Materiaal op school / clip-bescherming

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pjadskop productions
    • Nov 2008
    • 128

Materiaal op school / clip-bescherming

Dag, vorig vrijdag is (dankzij een onnozelaar die zich interessant wou maken door alle schuivers open te zetten) de muziekinstalatie van de school stuk gegaan. Ik zit in de technische ploeg en heb nu de taak gekregen om voor een mooi nieuw setje te kijken. Het zou compact en makkelijk te installeren/bedienen moeten zijn. We hadden 2 Das actieve speakers met 50 watt op HF en 150 op LF, deze sturen wij aan door een mackie mengtafel (die niet snel clipt). Ik heb nog geen beperking op het budget gekregen, maar het zou nog "betaalbaar" moeten zijn. Ik had ook gedacht om er een driverack px voor te zetten, die ik 1 keer moet instellen en dat ze daarna verder kunnen zonder mij (want als alles goed gaat ben ik volgend jaar weg daar). Deze was toch voorzien voor actieve instalaties? De speakers zouden meer vermogen mogen hebben (400watt RMS of zo) maar ook niet te zwaar (gewicht) worden.
    Ook heb ik zelf een instalatie (wel passief) en ik zie jammer genoeg veel te dikwijls dat de dj alles open gooit en zeer ver in het rood gaat. Ik heb wel limiters, maar deze houden vervorming niet tegen als deze door de mengtafel veroorzaakt wordt. Is er geen manier om dit tegen te gaan? Zodat bv het uitgangssignaal even wegvalt als de mengtafel in het rood gaat? (bv door een relais op het uitgaande signaal met de VU meter te verbinden?). Ik weet dat het heel vervelend is als de muziek wegvalt, maar dat is net de bedoeling. Dan gaat de dj extra moeten letten op het uitgaande signaal, of hij zal zich mogen verantwoorden aan het publiek waarom de muziek af en toe stopt. Anders leren ze het niet, want eventuele kosten maakt voor hen niks uit aangezien dat toch naar de organisatie gaat bij onproffesioneel gebruik van de instalatie.

Dank bij voorbaat voor de reacties

Mathijs
    Last edited by pjadskop productions; 05-04-09, 22:13.
    Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer
  • maranta
    • Sep 2002
    • 113

Wat is er eigenlijk stuk gegaan? de versterkers of de speakers?, wellicht is repareren een optie. Zo te horen (DJ) is er teveel laag de kastjes ingepropt en dan gaat het inderdaad stuk. Een driverack alleen voorkomt dit niet, ik zou kiezen om er sub kastjes bij te zetten al dan niet passief.
    Het geeft de topkasten meer headroom wanneer het op de juiste manier gefilterd wordt, of je dat met een driverack moet gaan doen hangt natuurlijk geheel af van welke (actieve)kastjes je gaat gebruiken. Er zijn systemen die zonder externe processors de boel goed regelen.

"offtopic"

Wel opvallend is dat wanneer er iets stuk gaat er meteen aan nieuw gedacht wordt, ik merk het om me heen steeds vaker; zo van kapot gooi maar weg en koop maar nieuw, ook de onderdelen worden steeds goedkoper dus repareren ook.
    Tel wat je hebt, niet wat je mist

Comment

• harm wellink
      • Jan 2007
      • 23

Hoi Mathijs,

Aangezien je ook al een Mackie mixertje hebt kan ik op zich de Mackie SRM 450 wel aanbevelen. Dit zijn actieve luidsprekers die (naar mijn mening) heel mooi (en hard ) geluid geven, en ook nog aardig betaalbaar. (± €500 per stuk)

Groet, Harm
      [CENTER]And there was light!
      [/CENTER]

Comment

• keenoncoolstuff
        • May 2003
        • 695

Originally posted by harm wellink
        Aangezien je ook al een Mackie mixertje hebt kan ik op zich de Mackie SRM 450 wel aanbevelen.
        Aha, dus als ik een Soundcraft mengtafel heb kan ik het beste ook een Soundcraft installatie aanschaffen? En omdat Soundcraft geen sets bouwt, dan maar één van de Harman Kardon-groep???

