DBX 231/Rane ME15B/Behringer DEQ2496/Alesis DEQ230

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

DBX 231/Rane ME15B/Behringer DEQ2496/Alesis DEQ230

Heren,

Ik ben aan het denken over een nieuwe EQ. Momenteel heb ik in mijn (privé/reserve)-rack een Rane ME15B zitten. Maar aangezien deze maar 15 bandjes heeft en nogal van Ruisenstein is, zit ik te denken aan een andere. De optie's zijn de DBX 231, de Behringer DEQ 2496 of de Alesis DEQ230. Omdat ik een A&H PA12 heb, kan de EQ zowel voor zaal als monitoren ingezet gaan worden.

DE REDEN waarom ik deze voor ogen heb is 1) het budget (max 350-400 euro en 2) de ruimte in m'n rack (max. 2HE).

Graag dus jullie meningen/ervaringen en eventuele optie's.

Ook wil ik jullie mening over een ander gevalletje in m'n rack die op de nominatie staat om geskipt te worden: m'n Samson Powerbrite Pro9. Wat vinden jullie: Laten zitten of er uit? In het geval van een nieuwe 2HE EQ moet hij er in iig uit...

Alvast bedankt voor jullie tijd en aandacht!
    Last edited by Outline; 03-11-08, 23:30.
  • dwali
    • Jun 2002
    • 92

G'morgen..

Ik heb het al eens vaker gezegt volgens mij, maar de EQ's die jij noemt zou ik niet aanraden.. kijk eens naar een 2dehands Klark, White of Apex,., de 2x15bands zitten sowieso wel in jouw prijsklasse (op marktplaats staat een klark voor 300, Mike (post hier ook wel eens) heeft er ook 1 in de aanbieding.. )

Wat betreft de powerbrite.. laten zitten! (tenzij je graag een maglite in je handen hebt..)

my two cents,

dwali.

edit: Ik zie nu dat je een digitale variant van Alesis in je lijstje heb gezet, moet zeggen dat ik die niet ken.. Maar persoonlijk wordt ik blijer van een Klark DN322 als van de andere optie's (al heeft ie maar 15 bandjes..)
    Last edited by dwali; 04-11-08, 07:29.
    For those about to rock, we salute you...

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Dwali zegt het al... ga in ***snaam voor een 2e hands EQ van een fatsoenlijk merk... de 2HE is daarin een meer beperkende factor dan jouw budget... een 2 x 15 bands is dan voor jou beter dan 2 x 31 bands van lage kwaliteit, want die zijn wel in 2 HE te krijgen.

Heb laatst een BSS FCS-960 (die goeie dus, niet de Opal) gekocht voor 500 ex BTW... dus het kan zeker wel !! Houd marktplaats en eBay in de gaten.

De voornaamste tip die ik mensen geef is altijd: ga ofwel voor prutspul 'waar het ook mee kan', ofwel direct voor de goede (en vaak duurdere) spullen... daar tussenin gooi je je geld gewoon weg... in jouw geval kun je dus voor het geld nieuwe prut kopen, of 2e hands goed spul.... voor mij zou die keuze snel gemaakt zijn...

Succes ermee!
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

Over de Powerbrite: als ik 'm al laat zitten, dan zou het alleen voor het spanningsfilter zijn. Qua lampjes ben ik al voorzien. 1 zwanehals op de A&H en nog een losse op XLR voor de voorkant van het rackje.

Het grote dillema waar ik mee zit, is dat het eigenlijk een net-niet (tape)rackje is. En, zoals al eerder gezegd, is het m'n privé-rackje. Wat dus betekent dat het (eigenlijk) bijna nooit gebruikt wordt en eigenlijk niet erg grote investeringen-verantwoord is. Waar het voor gebruikt kan worden: tape-werk, lezingen, jazz-trio (kan net), etc.

Wat er nu insteekt:
        -A&H PA12
        -TC Electronic M350
        -Sony MDS-JE530
        -Rane ME15B
        -Samson Powerbrite

Zoals je ziet, ook niet allemaal het dure top-spul. Vandaar dat ik aan een wat goedkopere EQ zat te denken. Overigens ligt het niet in de lijn dat het spul allemaal ooit nog eens vervangen gaat worden voor duurder. Rackje blijft in principe zo.

De enigste reden om er een 31-bander in te duwen, is om wat meer mogelijkheid/ruimte te hebben op de monitoren en front. Vandaar ook dat ik van de 15 bandjes af wil. De huidige is van 2003, maar qua gebruik pas een paar weken, als je snapt wat ik bedoel.

