2 reversmic's voor 1 persoon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Draad
    • Apr 2001
    • 122

2 reversmic's voor 1 persoon

Laatst zag ik ergens (tv/internet/krant, weet niet meer waar) dat er voor een presentatie 2 reversmic's werden gebruikt op 1 persoon.
    Had dit zelf nog niet eerder gezien en gedaan, maar heeft iemand hier ervaring mee?
    - Kunnen er 2 mic's op 1 zender?
    - Gaat dit nog (ernstige) problemen opleveren met interferentie?

Een headset kan natuurlijk ook, maar vindt dit niet in alle gevallen de meest mooie oplossing. (Kan me er soms zelfs aan ergeren, vooral op TV)

(Heb binnenkort een klus voor een bedrijf dat een beetje (nou ja, beetje) Europese subsidie heeft gekregen, vandaar)
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Hi,

Ik heb deze truc vaker toegepast, wel gewoon ook met twee beltpackjes.
    Reden waarom ik dat toen deed is om de nadelige gevolgen van het 'hoofddraaien' van de spreker te minimaliseren en dat werkte ontzettend goed. Zeker een aanrader als het echt goed moet zijn.

Succes ermee!
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Draad
      • Apr 2001
      • 122

Originally posted by berolios
      Hi,

Ik heb deze truc vaker toegepast, wel gewoon ook met twee beltpackjes.
      Reden waarom ik dat toen deed is om de nadelige gevolgen van het 'hoofddraaien' van de spreker te minimaliseren en dat werkte ontzettend goed. Zeker een aanrader als het echt goed moet zijn.

Succes ermee!
      Dat is dus ook mijn reden, maar kan dit ook met 1 zender?
      Is iets gemakkelijker weg te stoppen, lijkt mij.

Comment

• Rieske
        • Aug 2002
        • 544

Originally posted by Draad
        Dat is dus ook mijn reden, maar kan dit ook met 1 zender?
        Is iets gemakkelijker weg te stoppen, lijkt mij.
        Nee, dit gaat niet. Reden:
        1. 2x 48 volt micro's (condensators dus) gaan niet samen op één beltpack
        2. vette problemen met tegenfase; gaat hol klinken
        3. je kunt de micro's niet individueel meeschuiven; gaat dus bagger klinken.
        4. probeer jij maar eens 2 kabeltjes aan een mini xlr/Lemo te solderen

Tip: kijk of je de revermicro in het midden kunt hangen. Heeft de spreker geen stropdas dan zijn daarvoor mooie klemmetjes of magneetjes in de handel. Of nog beter; een headset ! Een mooie DPA'tje hoeft toch niet lelijk te zijn.
        Last edited by Rieske; 19-01-09, 12:36.
        Life is what you make it

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by Rieske
          [...]
          Tip: kijk of je de revermicro in het midden kunt hangen. Heeft de spreker geen stropdas dan zijn daarvoor mooie klemmetjes of magneetjes in de handel. Of nog beter; een headset ! Een mooie DPA'tje hoeft toch niet lelijk te zijn.
          Probleem bij sommige presentaties is dat de spreker zijn hoofd echt bijna 90 graden draait... dat ga je niet redden met 1 mic in het midden.

Headsetje wel, maar dat wil niet iedere spreker op zijn hoofd hebben. Als hij dat wel wil, is dat ook mijn suggestie. Maar ik heb het ook wel eens met 2 revers gedaan en met wat handigheidjes (zelfde afstand tot mond etc) werkt dat ontzettend goed.

Succes ermee!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Laatst zag ik ergens (tv/internet/krant, weet niet meer waar) dat er voor een presentatie 2 reversmic's werden gebruikt op 1 persoon.
            Had dit zelf nog niet eerder gezien en gedaan, maar heeft iemand hier ervaring mee?
            - Kunnen er 2 mic's op 1 zender?
            - Gaat dit nog (ernstige) problemen opleveren met interferentie?

Een headset kan natuurlijk ook, maar vindt dit niet in alle gevallen de meest mooie oplossing. (Kan me er soms zelfs aan ergeren, vooral op TV)

(Heb binnenkort een klus voor een bedrijf dat een beetje (nou ja, beetje) Europese subsidie heeft gekregen, vandaar)
            Veel rever micro's zijn cardioïde. Als je geen last hebt dat het gemakkelijk rondzingt, kun je ook omnidirectionele micofoons gebruiken. Deze hebben minder last van het wegdraaien van het hoofd.
            Als het voor een keer is, gewoon twee zenders pakken. Maakt het nog bedrijfszekerder ook. De huidige generaties zijn zo klein, dat verbergen nauwelijks nog een probleem is.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Rieske
              • Aug 2002
              • 544

Originally posted by berolios
              Probleem bij sommige presentaties is dat de spreker zijn hoofd echt bijna 90 graden draait... dat ga je niet redden met 1 mic in het midden.
              Vaak wordt er bij een presentatie, te weinig rekening gehouden met de kijkrichting van de spreker. Staat de desk links of rechts van het scherm ? Dan kun je daar bij het opspelden van de revermicro al rekening mee houden. Sprekers hebben vaak de neiging om van het publiek weg te kijken richting scherm. Dit kun je ondervangen door een afkijkmonitor. Zo voorkom je dat de spreker alle kanten gaat opdraaien en heb je dus een constanter geluid.
              Life is what you make it

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Vaak [...]
                Is dus niet altijd.

