Installatie voor repetitie?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speelman
    • Jan 2009
    • 21

Installatie voor repetitie?

Hallo

Ik speel in een folk-rock groepje. Omdat we met een lastige combinatie zitten van zowel folk instrumenten (draailier, doedelzak, accordeon, davul, schalmei,...) en rock instrumenten (drums, elektrische gitaar en basgitaar) is er een groot verschil in volume. Dit willen we oplossen door deze folk instrumenten te versterken.
    Omdat wij muzikanten zijn en geen geluidstechnici kunnen we wel enige advies gebruiken omtrent versterker en speakers.
    Ik dacht aan een crown XTI 1000 als versterker? We hebben een vrij beperkt budget van ongeveer 1000 (max. 1200 euro).

Graag jullie advies!
  • w00Dy
    • May 2006
    • 257

met een beperkt budget zou ik dadelijk richting 2de hands markt trekken. Maar zelfs dan gaat het krap worden, je hebt micro's nodig, versterking, speakers en een hele brok kabels en dat laatste ook niet te onderschatten kwa budget
    Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• Speelman
      • Jan 2009
      • 21

Een mini mengpaneeltje van yamaha, micro's en xlr kabels heb ik al. En draailier is gewoon met pick-up dus die heeft gewoon een jack nodig. Dus dat budget is vooral voor de versterker en speakers. Een beter mengpaneel koop ik later nog wel.

Comment

• w00Dy
        • May 2006
        • 257

Ik ben 'nogal' fan van de Bosh group , Dynacord, EV, etc De ZX reeks kastjes van EV zouden prima kunnen dienen in jouw situatie. Net zoals kastjes van HK, JBL...

Trouwens volgens mij worden die Crown's XTI door de marketing wel gepushed richting JBL speakers. Zeker eens gaan luisteren, dat is de boodschap.
        Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Ik zou het compleet anders bekijken:

Op de gitaar en de basversterkers zitten volumeknoppen, zij kunnen zachter.

Blijft over...... drums...altijd weer die drums....

Maar ook drummen kan zacht, maar dat begin dat begint bij het zachter willen.

Waarom zou je zachter willen?
          1) overspraak; onderschat dit niet. Je hebt zoals je zelf zegt te maken met grote volumeverschillen, dusdanig groot dat er niet eens te repeteren valt. Als je een microfoon voor een draailier plaatst waar een drummer naast zit en hij gaat gas geven, pikt die microfoon meer drums op dan draailier.
          2) Kosten; je hebt toch een klein PAtje nodig wil je dit laten werken, dus voor alle instrumenten microfoons met statieven. Een mixer met voldoende kanalen, een set versterkers en speakers die hard genoeg gaan om over de drummer heen te komen en tenslotte nog de bekabeling. 1000 euro ga je niet redden, het gaat je minimaal de helft meer kosten, waarschijnlijk nog iets meer.
          3) Resultaat….. Met een budgetsetje zoals hierboven beschreven, zijn de instrumenten heus wel te versterken, maar echt heel mooi wordt het niet, dat is niet zo heel erg, zo lang het maar niet al te hard hoeft. Iets dat op laag/middelmatig volume “niet zo heel mooi” klinkt, maar nog best aan te horen is. Klinkt simpelweg vreselijk op hoog volume. Vooral als het setje eigenlijk te klein is om hard te kunnen.
          4) Complexiteit; elke keer dat je repeteert, bouw je eerst een P.A.-systeem.

En… deze problemen ga je ook live tegenkomen……
          Als je de drums terug kunt brengen naar het nivo van de rest van de instrumenten, zijn al deze problemen WEG! En kun je op eenvoudige wijze genieten van het maken van muziek, in plaats van ertegen te vechten. Je kunt alle instrumenten horen met hun natuurlijke klank. Door een budget-PA heen zal dit nooit zo goed klinken.