Sorry, dit is de grootste bullshit die ik ooit heb gehoord.
        Voor de topicstarter: kijk eens naar RCF, die hebben erg lekker klinkende actieve setjes.
        En als ik zie dat de installatie die nu defect is slechts 2x 200W was, kan ik me best voorstellen dat er nu wordt gekeken naar een nieuwe set, die aan de eisen die een school aan zo'n set stelt, kan voldoen.

Groet, Rob.
        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• harm wellink
          • Jan 2007
          • 23

Originally posted by keenoncoolstuff
          Aha, dus als ik een Soundcraft mengtafel heb kan ik het beste ook een Soundcraft installatie aanschaffen?
          nee, zo bedoel ik het ook weer niet. Ik vind persoonlijk die Mackie SRM 450 lekker klinken, en ze hebben toevallig ook al een Mackie Mixertje. Dat betekent dat de zaak waar ze hun spul vandaan hebben die luidsprekers wellicht ook kan leveren...
          [CENTER]And there was light!
          [/CENTER]

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

TS, je moet toch echt wat meer informatie gaan geven wil je hier een goed advies krijgen.
            Probeer als budget minstens een richtlijn te geven. (en die is er altijd)
            Over wat voor ruimte praten we, en hoe groot? (aula van 40 bij 30, haha) En hoeveel mensen zijn er in de ruimte aanwezig?
            Wat is er precies kapot? (al eerder gevraagd)
            Wat gaan de luidsprekers weergeven? Muziek? Genre?
            Welk volume word er verwacht?
            Hoe zijn de huidge luidsprekers geplaatst? Gevlogen? Gestackt?
            ... Foto's?

Anders krijg je alleen maar gesmijt met merken en modellen bla bla. (srm450 zou ik niet snel aanbevelen t.o.v. de concurrentie...)

Mvg,

Teun

Ps. er is ergens al een topic gaande over clip/limiter/dblevel etc... even zoekmachine gebruiken daarvoor. Ikzelf kan je daar niet verder bij helpen.
            Pps. Die vermogens die je noemt zeggen weinig. Skytronic 400W gaan hoogstwaarschijnlijk niet harder dan het d.a.s. spul.
            Last edited by 4AC; 06-04-09, 16:25. Reason: Even 'netjes' mvg erbij...
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by pjadskop productions
              Dag, vorig vrijdag is (dankzij een onnozelaar die zich interessant wou maken door alle schuivers open te zetten) de muziekinstalatie van de school stuk gegaan. Ik zit in de technische ploeg en heb nu de taak gekregen om voor een mooi nieuw setje te kijken. Het zou compact en makkelijk te installeren/bedienen moeten zijn. We hadden 2 Das actieve speakers met 50 watt op HF en 150 op LF, deze sturen wij aan door een mackie mengtafel (die niet snel clipt). Ik heb nog geen beperking op het budget gekregen, maar het zou nog "betaalbaar" moeten zijn. Ik had ook gedacht om er een driverack px voor te zetten, die ik 1 keer moet instellen en dat ze daarna verder kunnen zonder mij (want als alles goed gaat ben ik volgend jaar weg daar). Deze was toch voorzien voor actieve instalaties? De speakers zouden meer vermogen mogen hebben (400watt RMS of zo) maar ook niet te zwaar (gewicht) worden.
              Ook heb ik zelf een instalatie (wel passief) en ik zie jammer genoeg veel te dikwijls dat de dj alles open gooit en zeer ver in het rood gaat. Ik heb wel limiters, maar deze houden vervorming niet tegen als deze door de mengtafel veroorzaakt wordt. Is er geen manier om dit tegen te gaan? Zodat bv het uitgangssignaal even wegvalt als de mengtafel in het rood gaat? (bv door een relais op het uitgaande signaal met de VU meter te verbinden?). Ik weet dat het heel vervelend is als de muziek wegvalt, maar dat is net de bedoeling. Dan gaat de dj extra moeten letten op het uitgaande signaal, of hij zal zich mogen verantwoorden aan het publiek waarom de muziek af en toe stopt. Anders leren ze het niet, want eventuele kosten maakt voor hen niks uit aangezien dat toch naar de organisatie gaat bij onproffesioneel gebruik van de instalatie.

