Toneel versterken, welke microfoon(s) en in welke opstelling.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • w00Dy
    • May 2006
    • 257

Toneel versterken, welke microfoon(s) en in welke opstelling.

Het onderwerp is al vaker voorgekomen, echter bleven de reacties een beetje vaag. Vandaar dat ik de vraag even opnieuw stel.

Eind deze maand ben ik gevraagd om een toneelstuk van techniek te voorzien. Geen probleem, ik heb het wel vaker gedaan. Maar nu gaat het hier om een nieuwe groep waarvan sommige spelers nogal wat stemvolume missen. Ze worden momenteel gecoacht, maar uit ervaring weet ik dat iemand in de spotlight gewoon dichtklapt. Afmetingen zaal zijn 30m diep en 12m breedte. Podium is 5m op 5m.

Ik wil in totaal 4 toppen plaatsen, 2 link en rechts in de zaal op 5meter van het podium, 2 links en rechts in de zaal op 15 meter van het podium (delay). De zaal is voorzien van een ringleiding (voor allen met een hoorapparaat), deze moet eveneens aangestuurd worden.

Nadelen:
    - De zaal is mij bekend en dempt behoorlijk.
    - druppels of headsets werken idd het best, maar daar is absoluut geen budget voor.
    - ik kan geen microfoons aan de lichtbrug bevestigen omdat ik die door een belachelijk rare dakconstructie zelfs niet eens kan plaatsen.
    - er zijn geen coulissen, dwz het decor schermt alle open ruimtes af. Acteurs gaan af en op via deuren voorzien in het decor.

Bijkomende kronkels,
    - Laat ik de microfoons maar aankopen, ik doe regelmatig koren dus het is handig als het toekomstige model daar ook voor geschikt is.
    - Budget rond de 600 Euro. Minder mag altijd
    - richtpijpjes? Maar er wordt heftig op en neer gewandeld.
    - boundary? Maar de vloer is van hout en durft nog wel eens te kraken.

de nodige gates/comps/eqs wordt uiteraard aan gedacht.

Ohja, zelf dacht ik aan een paar Rode NT5's in een X/Y opstelling voor het podium, op 30cm boven de podiumvloer naar boven gericht.
    Last edited by w00Dy; 09-03-09, 11:33.
    Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Naar mijn idee vormen richtpijpjes eigenlijk maar één bak ellende. Die dingen werken prima zolang iemand op exact de juiste plek staat, doet hij of zij een stap opzij dan valt je geluid weg.

Wat dat betreft werken boundary's een heel stuk beter, maar eigenlijk alleen op de wat grotere podia (i.v.m. omnidirectionele karakteristiek).

Ik zou in dit geval denk ik toch voor de boundary's gaan, met een goede (parametrische) EQ en compressor erop.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Het hangt een beetje af van hoeveel volume je wilt bereiken . Als je je set goed eq'ed kun je een end komen . Dus wil je heftig volume bereiken of zaal dekkend en verstaanbaar . Het laatste lijkt me het beste alleen met goedkope mic's wordt dat lastig lijkt me en 600 euro ben je zo kwijt voor een fatsoenlijke micro en zeker voor meerdere

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Bij budgetlose musical achtige dingen wil ik nog wel eens een rijtje van 6 condensatorpijpjes (CK91/C430) op een laag statiefje ervoor zetten. Nadeel: je vangt de achterste rij er niet mee. Daarom aan de zijkanten ook nog 2 hoge statiefjes. Mooi is het niet, maar het werkt niet onaardig. Bouderies werkt alleen in een daarvoor geschikte bak zonder krakende vloer, etc. (Mocht je daar voor gaan; Crown PCC160 kom ik vaak tegen, Sennheiser heeft wat spul maar tegenwoordig DPA ook. Steek je een soort van 4066 in een boundary disc: DPA Microphones :: Products)
        Last edited by MusicSupport; 09-03-09, 13:03.
        d&b Audiotechnik

Comment

• w00Dy
          • May 2006
          • 257

Ik zag bij een bekende "dozenschuiver" een Crown PCC 160 staan voor een redelijk prijs.
          Dat lijkt me wel wat, ook aangezien hij supernierkarakteristieken heeft.

Wat die krakende vloer betreft denk ik eraan balletvloer te gaan huren (mocht dit mogelijk zijn)...Via showtex in Antwerpen moet dat wel lukken denk ik
          Last edited by w00Dy; 09-03-09, 13:24.
          Alles begint bij Neutrik

Comment

• w00Dy
            • May 2006
            • 257

Even een updateje,

Ik heb me dus 2 stuks Crown PPC 160 aangeschaft aangeschaft voor het toneelstuk. Bij de repetities goed opgelet waar iedereen ging staan en de daar de microfoons a.d.h.v. geplaatst. Over de mic een insertje KT DN 360 en een simpel dbx compressertje gedaan en ik kwam tot een heel bevredigend resultaat.

Het kost wel wat, maar prijs/kwaliteit zit deze crown heel goed
            Alles begint bij Neutrik

Comment

• Timo Beckman
              • Jul 2006
              • 1298

Je had eventueel ook een paar micro's in het decor weg kunnen werken . Dit heb ik laatst moeten doen met een koor wat nasst een orkestje ook nog eens van de voorstelling een toneelstuk had gemaakt .
              Het grootste probleem was dat het een vrouwenkoor was wat met zijn allen redelijk vaak onder het level van het orkest zong . Voor 2 passages heb ik 2 dpa 4007 in het decor weg moeten werken daar het anders niet te verstaan was geweest

Comment

Working...