Wireless (WiFi?) audio interface ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Wireless (WiFi?) audio interface ??

Goeiemiddag...

Normaal ben ik iemand die lekker zelluf op zoek gaat naar mogelijkheden, voordat ik hier iets schrijf... maar vandaag doe ik het effe anders ... hopelijk is me dat vergeven voor deze ene keer ... Er zijn namelijk vast en zeker een paar mensen hier die me in 5 minuten kunnen vertellen waar ik zelf een paar dagen naar moet zoeken. En iets zegt me ook dat ik het bij mijn queeste vooral buiten de gebaande pro-audio-paden moet zoeken. Volgens mij zijn er in de ICT/ Installatie wereld producten die precies doen wat ik zoek.....

Het is een medium-term projectje, maar ik wil een soort master rackje maken met daarin mijn Avalon 747, een EQ/ line-driver (idealiter een Lake Contour), een routertje en een tablet PC om lekker rond te lopen en te EQ-en... en Smaart (!)

Nu komt het... ik wil het rackje bouwen zodat het zo snel en makkelijk mogelijk werkt. En ik zou het wel mooi vinden om daarom ook een wireless audio interface in te bouwen, zodat ik op de tablet Smaart kan draaien, zonder dat er ook maar een kabeltje aan die tablet hoeft te hangen. Lekker lui en makkelijk zeg ik dan .

Nu hoeft het natuurlijk niet per se een WiFi audio interface te zijn, er hangt immers toch al een router in voor de processor, dus een Ethernet interface zou ook goed kunnen... misschien nog wel beter zijn, omdat ik dan alles over hetzelfde draadloze netwerk kan laten lopen (toch?).

Heeft iemand misschien nuttige input in deze? Wellicht ervaring met WiFi/ Ethernet audio interfaces? De interface hoeft niet van extreem goede kwaliteit te zijn, toepassing is vrijwel uitsluitend Smaart. Met fantoom als het even kan, anders moet ik gewoon een extra pre-ampje gaan kopen om het voor elkaar te maken, dat kan ook, maar dan zitten er weer meer apparaten in de lijn.

En zo'n Ethernet-interface, hoe wordt die door de PC herkent? Moet ik daar een drivertje voor installeren dat de PC gewoon een extra COM-poort ziet of zo? En werkt zo'n Ethernet interface ook feilloos met een WiFi router ertussen?

Alvast bedankt !!

Owja... als er iemand een Contour voor een goede prijs te koop weet te staan... let me know !! ... Liefst de uitvoering met digitale ingang, maar dat is geen must.
    Last edited by berolios; 26-03-09, 14:23.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • peterwagner
    • Oct 2008
    • 317

Er is nog niet veel op dat gebied maar het is er wel.
    BV:
    Innovation Labs BLUE TANGO CLASSIC Wireless Bluetooth USB Stereo Audio Interface Package | Full Compass

Maar is het niet makkelijker om een usb audio interface te nemen icm met een usb naar ethernet-converter (D-Link DUB-E100 USB Ethernet Adaptor, #DUB-E100 - eXpansys Nederland) Ten eerste is het een stuk goedkoper en ten tweede kan je dan je router uit je rack gebruiken.

Succes!

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Hi Peter,

Thanks! Die USB- Ethernet adapter die je noemt gaat de verkeerde kant op ... ik moet een USB host hebben die je via Ethernet op de PC aansluit... en dat is een Ethernet host die je via USB op je PC aansluit... precies verkeerd om dus . Iets als DEZE zou wel een goede optie zijn wellicht... want met het idee dat je aandraagt kan ik wel gewoon mijn huidige audio-interface blijven gebruiken. Ik ga eens proberen achter een prijs van dat ding te komen en of het helemaal goed werkt met een router ertussen.

Die Bluetooth interface is ook niet wat ik zoek, want dat is alleen maar output en geen input. Eventueel kan ik ook wel volstaan met alleen maar inputs, maar het liefste full-duplex. Alleen outputs heb ik in ieder geval niks aan, want dan kan ik het meet-signaal niet mijn PC in krijgen... en daar gaat het nu net om .