Dank bij voorbaat voor de reacties

Mathijs
              Wat wel wil helpen is een compressor er tussen zetten en de compressie zo instellen dat, wanneer je harder instuurt het uiteindelijke geluid zachter gaat.
              Zo los ik dat ook wel op bij erg koppige DJ's.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• CasB
                • Oct 2008
                • 24

Het lijkt er op dat TS op zoek is naar headroom, dus zijn speakers met wat meer vermogen wel aan te raden. Maar wat meer informatie is misschien wel handig, waar moet het precies voor gebruikt worden? Feesten voor 100 man of alleen maar om een klaslokaal van geluid te voorzien?

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

Originally posted by CasB
                  Het lijkt er op dat TS op zoek is naar headroom, dus zijn speakers met wat meer vermogen wel aan te raden. Maar wat meer informatie is misschien wel handig, waar moet het precies voor gebruikt worden? Feesten voor 100 man of alleen maar om een klaslokaal van geluid te voorzien?
                  Poeh, daar was ik ook al achter. Ik doel alleen... dat de TS het over laat komen alsof het aantal watt het verschil maken.
                  Nou goed, bedankt voor het herhalen van mijn bericht
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• keenoncoolstuff
                    • May 2003
                    • 695

Originally posted by MusicXtra
                    Wat wel wil helpen is een compressor er tussen zetten en de compressie zo instellen dat, wanneer je harder instuurt het uiteindelijke geluid zachter gaat.
                    Zo los ik dat ook wel op bij erg koppige DJ's.
                    Zou het gebruik van een ducker niks zijn? De stereo-uit van de mixer gaat in (bijvoorbeeld) 2 Behringer XR-2000's. Datzelfde signaal wordt als keysignaal gebruikt. Komt het keysignaal boven een bepaalde waarde, verzwakt de ducker het signaal uit de mengtafel met een dB of 10...
                    Mits goed afgeregeld zou dit volgens mij een mogelijke oplossing kunnen zijn.

Groet, Rob.
                    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• pjadskop productions
                      • Nov 2008
                      • 128

Het zijn de mid-drivers die stuk zijn, ik heb echt nog geen buget (ook geen richtlijn) gekregen. En het zou een polyvalente set moeten zijn (een zaal van vb 150 personen of zo, ook voor films en missen, en talentenjacht) de vorige set voldeed voor binnen, maar de set wordt ook soms buiten gebruikt (muziek op de speelplaats, toespraak v d directie), dus daarvoor had ik gedacht aan wat meer vermogen. De set kan nooit de hele speelplaats vullen want ik had bij chrysostemos mijn set mee (2x 2400 rms, pasieve set met, 1 top en 2 bassen per kant, en nog 6 kleine jb boxen v 200 watt verspreidt op het afdak) en deze was nauwelijks genoeg (aangezien ze 2 bassen hebben kapotgespeeld).
                      Het moet compact en simpel op te zetten en te bedienen zijn, dus aparte subwoofers en pasieve sets zijn al uitgesloten. Als ik volgend jaar weg ben in die school is er niemand meer die daar iets van kent. Ik leer nu alleen een paar mensen aan welke kabels ze waar moeten insteken, en het afregelen van de equaliser op het paneel gaat al te ver voor sommigen, dus ik hoop er niet op dat ik ze ooit krijg uitgelegd hoe ze er een ducker tussen moeten zetten. Nu is het alleen: micro's naar het mengpaneel, xlr naar de 2 boxen (op staander), stroom voorzien en klaar.
                      Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