Zachte drums beginnen bij een zachte drummer, hij zal zijn spel, zijn kit en zijn stokken aan moeten passen…… of hij zal elektronisch moeten gaan spelen.
          Nu jaag ik natuurlijk alle puristen tegen me in het harnas (vooral de drummende :P) Ja, het klinkt niet zo natuurlijk als een echte drumkit, alhoewel… sommige E-kits klinken gewoon eng goed. Maar denk nu eens aan het totaal, je gaat nu op laag volume kunnen oefenen. De drummer zal nog wel een powered-speaker nodig hebben tijdens de repetitie, maar dat is heel wat betaalbaarder dan een complete PA. Dit gaat vele, maar dan ook echt VELE malen beter klinken dan de folk-instrumenten door een budget-PAtje heen te trekken om het volumenivo van een voluit spelende rockband te matchen.

Ook live gaat deze aanpak voor je werken. Hoe lager het podiumvolume is, hoe meer mogelijkheid voor een goede zaalmix er is!

Overigens vind ik dat er in de loop der jaren een aantal zaken scheefgegroeid zijn. Geluidsversterking is een ontzettend misbruikt middel geworden dat nogal eens de verkeerde doelen dient; zangers trekken hun strot niet meer open, maar willen hun monitors op onwerkbare volumes hebben. Of soms heeft dat zelfde fenomeen tot gevolg dat het voor de zaalmixer onmogelijk is deze stem boven de rest van de mix uit te krijgen. Deze mix is namelijk ook nogal hard, waarom? Omdat de drummer zo hard als hij kan op zijn kit rost, het lieft een crash spelend op elke kwartnoot. Dat is immers geen probleem, de gitaar en basversterker die ernaast staan kunnen toch hard genoeg om hier overheen te komen. Maar hoe klink dat nou eigenlijk? -toegegeven, bij sommige bands stiekem gewoon teringvet- Helaas vaak bagger. Geluidsversterking is in eerste instantie bedoeld om het publiek van muziek te laten genieten. Helaas is de praktijk maar al te vaak dat de versterking tegenwoordig dient om tekortkomingen aan het inzicht en instrumentbeheersing van de band te compenseren. Het reultaat kun je in ieder poppodium in Nederland zien: de bezoekers dragen oordoppen!!! En ja, het kan anders, ik maak het gelukkig vaak genoeg mee. Maar er zit gewoon iets verrots in het denken van veel muzikanten en technici, mensen vinden 110dB en hoger acceptabele podiumvolumes. Op zo’n moment wordt het voor een zaaltech toch knap lastig om het publiek in een klein podium een mooie mix te geven op 100dB…

Ik hoop dat dit inzicht ooit nog eens bij de dames en heren muzikanten doordringt die zich aangesproken mogen voelen.

Zo, sorry voor de zijsprong, maar ik vind echt dat geluidsversterking het laatste middel moet zijn dat een band gebruikt om met zichzelf in balans te komen, het resultaat lijdt er vaak veel te veel onder.
          Last edited by sparky; 03-01-09, 02:40.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Speelman
            • Jan 2009
            • 21

Dankuwel voor de uitgebreide reactie. Ik begrijp wat je bedoelt maar ik vrees dat het niet zo eenvoudig is. Het is namelijk zo dat er bij die folk instrumenten ook heuse verschillen in volume zijn. Zo is de doedelzak luid genoeg om over een harde drum heen te klinken (een doedelzak kan niet stiller of harder), hetzelfde geldt voor de schalmeien. Accordeon is veel stiller maar toch weer een stuk luider dan de draailier (de accordeon kan wel luider en zachter maar als je dit weg neemt door stiller te spelen verlies je natuurlijk alle dynamiek die de muziek juist leuk maakt). Bouzouki gaat ongeveer even luid als de draailier en kan mits wat doorspelen wel het niveau van de accordeon bereiken.
            Tot slot is er ook nog het probleem van de zang. Twee zangeressen die zonder versterking maar net boven de draailier uit komen.