Ajoo!
      Last edited by berolios; 26-03-09, 15:45.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• peternotermans
        • Oct 2003
        • 156

Andere optie is om een el-cheapo laptop in je rack te bouwen. Vervolgens neem je met je tablet-PC via de WiFi interface de desktop over van die rack-laptop.

Dan sluit je de audio aan op de line-in van die rack-laptop (daar draait dan ook smaart op).

Oftewel: tablet-PC als afstandsbediening voor je andere laptop.

Desktop overnemen kan met RealVNC - RealVNC remote control software
        --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Ja, er zijn inderdaad redelijk goedkoop 19" servertjes te vinden, maar ik vind dat een erg omslachtige manier om het voor elkaar te maken als ik eerlijk ben. Weer nogal wat gewicht in het rack erbij (dat toch al behoorlijk aan de kilo's is) en ook weer rackspace verloren.

Ik heb wat mailtjes gestuurd naar leveranciers van de UBox, kijken wat zo'n dingetje kost, want dat is wel een mooie oplossing lijkt me.

Verder niemand die hier ideeen over heeft ?

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Ik denk dat ik met de term 'Network USB hub' een behoorlijk eind kom. Lantronix heeft er inderdaad, die zitten zo rond de 150 euro. Maar Belkin heeft ook een huis-tuin-en-keuken versie die ongeveer de helft kost.

Vraag blijft dan wel hoe strak de audio-overdracht is. Het hoeft niet altijd en overal super betrouwbaar te zijn (het is maar Smaart), maar om de haverklap eruit is weer een ander uiterste natuurlijk.

Iemand ervaring of tips mbt audio interfaces aangesloten via een (Wireless) Network USB host/ hub ??

Comment

• martijn verkerk
              • Nov 2005
              • 300

ubox werkt tegenwoordig wel met usb audio
              MAAR als je tijden wil gaan meten ga je nat
              want je hebt met het tc/ip protocol te maken
              dit houd in dat je audio pakketjes nooit op dezelfde tijd aankomen(wat resulteert in foute metingen!
              dus kan wel maar niet ideaal

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by martijn verkerk
                ubox werkt tegenwoordig wel met usb audio
                MAAR als je tijden wil gaan meten ga je nat
                want je hebt met het tc/ip protocol te maken
                dit houd in dat je audio pakketjes nooit op dezelfde tijd aankomen(wat resulteert in foute metingen!
                dus kan wel maar niet ideaal
                Thanks voor deze input !

Ik weet dus alleen niet hoe mijn interface zijn data nu precies verstuurd (interleaved stereo vs dual mono). Als het dual mono is, dan komen samples van meting en referentie onafhankelijk van elkaar aan. Maar als het interleaved stereo is, dan blijven de paartjes wel netjes bij elkaar.

Heb jij ervaring met delay-tijden meten met een dergelijke setup? TCP/IP geeft toch wel ID's aan data-pakketten ? Als de PC dan de pakketten in de juiste volgorde kan zetten, het aantal samples in het pakket en de sample-freq weet, dan kun je (in theorie dan toch) gewoon je metingen verrichten?

Zal wel niet allemaal, er zijn maar weinig mensen die het zo aan willen pakken als mij. Maar het kan volgens mij wel werken, het is maar helemaal waar Smaart op sampled. Gaat Smaart mee met de klok van de interface, of heeft de delay-module zijn eigen counter en wordt die gefeed met input-samples? In dat laatste geval zou het (zij het met wellicht wat vertraging) toch strak moeten werken.

Strakke delay/ fase-metingen zijn wel zeer gewenst, dus da's nog even een dingetje om goed uit te zoeken.

Toevallig ook iemand ervaring met die Belkin Network USB hub ?? Want die ga ik waarschijnlijk aanschaffen als er qua kwaliteit voor mijn toepassing geen duidelijke verschillen met de Lantronix (UBox) naar voren komen.
                Last edited by berolios; 26-03-09, 19:59.

