mic ---> multicore--->ongebalanceerde mengtafel input

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

mic ---> multicore--->ongebalanceerde mengtafel input

Mannen,

Ik heb even een kwestie waar ik niet uitkom. dit puur omdat ik verwend ben met allemaal materiaal waarin je dit soort zaken niet tegenkomt.

Ik heb hier een Mackie 1602 staan (mixer) op zich een leuk ding, echter: ze heeft slechts 6 gebalanceerde inputs. dit is nooit een probleem geweest, maar nu moet er een 30 mtr multicore aan komen te hangen.
    Hoe ga ik de splitter nu het beste maken? Gewoon Mono Jacks eraan of gaan we het op een of andere manier gebalanceerd krijgen?

ik schaam me een beetje dat ik het moet vragen en hoop dat ik straks
    O-JA kan zeggen, maar ik weet even niet de beste manier te verzinnen.
    Grz en bedankt
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Zodra je een ongebalanceerde in/output gebruikt, maak je daarmee direct je hele lijn die eraan vast hangt ongebalanceerd.

Met een trafootje of DI kun je dat makkelijk oplossen.

Succes ermee!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• peternotermans
      • Oct 2003
      • 156

DI "achterstevoren"..?
      --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• peternotermans
        • Oct 2003
        • 156

Originally posted by berolios
        Zodra je een ongebalanceerde in/output gebruikt, maak je daarmee direct je hele lijn die eraan vast hangt ongebalanceerd.

Met een trafootje of DI kun je dat makkelijk oplossen.

Succes ermee!
        Pardon, u was mij voor
        --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• Toan_08

Ik zou een grotere mengpaneel huren. want di's aanschaffen heeft ook geen nut, als je een snake hebt van 16 Xlr inputs en een mengpaneel hebt van 6 XLR inputs moet je dus 10 Di's aanschaffen. ook geen doen toch

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Heb jij het niet over de 1402, deze heeft 6 XLR ingangen?
            Het type 1602 ken ik niet en de 1604 heeft naar mijn weten gewoon 16 XLR ingangen namelijk.

Ook zijn naar mijn weten de vier stereokanalen wel gebalanceerd uitgevoerd op de 1402 alleen hebben deze geen mic preamp.

Je kunt als je gewoon lijnsignalen gebruikt op de stereokanalen naar mijn mening gewoon een adapter van XLR naar stereo-jack gebruiken. Je blijft dan gebalanceerd werken. Je hebt hiermee alleen geen acht onafhankelijke kanalen maar 7/8, 9/10, etc delen allemaal één fader.
            Originally posted by Toan_08
            Ik zou een grotere mengpaneel huren. want di's aanschaffen heeft ook geen nut, als je een snake hebt van 16 Xlr inputs en een mengpaneel hebt van 6 XLR inputs moet je dus 10 Di's aanschaffen. ook geen doen toch
            Waarom dan niet gewoon de 10 DI's huren i.p.v. aanschaffen?
            De rest van het materiaal heeft hij schijnbaar al en is op zoek naar een oplossing bij dit materiaal.
            Last edited by vasco; 25-03-09, 13:36.

Comment

• 4uss
              • Aug 2005
              • 578

Zoiets:

Behringer ULTRA-DI PRO DI800 - J&H Licht en Geluid

Of, als je de ingangen gebalanceerd moet hebben:
              Behringer ULTRA-DI PRO DI4000 (1/4inch TRS & XLR) - J&H Licht en Geluid

Zo duur is het in ieder geval niet. Wij gebruiken ze voor onze monitortjes die alleen microfoon-gebalanceerd-in hebben en line-ongebalanceerd-in. In beide gevallen wil je zo'n ding er wel tussen hebben (voor de -20dB of voor de balanced-input) en je kunt meteen ground-liften als het moet.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Ik snap het probleem niet...

30 mtr multi kun je toch gewoon met XLR gebalanceerd maken> en anders doe je er stereo jacks aan?

Comment

• martindecrock
                  • Dec 2008
                  • 36

Probeer asymmetrische lijnen te vermijden. Ten eerste worden ze storingsgevoelig. Ten tweede gaan ze werken als laagdoorlaatfilter, dus minder hoog. Dit hangt voornamelijk af van de capaciteit (Farad) van uw multi en de ingangsimpedantie van de mengtafel. Is die input hoog of laag ohmig. Hoe lager de impedantie hoe beter. ( RC netwerk).