Dit is wat ik heb van microfoons:

Zang: 2x shure sm58
            Accordeon: Sennheiser E835, E608
            Schalmei: Sennheiser E845
            Draailier: pick-up
            Bouzouki: pick-up
            Doedelzak: /
            Drums: /
            Gitaar: gitaar versterker
            Bas: bas versterker

Ik weet dat het vaak een hel is voor de P.A. om zoiets bij een optreden tot een goed einde te brengen. Onze excuses in naam van de folk-muzikant
            De situatie is wat ze is...
            Last edited by Speelman; 03-01-09, 10:46.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

een doedelzak is een %$#&#"-instrument.

maar dat terzijde. Ik zou eens proberen of je niet weg kan komen met individuele versterking voor de zachte broeders. Er zijn acoustische gitaarversterkers die voor voor Draailier en Bouzouki (bazooka ) best geschikt zijn. Anders zou je een powered speaker met microfooningang kunnen proberen voor deze broeders. Kleuring van de bron is toch een doodzonde in deze kringen. Dus de Eq e.d. mogelijkheden ga je niet missen.

Verder zou een aquarium om de drummer en de andere doedelzak een stuk moeten opschieten en vele malen goedkoper en nuttiger zijn dan speakers.
              Zoek op clearsonic.

Mijn mening:
              Een PA gaan opzetten heb je het budget niet voor. maar een acryl scherm en een powered speaker (rcf 10 inch) red je makkelijk. Dan balanceer je in een keer de setup uit op een iets zachter niveau dan nu. Met voornamelijk puur ongekunselt geluid.
              lekker belangrijk!

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

...Was al bang dat het minder simpel zou blijken te zijn

Het grootste punt dat ik wilde maken is dat de hele band optillen naar het geluidsnivo van een vol uit hakkende drummer niet de weg is, vooral niet op budget.

Showbands aanpak snijdt hout als je het mij vraagt: Een combinatie van reductie en versterking. Het idee van individuele versterking is misschien ook niet slecht, op die manier hoort ieder zichzelf een beetje boven de rest u, best een beproeft concept :P
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Zit jouw forumnaam toevallig dubbel in de naam van het bandje waar het hier over gaat?
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

Originally posted by berolios
                    Zit jouw forumnaam toevallig dubbel in de naam van het bandje waar het hier over gaat?
                    Dat was ook het eerste wat bij me op kwam. S en S hebben echter al een eigen PA, dus ik denk dat dit een andere Speelman betreft. Toch?

Comment

• Speelman
                      • Jan 2009
                      • 21

@ berolios : Het betreft hier inderdaad niet de groep speelman en speelman.

@ showband: Ik kende het systeem van de demping niet maar lijkt me soms wel handig. Maar blijf je dan niet met het probleem zitten dat de drummer en doedelzak speler enkel zichzelf horen?
                      Bouzouki kan volgens mij ook perfect op een gitaar versterker maar een draailier is een strijkinstrument zijn daar geen betere oplossingen voor dan een gitaar versterker? Wat wordt er gebruikt voor viool?
                      En wat met de accordeon en zang? Allen op een zangversterker?
                      Gaat dit alles dan nog wel goedkoper uitkomen of spaar ik gewoon beter wat verder?

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Jammer dat je geen contactgegevens in je profiel hebt staan. Als jullie enigzins in de buurt repeteren wil ik evt wel een keer langskomen om te kijken en luisteren. De situatie niet alledaags en redelijk complex en ik heb het eventjes rustig.

Comment

• Speelman
                          • Jan 2009
                          • 21

Ik heb wat gegevens aangepast op mijn profiel. Ik woon dus niet bij de deur (Belgiƫ)...

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Nou woon ik ook niet zo heel ver van de grens, maar tis allemaal toch net even iets te ver.

Comment

• Speelman
                              • Jan 2009
                              • 21

Ik heb nog even verder gespaard en nu is het budget opgetrokken tot 1700 euro. Hiervoor wil ik enkel een versterker en speakers, een beter mengpaneel is voor volgend jaar.
                              Ik had mijn oog laten vallen op een EV SX300 set met crown XTI 2000.
                              Iemand ervaring met die SX300 speakers? En is dit een goede combinatie?
                              Andere voorstellen zijn ook welkom...

Comment

Working...