Comment

• martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

ik weet dat er met cobranet (tc/ip) in sommige gevallen problemen zijn met latency.

een pakketje heeft wel een id maar er word niks gecontroleerd omdat ethernet niet gebouwd is voor tijdsafhankelijke transporten.
                  data moet gewoon van a naar b komen en de tijd die het daar over doet is niet interresant (wel zo snel mogelijk)
                  wil je betrouwbare metingen (zowel fase als tijd) dan zou ik voor de remote desktop optie gaan
                  heeft veel meer voordelen namelijk
                  als je verbinding (router<>laptop) wil windows nog wel eens gaan zeuren dat ie moet rebooten omdat windows verwacht dat de usb poort fysiek aan de laptop zit

via remote desktop maak je bij verlies (of drop out (nog maar weinig diversity voor wifi)) gewoon weer verbinding terwijl de pc/laptop gewoon doordraait.
                  en grof gezegd waar hebben we het over een simpele pc/laptop zal net zo duur zijn als een draadloze usb verbinding

en dan blijft alles wel gewoon doordraaien ( het is en blijft windows)

dus laptop goed draadloos wifi ding (linksys erg goede ervaringen mee)
                  en dan lekker remote desktop draaien

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Ik heb een goede router (500 mW, schakelbaar ) en een goede PCMCIA WiFi kaart (300 mW schakelbaar ), dus ik ben er met alleen een Ethernet USB host.

En zoals ik al eerder zei wil ik liever niet een server gaan draaien, dan vooral qua gewicht en rackspace. Tuurlijk, het heeft zo zijn voordelen, maar ik vind het nogal een omslachtige oplossing voor een redelijk simpel probleem.

Hoewel... ik kan misschien voor een mooie prijs een mini-mac scoren... daar windows op draaien en klaar.... zo'n mini-mac is niet zo heel veel groter dan zo'n Belkin USB hub... maar dan moet het wel weer een intel based mini zijn... ach ja... ik zal eens gaan rondzoeken...

Thanks in ieder geval!

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Intel based Mini mac's zijn er nog niet zo lang en dus nog erg duur (ook 2e hands), dus dat valt af. PC's van vergelijkbare afmetingen zijn er niet echt, of ook aan de prijs. 19" servertjes zijn wel redelijk goedkoop te vinden, maar die zijn erg zwaar en ik ben bang dat die VEEL te veel lawaai maken. Het moet echt fluisterstil zijn, want het moet ook zonder enige vorm van overlast in theaters kunnen werken. Ik had DEZE gezien, maar dan ben ik wel weer een stuk meer geld aan het uitgeven dan ik eigenlijk van plan was.

Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik tot aanschaf over zal gaan (eerste dat ik moet scoren is een Contour ), dus er is nog wel wat tijd om eea goed door te denken.

Afijn.... als er nog meer mensen input hebben: graag !!

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

voor een elcheapo-laptoppie betaal je nooit meer dan een paar 100 euri, en de digitals (smaart) signaalweg blijft dan mooi intact. Via Virtual Remote Desktop kun je dan met je handheld lekker de zaal in, terwijl je (stage-based?) laptoppie de bewerkingen uitvoert... Processor eraan voor je sys-config, en aan de bar een biertje drinken..

hier draait een antiek acertje, met een defect beeldscherm, naast de TV, die nu als monitor dienst doet. De data komen van een servertje, en de bediening gaat via remote desktop..... Perfect voor de luie techneut!

Comment

• dwali
                          • Jun 2002
                          • 92

Heej Jeroen,

interessant onderwerp

Ik denk net als Martijn (lang niet gezien ) dat je met audio via tcp/ip geen betrouwbare metingen krijgt..

Daar komt bij, ik heb een aantal keren meegemaakt dat ik hik-ups in de audio kreeg bij een slechte wifi verbinding met een dolby lake.. (nog niet echt de moeite genomen om precies te reproducen wanneer...)

Persoonlijk zou ik dus gaan voor een losse laptop/pc op FOH, en dan de tablet als secondary aanmelden bij de lake... (lake software via VNC is een hel!! ivm. grafische ellende...)

gr.dwali
                          For those about to rock, we salute you...