De grootste limiting factor is de 2HE. Daar valt niet, zonder een nieuw rack aan te schaffen, iets aan te doen. Komt bij dat m'n rack dan te lomp gaat worden. Maar indien de ruimte er wel zou zijn, zou er zo een Klark in gaan. Alleen al omdat ik het kan. Maar dan zou er ook een O1V of LS9 inzitten...

Dillema's, dillema's...
        Last edited by Outline; 04-11-08, 21:57.

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Eigenlijk is het bovenstaande een schreeuw om hulp in de zoektocht naar een goede 2HE 31-bander.

Dus als iemand opties heeft die in het plaatje passen...

Comment

• dwali
            • Jun 2002
            • 92

voor zover ik kan zien zijn alle "goede" analoge 31banders 3HE?

in het digitale domein kom je wel een paar leuke tegen, maar ik vrees dat dit boven budget gaat.. (Klark dn3600, Asley Protea enz..)

Ik blijf erbij: danmaar liever minder "goed werkende" schuifjes.. dus een 2dehands "goede" 15bander..

my two cents,

dwali

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

[quote=dwali;492013]Mike (post hier ook wel eens) heeft er ook 1 in de aanbieding.. )quote]

Ik zeg: waar kan ik Mike vinden? Ben wel nieuwsgierig naar z'n vraagprijs...

Mailen mag: <nickname>7@ hotmail.com

En voor ik het vergeet: De Samson is zo goed als weg...

Comment

• roadguard79
                • Jun 2007
                • 28

en een samson scurve 231 2he equalizer
                is dat geen optie
                ik heb er zelf een in gebruik en geen klachten
                mvg wilfred

Comment

• dwali
                  • Jun 2002
                  • 92

[quote=Outline;492155Ik zeg: waar kan ik Mike vinden? Ben wel nieuwsgierig naar z'n vraagprijs...[/quote]

Heb em een linkje naar deze thread gemaild..

gr.dwali

off-topic: Kun je in dit board geen PM's sturen??

Comment

• Mike Manders
                    • Aug 2006
                    • 341

ik heb hier inderdaad een 2 x 15 bands Klark DN332 waar ik evt. wel vanaf wil. klinkt erg goed. ik wil er vanaf omdat ik ook al een Oram en een API EQ heb nu.

je kan me een bericht sturen op info@mikemanders.nl
                    groeten
                    Mike

Comment

• Looki
                      • Jun 2005
                      • 8

Voor je monitors zou ik eerder een DEQ830 nemen. Zitten er 8 in een 1u van 31 bands. In een compacte set is deze ideaal! Voor je zaalgeluid ook prima als je niet te veel eist. Wil je Top qualiteit, neem dan een klark oid.

en een tip.. een iets groter rackje kost niet veel hoor..

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by Looki
                        Voor je monitors zou ik eerder een DEQ830 nemen. Zitten er 8 in een 1u van 31 bands. In een compacte set is deze ideaal! Voor je zaalgeluid ook prima als je niet te veel eist. Wil je Top qualiteit, neem dan een klark oid.

en een tip.. een iets groter rackje kost niet veel hoor..
                        Nadeel van een digitale unit is natuurlijk wel dat je een paar menu's extra door moet wandelen om bandje X van monitor Y aan te kunnen passen. Bij losse analoge EQ's kun je wat makkelijker even het schuifje omlaag trekken als je ergens feedback tegenkomt.
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

Ik sluit me aan bij de rest. Alhoewel ik de DBX231 best een aardig apparaat vond toen ik dat 1,5 jaar geleden voor het laatst gebruikte.
                          d&b Audiotechnik

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Mike heeft mail...

Ik ga absoluut niet weer een ander rack aanschaffen omdat ik zonodig een andere EQ moet. Dan prop ik er (bij wijze van spreken) nog liever een DEQ2496 in. Die hebben hier ook altijd hun werk goed gedaan...

Maar goed, Mike heeft mail en nu is het dus wachten op antwoord.

En voor wie het wil weten: De Samsom resideert ondertussen al ergens anders...

Comment

• Big Bang
                              • Apr 2008
                              • 652

Bumb. Ik kwam zojuist nog een 2HE EQ tegen. Prodjuser Q162 | Equalizers | Interstate Audio

T zal geen klark zijn, maar proDJuser heeft soms toch aardig spul voor t geld (de amps schijnen ook niet slecht te presteren) en wellicht is het binnen de 2HE EQ's de beste oplossing?
                              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

Working...