Renkus Heinz SSL12-7 defect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Renkus Heinz SSL12-7 defect

Heren,

ik heb hier liggen een Renkus-Heinz SSL12-7 luidspreker, deze gaf zéér ernstige vervorming en liep ook duidelijk aan.

Na het verwijderen van de conus trof ik het volgende aan: de aluminium basket vertoond zeer veel kleine scheurtjes. In de opening voor de spreekspoel zit een geruime hoeveelheid aluminiumpoeder. Op het eerste gezicht ziet de spoel zelf er nog netjes uit (geen sporen van overbelasting of extreme hitte) maar door te voelen merk je al gauw dat de spoel zelf vervormt is (zitten kleine deukjes in).

Overal in de luidspreker vind je sporen van aluminiumpoeder terug. Ook de bovenkant van de spreekspoel is wit uitgeslagen van het aluminiumpoeder.

Het vermoeden is dus dat door opeenhoping van het poeder in de sleuf voor de spreekspoel deze luidspreker het loodje heeft gelegd.

Maar zoiets mag uiteraard niet gebeuren en dit lijkt mij ook te duiden op een (ernstige) constructiefout in de luidspreker.

Morgen neem ik uiteraard contact op met TM Audio om te vragen wat hun mening is, maar het lijkt me niet verkeerd om ook hier even wat meningen te horen.

Hierbij een aantal foto's:
    Basket
    Close-up scheuren
    Achterkant basket en losse conus

Volgens mij is dit een OEM Mc Cauley speaker, iemand die hier meer vanaf weet?

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Normaal is het in ieder geval niet. Ziet er uit als oxidatie maar dan in een hele heftige graad. Anders is het een een laag geadoniseerd aluminium die dus loslaat onder invloed van heftige druk. Fabricagefout of slijtage? Maar het zou niet mogen voorkomen.
    d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Als ik dit zie denk ik aan een thermisch probleem, door veelvuldig warm worden en afkoelen knalt de oxidatielaag van het aluminium.
      Of er is teveel magnesium, wat aan veroudering onderhevig is, in de legering gebruikt.
      Kan ook nog een combinatie van de twee zijn.
      In elk geval mag dit bij normaal gebruik niet voorkomen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Ik heb absoluut geen verstand van aluminium, maar misschien kun je hier wat mee:
        Onder invloed van temperatuur zet aluminium beperkt uit, en geen barsten of scheuren. Misschien wel de oxidatielaag.

Mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Bedankt voor de reacties. Vandaag heb ik contact opgenomen met Engine (TD Ampco/TM Audio) en ook hun de foto's ter beoordeling opgestuurd.

Hun reactie was (samengevat) dat de rand niet netjes is afgewerkt maar dat dit verder aan de werking niets zou mogen afdoen. Het waargenomen poeder zou niet afkomstig zijn van deze rand maar van de sleuf waar de spoel in beweegt door het aanlopen. Vervorming van de spoel zou de oorzaak zijn van extreme hitte.

Opzich is dit aannemelijk, hoewel deze set wel voorzien is van goede processing en limiting (XTA).

Een reparatieset (geen losse reconekit maar een compleet nieuwe basket met conus wordt geleverd, alleen de magneet dient te worden hergebruikt) komt neer op ca. 500 euro. Ik ben erg benieuwd of iemand toevallig weet of hier een 'origineel' exemplaar van bestaat (onder een andere merknaam)? Voor zover ik weet kon dit wel eens McCauley zijn. Iemand een idee?

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

WTF, 500 euro voor een luidsprekertje. Veel te veel geld. Leuk zo'n merkje erop maar als je gewoon een speaker met vergelijkbare Thielle en Small parameters kan vinden zou dat ook moeten werken.
            d&b Audiotechnik

Comment

Working...