Delay op front PA t.o.v. podium

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Laser afstandsmeter bij voor de nauwkeurigheid van de afstand, die meestal aardig overeenkomt met mn oren.[/quote]

Kijk uit met lazer meters kan kloppen dat je qua tijd in de buurt zit maar dat wil niet zeggen dat je qua fase goed zit . Zeker qua subs tov main pa zit je er dan meestal naast . Dit kun je beter met een meet programma doen . Hetzij smaart of beter nog sat-live

Comment

• purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

Zo'n metertje is eigenlijk niet nodig, je kunt het namelijk goed horen als de delaytijd "klopt".

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Ik ben me bewust dat het systeem ook qua sub in fase moet zijn, maar dat moet doe ik vooral met mn oren. De lasermeter zit er overigens nooit naast (Leica meter) Maar als ik een center en L/R heb en die moet ik gelijk trekken dan kan ik het uitpassen of op mn gehoor doen, maar net zo goed even met de lasermeter opmeten. Dat het klopt hoor je ook gelijk. De delay op de D12 kan op 10cm nauwkeurig en een goed gemeten begin is heel handig. 10cm er op of eraf en het klopt! Ik werk liever met afstand dan met milliseconden om een goed begin te maken!

De latency zal 3 tot 6ms bedragen in dit circuit. Maar zit dan in het hele circuit. Dus iets om rekening mee te houden, danwel af te trekken van de delay die ik ga toepassen. Dit kan dus in dit geval een meter tot 1,5 meter bedragen in afstand. 1ms = 33cm.

Als je je er bewust van bent is het helemaal niet erg. Dus goed dat je het even aanhaalt.

Ons collega bedrijf heeft een volledige smaart licentie in huis maar daar moet ik nog eens goed in duiken.
        Last edited by MusicSupport; 24-03-09, 01:43.
        d&b Audiotechnik

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Nu nog eens mijn vraag.
          Hoe kun je met een analoge PA de delay regelen?

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Originally posted by frederic
            Nu nog eens mijn vraag.
            Met een DSP ertussen; DBX Driverack, EV DC One, etc, etc. Elk merk heeft wel wat...
            d&b Audiotechnik

Comment

• Jacob
              • Jan 2006
              • 152

Nu nog eens mijn vraag.
              Of een BSS TCS 804 of,.. en dan vast nog meer apparaten

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Nu nog eens mijn vraag.
                Elke PA (speaker) is ANALOOG.

Wat is je vraag nu eigenlijk? Wil je weten of er ook analoge delay-units zijn of wat?
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• kowlier
                  • Feb 2007
                  • 45

Een lazer meter kan zeker helpen om al in de buurt te komen voor je delay tijden.
                  Hoeveel "technici" weten eigenlijk de delay tijden van hun processor zelf.
                  Als je een processor met 4 inputs hebt en je gebruikt er maar 2 als input moet je daar ook rekening mee houden.
                  Wij gebruiken enkel input A en B maar linken die intern door naar C en D.
                  Input A en B sturen de subs
                  Input C en D sturen de tops
                  Daardoor zit er al een vertraging van ongeveer 4ms tussen A/B en C/D.

Comment

• dwali
                    • Jun 2002
                    • 92

Hmm.. toch maar even weer reageren..

Dat ik over latency begon was eigenlijk een beetje flauw, de meeste processing heeft niet zoveel latency.. (3 tot 4 ms)

Wat betreft delay PA tov. backline..: WAAR zet je het in tijd? Als je FOH als "eik-punt" neemt, zal je als je recht voor de PA gaat staat er zeker 3 tot 4 ms langs zitten.. Ga maar eens pythagorassen..

Gebruik je andere processing voor toppen als subjes of infills/outfills of iets dergelijks, dan wordt het natuurlijk wel belangrijk.. (meten is weten..)

