Jbl Jrx 125

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sietse vd Bij
    • Apr 2009
    • 6

Jbl Jrx 125

Hoi mensen,

ik schrijf voor het eerst op dit forum, maar heb me reeds de laatste dagen al wel erg veel ingelezen. Mooi forum trouwens hier! Ik heb ook gekeken (via de search functie) naar informatie over box waarin in momenteel erg in geïnteresseerd ben. De JBL JRX 125, 3 weg box. Maar zou nu toch graag jullie mening even willen vragen.

Ik heb per box zow'n 400 euro te besteden, en kan deze 125's nieuw voor deze prijs per stuk kopen. Ik heb het geluid een tijdje terug gehoord en vond dat erg goed klinken.

Later wil ik er nog een set extra bassboxen bij sparen, de JBL JRX 118SP 18'' aktieve, of de JBL JRX 118S passief met als versterking een stel crown versterkers.

De JRX 125 wil ik nu nog gaan versterken met mijn versterker die ik nog heb staan, een Akai AM-2600, maar later wil ik deze versterker ook vervangen door een Crown versterker van 400 a 500 watt.

Ik wil deze boxen gebruiken voor diverse soorten partijen, voor feesten in een kantine met gemiddel 70 a 150 man, voor kleine feesten tot 50 man, en voor een openluchtshow op een trailer voor zown 500 kinderen.

Mijn vraag is, is dit waar voor je geld voor 400 euro per stuk, of weten jullie betere alternatieven voor ongeveer deze prijs per box?

Is de bass van deze 3 wegsbox sterk genoeg voor een feestje voor +/- 100 man? Of heb ik daar echt die extra subs voor nodig?

Is het handig om de boxen op een verhoging te plaatsen zodat de topbox en een middbox boven de hoofden van de mensen uit komen? Of haal ik daar mijn hele bass mee weg? (ik weet dat het normaal beter is om hoger te plaatsen, maar wil niet ''nu ik nog geen bassboxen kan kopen'' al mijn bass verspelen)

En Crown versterkers zij erg goed voor een mooie prijs heb ik begrepen? Dit past ook goed bij een JBL?

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie aanraden, en of ik hier goed aan zal doen. Indien er extra info gewenst over overige spullen enzo, zal ik die natuulijk even doorgeven.
    Last edited by Sietse vd Bij; 17-04-09, 21:34.
    DJ Siesto, altijd in voor uw feestje!
  • Smit-PA
    • Oct 2006
    • 63

Sietse,

Heb even gekeken naar die speakers op ook even Google gebruikt bij die versterker.

Wil niet bot overkomen maar die versterker is niks daar ga je je speakers mee omzeep helpen.
    Ook bij de JBL JRX serie heb ik mijn vraagtekens, oke leuke kasten, veel speaker voor relatief weinig geld, maar echt door drukken zullen ze niet, en snel vervormen.

Voor jezelf moet je kiezen wat je wilt, of een actieve set of passief.
    Als bij mezelf kijk heb ik alles passief, dus hou dat zo, veel variatie mogelijk, en persoonlijk vind gewoon beter dan die zware actieve kasten.

Maar jij heb eigenlijk ook geen versterker, dan kan actief best interessant wezen. Alleen is de prijsklasse ook iets hoger. Je kunt nu bijvoorbeeld 2 goeie toppen komen en t.z.t. dat uitbreiden met bassen zonder extra versterker en x-over.(case-is ook stiekem met wielen ook z'n 150 á 200 euro)

Of je gaat voor 2e hand, op heuff, markplaats en nog vele andere staan genoeg sets te koop. Soms is het beter om kwalitied van 10jaar oud te kopen dan een nieuwe set die het net niet is.

hoop dat niet bod over kom en je een beetje geholpen heb. (zit al weekje in ziektewet, vandaar)

gr kls
    Geluid is een levenswijze.
    Wie niet horen wil moet, maar voelen.

