Wireless (WiFi?) audio interface ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peterwagner
    • Oct 2008
    • 317

Waarom moet de audio eigenlijk draadloos gaan?
    Als je een touchscreen via zo'n usb-ethernet op je computer aansluit ben je toch klaar?
    Je hebt toch alleen een draadloze controller nodig?

Comment

• Mattheusvz
      • Jun 2007
      • 107

Hallo, ik weet niet precies wat je bedoelt (Ben net wakker na een late klus) maar is een Apple Airport Express niet datgene wat je zoekt? Het is een draadloze router met een audiouitgang. Info is wel te vinden op Apple.
      Dan heb je alles in 1 keer.

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Aan een touchscreen heb ik niks, want dan kan ik nog niet rondlopen en op het veld EQ's aanpassen en dergelijke. En ik wil Smaart en System-control op dezelfde (remote) controller (tablet) hebben, dat vind ik namelijk het handigst. En om nu EN een (touch)screen EN daarnaast nog een keer een tablet te gaan meezeulen zie ik niet zitten, zeker omdat het eigenlijk geen meerwaarde heeft in mijn beleving.

Om even een idee te scheppen: dit rack is nu al op het randje van "vind je het nog normaal om dit te gaan tillen??" ... dus extra gewicht wil ik tot een minimum beperken, zoals je begrijpt.

Het idee is: rack neerzetten, aansluiten, tablet aanzwengelen en GO...

Met een servertje als een mini PC/ Mac gaat de audio ook niet draadloos trouwens. Via remote desktop bestuur ik Smaart die op de 'server' draait en ik kan via hetzelfde netwerk mijn tablet als secondary controller aanmelden voor de Lake... dat is in ieder geval de configuratie zoals ik die nu in mijn hoofd heb. Tevens kan ik dan ook nog een keer via Remote desktop mijn L/R opnemen op de mini server, maar dat is 'mooi meegenomen' en geen vereiste !

Adios!
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by Mattheusvz
          Hallo, ik weet niet precies wat je bedoelt (Ben net wakker na een late klus) maar is een Apple Airport Express niet datgene wat je zoekt? Het is een draadloze router met een audiouitgang. Info is wel te vinden op Apple.
          Dan heb je alles in 1 keer.
          Nee, dat is niet wat ik zoek .
          De audio moet de andere kant uit... ik moet INPUTS hebben en geen OUTPUTS. Daarbij, ik heb reeds een goede router. En dan is er ook nog het issue van mic pre-amps en fantoom...

Gaat 'm helaas niet worden.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Mattheusvz
            • Jun 2007
            • 107

Ik neem gauw een kop koffie om wakker te worden.... pfff
            (notitie aan mezelf: niet op dit forum komen als je nog niet helemaal wakker bent...)

Comment

• SoundOfSilence
              • Mar 2007
              • 766

Goed, heb net de vrijdagmiddagborrel achter de kiezen, dus het kan zijn dat ik er nog niet 100% bij ben, maar als je via wifi audio wilt transporteren denk ik dat je het makkelijkst af bent met 2 routers/accespoints en een setje barix codecjes...

óf je pakt een barix instreamer, gaat daarmee naar je router en op je remote pak je de "stream" op (gewoon vanaf het wifi-netwerk)
              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• peterwagner
                • Oct 2008
                • 317

Maar een wireless touchscreen is toch een tablet......?

Het touchscreen/tablet wordt via wireless usb/ethernet op een computer aangesloten en fungeert alleen als remote/controller voor Smaart en Systemcontrol die op de computer draaien. Op het touchscreen/tablet zie je gewoon je computerscherm. Alle audio gaat gewoon via de computer in je rack. Dan heb je ook geen problemen met latency door de wireless.

Dan heb je precies wat je wilt: rack neerzetten, aansluiten, computer en touchscreen/tablet aan en gaan.

Je touchscreen/tablet is dan gewoon je muis/keyboard/beeldscherm van je computer in je rack.

Originally posted by berolios
                Aan een touchscreen heb ik niks, want dan kan ik nog niet rondlopen en op het veld EQ's aanpassen en dergelijke. En ik wil Smaart en System-control op dezelfde (remote) controller (tablet) hebben, dat vind ik namelijk het handigst. En om nu EN een (touch)screen EN daarnaast nog een keer een tablet te gaan meezeulen zie ik niet zitten, zeker omdat het eigenlijk geen meerwaarde heeft in mijn beleving.