Comment

• Beckers Entertainment
                        • Dec 2008
                        • 650

Als je een budget krijgt en het valt redelijk hoog uit zou ik als ik jou was zeker eens een kijkje nemen bij de nieuwe RCF serie. ART 715 enz.. Geven behoorlijke geluidsdruk voor binnen maar gaan ook prima voor grotere plaatsen waar het voornamelijk om spraak gaat. Eventueel kijken naar twee 4PRO 8001 AS subs van RCF. Makkelijker dan deze speakers kan het bijna niet en de clip-beveiliging die erop zit doet zijn werk meer dan prima.
                        Denk dat je met 2 subs en bijv. 4 of 6 topjes prima uit te voeten kan. Zeker als je deze in de zaal goed verdeeld ophangt kan deze set het meer dan prima doen.
                        Maar vergeet niet, er zijn wel meer mogelijkheden, ik noem er maar eentje op..

Groeten Jasper
                        Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Originally posted by Beckers Entertainment
                          Als je een budget krijgt en het valt redelijk hoog uit zou ik als ik jou was zeker eens een kijkje nemen bij de nieuwe RCF serie. ART 715 enz.. Geven behoorlijke geluidsdruk voor binnen maar gaan ook prima voor grotere plaatsen waar het voornamelijk om spraak gaat. Eventueel kijken naar twee 4PRO 8001 AS subs van RCF. Makkelijker dan deze speakers kan het bijna niet en de clip-beveiliging die erop zit doet zijn werk meer dan prima.
                          Denk dat je met 2 subs en bijv. 4 of 6 topjes prima uit te voeten kan. Zeker als je deze in de zaal goed verdeeld ophangt kan deze set het meer dan prima doen.
                          Maar vergeet niet, er zijn wel meer mogelijkheden, ik noem er maar eentje op..

Groeten Jasper

denk dat je met 4/6 keer rcf art715 wel iets meer dan 2 8001's nodig hebt! vooral buiten, de 715's hebben 15" woofers, maar ik denk dat je voor bijv. een sportdag met (achtergrond)muziek wel wat meer nodig hebt. misschien zijn de rcf TTS28-A woofers wel iets, een 218 in een semi-hoorngeladen kast, iets groter dan een normale 118 BR en wel 2 kw rms (max spl:139 DB) deze gaan binnen en buiten hard, en als het te veel is kan je hem altijd mono gebruiken. hij is actief (ook passief te krijgen) dus met ingb. amps en x-over.

Daan

let op! de subs wegen wel 73 kg! (per stuk)

RCF - View
                          Last edited by moderator; 08-04-09, 08:18.
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Beckers Entertainment
                            • Dec 2008
                            • 650

Denk persoonlijk dat het voor een school overkill is. Ik ben het met je eens dat die 2 bassen aan de weinige kant zijn. Maar ervan uitgaande dat er maar 1/2 keer per jaar een sportdag is denk ik niet dat het de investering waard is. Zeker niet aangezien scholen normaal niet zo'n grote budgets hebben. Met hun bezuinigen zullen ze wel een complete set voor ongeveer 400 euro nodig hebben.
                            Zeker met het verschil van 2500(!) euro per bass is dit wel iets om rekening mee te houden. Denk dat we het beste even op een budget wachten, anders kunnen we dan altijd nog een Kv2 setje aanraden.

Groeten Jasper
                            Last edited by Beckers Entertainment; 08-04-09, 08:18.
                            Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• pjadskop productions
                              • Nov 2008
                              • 128

voor grotere evenementen zoals sportdag huren we toch een instalatie, en zoals eerder vermeld denk ik niet dat ze graag aparte subwoofers hebben aangezien ze dat te uitgebreid gaan vinden. Gewoon, 2 of 4 full range kasten, actief, en een beetje betaalbaar en draagbaar.

Comment

Working...