Heb met genoeg sprekers gewerkt die op en neer lopen en interactie zoeken met het publiek etc (denk aan college-stijl).

@TS: er zijn diverse dingen die je uit kunt proberen, moet goed kunnen komen, toch?
                Succes ermee!

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Vaak wordt er bij een presentatie, te weinig rekening gehouden met de kijkrichting van de spreker. Staat de desk links of rechts van het scherm ? Dan kun je daar bij het opspelden van de revermicro al rekening mee houden. Sprekers hebben vaak de neiging om van het publiek weg te kijken richting scherm. Dit kun je ondervangen door een afkijkmonitor. Zo voorkom je dat de spreker alle kanten gaat opdraaien en heb je dus een constanter geluid.
                  In theorie wel, in de praktijk kijkt de helft van de sprekers dan nog steeds naar het scherm, puur uit gewoonte. Wat mics en plaatsing betreft: een rever op de stropdas, ruwweg een vuistdikte onder de kin geeft bij mij meestal het gewenste resultaat. Er zijn ook nadelen: Zoals Berolios al noemde: het wegdraaien van het hoofd wordt niet 100% ondervangen, maar toch echt wel voor een erg groot gedeelte hoor! Nadeel 2 kom je tegen bij sprekers die papieren bij zich hebben: Deze kijken nog wel eens naar beneden en praten opeens recht in de mic... ben je zomaar 10dB harder! Beide problemen zijn voor een flink gedeelte met compressie te ondervangen, mocht de situatie het toelaten.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Draad
                    • Apr 2001
                    • 122

Bedankt voor alle reactie's.

Ga het op de manier doen zoals Berolios post, want het geluid MOET ECHT goed zijn.
                    Ik kan het niet maken dat er ook maar iets aan mankeert, niet tegenover de opdrachtgever, de spreker (de man die zich heel hard heeft gemaakt voor de subsidie) en tegenover mezelf. (Wie weet komt er meer werk van!)

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Bedankt voor alle reactie's.

Ga het op de manier doen zoals Berolios post, want het geluid MOET ECHT goed zijn.
                      Ik kan het niet maken dat er ook maar iets aan mankeert, niet tegenover de opdrachtgever, de spreker (de man die zich heel hard heeft gemaakt voor de subsidie) en tegenover mezelf. (Wie weet komt er meer werk van!)
                      Goed plan. Zorg dat je wat compressie bij de hand houdt, dan kun je het gecontroleerd houden wanneer hij een keer recht in een van de mics praat en doe effe een grondig soundcheckje.

Succes ermee!

Comment

• Draad
                        • Apr 2001
                        • 122

Nou Berolios, dat is niet erg moeilijk.
                        Ik werk nl. met een DM 1000, dus dit is op elk kanaal voor handen.
                        Bedankt voor de tip!

Grtz. Herman

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Een mooie DPA'tje hoeft toch niet lelijk te zijn.
                          Of 'n Countrymannetje...

Comment

• Kilian
                            • Dec 2005
                            • 179

Originally posted by Outline
                            Of 'n Countrymannetje...
                            Helemaal mee eens. Ik zou bijna, heel erg bijna, heel heel erg bijna, zeggen dat het nog beter is.

Ik gebruik op het moment niks anders, zeker als sprekers de zaal in willen. Naar mijn mening is dat beter te doen dan met opspeld microfonie omdat de afstand alleen al veel kleiner is. Wat dan gelijk ook weer het nadeel is. Je moet erg oppassen met contact geluid (zeker bij slecht of ongeschoren personen).

Comment

• Gitarist 62
                              • May 2006
                              • 278

Originally posted by Kilian
                              Helemaal mee eens. Ik zou bijna, heel erg bijna, heel heel erg bijna, zeggen dat het nog beter is.
                              bijna? de CM vind ik een super ding maarre we gaan een b'tje off-topic

een lavalier toch liever enkel hoor ivm die "heerlijke" looptijdverschillen die je toch weer krijgt.
                              Netjes plaatsen, netjes eqén en compressen.... thats it
                              Last edited by Gitarist 62; 21-01-09, 00:52.
                              ~Clearsound~

Comment

Working...