Wegvallen speaker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ozgur Bagiran
    • May 2008
    • 5

Wegvallen speaker

Goededag,

Een aantal weken geleden hebben we met de band JBL SRX 725 speakers aangeschaft. Deze sturen we aan met een dynacord powemate 1000 (2X700 watt). Nu weet ik dat dit vermogen veel te laag is in tegenstelling wat de speakers kunnen hebben nl. 2 x 1200 watt bij 4ohm.
    Wij zitten met het volgende probleem. Als wij het geluid afstellen dan zorgen we ervoor dat de leds van onze mixer niet in het roodbereik komen. Zowel in PFL als in Master. Maar nu komt het voor, als wij door enthousiasme in de microfoon schreeuwen dat 1 van de speakers wegvalt en na een seconde of twee weer terugkomt. Waar kan dit aan liggen?
    Svp reacties.
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by Ozgur Bagiran
    Goededag,

Een aantal weken geleden hebben we met de band JBL SRX 725 speakers aangeschaft. Deze sturen we aan met een dynacord powemate 1000 (2X700 watt). Nu weet ik dat dit vermogen veel te laag is in tegenstelling wat de speakers kunnen hebben nl. 2 x 1200 watt bij 4ohm.
    Wij zitten met het volgende probleem. Als wij het geluid afstellen dan zorgen we ervoor dat de leds van onze mixer niet in het roodbereik komen. Zowel in PFL als in Master. Maar nu komt het voor, als wij door enthousiasme in de microfoon schreeuwen dat 1 van de speakers wegvalt en na een seconde of twee weer terugkomt. Waar kan dit aan liggen?
    Svp reacties.
    Mogelijk dat bij forse oversturing een eindtrap even in protect gaat en daarna weer terugkomt. Als een versterker zwaar clipt, loopt er pure gelijkstroom door de speakers en een goede beveiliging spreekt dan aan. Een compressor/limiter kan dat voorkomen, voor zover die al niet in de set aanwezig is. Zoja, dan is het een kwestie van correct instellen.
    Speakertech.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Caspero
      • Oct 2006
      • 65

Dat is een nadeel als je versterkers 'te zwak' zijn voor je speakers... Je gooit ze helemaal open, en gaat het dan iets te hard, schiet je versterker in de clip/protect. dan schakeld die het kanaal in feite even uit, en vervolgens doet íe het weer gewoon
      Kwestie van te weinig vermogen voor die ene schreeuw dus. Limiter, compressor of verantwoorder schreeuwen

Comment

• Ozgur Bagiran
        • May 2008
        • 5

Heren,

bedankt voor jullie reactie. We gebruiken geen limiter, dus het signaal van onze mixer gaat rechtstreeks naar de speakers. we zijn wel van plan om een zwaardere eindtrap te kopen. We denken daarbij aan de Crown XTI 4000. Deze levert nl. 2 x 1200 watt. Ik neem aan genoeg vermogen voor onze speakers. Zou het probleem hierdoor opgelost kunnen zijn??

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Originally posted by Ozgur Bagiran
          Heren,

bedankt voor jullie reactie. We gebruiken geen limiter, dus het signaal van onze mixer gaat rechtstreeks naar de speakers. we zijn wel van plan om een zwaardere eindtrap te kopen. We denken daarbij aan de Crown XTI 4000. Deze levert nl. 2 x 1200 watt. Ik neem aan genoeg vermogen voor onze speakers. Zou het probleem hierdoor opgelost kunnen zijn??
          Het verschil tussen 700 watt en 1200 watt is minder dan 3dB.
          Het zal jullie "enthousiaste geschreeuw" dan ook niet uit de gevarenzone van de gehele installatie kunnen houden.
          Ook bij een zwaardere amp zal bij jullie gebruik een compressor/limiter nodig blijven!!

paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by SPS
            Het verschil tussen 700 watt en 1200 watt is minder dan 3dB.
            Het zal jullie "enthousiaste geschreeuw" dan ook niet uit de gevarenzone van de gehele installatie kunnen houden.
            Ook bij een zwaardere amp zal bij jullie gebruik een compressor/limiter nodig blijven!!