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Hi Mac, ja thanks...

Ik heb hier nog wel een oude laptop staan, daar gaat het niet om... maar een laptop moet je ook weer uitklappen en aansluiten en zo... ik wil gewoon alles kant en klaar in mijn (8 HE) rack hebben ... aankomen... stroom erop... i/o van mijn Avalon/ line-driver aansluiten en GO... (ik heb in change-overs en zo al genoeg andere dingen te doen ).

Het is echt een 'rare' toevoeging aan mijn mix-rack. Ik heb geenszins de intentie een puur system-drive-rack te maken (hoewel het op deze manier daar wel voor te gebruiken zou zijn inderdaad). Het is een soort luxe uitgevoerd master-insert-rack, kanaal inserts/ pre-amps zitten in het andere rack.

Rackje:
                            2 HE Avalon VT-747
                            1 HE Lake Contour (of XTA 428)
                            1 HE lampje + ventilatie
                            2 HE lade voor rommel + laptop/ tablet
                            1 HE ventilatie voor Avalon
                            1 HE voor audio interface en computer

En dat zou er dan grofweg zo uitzien:

Computer mag evt ook gewoon achterin het rack, maar als ik er handig bij kan (bijv montage op 19" plaat, samen met audio interface), zou dat een pluspuntje zijn. Router zit ook achterin het rack, mocht het nodig zijn met extern te plaatsen attenne(s).

En dan nog, als ik 300 euro uit ga geven voor een 'servertje', dan kan ik maar beter direct wat handigs kopen. Want zo'n mini-PC en een 2e hands klapjap kosten ongeveer hetzelfde... dan kan ik voorlopig nog even die klapjap gebruiken die ik nog heb als 'remote controller'... kan ik de aanschaf van een tablet nog effe uitstellen ...

Misschien dat ik toch nog eerst een keer voor een paar tientjes zo'n Network USB hub uitprobeer... want als dat gewoon werkt is het by far de handigste (en goedkoopste) oplossing. Maar een mini PC/ Mac als servertje in mijn rack zou ook een goede oplossing kunnen zijn. Daar hangen nog wat andere voordelen aan (bijv. direct opnames maken op HD en zo), maar het kost dan ook wel weer een flinke duit extra.

To be continued...

Als er iemand echt ervaring heeft met een audio interface (Smaart?) via een Network USB hub (bijvoorbeeld de genoemde Lantronix of Belkin)... laat je horen ...

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Hey Dwaal,

Thanks voor de input! Ja, met een routertje is het makkelijk de Mini PC/ Mac als aparte workstation te gebruiken en de Lake direct aan de router te knopen.

Wegvallende audio heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt, maar daar wordt je natuurlijk echt niet blij van als zoiets gebeurd. Weer een argument erbij om met een serverrtje te werken. Heb je ook wel eens van wegvallende audio gehoord bij de Contour, of alleen bij de Dolby? Het kan politieke oorzaken hebben, maar dat wegvallen heb ik nog nooit eerder gehoord of meegemaakt. Kijk, gedurende de show staat die tablet dan wel vrijwel de hele tijd naast me, maar ik moet wel ook met een gerust hart het tentje uit kunnen lopen om op het veld nog een beetje te EQ-en.

In mijn setup hangt er wel geen beeldscherm, toetsenbord en muis aan de mini PC/ Mac, dus ik zal dan de primary controller op de 'server' op moeten starten via Remote Desktop en dan mijn tablet/ laptop alsnog aanmelden als secondary controller. Gelukkig onthoudt de Lake wel de laatste configuratie, dus ik hoef het niet allemaal elke keer als ik opstart te blijven herhalen. Uiteindelijk kan ik misschien een mooie patch schrijven, zodat altijd alles in de juiste configuratie opstart... maar eerst maar eens alles voor elkaar maken , dan zijn we al een paar maanden verder denk ik .

Ik houd iedereen op de hoogte !
                              Ajoo!
                              Last edited by berolios; 27-03-09, 12:01.

Comment

Working...