Comment

• dj-wojcik
      • Jul 2008
      • 911

Welkom op het forum

Heb deze ook als eerste set gekocht. Zeer tevreden over, toen. Maar als snel zul je zien dat je toch wat extra laag wilt. En toch een subje wilt. (Ik bedoel, dat was al heel snel bij mij!)

Ik zou het trouwens niet proberen met een Akai AM-2600. Maar ik raad je dan wel weer aan om OF een goed passende versterker er bij de kopen OF actief te gaan.

Ook qua volume/druk en klank zul je toch gaan moeten na denken of dit wel de juiste keuzen is. Zoals je zegt kun je deze wel gebruiken in een kantine met 70/150 man. Mits je echt goed hoog staat, subs hebt en het niet al te hard hoeft te gaan.

En zoals ik krijg je denk ik wel te kampen met het plaatsen van je speakers. Ik kwam er toen achter dat je die hoogte dus ook "echt" nodig hebt. Dus het is wel zo handig om ze ergens op te zetten. Zodat je ook echt over de mensen heen komt.

Buiten denk ik niet dat je haalt. En zeker niet voor 500 pers. Dat word net iets te weinig denk ik dan. (weet het wel zeker)

Verder soms alleen lomp om te vervoeren en te plaatsen.

Gr Robin

ps. Ondertussen wat oude foto's opgerakelt. met nadruk op oud. Maarja zo is iedereen begonne.

Last edited by dj-wojcik; 17-04-09, 23:18.
      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Sietse vd Bij
        • Apr 2009
        • 6

Uitgaande van een budget van ongeveer 1500 euro voor puur het geluid (misschien klein beetje erop nog), wat zouden jullie dan wel aanraden om te doen? Ik wil dus graag de onderstaande dingen er mee kunnen draaien.

Andere dingen als CD-spelers (2x Denon DNS-1200 + flightcase's) en mengpaneel (Behringer Djx-700) heb ik al wel om mee te beginnen.
        (Ik weet dat het beginners spul is, maarja daar is mijn geld nu ook nog naar, wil gewoon graag rustig aan wat opbouwen)

Wil dus nu graag een lekker sound erbij kopen. Passief/actief maakt nu nog weinig uit voor mij, gezien ik nu begin met het geluid. Nadeel passief mijn inziens het extra werk met aansluiten, nadeel actief is dat als er een probleem is, je meteen je versterker en een box kwijt bent.
        Als actief in totaal net zo duur is mag het dus zeker wel. Kwa geluid zoek ik natuurlijk een mooi geluid, maar graag met een goede bass. (En indien benodigd hoor ik graag welke dingen ik er het beste nog naast kan kopen om het geluid goed te verdelen over de boxen)

Ben benieuwd wat jullie aanraden!
        Last edited by Sietse vd Bij; 17-04-09, 23:40.

Comment

• Smit-PA
          • Oct 2006
          • 63

ik zou eens kijken wat de markt bied, niet gelijk beslissen(oke moeilijk) maar gewoon eens kijken wat er voor 1500 euro voorbij komt.
          Denk dat je voor dat geld wel een aardig setje kunt komen.
          Geluid is een levenswijze.
          Wie niet horen wil moet, maar voelen.

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1066

hk audio heeft ook leuke kastjes voor zo rond de 350 - 400 euro het stuk.

kijk daar ook eens naar!

verder als je nieuw wil kopen is het bij onze oosterburen nog wel eens goedkoper! bijvoorbeeld op musikproduktiv.de
            ( wel chekken want dat is niet altijd zo! )

verder zou iik eens verschillende systemen gaan beluisteren die je in jouw prijsklasse tegenkomt! en ook op welke manieren ze uit te bereiden zijn!

met een top van 15"draaide ik wel eens kinderdiscoś voor een 50, 75 kids dat was nog net te doen...wil je daarbij een stevige sound neerzetten is een subje wel aan te raden!

ga iig niet voor dap, of berhinger rommel voor je geluid set...

mvg jens

Comment

• Sietse vd Bij
              • Apr 2009
              • 6

Ik zit n[FONT=Verdana]u te kijken naar een tweetal [/FONT][FONT=Verdana]Electro Voice Force i25 boxen van 600 Watt ( nieuw voor 400 euro per stuk[/FONT][FONT=Verdana]) + een Electro-Voice Q66 II versterker 600 watt (nieuw voor 550 euro).