paul

Ik denk zelfs dat je voor live optredens niet eens fatsoenlijk zonder limiter/compressor meer kunt werken. De dynamiek van een live band is veel groter dan die van de beste installatie. Bovendien krijg je te maken met onverwacht grote signalen, zoals inderdaad een zanger/performer die wat roept met luide stem, maar ook een blazer of keyboardman, die even alle regeisters open trekt, moet uiteindelijk een beetje in toom gehouden worden.
            Dan heb ik het nog niet eens over de plof die een microfoon bij een val veroorzaakt

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• bramm14
              • Jun 2009
              • 17

Originally posted by Caspero
              Dat is een nadeel als je versterkers 'te zwak' zijn voor je speakers... Je gooit ze helemaal open, en gaat het dan iets te hard, schiet je versterker in de clip/protect. dan schakeld die het kanaal in feite even uit, en vervolgens doet íe het weer gewoon
              Kwestie van te weinig vermogen voor die ene schreeuw dus. Limiter, compressor of verantwoorder schreeuwen
              Helemaal mee eens,, zou een grote kans zijn.. heb ikz elf ook gehad!

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by speakertech
                Ik denk zelfs dat je voor live optredens niet eens fatsoenlijk zonder limiter/compressor meer kunt werken.
                Nou geen enkel probleem hoor, als je goede eindtrappen hebt die behalve netjes! clippen in geen enkele (DC) beveiliging schieten. (Ik heb het niet over limiters of compressors) dan gaat dat erg lang goed.
                Ik heb een rock 'n' roll bandje en die draaien al >10 jaar met een setje waar geen limiters op zitten. En die zanger legt zijn microfoon toch wel vaak hardhandig op de grond.

Continu overbelasting met een uithaler word natuurlijk een ander verhaal.

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

Daarbij heeft de XTI naar ik meen een processor aan boord waar dan ook limiters ingesteld kunnen worden .
                  Gewoon de juiste limiter settings opvragen bij de importeur ( audio xl ) en kijken wat er dan gebeurt .

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Een compressor/limiter voorkomt ook geen schade bij 'dropping mics', een goede lowcut op je mixer als op je crossover (indien je die hebt) is een must!
                    Als je een C/L goed insteld kan je best werken met die 'uithalen van muzikanten' zonder dat je sound in elkaar klapt!!
                    1200Watt/4 Ohm speakers?
                    Kijk eens naar de XTI6000, heb je genoeg rendement om toch die uithalen te halen.

Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Gebruik een crown XTI. Je kunt de settings downloaden op de JBL site.

Comment

• BJD
                        • Oct 2007
                        • 771

XTI6000 is idd een betere optie voor jullie tops. Eventueel kun je ook nog een extra XTI1000 gebruiken om je HF aan te sturen (bi-amp). Let er dan wel op dat je deze goed limit want het HF deel mag minder hebben dan je amp aankan.

Comment

• Superfly
                          • Sep 2008
                          • 86

Heren ik hoor iedereen alleen maar praten over een te zwakke versterker.

Maar als ik het goed lees hebben ze sinds kort nieuwe speakers JBL SRX 725 en hebben ze de dynacord powemate 1000 al langer.
                          Het vreemde is dat maar 1 kanaal/speaker weg valt.

Dus mijn vraag is:
                          wat voor speakers gebruikten jullie voor de nieuwe JBL's.
                          Ging daarmee de dynacord powemate 1000 ook in de protect, want daar lijkt het wel heel sterk op.

Is het altijd de zelfde speaker?
                          Is het altijd het zelfde kanaal van de versterker?
                          Of zet je het geluid nu ook harder dan eerst?
                          Het kan natuurlijk ook nog aan een speaker of versterker kanaal liggen.

Groet Marcel
                          Make My day, Blow your Amp

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Is het niemand opgevallen dat dit een topic van ruim een jaar oud is?
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Superfly
                              • Sep 2008
                              • 86

Je hebt helemaal gelijk, stom, stom,stom.
                              Ik heb het inderdaad ook niet gezien.

Maar dat neemt niet weg dat we nu nog niet weten of het opgelost is.

Marcel.
                              Make My day, Blow your Amp

Comment

Working...