Dan nog de lasermeter: Sommige fabrikanten (L'Acoustics bijv.) hebben settings die time-aligned zijn op de voorkant van het cabinet.. (of tabellen met daarin de default delays).
                    Zolang je dus jouw systeem vanuit 1 feed aanstuurt (dus geen sub op een aux oid.) en alleen EQ'ed over het geheel (of fase-rein..), kun je theoretisch dus wel met alleen de fysieke afstanden werken..

persoonlijk zet ik 99vd100 keer m'n meetmic neer..

my two cents,

dwali
                    For those about to rock, we salute you...

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Originally posted by kowlier
                      Een lazer meter kan zeker helpen om al in de buurt te komen voor je delay tijden.
                      Hoeveel "technici" weten eigenlijk de delay tijden van hun processor zelf.
                      Als je een processor met 4 inputs hebt en je gebruikt er maar 2 als input moet je daar ook rekening mee houden.
                      Wij gebruiken enkel input A en B maar linken die intern door naar C en D.
                      Input A en B sturen de subs
                      Input C en D sturen de tops
                      Daardoor zit er al een vertraging van ongeveer 4ms tussen A/B en C/D.
                      Dus in het apparaat zelf linken verdubbeld je latency zeg je? Heb je dat dan ook wel eens gemeten?
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• LJmalcolm

----------
                        Last edited by Guest; 20-09-09, 15:21. Reason: -

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by LJmalcolm
                          @kowlier : bij gebrek aan een afstandsmeter/meetmic kun je ook het volgende doen.

1 één toon door je speakers heen gooien
                          2 1 van de speakers van polariteit wisselen
                          3 delay instellen tot je die ene toon niet meer hoort op de benodigde plaats
                          4 polariteit weer normaal zetten en klaar is kees
                          oeps...
                          das wel een erg slechte methode, omdat je de 2e sinus, of de derde zou kunnen pakken...'
                          enne, welke toon neem je precies? 100 Hz, ? 60 Hz
                          150 Hz?

gewoon ff smaarten, of nog beter, SIMmen, en je weet het precies.

Comment

• SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

Originally posted by MacGyverSounds
                            oeps...
                            das wel een erg slechte methode, omdat je de 2e sinus, of de derde zou kunnen pakken...'
                            enne, welke toon neem je precies? 100 Hz, ? 60 Hz
                            150 Hz?

gewoon ff smaarten, of nog beter, SIMmen, en je weet het precies.
                            Een toon die zowel uit je subs als uit je toppen kan komen Anders kun je die onderling al niet gelijktrekken.

Tja, hobbiisten gelijk ikzelf hebben meestal geen budget voor smaart of simm... geef graag mijn geld uit aan microfoons, maar dergelijke tools is het budget beperkt.
                            Is er ook een soort light-variant van dergelijke pakketten?
                            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by SoundOfSilence
                              Een toon die zowel uit je subs als uit je toppen kan komen Anders kun je die onderling al niet gelijktrekken.

Tja, hobbiisten gelijk ikzelf hebben meestal geen budget voor smaart of simm... geef graag mijn geld uit aan microfoons, maar dergelijke tools is het budget beperkt.
                              Is er ook een soort light-variant van dergelijke pakketten?
                              jeps... ff googlen en of zoeken...

Comment

• SoundOfSilence
                                • Mar 2007
                                • 766

Originally posted by MacGyverSounds
                                jeps... ff googlen en of zoeken...
                                Had ik al gedaan...

zoekargumenten zijn redelijk universeel: als je zoekt op "sim" kom je honderdduizend keer simulatiegames tegen en smaart krijg je alles waar maar "smart" in staat als hit (afgezien van een wel-zinnige hit op de site van EAW en een pagina op de site van JBL die al jaren niet meer actueel is).

Als je zoekt op RTA o.i.d. kom je veel freeware tegen, maar daarmee kun je dan eigenlijk nooit (loop)tijden mee meten.

Dus: een hint is welkom.
                                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

Working...