Het geluid hiervan schijnt beter te zijn dan van die JBL's? En die disco's tot 150 man moet ik hiermee toch kunnen redden als ik ze verhoogd plaats? Die bassboxen koop ik er dan later nog wel bij.

Voor dat openluchtgedoe zal ik dan wel bijhuren.

Ik neem dus aan als ik dit hoog genoeg zet dat het dan zou moeten kunnen?

Ben benieuwd naar jullie mening! Geef ook gerust aan als je het een set van niets vindt. Ik wil gewoon een leuke set hebben voor mijn prijs.
              [/FONT]

Comment

• Sietse vd Bij
                • Apr 2009
                • 6

Als jullie zouden moeten kiezen tussen een setje JBL JRX 125 met een Crown XLS602D versterker, of een tweetal EV Force i25 boxen met een EV-Voice Q66 II versterker. Wat zou dan een betere keuze zijn geluidstechnisch? Voor bovenstaande doeleind[FONT=Verdana]e.

Of weet iemand een veel betere geluidsset voor rond de 1500 euro?
                [/FONT]
                [FONT=Verdana][/FONT]

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Q66 kan nog wel, maar ik zou zelf liever de Q99 nemen (als ik uberhaupt al voor deze set zou gaan).

Ik denk dat je het beste bij een dealer/winkel in de buurt kan kijken en vooral veel vergelijken, LUISTEREN, wat jij het beste vind, dat koop je, dat kunnen wij niet beslissen, en al helemaal niet zonder te luisteren.

Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Beckers Entertainment
                    • Dec 2008
                    • 650

Uitgaande op ervaring met de merken ( bij EV niet de specifieke speaker ) zou ik gaan voor de EV. Je mist wat laag bij de JBL kasten, bovendien ligt de kwaliteit van EV systemen net wat hoger. ( in mijn bevindingen )

Neem ook eens een kijkje naar dB technologies. Leuke actieve setjes voor 150 personen voor 1500 vermoed ik zo....
                    Deze bijvoorbeeld.. prijs ligt rond de 1400.
                    Groeten Jasper
                    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Sietse vd Bij
                      • Apr 2009
                      • 6

Dus ondanks dat de JBL als 3 wegs wordt aangestuurd heeft hij toch minder laag dan de 2 wegs aangestuurde EV verwacht je.

En die dB set is inderdaad ook wel mooi en beter handelbaar natuurlijk, maar daar moet dan dus nog wel een versterker bij voor de top's en de basskast en nog een crossover. dus dat drijft de prijs dan nog wel weer wat op. En dan zit ik toch eigenlijk wel weer boven mijn budget.

Ik hoop met de EV ook direct al een redelijke bass voor zown 100 a 150 man te hebben. Dat is ook de rede dat ik voor de grotere formaat boxen kies met 3 boxen er in. (1 hoog en dan 2 mid/laag). Later wil ik er alsnog extra bass onder kopen.

En met die Q99 versterker kan ik nog meer uit de boxen halen volgen jou Djspeakertje, zonder hem op te blazen?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Comment

• Beckers Entertainment
                        • Dec 2008
                        • 650

Die dB set die ik je liet zien is actief. Versterkers zitten erin, vrij goede crossover in je subwoofer. Dus kwestie van stroom insteken, XLR kabel voor je signaal erin. En gas geven. En zoals je zegt, stukken handzamer.
                        Het ligt er ook aan wat je ermee wilt doen. Als je meer bruiloften, verjaardagen wilt draaien. Waarbij je wekelijks moet opbouwen wil je niet elke keer je JBL of EV topjes mee moeten slepen. Sta je bijna wekelijks voor een groep jeugd, die toch al van grote speakers houdt, in een zelfde zaal. Dan is het nog niet zo'n ramp.

