Vers van de pers: D&B T-serie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

Originally posted by Funkmaster
    E-Pac's zijn 3HE hoog, een D6 heeft twee kanalen en is maar 2HE groot.
    Een dubbele E-Pac neemt dus evenveel in als een enkele D12 met dat verschil dat ie minder vermogen levert.

Wat ik wel vervelend vind an die E-Pacjes is de manier waarop ze per twee gebundeld worden. Is altijd een heel gedoe om die uit elkaar te halen.
    E-Pacs zijn trouwens niet meer nieuw te krijgen.
    Als jij ze zo vaak in je handen hebt, zou je toch moeten weten dat ze toch echt maar 2He zijn... Als je de extra ruimte in de hoogte voor de ventilatie meetelt, dan zijn ze wel 3He.

Dat de rackbrackets bewerkelijk zijn, daar heb je gelijk in. En dat heeft mede te maken met de onderlinge ruimte voor de koeling. Maar die brackets zijn wel lomp stevig!

En ik weet niet wat jij doet, maar ik haal niet elke week m'n E-Pac-rackjes uit elkaar. Zou ook niet weten waarom.

Dat ze niet meer te krijgen zijn, klopt ook. Volgens mij zijn ze maar een goed jaar of 2 gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat ze 2dehands niet volop verkrijgbaar zijn en daarmee nog een actueel artikel zijn! Voor Maxen bv. is het een mooi kostenefficiƫnt alternatief, als je weet dat ze 2dehands 595,- ex BTW doen.

EN KUNNEN WE WEER ON-TOPIC?
    Last edited by Outline; 15-02-09, 11:58.

Comment

• MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

Graag. Enig idee wat de verticale spreiding van de T10 is in Line 'Source' Array modus.
      Als ik me niet vergis is dit volgens de wetenschap minder dan 6/7 graden, maar ik kan het nergens in de specs terug vinden. D&B noemt de T10 een line source array dus dat suggereert....
      De horizontale is 105 graden in ieder geval.

Ik zit serieus te overwegen om eens proef te gaan draaien met 3 T10's in een bracket op een dubbele Q-Sub. De laatste tijd te vaak met Q7 in zaaltjes gestaan waar ik graag een Q10 had gehad (voor de spreiding), maar dan minus de scherpe randjes van een Q topkast. Ik hoop dit in de T10 te vinden...

Het wordt dan wel een beetje inboeten op rendement (spec. technisch bekeken) maar dat wordt hoop ik ruimschoots teniet gedaan door de egalere spreiding en betere geluidsdruk verdeling van een line 'source' array princiepe.

Een T10 in point source is overigens een mooi alternatief voor een E8 topje, alleen wel een flink stuk duurder denk ik zo :P
      d&b Audiotechnik

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Originally posted by MusicSupport
        Graag. Enig idee wat de verticale spreiding van de T10 is in Line 'Source' Array modus.
        Als ik me niet vergis is dit volgens de wetenschap minder dan 6/7 graden, maar ik kan het nergens in de specs terug vinden. D&B noemt de T10 een line source array dus dat suggereert....
        De horizontale is 105 graden in ieder geval.

Ik zit serieus te overwegen om eens proef te gaan draaien met 3 T10's in een bracket op een dubbele Q-Sub. De laatste tijd te vaak met Q7 in zaaltjes gestaan waar ik graag een Q10 had gehad (voor de spreiding), maar dan minus de scherpe randjes van een Q topkast. Ik hoop dit in de T10 te vinden...

Het wordt dan wel een beetje inboeten op rendement (spec. technisch bekeken) maar dat wordt hoop ik ruimschoots teniet gedaan door de egalere spreiding en betere geluidsdruk verdeling van een line 'source' array princiepe.

Een T10 in point source is overigens een mooi alternatief voor een E8 topje, alleen wel een flink stuk duurder denk ik zo :P
        Update en ff mezelf quoten en beantwoorden:

De eerste 6 toppen zijn inmiddels aangeschaft met als doel binnen een jaar een volwaardige mini line array te hebben.

We gaan ze in eerste instantie gebruiken met z'n 3n op een beugel op een dubbele Q-sub per kant of gewoon als Point Source met een E15-X sub eronder. Of 3 per kant gevlogen in kleine settings waar dit het toelaat.

De eerste resultaten zijn veelbelovend!

De verticale spreiding is frequentie afhankelijk en varieerd dus afhankelijk van de koppeling met de kast erboven en eronder gecombineerd met de hoek van de splay en de hoek van het frame.
        3 toppen per kant is in ieder geval genoeg om een goede dekking over 20 meter te krijgen op een hoogte van v.a. 3 meter. (Arraycalc berekening)

Eerst was ik wel wat kritisch. Maar dat was puur over de klank. Het blijft 2x 6,5" i.c.m. een typisch D&B duidelijk hoog. Het was ff zoeken naar de midlaag en body in de kast. Maar het zit erin! Je moet in de mix gewoon geen extra hoog stoppen. Erg fijn. Je kunt een vocal zo altijd boven de mix uit krijgen.

Over de techniek niks als lof! De top heeft een uitstekende spreidingskarakteristiek! De line array werking is ook optimaal te noemen. Veel draagkracht over lange afstand en je kunt echt uit het geluid lopen wanneer je de randen van het bereik van de hoorn op zoekt!

De T-sub is ons enige twijfelpuntje. Zal in het geval van grote arrays zeker body en headroom toevoegen maar doet op het moment voor ons te weinig. Mooi kastje met veel power wat erg laag kan doorlopen maar voegt in combinatie met Q-subs erg weinig toe aan het systeem. Puur bedoeld om de toppen te ontlasten in het laag frequent wanneer het echt hard moet.
        Zowieso niet wijs om de toppen full range te draaien in line array opstellingen.

En over rendement niks te klagen. Gaat echt wel hard genoeg....
        d&b Audiotechnik

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Ondertussen al meer mensen ervaring met T10 van D&B ?

Ook altijd interessante vraag: is er al een globale inschatting te geven van hoeveel mensen je kunt draaien met een topje/subje e.d.

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Originally posted by MarkRombouts
            Ondertussen al meer mensen ervaring met T10 van D&B ?

Ook altijd interessante vraag: is er al een globale inschatting te geven van hoeveel mensen je kunt draaien met een topje/subje e.d.
            Uitgaande van de volgende configs:

-E15X sub met T10 (in point source) tot 150 personen. Praktijkervaring.

-2x Qsub met 3x T10 in (line source modus) tot 400 personen.
            Met 2 B2's erbij tot 5/600 personen mits goed opgesteld en omstandigheden. Praktijkervaring

-8 T10 per kant met meerdere Q-subs/B2's/J-Subs tot 2000 personen; afhankelijk van grootte speelveld/zaal. Schatting op basis van praktijkervaring.
            x
            Kom gerust een keer langs Mark!

Let wel. T10 is door de 105 graden spreiding niet overal inzetbaar. 90 graden in point source overigens en dat is erg fijn voor toespraken, conferentie doeleinden en jazz en easy listening. Overigens kan een stevige rockband in die modus ook wel goed gaan, mits je een niet te grote zaal hebt.
            Last edited by MusicSupport; 14-11-09, 13:49.
            d&b Audiotechnik

Comment

Working...