen hangen.
                        Heb zelf ervaring met de KF750 tops, als je 6 tops per kant plaatst en dit niet voldoende is klopt er iets niet, ofwel ben je potdoof.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Originally posted by kowlier
                          Misschien wel belangrijk om te weten welke feesten hij gaat doen, de volumes die nodig zijn kunnen veel verschillen.
                          Ik vind ook dat er hier bij veel ook serieus overdreven word het benodigde materiaal los van de aankoopprijs.
                          Met een dubbele D&B set de kant doe je al heel veel.
                          Hou ook eens rekening met de werkelijke afstand die je nodig hebt.
                          45m-5m(podium)-5m(toog eventueel)=35m dat is al een pak minder.
                          Als het achteraan nog een aanvaardbaar volume is en duidelijk verstaanbaar is meestal meer of voldoende, daar staat toch meestal het volk dat niet te veel lawaai wil.

Heb zelf ervaring met de KF750 tops, als je 6 tops per kant plaatst en dit niet voldoende is klopt er iets niet, ofwel ben je potdoof.
                          Als je het over een dubbele C4 set per kant hebt overdrijf je zelf een beetje hoor (alhoewel ik dat wel eens in kleinere tenten heb neergezet, maarja dat was op een stampertjesfeest, da's anders)

De TS heeft het over 45m vanaf het podium.
                          Met het systeem dat ik als voorbeeld noemde hou ik wel degelijk rekening met een bar , of een wat rustiger gedeelte achterin. Dat is bij mij het verschil tussen wel of geen toppen als delay in de zaal vliegen.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

Het wordt hoog tijd voor een reactie van de TS!
                            Anders gaan we weer lekker met z'n allen genereren.....

Paul
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Noobie
                              • Dec 2007
                              • 223

Met dat soort budgetten is DVA van db wellicht een optie.

Sinds een paar maanden gebruik ik het voor bandjes, het grote voordeel vind ik de flexibiliteit van het systeem.

kleine zaal(lees kroeg) > 2 toppen per kant op een statief,
                              grote zaal 4-8 toppen per kant gevlogen,
                              tent 4-8 toppen gestacked.

Spreiding is 100 gr. dus bijna gelijk aan 3 x C4 per kant

Enige nadeel is de bouwtijd, toch wel ff werk om al die pennen in te steken, grote voordeel is het gewicht (14 kg per top) en de ingebouwde amp.

Meestal gebruik ik wel d&b B2 subs als laag (niet als infra), aangezien de S20 toch wat aan de lichte kant is.

Tot op heden alleen maar positive reacties gehad op het systeem (vooral op de mooie open klank), van zowel muzikanten als collega technici.

Comment

Working...