Ik denk dat u best verloopjes maakt van monojack naar XLR, dan blijft uw multi toch symmetrisch en universeel. Dan kunt nog een DI ertussen laatsen als het moet.

Staat er phantom op die tafel ?

Martin

Comment

• SjoerdOptLand
                    • Jul 2003
                    • 261

Originally posted by martindecrock
                    Ten tweede gaan ze werken als laagdoorlaatfilter, dus minder hoog. Dit hangt voornamelijk af van de capaciteit (Farad) van uw multi en de ingangsimpedantie van de mengtafel. Is die input hoog of laag ohmig. Hoe lager de impedantie hoe beter. ( RC netwerk).
                    Welke R en welke C bedoelt u nu precies?

Groeten,
                    Sjoerd

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 804

Originally posted by martindecrock
                      Probeer asymmetrische lijnen te vermijden.
                      Ik denk dat u best verloopjes maakt van monojack naar XLR
                      Dan maak je als je geen DI gebruikt het geheel wel ongebalanceerd... Dus die DI kan niet, die MOET. Anders veel ruis, zoals je al aanhaalde

En idd, opletten met phantom power op ongebalanceerde lijnen

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

Mannen, het is ff omgekeerd denken dus, en daarbij schort het me even..

Ok Mengtafel is al een ouwetje, maar werkt uitstekend en ik was niet van plan deze te lozen.

Mackie CR-1604

wat gebeurt er nu: er zijn op deze tafel 16 mono chan. 6 hiervan (de eerste) zijn gebalanceerd. de rest is voorzien van alleen ongebalanceerde inputs.

mijn vraag dus: hoe kan ik hieraan het beste 40 Mtr multicore knopen? zodat ik aan het begin mics kan zetten.

Nogmaals de tekening voor de duidelijkheid:

Mengtafel unbalanced in----->multicore+ stagebox-------->Mic
                        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Aha, je hebt het hier over de enige echte oude CR-1604. Je hebt zo te lezen niet de XLR-10 mic pre expander (zie pagina 23 in manual van ************** hieronder) erbij anders was je al klaar geweest. Misschien is daar nog ergens aan te komen (voor weinig).

Anders moet je denk ik toch gaan voor losse mic pre-amps welke je dan doorsteekt naar de ongebalanceerde ingangen van de tafel. Hou je het ongebalanceerde signaal in elk geval kort.
                          Last edited by vasco; 27-03-09, 13:17.

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 804

@Upgrading: Ik denk dat niemand het hier echt verkeerd vat hoor. Het probleem is gewoon dat op geen enkele 'bekabelmanier' het zootje ruisloos zal werken.

Als je een microfoonsignaal door 40 meter multi wil sturen, dan MOET ge gebalanceerd zijn, en helaas maakt een ongebalanceerde input deze ongedaan.

Ofwel gebruik je een transformator hiervoor, ofwel een actief apparaat. Dat kan een DI zijn met interne batterij of voeding (want waar zou phantom vandaan halen), of een mic preamp of some sort, of elk anders dat je input van je output scheidt.

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by Poelmans
                              @Upgrading: Ik denk dat niemand het hier echt verkeerd vat hoor. Het probleem is gewoon dat op geen enkele 'bekabelmanier' het zootje ruisloos zal werken.

Als je een microfoonsignaal door 40 meter multi wil sturen, dan MOET ge gebalanceerd zijn, en helaas maakt een ongebalanceerde input deze ongedaan.

Ofwel gebruik je een transformator hiervoor, ofwel een actief apparaat. Dat kan een DI zijn met interne batterij of voeding (want waar zou phantom vandaan halen), of een mic preamp of some sort, of elk anders dat je input van je output scheidt.
                              Wat je nog kunt proberen is het volgende, Vanaf de microfoon inclusief de multi netjes symmetrisch afmonteren en dan een kort verloopje van XLR naar jack. Een van de symm aders is dan HOT. De andere ader komt pas bij het menpaneel aan aarde, samen met de afscherming. Hoewel niet zo mooi als echt symmetrisch, voert de afscherming in dit geval ook geen audio en voert alle stoorsignalen naar aarde af. Signalen die op beide aders inwerken, zullen elkaar dus ook weer tegenwerken en onderdrukt worden. De CMMR is natuurlijk niet ok, maar wellicht is deze oplossing voor de TS bruikbaar. Voor een low z microfoon kan een langere kabel ook goed werken in een a-symm configuratie.
                              Ik zou zeggen neem eens een proefje met één verloopstukje.

Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...