Om even een idee te scheppen: dit rack is nu al op het randje van "vind je het nog normaal om dit te gaan tillen??" ... dus extra gewicht wil ik tot een minimum beperken, zoals je begrijpt.

Het idee is: rack neerzetten, aansluiten, tablet aanzwengelen en GO...

Met een servertje als een mini PC/ Mac gaat de audio ook niet draadloos trouwens. Via remote desktop bestuur ik Smaart die op de 'server' draait en ik kan via hetzelfde netwerk mijn tablet als secondary controller aanmelden voor de Lake... dat is in ieder geval de configuratie zoals ik die nu in mijn hoofd heb. Tevens kan ik dan ook nog een keer via Remote desktop mijn L/R opnemen op de mini server, maar dat is 'mooi meegenomen' en geen vereiste !

Adios!

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Zo'n touchscreen... werkt dat ook op batterijen ? Het is toch niet zo mobiel als ik wil met zo'n verlengkabel aan mijn schermpje ... dan kan ik net zo goed alles wired houden ...

Nou, in essentie ga ik mijn tablet inderdaad wel als 'remote touchscreen' gebruiken ja. Maar het is wel wat genuanceerder dan dat, bijvoorbeeld wat betreft de secondary controller bij de Lake, want die draai ik dan dus niet via 'remote desktop'.

Wat de suggestie met de meerdere access points en dergelijke betreft, mag het duidelijk zijn dat dat dus totaal niet is dat ik zoek? Veel te veel gedoe en ook hier heb ik weer power nodig aan de remote kant.

Ik denk dat ik er wel redelijk uit ben: waarschijnlijk moet het een mini PC/ Mac gaan worden, maar ik houd stiekem de Network USB hub toch nog even in mijn achterhoofd, ook omdat dat in financieel opzicht een aantrekkelijk alternatief is. Jammer dat er maar weinig/ geen directe ervaring mee is.

Dus toets evt suggesties qua prijs en handigheid even aan:[LIST][*]Router (heb ik al)[*]Laptop/ tablet voor remote access (heb ik al)[*]Audio interface (heb ik al)[*]Mini PC/Mac (ongeveer 200-300 euro)[/LIST]

In deze configuratie heb ik ook nog wat andere voordelen zoals opnemen van L/R signaal op het servertje... misschien zelfs nog wel wat afspelen van (pauze)muziek... whatever... ik denk dat het een erg praktisch setje is met veel mogelijkheden (zo zou dit setje ook prima kunnen werken met een XTA, mocht ik geen Lake voor een goede prijs kunnen vinden) voor relatief weinig geld en weinig gewicht (!).

In ieder geval iedereen bedankt voor de input en het meedenken !
                  To be continued !

Comment

• KlankOntwerp
                    • Jun 2008
                    • 130

TS: Zoals eerdere reacties zou ik aanraden de audio-analyse in het rack te houden en via een wireless router (WPA2 beveiligd als minimum) de computer in je rack aan te sturen, dit om meerdere praktische redenen:

1. WiFi heeft een redelijk beperkte reikwijdte. Je wilt namelijk, en vooral met de slechte NICs van tegenwoordig, minimaal -65 dBm ontvangen maar gelijk een access point dat maar op maximaal 50 mW uitstraalt ( 100 mW wil je niet anders overschreeuwt hij je NIC in je laptop). Als je binnen werkt heb je ook nog eens te maken met demping en uitdoving van je signaal.

2. Als de fysieke beperkingen van WiFi al geen roet in het eten gooien dan is er altijd nog het feit dat WiFi een 'polite' systeem is. Als er data verzonden wordt en het botst met data van een ander access point of met ruis of een ander protocol in de zelfde frequentieband (en dat zijn nogal wat apparaten: PIRs, magnetrons, CCTV's, alarm/brandinstallaties) dan gaat jouw datapakketje in de wacht en krijgt een random nummer om weer te zenden (dat nummer is een soort afteltijd). Als de andere botsende kant WiFi-signaal is dan zal deze ook een random nummer krijgen en vervolgens na dat random nummer ook weer uitzenden. Is dat andere signaal dus een PIR, een magnetron of wat dan ook dan zal jij totaal geen verbinding meer hebben en daar zat je nu net niet op te wachten...