En over de bassen van de JBL. Ze klinken niet echt slecht, maar ik werd ook absoluut niet omver geblazen door de mogelijkheden van een speaker. Dat vind ik wel belangrijk bij mijn keuze.
                        Over de EV's kan ik niet veel zeggen. Heb alleen andere speakers van EV gehoord, nog niet de specifieke die jij hier noemt.

Groeten Jasper
                        Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Originally posted by Sietse vd Bij
                          Dus ondanks dat de JBL als 3 wegs wordt aangestuurd heeft hij toch minder laag dan de 2 wegs aangestuurde EV verwacht je.

En die dB set is inderdaad ook wel mooi en beter handelbaar natuurlijk, maar daar moet dan dus nog wel een versterker bij voor de top's en de basskast en nog een crossover. dus dat drijft de prijs dan nog wel weer wat op. En dan zit ik toch eigenlijk wel weer boven mijn budget.

Ik hoop met de EV ook direct al een redelijke bass voor zown 100 a 150 man te hebben. Dat is ook de rede dat ik voor de grotere formaat boxen kies met 3 boxen er in. (1 hoog en dan 2 mid/laag). Later wil ik er alsnog extra bass onder kopen.

En met die Q99 versterker kan ik nog meer uit de boxen halen volgen jou Djspeakertje, zonder hem op te blazen?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

qsc (heeeeel goed+bekend versterkermerk) adviseerd voor luidsprekers van bijv. 400 watts rms @ 8ohm een versterker van 800 watts rms @ 8ohm te nemen, als je goede speakers hebt (en dat zijn die ev's wel) dan kunnen die dat best hebben, sterker nog, met een te lichte amp blaas je je speakers eerder op!
                          Dat komt omdat de conus van de speaker naar voren blijft staan als je een lichte (transistor) versterker hebt die je gaat oversturen. Als dat gebeurt koelt de spreekspoel zichzelf niet meer door de beweging en brandt 'ie door!

Daan

Comment

• SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

Originally posted by djspeakertje
                            qsc adviseerd voor luidsprekers van bijv. 400 watts rms @ 8ohm een versterker van 800 watts rms @ 8ohm te nemen
                            SoundOfSilence (fabrikant van passieve mengtafels van dubieuze kwaliteit) adviseer mensen altijd om minstens het aantal kanalen wat men nodig heeft keer 2 aan te schaffen.

Tevens adviseer ik u de bekabeling van het merk SoundOfSilence altijd minstens 50% langer te bestellen dan u daadwerkelijk nodig heeft.

Zij van WC-eend adviseren WC-eend.

Tuurlijk adviseert QSC een dikkere versterker... Daar verdienen ze meer op.

Als je je versterker de clip in duwt kan je idd schade aan je chassis oplopen, maar dat lukt ook met een versterker met 2x het vermogen... En met 2x het vermogen kan je je spoel uit je magneet drukken waardoor je chassis ook stuk gaat.

Dat je versterker meer vermogen kan leveren als je speakors mogen hebben is erg fijn (niets mis met een beetje overhead), mits je zorgt voor een fatsoenlijke limiter en/of een man (vrouw) achter de knoppen hebt die de grenzen van het systeem kennen.
                            Last edited by SoundOfSilence; 21-04-09, 14:41.
                            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Klopt, maar de q99 levert 2*900 w/rms @ 4 ohm (dus niet het dubbele, zoals bij mijn voorbeeld van qsc) en dat moet toch kunnen.

Daan

Maar het dubbele vermogen kan omlaag gedraaid worden (dus heb je reserve) en xtra kabellengte/kanalen niet, maargoed, het was maar een voorbeeld, en ik snap het!

Comment

Working...