3. Als je een tablet-PC gebruikt puur als interface blijft de bandbreedte zeer beperkt en zal je dus veel minder last hebben van storingen door botsingen van datapakketjes. De snelheid en betrouwbaarheid van de analyse wordt daardoor veel hoger, iets wat je toch nastreeft neem ik aan.

4. De ether zit voller dan je denkt! Ik kan je anders iig aanraden op 5 GHz te werken i.p.v. 2.4 GHz, omdat 2.4 GHz vrij is voor diverse apparaten (zie punt 2) en op 5 GHz mag er niet zoveel (radar werkt ook op die frequentieband). Nadeel is dus wel dat als je in een gebied bent met radars je kanalen constant lopen te switchen of er uitgegooid worden (tenzij je illegaal bezig gaat...).

Ik ben een beetje moe dus als het een beetje vaag is dan kan je me om wat meer uitleg vragen, maandag is het weer weekend.

Succes iig.

Comment

• peterwagner
                      • Oct 2008
                      • 317

Er staat een 2de hands contour op marktplaats:

Marktplaats - De plek om Nieuwe en Tweedehands spullen te kopen en verkopen

€1800 dus...

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

De voor-en nadelen van WiFi zijn mij bekend. Systeem-controle via WiFi is meer regel dan uitzondering en bij systeem-controle gaat er ook geen audio over de lijn. En in mijn ervaring werkt het WEL om gewoon volle gas te zenden als het druk is, normaal zend ik netjes op 50 mW, maar als het nodig is trek ik de scheur open . Ik heb een router die 500 mW aankan en een PCMCIA kaart die 300 mW aankan. Zelfs met Gloria Estefan in Rotterdam 1,5 jaar geleden hadden we geen problemen met system-control met zo'n setje. Show was op de Maaskades (Erasmusbrug) en centrum Rotterdam mag toch wel als WiFi-mierennest worden gezien denk ik, zenden ging wel over een goede 100 mtr, als het niet meer was in sommige gevallen.

Ik zou wel op 5 GHz willen werken, maar dan moet ik weer een nieuw WiFi setje gaan kopen en dat zie ik niet zitten, omdat ook dat maar zeer beperkte meerwaarde heeft voor mij. En zoals ik al zei... ik heb vrijwel nooit echt problemen met WiFi en ik hoef in deze toepassing ook maar zeeeer zelden over afstanden groter dan 40 meter te zenden.

Afijn, het argument om geen audio over WiFi te laten lopen is vooral sterk voor delay/ fase metingen in Smaart, dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat het een servertje met remote control worden inderdaad, zie ook mijn eerdere posts.

Hey Peter, thanks voor de tip... ik wist dat die gast in Roeselare er nog een paar had, maar was zijn naam kwijt. Ik had eerder nog op marktplaats gezocht, maar hem niet gevonden. Eens even in de gaten houden... maar zoals ik al zei: het is een midden-termijn projectje... er zijn eerst nog even wat andere financiele prioriteiten die afhandeling behoeven ... Ik heb nu in ieder geval weer de juiste contactgegevens, dus dat scheelt alweer . Thanks !

Thanks maar weer !
                        I'll keep you posted !

edit: volgens mij werkt het setje dat ik heb trouwens al op 5 GHz, zal ik effe checken...
                        Last edited by berolios; 28-03-09, 09:52.

Comment

• dwali
                          • Jun 2002
                          • 92

Originally posted by berolios
                          Mini PC/Mac (ongeveer 200-300 euro)
                          probeer er een te vinden met 2 "echte" rs232 poorten..
                          For those about to rock, we salute you...

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

Ola Berolios,

... weet niet of je er wat aan hebt maar 'n aantal jaren geleden kwam ik op Frankfurt bij de meneren van Teqsas 'n Reco tablet PC systeem tegen > TEQSAS GmbH - Technik & Service für Audiosysteme: reco TX

Misschien dat je daar 's wat info kan opvragen (zonder van de prijs te hoeven schrikken ;-) ?

Groeten en succes !
                            Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...